Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?

Vierailija
17.11.2009 |

Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.

Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.

Kommentit (278)

Vierailija
41/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli kaltaisesi äiti. Vähemmästäkin saa traumoja.

mahdollisesti takana romutettu lapsuus? Oikeaa hyväksikäyttöä? Hylkäyskokemus? Jotain joka vaurioittaa sielua vakavasti?

Tai sitten hän on mies, joka ei siedä ajatusta rinnoista maitorauhasina.

Mikäli olet hyväksikäytön uhri, ja siksi näet vääristyneenä luonnollisen tavan olla äiti, olen hyvin pahoillani puolestasi. Toivottavasti saat apua.

Vierailija
42/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettää 2-3 vuoden ikään... Länsimaat on aika pieni osa maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain insestuaalista tai luonnotonta, eiköhän siitä käytäisi jotain julkista keskustelua, nyt kun pitkä imetys on tulossa takaisin.

Mulla ei ole itsellä lapsia, mutta en kyllä näe yli yksivuotiaan imetystä mitenkään ahdistavana asiana. Se mua ahdistaa kyllä, että näköjään on olemassa ihmisiä, jotka näkevät sen jotenkin ällöttävänä tai seksuaalisena toimintana. En kyllä käsitä.

Vierailija
44/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mieheni on vauvana syönyt tissiä 3v 3kk asti ja sen veli 2v ja 2kk. Terveinä ovat pysyneet,tuskin koskaan ovat sairaana. Jos itse olen sairaana niin ei varmasti tartu mieheeni. Tosin en tarkota nytten et vain imetyksellä voi olla terve, tottakait lapsi voi olla terve vaikka ei olis syönyt päivääkään. Mutta se on minusta jo sairasta jos lapsi on kouluikänen ja vielä tissiä syöpi,kerran oli 45min ohjelmassa juttua, niin siihen voin sanoa et hyi ällötys.

Vierailija
45/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan täyttä häkää. En ole vielä edes harkinnut lopettaa aamu- ja iltatissejä. Päivätissit poika lopetti ihan itse vähän aikaa sitten.

Vierailija
46/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokee missiokseen käännyttää kaikki äidit imettämään 2-vuotiaita. Halleluja!

Lehmänmaidosta diabetesta? Tuttipullo haittaa hampaiden kasvua? Justjust. Melkoinen koulu sulla ollut. Ei tarvii paljoa arvailla minkälaisen lääkityksen takia et ole voinut imettää...

T. Neuvolalääkäri

Vietin juuri ajatuksia herättävän tovin tätä keskustelua lukien. Täytyy sanoa, etten saanut vielä yhtäkään kunnon perustelua sille, miksi tai miten taaperoimetys olisi vahingollista lapselle itselleen. Monenlaista muka-tietoa kyllä huomasin. Tuota noin.. Miksi monessa tutkimuksessa on todettu, että äidinmaito ei IKINÄ menetä arvoaan nimenomaan ravinteena? Kun täällä niin moni tietää, että se on ravinteellisesti turhaa. Hmm.. Esimerkki: Minulla on järkyttävä nälkä. Menen jääkaapille ja hörppään lasillisen teollisesti käsiteltyä lehmänmaitoa. Siitä on poistettu niin rasvaa kuin muitakin hyviä ravinteita. Nälkä pienenee kummasti, huomattavasti enemmän kuin jos joisin vastaavan määrän vettä. Lisäksi maito lasketaan energianlähteeksi, jos esimerkiksi laskee päivittäin syömäänsä kilocalori määrää. Se on siis energian lähde, niin aikuiselle kuin myös lapselle. Kuten joka idiootti tajuaa, ei äidinmaitoa käsitellä teollisesti vaan se on täydellisesti luonnontuote. Siinä on rasvaa, vitamiineja ja muita elintärkeitä ravintoaineita. Paljon enemmän kuin siinä lehmänmaidossa, jota otan jääkaapistani. Lisäksi lehmänmaidon epäillään aiheuttavan mm. diabetesta, äidinmaito on nimenomaan ihmiselle "suunniteltua" ravintoa, eikä tasantarkkaan aiheuta mitään sairauksia. Näin siis voimme olettaa, että äidinmaidolla on ravitsemuksellinen tarkoitus vielä kauan sen yhden vuoden jälkeen. Jo 1990-luvun lopussa julkaistiin monia tutkimuksia, joissa oli todettu, ettei äidinmaidon sokeri haittaa hampaita. Joten yöimetys on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin tunkea tuttipullo lapsen suuhun ja juottaa lehmänmaitoa, joka todellakin synnyttää hampaissa negatiivisia reaktioita. Lisäksi tuttipullo haittaa hampaiden kasvua, toisin kuin rinta. Jep. En lääketieteellisistä syistä imettänyt eskoista lainkaan, mutta vannon, että hän sai huomiota, syliä ja läheisyyttä aivan kuten imetetytkin lapset. Mutta valitettavasti hän ei saanut nauttia lapselle parhaasta mahdollisesta ravinnosta. Tuttipullosta vieroittaminen oli hankalaa, koska lapsella ilmiselvästi oli edelleen tarve, mutta hampaiden kehityksen vuoksi se oli otettava pois. Ah, kuinka ihanaa minusta nyt on täysimettää kuopusta (3kk). Jatkan niin kauan kuin maito riittää ja hyvältä tuntuu. Niin ja se WHO:n 2v imetyssuositus koskee todellakin sivistysvaltioita. Kiitos teille taaperoimettäjät siitä, että olette olemassa. Toivottavasti vielä jonakin päivänä valtaosa äideistä ymmärtää imetyksen erinomaisuuden ja haitattomuuden. Tai ainakin oppii pitämään päänsä kiinni, kun ei osata edes kunnolla perustella. Hankkikaa ensin faktat, aukokaa sitten sitä reikää leuassanne. (btw, alastomuus on myös täysin luonnollista. kyllä minun esikoiseni [taapero] on tökkinyt minun tissejäni ja ihmetellyt kun pikkuveli niitä imee. kuuluu asiaan. toivottavasti lapsistani kasvaa aikuisia, jotka ovat valmiita hyväksymään kehonsa ja siihen liittyvät toiminnot, ilman häpeää) Terveisin nämä asiat alan koulussa lukenut ja vapaa-ajallaan perehtynyt

Vierailija
47/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti: ihmiselle lajityypillinen vieroittumisikä on keskimäärin 2-7 vuotta. Rinnasta vierottaminen on sitä helpompaa, mitä lähempänä lapsen luonnollista vieroittumisikää se tehdään. Vaikkei mitään vieroittamisyrityksiä tehtäisi, vieroittaa lapsi itse itsensä siis keskimäärin 2-7 vuoden iässä.

Pointti olikin siinä; että jos äidinmaito on ravinteikasta ja parasta ravintoa lapselle niin eikös sitä pitäisi antaa sitten koko lapsuus? 0-14v ainakin? Minä olen aina pitänyt imetystä VAUVAN ruokintana, ja olen itse imettänyt lapsiani vaihtelevasti 4-16kk ikäisiksi.Ei kai missään suosituksissa ole sanottu että pisimmillään "saa" lasta imettää johonkin ikään? Miksi ihmeessä siis lopettaa ikinä, jos siis lapsi ei siitä itse haluakaan luopua? Sehän on niin luonnollista ja suotavaa..

siis kouluun mennessään jo miettii enemmän "mitähän" kaveritkin ajattelee, hän luopuu rinnasta, jota äiti hellyyden osoituksenaan on lapselle antanut siihen asti..

XDD

Ei kai se ole absoluuttinen totuus että kaikki lapset vieroittuvat itse? Jolloin loppukädessä äitihän sen päätöksen tekee. Niin kuin voisi tehdä jo paljon aiemmin kuin lapsen ollessa 3v-->

ja ne loputkin seisenvuotiaiksi mennessä. Ja kyllä, kaikki lapset vieroittuisivat lopulta itse, eivätkä jää rinnalle loppuiäkseen. Jokainen äitihän sitten tekee itse valinnan siitä, vieroittaako lapsen vai antaako tämän vieroittaa itse itsensä.

Vierailija
48/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa nimenomaan lajityypillistä vierottumisikää. Tarkoitan siis sitä, että ihmiset vierottavat itse itsensä rinnasta keskimäärin 2-7 vuoden ikäisenä, vaikkei mitään kouluja tms. nykyyhteiskunnan rakenteita olisikaan.

mutta vastaan silti: ihmiselle lajityypillinen vieroittumisikä on keskimäärin 2-7 vuotta. Rinnasta vierottaminen on sitä helpompaa, mitä lähempänä lapsen luonnollista vieroittumisikää se tehdään. Vaikkei mitään vieroittamisyrityksiä tehtäisi, vieroittaa lapsi itse itsensä siis keskimäärin 2-7 vuoden iässä.

Pointti olikin siinä; että jos äidinmaito on ravinteikasta ja parasta ravintoa lapselle niin eikös sitä pitäisi antaa sitten koko lapsuus? 0-14v ainakin? Minä olen aina pitänyt imetystä VAUVAN ruokintana, ja olen itse imettänyt lapsiani vaihtelevasti 4-16kk ikäisiksi.Ei kai missään suosituksissa ole sanottu että pisimmillään "saa" lasta imettää johonkin ikään? Miksi ihmeessä siis lopettaa ikinä, jos siis lapsi ei siitä itse haluakaan luopua? Sehän on niin luonnollista ja suotavaa..

siis kouluun mennessään jo miettii enemmän "mitähän" kaveritkin ajattelee, hän luopuu rinnasta, jota äiti hellyyden osoituksenaan on lapselle antanut siihen asti.. XDD Ei kai se ole absoluuttinen totuus että kaikki lapset vieroittuvat itse? Jolloin loppukädessä äitihän sen päätöksen tekee. Niin kuin voisi tehdä jo paljon aiemmin kuin lapsen ollessa 3v-->

Vierailija
49/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa nimenomaan lajityypillistä vierottumisikää. Tarkoitan siis sitä, että ihmiset vierottavat itse itsensä rinnasta keskimäärin 2-7 vuoden ikäisenä, vaikkei mitään kouluja tms. nykyyhteiskunnan rakenteita olisikaan.

siis kouluun mennessään jo miettii enemmän "mitähän" kaveritkin ajattelee, hän luopuu rinnasta, jota äiti hellyyden osoituksenaan on lapselle antanut siihen asti.. XDD Ei kai se ole absoluuttinen totuus että kaikki lapset vieroittuvat itse? Jolloin loppukädessä äitihän sen päätöksen tekee. Niin kuin voisi tehdä jo paljon aiemmin kuin lapsen ollessa 3v-->

tutista, pullosta, vaipasta, nokkamukista, perhepedistä, soseruuista yms? Eli antaa siis lapsen itse päättää mikä ajankohta hänelle sopii kulloinkin? Eiks niin? Sehän on lajityypillinen vieroitusikä ihmisillä 2-7v.

Eihän noista mistään muistakaan ole haittaa pidempäänkin käytettynä? Kuten ei rintamaidostakaan.

Vierailija
50/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeltä" pitkän imetyksen syndrooma:( Sinä sen sijaan kärsit tyhmyydestä. Kunpi sitten pahempi?

ovat jotenkin psyykkisesti sairaita - en voi millään uskoa että olisi kovin luonnollista normaalisti imettää lasta joka puhuu ja telmii.. se on enemmänkin äidin halu kuin lapsen.

Vierailija
51/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi alkaa puhua (elikäs sanoo ensimmäisen sanansa) psyykkisesti terve äiti lopettaa imetyksen kuin seinään. Ekan lapsen kohdalla lopetin sen siis 10-kuisena. Toinen lapseni on myöhäisempi puhuja, mutta ikävä kyllä osoittaa jo taipumista telmimiseen, joten lopetankin imetyksen tuohon. Onko mielestänne muuten reipas kävelyliike huoneen ympäri hihkuen "telmimistä" vai voisinko imettää vielä siihen asti, kun lapsi juoksee?? Haluaisin kovasti pysyä psyykkisesti terveenä ihmisenä.

ovat jotenkin psyykkisesti sairaita - en voi millään uskoa että olisi kovin luonnollista normaalisti imettää lasta joka puhuu ja telmii.. se on enemmänkin äidin halu kuin lapsen.

Vierailija
52/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieroittumisiän vastasin ainoastaan kysymykseen siitä, miksei lapsia imetetä 14-vuotiaiksi saakka. En mielestäni ottanut kantaa taaperoimetyksen/taaperon tuttipullosta juomisen/perhepedissä nukkumisen puolesta suuntaa taikka toiseen. Vastasin vain henkilön kysymykseen puhtaasti biologisesta näkökulmasta.

tutista, pullosta, vaipasta, nokkamukista, perhepedistä, soseruuista yms? Eli antaa siis lapsen itse päättää mikä ajankohta hänelle sopii kulloinkin? Eiks niin? Sehän on lajityypillinen vieroitusikä ihmisillä 2-7v. Eihän noista mistään muistakaan ole haittaa pidempäänkin käytettynä? Kuten ei rintamaidostakaan.

Vierailija
53/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen paras sanoma on jo sanottu. That's all folks?

Vierailija
54/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaisen lapsi tapaili ekaa sanaansa 6 kk vanhana. Silloinko olis pitänyt repäistä tissi suusta?

Tässähän nyt on kysymys juuri siitä, että sinua - äitiä - on oudoksuttanut, ei lasta! Lapsi ei tajua yhteyttä puhumisen ja telmimisen ja imetyksen lopettamisen välillä!

Muuten, en ole siis sitä mieltä, että kaikkien pitäisi imettää pitkästi, vaan pitäisi imettää niin kauan, kuin hyvältä tuntuu. MUTTA on todella sairasta tuomita taaperoimetys jotenkin kieroutuneeksi, jopa seksuaaliseksi toiminnaksi. SIllä logiikallahan myös vauvaimetys olisi pikkuisen perverssiä.

Siis oppikaa tunnistamaan omat tunteet ja faktat toisistaan! Mikään asiantuntijataho ei pidä taaperoimetystä luonnottomana. Kysymys on vaan teidän henkilökohtaisesta mielipiteestä.

Vierailija
55/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mieheni on vauvana syönyt tissiä 3v 3kk asti ja sen veli 2v ja 2kk. Terveinä ovat pysyneet,tuskin koskaan ovat sairaana. Jos itse olen sairaana niin ei varmasti tartu mieheeni. Tosin en tarkota nytten et vain imetyksellä voi olla terve, tottakait lapsi voi olla terve vaikka ei olis syönyt päivääkään. Mutta se on minusta jo sairasta jos lapsi on kouluikänen ja vielä tissiä syöpi,kerran oli 45min ohjelmassa juttua, niin siihen voin sanoa et hyi ällötys.

Vierailija
56/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi alkaa puhua (elikäs sanoo ensimmäisen sanansa) psyykkisesti terve äiti lopettaa imetyksen kuin seinään. Ekan lapsen kohdalla lopetin sen siis 10-kuisena. Toinen lapseni on myöhäisempi puhuja, mutta ikävä kyllä osoittaa jo taipumista telmimiseen, joten lopetankin imetyksen tuohon. Onko mielestänne muuten reipas kävelyliike huoneen ympäri hihkuen "telmimistä" vai voisinko imettää vielä siihen asti, kun lapsi juoksee?? Haluaisin kovasti pysyä psyykkisesti terveenä ihmisenä.

Vierailija
57/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiä tosissasi:D

Vierailija
58/278 |
20.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti ole ironiaa? Meilläkin imetys olisi loppunut tosi lyhyeen, jos ensimmäinen sana olisi ollut imetyksen lopettamisen kriteerinä.

Vierailija
59/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa paremman vastustuskyvyn äidinmaidosta ja varsinkin nyt si-epidemian aikaan imetetyt vauvat ja taaperot ovat paremmassa asemassa. Itse en ole suunnitellut imetyksen lopettamista. Viimeistään sitten, jos toinen lapsi joskus syntyy tai maito loppuu esim. raskauden takia. Mielestäni äidinmaito on pienelle lapselle parempi juoma kuin lehmänmaito. Maidonjuojat: kuvottaisiko teitä imeä lehmän nisää? Väheneekö kuvotus jotenkin, kun maito on imetty koneellisesti ja purkitettu teitä varten? Eikö teitä kuvota laittaa tätä lehmän tissinestettä kahviinne jne?

mutta vastustuskykyä cauva saa äidinmaidosta puoleenvuoteen asti, sen jälkeen ei enää. SI voi siis tarttua lapsellesi aivan yhtä todennäköisesti kuin muillekin lapsille.

Vierailija
60/278 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on itse halunnut lopettaa päivätissit vähän aikaa sitten. Osaa varmaan lopettaa aamu- ja iltatissinkin sitten kun haluaa. Neuvolalääkärin mukaan kouluikään mennessä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi