Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?

Vierailija
17.11.2009 |

Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.

Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mun rinnat ovat vain imetystä varten". Kertokaas, että miksi niiden rintojen koskettelusta kiihottuu, jos niiden ainoa tarkoitus olisi lasten imetys?

Vierailija
222/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta!

Silloinhan lapsi _nimenomaan kaipaa läheisyyttä, kun on ollut päivän hoidossa ja erossa äidistä!! Itse olen imettänyt vajaa 2-vuotiasta poikaani jo päiväkodin eteisessä, kun hänellä oli kova ikävä pitkän päivän jälkeen ja tissi oli paras lohtu. Aika rankkaa lapselle, jos samaan aikaan joutuu sopeutumaan päivähoitoon ja viedään vielä rintakin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mun rinnat ovat vain imetystä varten". Kertokaas, että miksi niiden rintojen koskettelusta kiihottuu, jos niiden ainoa tarkoitus olisi lasten imetys?

Siis tämän päivän tärkein tehtävä rinnoille on tietenkin mainostyö!

Vierailija
224/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tästä asiasta taistellaan? Eikö voida vaan todeta, että kaikki tekee niinkuin hyvältä tuntuu? Toinen haluaa imettää pitkään ja se on ok. Toinen ei halua ja sekin on ok. Lapsi saa kyllä läheisyyttä muullakin tavoin, kuin imettämällä, mutta saa se sitä läheisyyttä imettämälläkin...

Itselläni loppui maito, kun vauva oli sen 2kk ja itse olen sitten joutunut kantamaan kaupasta korviketta ja laittamaan lapselle sen muovisen tuttipullon käteen, mutta enpä koe, että meidän suhde olisi siitä kovin huonoksi mennyt. Päinvastoin, olen lapselleni se rakkain ja tärkein ihminen (niin kuin äidin kuuluukin lapselleen olla). Itse en imettäisi yli 1-vuotiasta, mutten näe silti mitään pahaa siinä, että joku imettää kaksivuotiasta. Siinävaiheessa, kun lapsi täyttää sen 3-4 vuotta, se alkaa jo itsestänikin muuttua oudoksi (ainakin täällä, missä sitä ruokaa riittää!)

Vierailija
225/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta!

Silloinhan lapsi _nimenomaan kaipaa läheisyyttä, kun on ollut päivän hoidossa ja erossa äidistä!! Itse olen imettänyt vajaa 2-vuotiasta poikaani jo päiväkodin eteisessä, kun hänellä oli kova ikävä pitkän päivän jälkeen ja tissi oli paras lohtu. Aika rankkaa lapselle, jos samaan aikaan joutuu sopeutumaan päivähoitoon ja viedään vielä rintakin pois.

Sairas sulla on korvien välissä...

Vierailija
226/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minakin. :-) Esikoista imetin lahes 2-vuotiaaksi, kakkosta vain 9 kk oman laakityksen takia; nyt kolmosta aion imettaa ehka 2 v. Minulle oikeastaan aivan samantekevaa mita muut ihmiset siita ajattelevat. Tutti liittyy asiaan minusta sikali, etta ainakin meilla tuo esikoinen sai imemisen tarpeensa tyydytettya ilman tuttia (vaikka sita hanelle tarjottiinkin), kakkonen puolestaan innostui tutista vasta kun jouduin lopettamaan imetyksen. Taalla missa me asumme, imetys on harvinaista, ja kadulla nakee paljon jopa 5 v lapsia tutti suussa. Eli kylla niilla jonkinlainen yhteys taitaa olla, ei varmastikaan ihan yksi yhteen, mutta kuitenkin, jos imemisen tarve on tyydytetty imetyksella, ei tuttikaan yleensa kiinnosta niin paljon eika siita myoskaan tarvitse vierottaa...

Vierailija
227/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jutuista saa sen kuvan,, että jos et imetä lastasi taaperoikään, ei lapsi saa tarpeeksi läheisyyttä. Eihän nuo asiat mitenkään sulje pois toisiaan. Molempien imetyksen lopetin siinä vuosikkaana, mutta läheisyys ei tosiaakaan ole loppunut mihinkään. Sylissä pidetään paljon ja halitaan aina, kun mahdollista. Jokainen toki imettäköön niin kauan kuin haluaa, mutta ei se läheisyyttä lisää, kun keinoja on muitakin.

Vierailija
228/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoimettäjä, lapsi 2v 1kk. Ilta- JA aamuimetykset käytössä. Välillä tosin haluaa hoitopäivän jälkeenkin, jos on ollut rankka tai kurja päivä.

Täällä on puhuttu siitä, kuinka pitkästä imetyksestä on hyötyä lapselle, mutta onhan siitä paljon hyötyä äidillekin. :)

Lainattu imetystukilistan sivuilta:

Pitkästä imetyksestä on etua myös äidin terveydelle. On havaittu, että pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään (Folkhälsoinstitutet, 1998). Munasarjasyöpäriskin pienenemisestä on todettu seuraavaa: imetys vähentää tautivaaraa 2,5 prosentilla kuukautta kohti, mutta puolen vuoden kuluttua vaikutus heikkenee (Helsingin Sanomat 17.8.1999). Rintasyöpäriski taasen pienenee kahdella tavalla: jos naista on imetetty vauvana ja jos nainen itse imettää kumulatiivisesti yli 24kk elämänsä aikana (Dettwyler & Macadam, 1995).

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Vierailija
229/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se että imettää kun lapsi on hoidossa on jo ihan mahdoton yhtälö, kun ei silloin läheisyyttä kaivata, kun lapsi hoitoon viedään. Itsenäisyysprosessi on alkanut jo.

Mä olen vakaasti sitä mieltä, että lapsi kyllä vierottaa itse itsensä äidin rinnoilta, nukkumasta vanhempien vierestä jne. sitten, kun on sen aika. Eli aivan turha pelätä, että pitkä imetys, vieressä nukuttaminen tms. jotenkin häiritsisivät lapsen itsenäistymisprosessia. Päinvastoin, ne tukevat sitä. Enkä nyt tarkoita, etteikö lapsi voisi kokea eheää itsenäistymisprosessia ilman pitkää imetystä, mutta ei vanhemman tarvitse "itsenäistää" lastaan vierottamalla hänet rinnasta johonkin ikään x mennessä, mikäli molemmat, lapsi ja äiti, haluavat jatkaa imetystä.

Vierailija
230/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin joku pääsee kuittaamaan

Vierailija
231/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaankin harvinaisen ällöttävä näky.

ällöttävää myös. Sitten nämä riippuvaiset äidit yrittävät epätoivoisesti selittää kuinka se taapero itse haluaa sitä tissiä imeä. Huh huh. Onhan se nyt vinoutunutta jos lapsi juoksee tissille huutaen 'tissiä tissiä!!', kuten kerran jouduin valitettavasti todistamaan. Samainen 2-vuotias myös näki oopperalaulajan telkkarissa avokaulaisessa mekossa ja juoksi ruutua halaamaan kiljuen sitä samaa tissiä. Sanokaa mitä sanotte, mutta musta toi on epänormaalia.

Vierailija
232/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rintani eivät ole ainoastaan maitorauhaset.

Olen kuullut että jotkut kertovat imettävänsä, kun se tuntuu niin ihanalta.

Imetin koska ruokin sillä tavoin vauvani. Mitään ihanaa se ei ollut. Ei kamalaakaan,ei se tuntunut oikein miltään.

Kun mieheni koskee rintojani, se tuntuu hyvältä ja nautinnolliselta.

Vierailija
233/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaankin harvinaisen ällöttävä näky.

ällöttävää myös. Sitten nämä riippuvaiset äidit yrittävät epätoivoisesti selittää kuinka se taapero itse haluaa sitä tissiä imeä. Huh huh. Onhan se nyt vinoutunutta jos lapsi juoksee tissille huutaen 'tissiä tissiä!!', kuten kerran jouduin valitettavasti todistamaan. Samainen 2-vuotias myös näki oopperalaulajan telkkarissa avokaulaisessa mekossa ja juoksi ruutua halaamaan kiljuen sitä samaa tissiä. Sanokaa mitä sanotte, mutta musta toi on epänormaalia.

mua kummastuttaa suuresti tämä, että pidetään jotenkin yököttävänä sitä, jos lapsi osaa pyytää tissiä. Mikä siinä on, että monien mielestä puhumaan oppineen lapsen ei ole "soveliasta" syödä rintaa?

Musta tollanen on lähinnä hassua (voisin ihan kuvitella oman lapseni tekevän jotain tuollaista, samaten monen lähipiiriini kuuluvan lapsen) :D

Vierailija
234/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuslääkärissä ja siinä puhuessamme lääkärille selvisi, että imetän vielä lähes 2-vuotiasta lastani. Lääkäri piti paheksuvana puheen, missä kertoi kuinka imetyksestä ei ole tässä iässä enää mitään terveydellistä hyötyä, vauva imee rintaa vain siksi, että käyttää äitiä tuttina ja haluaa läheisyyttä. Kysyin lääkäriltä hymyillen, että eikö se sitten ole vain hyvä asia, että lapsi saa haluamaansa läheisyyttä. Kerrankin sain mieslääkärin hiljenemään ja hetken päästä hän jopa totesi jotain siihen suuntaan, että niinhän se on. :)

etkö keksi muuta keinoa antaa lapselle läheisyyttä kuin tissi? Hieman outoa!

Vierailija
235/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuslääkärissä ja siinä puhuessamme lääkärille selvisi, että imetän vielä lähes 2-vuotiasta lastani. Lääkäri piti paheksuvana puheen, missä kertoi kuinka imetyksestä ei ole tässä iässä enää mitään terveydellistä hyötyä, vauva imee rintaa vain siksi, että käyttää äitiä tuttina ja haluaa läheisyyttä. Kysyin lääkäriltä hymyillen, että eikö se sitten ole vain hyvä asia, että lapsi saa haluamaansa läheisyyttä. Kerrankin sain mieslääkärin hiljenemään ja hetken päästä hän jopa totesi jotain siihen suuntaan, että niinhän se on. :)

Se, että on olemassa muitakin läheisyyden muotoja kuin imetys (ja toki onkin), ei ole mikään argumentti sille, että imetys _pitäisi_ lopettaa.

Vierailija
236/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuslääkärissä ja siinä puhuessamme lääkärille selvisi, että imetän vielä lähes 2-vuotiasta lastani.

Lääkäri piti paheksuvana puheen, missä kertoi kuinka imetyksestä ei ole tässä iässä enää mitään terveydellistä hyötyä, vauva imee rintaa vain siksi, että käyttää äitiä tuttina ja haluaa läheisyyttä.

Kysyin lääkäriltä hymyillen, että eikö se sitten ole vain hyvä asia, että lapsi saa haluamaansa läheisyyttä. Kerrankin sain mieslääkärin hiljenemään ja hetken päästä hän jopa totesi jotain siihen suuntaan, että niinhän se on. :)

Minulla on kyllä tapana osoittaa rakautta ja antaa läheisyyttä lapselleni ihan joillain muilla tavoin! Mihelleni sen tissin voisin suuhun tunkea siinä mielessä. Imetin tasan 6kk ja joka ainoalla kerralla oli mielessä ainoastaan että vauva saa RUOKAA EI LÄHEISYYTTÄ!

Vierailija
237/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehesi sanoo? Pystyykö miehesi näkemään sinut vielä naisena ja tasavertaisena kumppanina?

Vierailija
238/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuslääkärissä ja siinä puhuessamme lääkärille selvisi, että imetän vielä lähes 2-vuotiasta lastani.

Lääkäri piti paheksuvana puheen, missä kertoi kuinka imetyksestä ei ole tässä iässä enää mitään terveydellistä hyötyä, vauva imee rintaa vain siksi, että käyttää äitiä tuttina ja haluaa läheisyyttä.

Kysyin lääkäriltä hymyillen, että eikö se sitten ole vain hyvä asia, että lapsi saa haluamaansa läheisyyttä. Kerrankin sain mieslääkärin hiljenemään ja hetken päästä hän jopa totesi jotain siihen suuntaan, että niinhän se on. :)

Minulla on kyllä tapana osoittaa rakautta ja antaa läheisyyttä lapselleni ihan joillain muilla tavoin! Mihelleni sen tissin voisin suuhun tunkea siinä mielessä. Imetin tasan 6kk ja joka ainoalla kerralla oli mielessä ainoastaan että vauva saa RUOKAA EI LÄHEISYYTTÄ!

että vauva saattoi imiessään tankata ruoan lisäksi myös läheisyyttä, vaikka sinun mielestäsi imetys olikin pelkkää ruokintaa? Hui!

Vierailija
239/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saan myös rehellisesti sanoa mielipiteeni, että mielestäni taaperon imetys on ällöttävää. Ihan samanlailla kuin nenänkaivaminenkin on ällöttävää. Luonnollista sekin, mutta ällöttävää. Tai se jos 5 vuotias kulkisi vielä vaipat pöksyissä ja äiti vaihtaisi isolle lapselle kakkavaippaa, niin yök.

On vaan joitain asioita joita ei tehdä enää taaperon kanssa. Imetys kuuluu mielestäni niihin.

Olin itse poikani 3v kanssa muskarissa ja yksi mamma repäsi tissinsä esiin ja imetti sellaista 2v ikäistä tyttöä. Kyllä poikanikin katsoi haavi auki, että mitä ihmettä siinä tapahtuu. Huomasin, että poika oli tosi hämillään ja juttelimmekin sitten asiasta kotona. Poika kysyi "miksi se vauva oli niin iso". Oli siinä äidillä miettimistä mitä tuohon vastaisi. Lapsen suusta se totuus tulee! Hänen mielestään tissillä roikkuva lapsi on automaattisesti vauva. On varmaan muskarissa kivaa sillä "vauvalla" kun jää ulkopuoliseksi muiden lasten touhuista jos muut lapset pitää sitä vauvana vaikka oiekasti on muiden ikänen.

Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni!

Vierailija
240/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on olemassa muitakin läheisyyden muotoja kuin imetys (ja toki onkin), ei ole mikään argumentti sille, että imetys _pitäisi_ lopettaa.

Lapsi saa sen läheisyyden muutenkin (jos äiti vain kykenee sitä muilla tavoin antamaan) eli ei tarvitse enää tissiä läheisyyteen. Lääkäri oli oikeassa. Kun et voi kuitenkaan ikuisesti imettää, niin miksi ihmeessä annat läheisyyttä tavalla johon ei ole enää tarvetta? Miksi et anna samaa läheisyyttä muilla tavoin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi