Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?
Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.
Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.
Kommentit (278)
kunhan äiti on itse tyytyväinen sekä se ettei lapsenhoitotavat ole lapselle vahingoksi, koskien sitten ravinnonsaantia, nukkumispaikkaa, vuorokausirytmiä, lastenhoitotarvikkeiden valintaa jne. Lasten ikäeroa ei kyllä aina pysty ihan kalenterin kanssa suunnittelemaan.
Minä olen imettänyt jokaista vuoden, lapsillani ei ole ollut tuttipulloja eikä tuttia, lapsen ovat nukkuneet aina omissa sängyissään sekä vaunuissa, sitteriä eikä pottaa ole koskaan käytetty.
Näin meillä, mutta aivan sama minulle kuinka naapurissa, sukulaisissa tai tuttavaperheissä toimitaan.
Ketään en ala neuvomaan, enkä ohjeistamaan. Jos joku kysyy johonkin asiaan neuvoa, kerron mikä meillä on toiminut, en oleta toisen toimivan samoin. Sitäpaitsi vanhemmat siinä missä jälkikasvunsakin ovat jokainen omia omia persooniaan eikä se mikä toimii yhdellä, välttämättä toimi toisella. Mikähän siinä on niin vaikeaa ymmärtää???
-kuudetta odotellessa,
lapset ikäeroilla 1v7kk-8v3kk -
...Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta,...
Luonnonkansat myös viiltelevät puukoilla lastensa kasvot, asentavat lautasen huuleensa tai aloittavat kaulan venyttämisen. Jos luonnonkansain tavat jotenkin "de facto" on niin koskas voi tulla katsomaan sun lapsen viilleltyjä kasvoja?
Täällä sitä vain kritisoidaan, ja jotkin lääkärit eivät ole uskoa korviaan. Tai lapsettomat tuttavat, jotka eivät asiasta ole tienneet.
Luonnollinen asia!
taaperoimetys ja viettekö myös hoitoon lapsenne ?
Mä olen 100 % varma että annan läheisyyttä lapselleni vaikka häntä en enää imetäkään.
Mutta se että imettää kun lapsi on hoidossa on jo ihan mahdoton yhtälö, kun ei silloin läheisyyttä kaivata, kun lapsi hoitoon viedään. Itsenäisyysprosessi on alkanut jo.
Nukkuuko teillä taapero monetkin päikkärit päivässä kun ihan noin monessa eri paikassa ehdittu touhuamaan?
nukkuu 2-3 päikkärit, iltaunille menee 19.30, sisar klo 20 ja nukkuu yhdet päikkärit, 2 kertaa ehtii, jos mieli tekee lasten nukkuessa. Joskus, kun on oikein pakottava tarve, lapsille aloitetaan lasten huoneeseen kiva leikki ja me paetaan wc:hen lukkojen taakse :D
Silloinhan lapsi _nimenomaan kaipaa läheisyyttä, kun on ollut päivän hoidossa ja erossa äidistä!! Itse olen imettänyt vajaa 2-vuotiasta poikaani jo päiväkodin eteisessä, kun hänellä oli kova ikävä pitkän päivän jälkeen ja tissi oli paras lohtu. Aika rankkaa lapselle, jos samaan aikaan joutuu sopeutumaan päivähoitoon ja viedään vielä rintakin pois.
Mutta se että imettää kun lapsi on hoidossa on jo ihan mahdoton yhtälö, kun ei silloin läheisyyttä kaivata, kun lapsi hoitoon viedään. Itsenäisyysprosessi on alkanut jo.
mielihyvästä ja nautinnosta, niin minulla tulee mieleen seksi yms. siihen liittyvä. Itse en imettäessäni kokenut kumpaakaan noista tunteista vaikka 8kk imetinkin. Tämän takia nuo teidän kommenttinne kuulostavat hieman...hmmmh... no kyllä te tiedätte. Jos vaikka yrittäisitte muotoilla asian vähän eri tavalla niin se ei kuulostaisi niin ällöttävältä :)
poikani on nyt 1v 1kk. Poika käy tissillä ennen nukkumaanmenoa ja aamuisin. Joskus kun satuttaa itsensä kaivaa tissiä paidan alta lohdutukseksi.
Mulla on politiikka se, etten tarjoa enkä kiellä rintaa. Poika tulee itse, kun tarvitsee.
Koen imetyksen helpoksi, rauhoittavaksi ja läheisyyttä lisääväksi.
Ravitsemuksellisestihan tästä ei lapsi juuri kostu, mutta ihminen on fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen ja hengellinen kokonaisuus, eikä ratkaisuja voi tehdä vain yhden osa-alueen perusteella. Lapsi ja minä tarvitaan tätä vielä.
mielihyvästä ja nautinnosta, niin minulla tulee mieleen seksi yms. siihen liittyvä. Itse en imettäessäni kokenut kumpaakaan noista tunteista vaikka 8kk imetinkin. Tämän takia nuo teidän kommenttinne kuulostavat hieman...hmmmh... no kyllä te tiedätte. Jos vaikka yrittäisitte muotoilla asian vähän eri tavalla niin se ei kuulostaisi niin ällöttävältä :)
mitä mielihyvä ja nautinto tarkoittaa? Kyllähän ihminen nyt saa muustakin nautintoa ja mielihyvää kuin seksistä, vaikkapa nyt hyvästä ruuasta ja liikunnasta.
Siis ihan ystävällisesti sanon, en halua vittuilla.
Enkä jaksanut kahlata koko ketjua läpi. Tosi "tasokkaita" kommentteja myös seassa. Itsekin olen imettänyt kaksi taaperoksi ja kolmas imetys on meneillään eikä siinä ole sen ihmeempää eikä mitään suuria tunnelatauksia että "pakko" imettää x vuotta. Jos katsotte omaa 2-vuotiastanne ettekä ole pikkuvauvavaiheen jälkeen imettänyt niin tuskin se kovin luontevalta ajatukselta tuntuiskaan enää imettää. Mutta kun sitä taaperoa vauvasta saakka imettää niin ei se tiettynä päivänä ala yhtäkkiä olemaan "yök". Se on ihan luontevaa. Kyllä se vähitellen hiipuu sitten ajan myötä kun taapero kasvaa ja yhtäkkiä sitä huomaa ettei ole enää moneen päivään imettänyt. Se menee mukavasti, omalla painollaan eikä ole tarvinnut vierottaa. Kun on seuraava vauva tullut niin kumpikaan isommista ole tuntenut mustasukkaisuutta vauvan imetystä kohtaan tai rettelöinyt imetysaikana.
Varmaan täällä pyörii sitten sellainenkin juttu että joku on kuullut tms. kun iso lapsi huutaa kaupassa että "anna tissii". Se on jotenkin niin klassikko näissä keskusteluissa ja sitä kauhistellaan. Musta tissin pyytämisessä ei ole mitään kamalaa mutta jos lapsi huutaa kaupassa että "haluun mehuu" niin se ei ole yhtä kamalaa tietenkään kenenkään mielestä...Mutta siis taaperothan haluu kaikenlaista eikä meillä ainakaan asia mene niin että jos taapero huutaa mehua tai tissiä keskellä kauppaa tai ennen ruoka-aikaa niin sitten sitä heti silloin sais. Vaan sitten todetaan vaan että ei nyt, sitten ruuan jälkeen saat tms. Jotenkin kuvitellaan kai että taaperon imetys olis samanlaista kun vauvan että heti kun vähän vinkasee niin tarvii antaa tissiä.
Seksielämästä ja imetys ei meillä muuten liity yhteen paitsi varsinkin alkuvaiheessa imetys tekee mulla sen että limakalvot on tosi kuivat ja arat. Sekin menee sitten ajan myötä ohi. Seksielämä sujuu ihan samalla tavalla imetyksestä riippumatta eikä mekään puuhailla siellä lasten kanssa samassa makkarissa. Paljon rennompaa mennä vaikka vierassänkyyn tai sohvalle kun lapset on saatu nukkumaan kun ei tarvii olla niin kamalan hiljaa. Että mikähän näillä ihmettelijöillä oli sitten asiassa ongelmana, kai teilläkin lapset joskus nukkuu?!
että turha on sun kaa keskustella:D eikö 2-vuotias osaa halata yms ja saada läheisyyttä sitä kautta! Varmaan kiva olla huvituttina...
Kävin terveyskeskuslääkärissä ja siinä puhuessamme lääkärille selvisi, että imetän vielä lähes 2-vuotiasta lastani.
Lääkäri piti paheksuvana puheen, missä kertoi kuinka imetyksestä ei ole tässä iässä enää mitään terveydellistä hyötyä, vauva imee rintaa vain siksi, että käyttää äitiä tuttina ja haluaa läheisyyttä.
Kysyin lääkäriltä hymyillen, että eikö se sitten ole vain hyvä asia, että lapsi saa haluamaansa läheisyyttä. Kerrankin sain mieslääkärin hiljenemään ja hetken päästä hän jopa totesi jotain siihen suuntaan, että niinhän se on. :)
mitä mielihyvä ja nautinto tarkoittaa? Kyllähän ihminen nyt saa muustakin nautintoa ja mielihyvää kuin seksistä, vaikkapa nyt hyvästä ruuasta ja liikunnasta.
en koskaan ole kenenkää kuullut käyttävän sellaisia ilmaisuja muusta kun siitä seksistä. Esim. liikunnasta ja ruoasta puhuttaessa (minun mielipide:) sanotaaen, että "tekipä se hyvää", "olipa hauskaa", "olipas se maukasta". Ja tuntemani imettäjät ovat sanoneet imetyksen jälkeen tyyliin "joha helepotti" eikä "olipas nautinnollinen hetki" :) Ehkä sitten täytyy lyöttäytyä "kummallisesti" puhuvien ihmisten seuraan :D
saa/pystyy/voi antaa lapselle monella muullakin tavalla kuin imettämällä.
Ja kun puhutaan että rintamaito ei menetä ravintoarvoaan missään vaiheessa, ja se on nimenomaan ihmisille tarkoitettua ravintoa, mieluummin kuin teollisesti tuotettu lehmän maito, ja se on vain ja ainoastaan hyväksi ihmisille, niin kertokaa nyt sitten ihmeessä että milloin sen rintamaidon juominen pitää lopettaa? Ei kai koskaan?
Ei kai siihen ole ikärajaa sitten ollenkaan? Kai pitkän imetyksen puolesta puhujat sitten annatte sitä omaa maitoanne hamaan tulevaisuuteen? Miksi siirtyä ollenkaan lehmänmaitoon??
Kai te itsekin käytte äitinne rinnoilla vielä? Sehän on vaan luonnollista, imettää jälkeläisiään? Eikö?
Onko siis olemassakaan rinnasta vieroittamis ikää?
Valitettavasti monet eivät uskalla imettää tai eivät edes halua yrittää kun sosiaalinen painostaminen on liian suurta.
Itse imetin esikoistani 2v. Jälkimmäisen vuoden lapsi joutui olemaan päivähoidossa mutta jatkoin imetystä. Aamulla, illalla ja heti hoidosta haettua "tankkasmme läheisyyttä". Ihana asia! Älkää vaan puhuko kenellekään imetyksestänne, sillä saatte vain paheksuvia katseita ja puheita.
Keep it going my brestfeeding sisters!
en koskaan ole kenenkää kuullut käyttävän sellaisia ilmaisuja muusta kun siitä seksistä. Esim. liikunnasta ja ruoasta puhuttaessa (minun mielipide:) sanotaaen, että "tekipä se hyvää", "olipa hauskaa", "olipas se maukasta". Ja tuntemani imettäjät ovat sanoneet imetyksen jälkeen tyyliin "joha helepotti" eikä "olipas nautinnollinen hetki" :) Ehkä sitten täytyy lyöttäytyä "kummallisesti" puhuvien ihmisten seuraan :D
Ehkä tuon "johan helpotti" voisi ymmärtää siten että jos rinnat ovat pakkautuneet (ja kyllä, esim. minulla rinnat pakkautuvat jos en imetä muutamaan tuntiin ihan alunkin jälkeen, mussa on sen verran "kantakirjalehmän vikaa"... ;-)), mutta "olipas nautinnollinen hetki" ei kyllä OLLENKAAN kuvasta ainakaan minun tuntemuksiani. Ehkä puhuja tarkoitti että lapselle nautinnollinen? Oikeasti, imetyksessä ei ole minulle ainakaan MITÄÄN seksuaalista, ja kyllä, olen imettänyt lähes 2-vuotiasta.
sanoja kaikenlaisista asioista. Syömisestä, liikunnasta, hieronnasta, akupunktiosta jne
en koskaan ole kenenkää kuullut käyttävän sellaisia ilmaisuja muusta kun siitä seksistä. Esim. liikunnasta ja ruoasta puhuttaessa (minun mielipide:) sanotaaen, että "tekipä se hyvää", "olipa hauskaa", "olipas se maukasta". Ja tuntemani imettäjät ovat sanoneet imetyksen jälkeen tyyliin "joha helepotti" eikä "olipas nautinnollinen hetki" :) Ehkä sitten täytyy lyöttäytyä "kummallisesti" puhuvien ihmisten seuraan :DEhkä tuon "johan helpotti" voisi ymmärtää siten että jos rinnat ovat pakkautuneet (ja kyllä, esim. minulla rinnat pakkautuvat jos en imetä muutamaan tuntiin ihan alunkin jälkeen, mussa on sen verran "kantakirjalehmän vikaa"... ;-)), mutta "olipas nautinnollinen hetki" ei kyllä OLLENKAAN kuvasta ainakaan minun tuntemuksiani. Ehkä puhuja tarkoitti että lapselle nautinnollinen? Oikeasti, imetyksessä ei ole minulle ainakaan MITÄÄN seksuaalista, ja kyllä, olen imettänyt lähes 2-vuotiasta.
Ja se on se joka pistää korvaan :)
en koskaan ole kenenkää kuullut käyttävän sellaisia ilmaisuja muusta kun siitä seksistä. Esim. liikunnasta ja ruoasta puhuttaessa (minun mielipide:) sanotaaen, että "tekipä se hyvää", "olipa hauskaa", "olipas se maukasta". Ja tuntemani imettäjät ovat sanoneet imetyksen jälkeen tyyliin "joha helepotti" eikä "olipas nautinnollinen hetki" :) Ehkä sitten täytyy lyöttäytyä "kummallisesti" puhuvien ihmisten seuraan :DEhkä tuon "johan helpotti" voisi ymmärtää siten että jos rinnat ovat pakkautuneet (ja kyllä, esim. minulla rinnat pakkautuvat jos en imetä muutamaan tuntiin ihan alunkin jälkeen, mussa on sen verran "kantakirjalehmän vikaa"... ;-)), mutta "olipas nautinnollinen hetki" ei kyllä OLLENKAAN kuvasta ainakaan minun tuntemuksiani. Ehkä puhuja tarkoitti että lapselle nautinnollinen? Oikeasti, imetyksessä ei ole minulle ainakaan MITÄÄN seksuaalista, ja kyllä, olen imettänyt lähes 2-vuotiasta.
että nsutintoa on olemassa muutakin kuin seksuaalista? Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta?
rinnallakävijä enkä koe sitä ihmeellisenä. Pitkää imetystä meidänkin suvussa. Kauhistelkoot muut, jos ei löydy parempaa tekemistä ;).