Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?

Vierailija
17.11.2009 |

Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.

Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.

Kommentit (278)

Vierailija
201/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat jotenkin psyykkisesti sairaita - en voi millään uskoa että olisi kovin luonnollista normaalisti imettää lasta joka puhuu ja telmii.. se on enemmänkin äidin halu kuin lapsen.

Vierailija
202/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imettäminen vapauttaa mielihyvähormoneja? Vai onko se niin, että koska imetyksessä lapsi on kosketuksissa äidin intiimialueeseen, niin siitä, että äiti kokee imettäessään mielihyvää (siis ei välttämättä kaikki äidit, ja laitetaan nyt oikein isolla, että EI-SEKSUAALISTA MIELIHYVÄÄ), ei saa puhua, koska muuten jotkut häiriintyneet kiihkoilijat sekoittaa sen pedofiliaan? Vai mitä tämä nyt oikein on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en vain ymmärrä kuinka ihmiset voivat puhua nautinnosta ja imetyksestä samassa lauseessa ilman että se kuulostaisi kieroutuneelta :D

Vierailija
204/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkisinkin taaperoimettäjä... Noudatan neuvolan imetyssuositusta, jonka mukaan rintamaito on vauvan ainoa juoma 1-vuotiaaksi saakka. Tämän jälkeen aletaan vähitellen antamaan lehmänmaitoa. Vähän vaikea uskoa, että vauva joisi heti 1-vuotissyntymäpäivänään reippaasti monta mukillista lehmänmaitoa. Ei vissiin ole äidin terveydellekään (rintatulehdus) hyväksi lopettaa noin äkisti.

Taaperoimetys oli muuten muotia ainakin 30-luvulla maaseudulla. Silloin monet halusivat uskoa, että imetys toimii ehkäisykeinona ns. maailman tappiin. Sukulaistätini muistelee saaneensa rintaa vielä 2-3-vuotiaana. Muistaa siis imetystilanteita itse. Monet hänen kavereistaankin kuulemma imivät rintaa pitkään.

Vierailija
205/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että mielestäni tällaiset äidit ovat jotenkin psyykkisesti sairaita - en voi millään uskoa että olisi kovin luonnollista normaalisti imettää lasta joka puhuu ja telmii.. se on enemmänkin äidin halu kuin lapsen.

vieras, mutta onko sulla osoittaa jotain tieteellistä tutkimusta tai asiantuntijalausuntoja väitteidesi tueksi? Eipä taida olla. Jos olisit lukenut ketjun, tietäisit, että on paljon tutkimusta siitä, miten pitkä imetys on hyväksi sekä äidille että lapselle. (Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että se olisi lapselle jotenkin välttämätöntä.)

Tunneto sä sattumalta pitkään imettäneitä äitejä? Minä tunnen, ja he eivät todellakaan ole mielisairaita.

Oikeasti, yritttäkää nyt tuoda edes yksi järkevä, hyvinperusteltu argumentti pitkää imetystä vastaan!

Vierailija
206/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihanaa kun joku haluaa hoivata lastaan näin. Minäkin olisin halunnut imettää todella kauan, mutta maitoni ei riittänyt (univelat, kipeät rinnat ja huonot hermot) kuin 4,5kk ja vauva alkoi purra nännejä todella kipeästi. Äidinmaito on niiiiiin parasta! Syöthän itse paaaaljon vitamiineja, että oma elomistösi jaksaa. :)

Vierailija
207/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin joskus ihmettelin et miten joku voi imettää kohta 2-vuotiasta ja itselläni esikko söi rintaa vain 2kk. No mutta mutta.. perun siis puheeni koska nuorempi lapseni 1v9kk syö vielä rintaa ja en koe siinä mitään huonoa tai muutakaan. Enempi se tuottaa ongelmia mun sukulaisille, miehelle ja anopille..olen vain sanonut et mun rinnat ei teidän. Neuvolassa ja lääkäritkin ovat aina sanoneet et imetä vain niin pitkään kun susta tuntuu. Poika on kyllä nyt itse alkanut vähentää ja näillä eväillä toistaiseksi mennään :)

Vierailija
208/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyväinen siitä, että itse ei ole niin rajoittunut ihminen, että tuomitsisi automaattisesti vääräksi sellaiset asiat, jotka ovat itselle vieraita. Olen onnellinen siitä, että olen akateemisen koulutuksen lisäksi hankkinut itselleni laajan yleissivistyksen, joten pystyn pohtimaan ja analysoimaan asioita rationaalisesti, enkä jää kiinni johonkin tunteeseen ("siis vitsit mua ällöttää!) tai monimerkityksiseen sanaan (mielyhyvä voi tarkoittaa muutakin seksuaalista mielihyvää). Lisäksi pystyn käsittelemään lukemaani tekstiä ja ymmärtämään, mitkä ovat järkeviä perusteita jollekin asialle. Pystyn siis katselemaan ympärilleni, minun ei tarvitse käyttää silmälappuja, jota tällaiset taikauskoon verrattavat päähänpinttymät aiheuttavat: ts. se, että valitaan joku mielipide mutu-pohjalta, ja tarraudutaan siihen kykenemättä näkemään toisten kantoja asiasta.

Vierailija
209/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin joskus ihmettelin et miten joku voi imettää kohta 2-vuotiasta ja itselläni esikko söi rintaa vain 2kk. No mutta mutta.. perun siis puheeni koska nuorempi lapseni 1v9kk syö vielä rintaa ja en koe siinä mitään huonoa tai muutakaan. Enempi se tuottaa ongelmia mun sukulaisille, miehelle ja anopille..olen vain sanonut et mun rinnat ei teidän. Neuvolassa ja lääkäritkin ovat aina sanoneet et imetä vain niin pitkään kun susta tuntuu. Poika on kyllä nyt itse alkanut vähentää ja näillä eväillä toistaiseksi mennään :)

Entä jos lapsi ei itse haluakaan luopua rinnasta? Milloin on "oikea" aika vieroittaa?? Ei kai koskaan?

Selittäkää nyt ihmeessä että miksi 1v tai 5v pitää vieroittaa? Eikö se lapsi tarvitse täydellistä rintamaitoa enää 5v:na ja siitä eteenpäin? Tai sitä hellyyttä? Läheisyyttä? jota vain imetys voi antaa, sekä äidille että lapselle? Kertokaa nyt?

Vierailija
210/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi ei itse haluakaan luopua rinnasta? Milloin on "oikea" aika vieroittaa?? Ei kai koskaan?

Selittäkää nyt ihmeessä että miksi 1v tai 5v pitää vieroittaa? Eikö se lapsi tarvitse täydellistä rintamaitoa enää 5v:na ja siitä eteenpäin? Tai sitä hellyyttä? Läheisyyttä? jota vain imetys voi antaa, sekä äidille että lapselle? Kertokaa nyt?

Siis jos oletetaan, ettei tehdä MITÄÄN heidän vieroittamisekseen. Se liittyy ihan heidän omaan kehitykseensä.

Vierailija
211/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset täällä yököttelee toisten imetystä. Ymmärrän kyllä sen, jos ei itse halua imettää taaperoa, mutta että kutsua toisten valintoja luonnottomaksi ja jopa insestiksi!

Itselläni ei ole lapsia, mutta hyvä ystäväni imetti lastaan noin kaksivuotiaaksi. Tämä imetys ei ole todellakaan kierouttanut lapsen itsenäistymisprosessia, päin vastoin, hän on todella itsenäinen, siis hyvässä mielessä. Esimerksiksi tulee meidän ja isoäitinsä luo mielellään yökylään, ei ujostele uusia ihmisiä tai tilanteita. Uskon, että saamansa läheisyyden ja turvallisuudentunteen takia esim. hänen siirtymisensa nukkumaan omaan sänkyyn ja huoneeseen oli niin helppoa. Tämä lapsi nukkui muistaakseni noin yksivuotiaaksi vanhempiensa vieressä.

Olen harvoin tavannut lasta, joka on niin tasapainoinen ja toiset huomioonottava. Toisaalta on ihan tavallinen lapsi riehumisineen ja tottelemattomuuksineen, ei todellakaan mikään hissukka!

En siis sano, että lapsesta tulee tasapainoinen vain imettämällä pitkään, vaan sitä, että pitkä imetys ei todellakaan haittaa lapsen itsenäistymistä ja kehittymistä, eikä sido lasta äitiin epänormaalilla tavalla.

Vierailija
212/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan pakko kysyä vastakysymys: mistä sinä sitten tiedät, milloin on oikea aika vieroittaa lapsi? Onko olemassa asiantuntijasuositusta siitä, että lapsi pitää vieroittaa silloin kun puhuu/kävelee? Ei ole. Tässä ketjussa on monta kertaa lainattu sitä WHO:n suositusta, että hyvinvointimaissa imetettäisiin 2-v asti, kehitysmaissa 3-v asti. Eikö tämä ole esim. sinulle mitenkään validi perustelu? Onko tässä ketjussa ollut yhtään asiantuntijan mielipidettä, joka puhuisi pitkää imetystä vastaan? Ei ole. Sitä odotellessa.

Vierailija
213/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysmaissa 4-v asti.

Vierailija
214/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. kolme lasta imettänyt 2 vuotiaaksi =)

Sanoisinpa siitä seksistä sen verran, että rinnat ei valu seksin aikana, kun vain aivan imetyksen alkumetreillä. Ja todellakin, seksiä voi harrastaa muuallakin, kuin siellä sängyssä..

Vierailija
215/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin pitkään, kumpaakin lasta 2-vuotiaaksi. Nyt ovat reippaat ja ITSENÄISET 8- ja 5-vuotiaat. Minun silmissäni on jotensakin kummallista että nykymaailmassa jossa tissejä esitellään joka lehdessä ja ohjelmassa, pidetään sairaana sitä että niitä käytetään siihen alkuperäiseen tarkoitukseensa! Kukin imettäköön niin pitkään kuin itselleen sopii.

Vierailija
216/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti olikin siinä; että jos äidinmaito on ravinteikasta ja parasta ravintoa lapselle niin eikös sitä pitäisi antaa sitten koko lapsuus? 0-14v ainakin?

Minä olen aina pitänyt imetystä VAUVAN ruokintana, ja olen itse imettänyt lapsiani vaihtelevasti 4-16kk ikäisiksi.Ei kai missään suosituksissa ole sanottu että pisimmillään "saa" lasta imettää johonkin ikään? Miksi ihmeessä siis lopettaa ikinä, jos siis lapsi ei siitä itse haluakaan luopua? Sehän on niin luonnollista ja suotavaa..

Vierailija
217/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti: ihmiselle lajityypillinen vieroittumisikä on keskimäärin 2-7 vuotta. Rinnasta vierottaminen on sitä helpompaa, mitä lähempänä lapsen luonnollista vieroittumisikää se tehdään. Vaikkei mitään vieroittamisyrityksiä tehtäisi, vieroittaa lapsi itse itsensä siis keskimäärin 2-7 vuoden iässä.

Pointti olikin siinä; että jos äidinmaito on ravinteikasta ja parasta ravintoa lapselle niin eikös sitä pitäisi antaa sitten koko lapsuus? 0-14v ainakin? Minä olen aina pitänyt imetystä VAUVAN ruokintana, ja olen itse imettänyt lapsiani vaihtelevasti 4-16kk ikäisiksi.Ei kai missään suosituksissa ole sanottu että pisimmillään "saa" lasta imettää johonkin ikään? Miksi ihmeessä siis lopettaa ikinä, jos siis lapsi ei siitä itse haluakaan luopua? Sehän on niin luonnollista ja suotavaa..

Vierailija
218/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se taaperon imettäminen jossain vaiheessa minustakin muuttuu ällöttäväksi. Minä ainakin halusin rintani mukaan seksiin.

Se on ällöttävää ja sairastakin?

Minä imetän 1,5 vuotiasta vielä, jonkin aikaa. Seksissä rinnat mukana, ei ne sinne vauvan suuhun jää. Tää oli jotenkin niin huvittava vastaus, että oli pakko vastata.

Vierailija
219/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se taaperon imettäminen jossain vaiheessa minustakin muuttuu ällöttäväksi. Minä ainakin halusin rintani mukaan seksiin.

Se on ällöttävää ja sairastakin?

Minä imetän 1,5 vuotiasta vielä, jonkin aikaa. Seksissä rinnat mukana, ei ne sinne vauvan suuhun jää. Tää oli jotenkin niin huvittava vastaus, että oli pakko vastata.

Miten se imetys vaikuttaa seksiin? Olenkohan tehnyt jotain oleellisen väärin, kun koko ajan olen seksiä harrastanut ja antanut miehen hyväillä rintojani, vaikka olenkin imettänyt? En siis tosin samaan aikaan X).

Vierailija
220/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle ei pidä antaa lainkaan tuttia, joten se sitä tutista vierotusta ei tule edes kaksi tai kolmivuotiaana kun sitä ei ole ollenkaan annettu.

Itse pidän täysimetykselle sellasena normaalirajana yhtä vuotta, mutta koetan nyt 9 kk alkaen totuttaa lasta juomaan pöydässä nokkamukista (ädinmaitoa tai vettä).

Ei siinä ole mun mielestä mitään ihmeellistä, jos joku imettää lastaan parivuotiaaksi. Itse en aio niin kuitenkaan tehdä. On vähän noloa, jos lapsi jo puhuu ja vinkuu yleisellä paikalla tissiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän