Onko taaperoimetys niin harvinaista, että täällä saa hirveät haukut?
Kommentoin juuri ketjua, jossa puhuttiin imetyksen lopettamisesta ja siihen liittyvästä pahasta olosta. Itse kerroin toisinaan imettäväni 2-vuotiastani, enkä näe siinä mitään epänormaalia. Luonnonkansoilla luonnollinen imetysaika on ollut n. 4vuotta, suvussani pitkä imetys on ollut perinne aina. Terveitä, onnellisia ja allergiattomia ihmisiä olemme. Imetys on aikoinaan, ravinnon ollessa kehnoa, toiminut myös ehkäisykeinona. Lasten luontaisesti sopiva ikäerokin on n. 4 vuotta - tuolloin elimistö toipuu ja lapsi oppii juuri sen verran elämisen taitoja että uusi vauva saa äidin molemman kantavat kädet.
Mikä on? Maailman terveyssäätiön virallinen imetyssuositus on 2-vuotta - oletteko niin luonnosta vieraantuneita että tutti käy kyllä vielä kolmivuotiaalekin? Pahoitin mieleni todella, mutta yritän olla ajattelematta asiaa.
Kommentit (278)
kun lapsi saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta jota se muutenkin syö. Eli silloin kun lapsi syö samaa sapuskaa muun perheen kanssa, ei imetykselle ole mitään ravintoperäistä perustetta.
että käytät lastasi hyväksesi omien tarpeidesi tyydyttämiseen. Anna toisen aloittaa normaali itsenäistyminen, äläkä seiso jarruna edessä ja tekopyhästi perustele kyseenalaisia toimiasi sillä, että kun meidän pikku liisa-petteri haluaa. Sinun tehtäväsi äitinä on rakastaa ja laittaa rajat, mutta myös itse päästää irti kun sen aika on.
Voisitko ystävällisesti perustella - ja mielellään jollain muullakin tavalla kuin että "se on ällöä"?
sairasta!
Silloinhan lapsi _nimenomaan kaipaa läheisyyttä, kun on ollut päivän hoidossa ja erossa äidistä!! Itse olen imettänyt vajaa 2-vuotiasta poikaani jo päiväkodin eteisessä, kun hänellä oli kova ikävä pitkän päivän jälkeen ja tissi oli paras lohtu. Aika rankkaa lapselle, jos samaan aikaan joutuu sopeutumaan päivähoitoon ja viedään vielä rintakin pois.
Kerrothan meille kaikille, perustellen siten etta mukana on muutakin kuin "minua oksettaa" MIKSI "se aika on" silloin kun sina sen paatat (sano myos mihin asti on sopivaa imettaa?) eika joskus toiste?
MUTTA en sitä toimenpidettä kun tungen tissini hänen suuhunsa. Ja mistä lähtien 2v on ollut vauva? Minulla on sellainen käsitys, että VAUVOJA imetetään, ja kävelevä/puhuva lapsi ei minun silmissäni ole enää vauva. Ja kukaan ei muuten täälä ole kertonut että mihin se raja sitten vedetään. Jos on muka hyväksyttävää imettää vielä 3 vuotiasta niin mites on sitten esim. 6v laita?
Minulla on kyllä tapana osoittaa rakautta ja antaa läheisyyttä lapselleni ihan joillain muilla tavoin! Mihelleni sen tissin voisin suuhun tunkea siinä mielessä. Imetin tasan 6kk ja joka ainoalla kerralla oli mielessä ainoastaan että vauva saa RUOKAA EI LÄHEISYYTTÄ!Eräs kätilö sanoi, että joidenkin äitien on vaikea luoda kovin läheistä suhdetta lapseen, johtuen omasta lapsuudesta. Ei siis pysty, vaikka yrittäisi.
En tiedä, onko sinulla näin, mutta tuli mieleen, että on sinulla varmaan joku lukko, jos et koe läheisyyden antamisena sitä, että pidät omaa vauvaasi sylissä ja imetät.
Imettämisellä ja seksillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei vaikka se imetettävä olisi täyttänyt maagisen vuoden.
äidit, jotka eivät osaa luopua imettämisestä silloin kun siitä normaalisti luovutaan, siis selkeästi kokevat suurta hyvänolon (seksuaalista?) tunnetta tuosta rintojensa imemisestä. Sen verran usein ovat tässä keskustelussa sen ottaneet itse esille argumentikseen. Ja niinhän se menee, että se koira älähtää keneen kalikka kalahtaa.
Eli hyvänolonhormonin eritys. Siihen perustuu ylipäätään äidin kiintyminen lapseensa. Hyvänolontunteella ei ole kuitenkaan mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa - ellet itse ole asiaa kokenut niin.
äidit, jotka eivät osaa luopua imettämisestä silloin kun siitä normaalisti luovutaan, siis selkeästi kokevat suurta hyvänolon (seksuaalista?) tunnetta tuosta rintojensa imemisestä. Sen verran usein ovat tässä keskustelussa sen ottaneet itse esille argumentikseen. Ja niinhän se menee, että se koira älähtää keneen kalikka kalahtaa.
jotain vakavasti pielessä jos imetyksen lopettaminen ahdistaa ja itkettää äitiä. Pikaisesti terapiaan keskustelemaan kovaa vauhtia vääristyvästä lapsi-vanhempi-suhteesta!
Kyseessä ovat molempien tarpeet, ja jos, kuten usein tuntuu käyneen, imetyksen aikainen lopettaminen ahdistaa ja itkettää niin OLISIKO SIINÄ JOKON MENOSSA PIELEEN?
selkeästi taisi sinullakin omatunto kolahtaa. Sääliksi käy näitä insestin uhreja. Todella.
Imettämisellä ja seksillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei vaikka se imetettävä olisi täyttänyt maagisen vuoden.
Lapsi tulee pyytämään, ja kun ikää on karttunut tarpeeksi niin olen jättänyt pikkuhiljaa imetyskertoja välistä. Lapsi on ihan tyytyväinen, kun sanon että maito loppui nyt - ja myöhemmin saa lisää.
Miten voit edes verrata kolmivuotiasta ja kuusivuotiasta toisiinsa?
MUTTA en sitä toimenpidettä kun tungen tissini hänen suuhunsa. Ja mistä lähtien 2v on ollut vauva? Minulla on sellainen käsitys, että VAUVOJA imetetään, ja kävelevä/puhuva lapsi ei minun silmissäni ole enää vauva. Ja kukaan ei muuten täälä ole kertonut että mihin se raja sitten vedetään. Jos on muka hyväksyttävää imettää vielä 3 vuotiasta niin mites on sitten esim. 6v laita?
Ei viitsitä provosoitua, vaietaan tyyppi pois kuuluvilta.
Lapsi tulee pyytämään, ja kun ikää on karttunut tarpeeksi niin olen jättänyt pikkuhiljaa imetyskertoja välistä. Lapsi on ihan tyytyväinen, kun sanon että maito loppui nyt - ja myöhemmin saa lisää.
Miten voit edes verrata kolmivuotiasta ja kuusivuotiasta toisiinsa?
jos muiden mielestä imetyksenne on epänormaalia? Se on heidän mielipiteensä ja sillä selvä, ei siitä tarvitse itseensä ottaa.
taaperon imettäjille. jos se olisi tosiaan niin normaalia kuin väitätte niin eiköhän sitä tekisi kaikki muutkin. miksiköhän suurin osa lopettaa lapsen alkaessa puhua ja kävellä.
Minkä ihmeen takia aina rinnastetaan ne jotka eivät imetä kauaa, nuoriin äiteihin ja kouluttamattomiin? Minä olen nuori äiti. Esikoista en saanut imetettyä ikävä kyllä kuin sen 4kk, kuopus on nyt 2kk ja hyvin menee toistaiseksi. Mutta sillä erolla että minulla kyllä on ammatti, en kyllä ole korkeasti kouluttautunut. Ihan kuin oikeasti vain korkeasti koulutetuilla on aivot päässään. (paskapuhetta).
ps. Minullekin on hammaslääkäri sanonut juuri samaa että voi tulla purentavikaa. Meillä ei esikoinen syönyt tuttia kuin nukkumaan mennessä ja silloinkin pullautti tutin pihalle kun nukahti. Ja siltikin sanottiin että ei saisi syödä edes sen vertaa. Pullokin jäi pois ennen vuoden ikää, nokkamuki otettiin käyttöön. Ja sekin siksi ettei tulisi purentavikaa. Sitäkin kyllä suostui syömään vain nukkumaan mennessä. Muuten nokkamuki. Tuskin tuo mitään paskapuhetta sentään ole. En ole ainoa jolle noin on sanottu.
Luonnonmukaista on, että maidontarve vähenee. Ero yksivuotiaan ja kaksivuotiaan välillä on huima. Kohta on vieroitus tapahtunut, ja ihan ilman väkivaltaista erottamista ja huutoa. Olen tosi tyytyväinen!
[/quote]
[/quote]
Mutta ehkä puhallan nyt herneen nenästä. Toisilla on mahdollisesti ollut erittäin traumaattinen lapsuus.
jos muiden mielestä imetyksenne on epänormaalia? Se on heidän mielipiteensä ja sillä selvä, ei siitä tarvitse itseensä ottaa.
mahdollisesti takana romutettu lapsuus? Oikeaa hyväksikäyttöä? Hylkäyskokemus? Jotain joka vaurioittaa sielua vakavasti?
Tai sitten hän on mies, joka ei siedä ajatusta rinnoista maitorauhasina.
Mikäli olet hyväksikäytön uhri, ja siksi näet vääristyneenä luonnollisen tavan olla äiti, olen hyvin pahoillani puolestasi. Toivottavasti saat apua.
Opettajat? Suomalaiset? Pohjoismaalaiset? Mustat? Valkoihoiset? Ihmiset?
taaperon imettäjille. jos se olisi tosiaan niin normaalia kuin väitätte niin eiköhän sitä tekisi kaikki muutkin. miksiköhän suurin osa lopettaa lapsen alkaessa puhua ja kävellä.
mutta vastaan silti: ihmiselle lajityypillinen vieroittumisikä on keskimäärin 2-7 vuotta. Rinnasta vierottaminen on sitä helpompaa, mitä lähempänä lapsen luonnollista vieroittumisikää se tehdään. Vaikkei mitään vieroittamisyrityksiä tehtäisi, vieroittaa lapsi itse itsensä siis keskimäärin 2-7 vuoden iässä.
Pointti olikin siinä; että jos äidinmaito on ravinteikasta ja parasta ravintoa lapselle niin eikös sitä pitäisi antaa sitten koko lapsuus? 0-14v ainakin? Minä olen aina pitänyt imetystä VAUVAN ruokintana, ja olen itse imettänyt lapsiani vaihtelevasti 4-16kk ikäisiksi.Ei kai missään suosituksissa ole sanottu että pisimmillään "saa" lasta imettää johonkin ikään? Miksi ihmeessä siis lopettaa ikinä, jos siis lapsi ei siitä itse haluakaan luopua? Sehän on niin luonnollista ja suotavaa..
siis kouluun mennessään jo miettii enemmän "mitähän" kaveritkin ajattelee, hän luopuu rinnasta, jota äiti hellyyden osoituksenaan on lapselle antanut siihen asti..
XDD
Ei kai se ole absoluuttinen totuus että kaikki lapset vieroittuvat itse? Jolloin loppukädessä äitihän sen päätöksen tekee. Niin kuin voisi tehdä jo paljon aiemmin kuin lapsen ollessa 3v-->
Kyseessä ovat molempien tarpeet, ja jos, kuten usein tuntuu käyneen, imetyksen aikainen lopettaminen ahdistaa ja itkettää niin OLISIKO SIINÄ JOKON MENOSSA PIELEEN?
Miten imettävä äiti jarruttaa itsenäistymistä? Ja kuuluuko kaksivuotiaan ylipäätään itsenäistyä?
Onko sinulla syntynyt jokin trauma äitisuhteessasi?