Kaikille sama palkka ammatista ja työstä riippumatta!
Kommentit (109)
Sehän johtaisi siis siihen, että kilpailu olisi kaikkein kiivainta niiden helppojen ja mukavien työpaikkojen kohdalla, ja ne jotka eivät pärjäisi siinä työpaikanhakukilpailussa joutuisivat sitten valitsemaan kouluttautuvatko vaativiin ja vastuullisiin ammatteihin vai syrjäytyvätkö kokonaan työmarkkinoilta.
Ikäluokkansa timanttisin kärki kuopsuttelisi nautinnollisen leppoisasti ruusupensasta puistossa, ja ne luuserit joiden olisi turha haaveillakaan puutarhurin ammatista ja joista ei olisi edes mainostenjakajaksi pänttäisivät sitten itku kurkussa lääketiedettä voidakseen elättää itsensä jonain päivänä.
Minusta työn mielekkyys on ensisijainen asia, sitten tulevat muut vaatimukset. Olen pienipalkkaisella alalla mutta voi että, olen onnellinen kun saan tehdä työtäni eikä se maistu puulta!
Minun pitää myös saada kotona ollessa sama palkka kuin aivokirurgilla :)
hoidanhan sentään lapsia kotona..
Juu, loistoidea. Minäkään en enää alkaisi näitä lehtorin hommia tekemään kun saisin ihan mistä vaan joojoo-hommasta saman tilin kuin nyt.
nämä joojoo-hommat sitten ovat? Kyllä minä ainakin mieluummin olen siinä haastavammassa työpaikassa, kuin vaikka tuossa helpoksi parjatussa mainostenjakajan hommassa.
mitäs luulet, kuinka moni enää kouluttautuisi mihinkään jos sillä ei olisi mitään merkitystä taloudellisesti? Miksi lukea vuosikaudet lääkäriksi kun saman rahan saa kaupankassalla? Bye bye suomi sen jälkeen...
mutta se mielekkyys koostuu eri suuntiin vetävistä tekijöistä. Esim. omassa työssäni pidän suuresta osasta itse tekemistä, mutta suuri negatiivinen piirre on se ettei työ ole ollenkaan turvattu vaan voin saada potkut hyvinkin herkästi jos teen virheitä tai en saa riittävän hyvää tulosta aikaiseksi. Lisäksi työtä joutuu tekemään enemmän kuin sen 8 tuntia päivässä jotta sen pystyy tekemään hyvin. Löytäisin varmasti monta muutakin ammattia joissa se tekeminen on mukavaa mutta joissa ei olisi näitä kääntöpuolia.
Mutta siis eihän ap:n samapalkkamallissa siitä mihinkään pääsisi etteivät kaikki voi saada haluamaansa työpaikkaa. Niistä kokonaisvaltaisimmin mielekkäistä työpaikoista tulisi verinen kilpailu.
Minusta työn mielekkyys on ensisijainen asia, sitten tulevat muut vaatimukset. Olen pienipalkkaisella alalla mutta voi että, olen onnellinen kun saan tehdä työtäni eikä se maistu puulta!
mitäs luulet, kuinka moni enää kouluttautuisi mihinkään jos sillä ei olisi mitään merkitystä taloudellisesti? Miksi lukea vuosikaudet lääkäriksi kun saman rahan saa kaupankassalla? Bye bye suomi sen jälkeen...
joku oikeasti tykkäisi siitä lääkärin työstä? Itse en kyllä haluaisi lääkäriksi mistään hinnasta eikä minusta siihen olisikaan, vaikka opiskelisin kuinka paljon. Eikä minusta olisi myöskään hoitajaksi. Ja kyllä luulen että moni lääkärikin ajattelee, ettei heistä olisi kaupan kassoiksi. Ja kyllähän monet korkeasti koulutetutkin ammatit ovat matalasti palkattuja, esim opettajat. En minä ainakaan ole koulutustani valinnut palkkauksen perusteella vaan kiinnostukseni ja kunnianhimoni perusteella.
Kuka koskaan ottais mitään vastuullista työtehtävää, kun saman palkan sais muutenkin? Esim. yritysjohtajan paikat, ei löytyis tekijöitä.
Tällaset on huonosti palkattujen toivehaihattelua.
Opiskella vuosikausia, hankkia isot opintovelat? Kun kerran palkka olisi sama kuin suoraan peruskoulusta töihin menevälläkin.
Tai kenen kannattaisi enää tehdä ikäviä työaikoja? Päivystää jouluna?
Tai miksi sitten enää tehdä vastuullista työtä, olla tavoitettavissa myös työajan ulkopuolella?
Tai tehdä vaarallista työtä?
oikeasti kiinnostaa. Nyt on esim lääkärin hommissa ihmisiä, jotka eivät ollenkaan sovellu alalle. Ovat vaan rahan himossa kouluttautuneet sille alalle, vaikka paremmin sopisivat tehtaaseen liukuhihnalle. Eihän tällainen systeemi koskaan toteudu, mutta saahan sitä aina leikkiä ajatuksilla.
siis että alalle sopimattomat eivät väkisin rahan perässä ryhtyisi hommiin jotka niille eivät ollenkaan sovi. Lääkärin lisäksi tulee heti mieleen yritysjohtajan pesti - kuinka monella työpaikalla onkaan johtajia jotka olisivat paljon paremmin asiantuntijatehtäviin soveltuvia kuin henkilöstövastuuseen!
Mutta vaikeammaksi menee niiden osalta joilla ei rahanhimosta riippumatta ole kykyjä vaativiin (nykyisellään hyvin palkattuihin) tehtäviin. Koska eiväthän niiden lahjat riittäisi tuossa uudessa mallissa myöskään niihin leppoisiin töihin joita suuri enemmistö tavoittelisi, kun niihinhän olisi paljon kykenevämpiä hakijoita tuhatmäärin. Mitä ihmettä ne vähemmän lahjakkaat sitten joutuisivat tekemään? Jotain mikä on paitsi helppoa, myös niin vastenmielistä ettei kukaan muu suostu sitä tekemään? Nykyisellään niistä oikein vastenmielisistä hommista maksettaneen jonkinlaista "likaisen työn lisää", mutta siinä menisi sitten sekin.
Nyt on esim lääkärin hommissa ihmisiä, jotka eivät ollenkaan sovellu alalle. Ovat vaan rahan himossa kouluttautuneet sille alalle, vaikka paremmin sopisivat tehtaaseen liukuhihnalle.
Siivoojalle ja sydänkirurgille samaa palkaa, joo-oo...
toki niitä jotka siitä lääkärin ammatista tykkäävät, on joitakin, mutta luuletteko että sillä määrällä koko suomi hoidetaan? Hei haloo nyt! Kyllä se on suurimmalle osalle korkeakouluun menevistä erittäin tärkeä kriteeri, että pääsee hyväpalkkaiseen työhön sitten joskus! Ettekö te tajua mikä vastuu näissä yritysjohtajien, lääkärien yms ammateissa on?? Luuletteko että jollain pienellä palkalla kukaan on valmis sellaista vastuuta ottamaan?? Tää on niin naurettava ajatus, että on pakko olla provo! Kukaan ei yksinkertaisesti VOI olla noin tyhmä että oikeasti ajattelee noin!
Itsekään ei ole mikään pienipalkkainen näpertelijä.
perustulo voisi harkinnan arvoinen järjestelmä. Sitä kannattan.
Jos niin olisi, kenen enää kannattaisi kouluttautua?
Ei ehkä kannattaisi, mutta harvapa korkeasti koulutettu on opiskellutkaan alaansa tuleva palkka mielessään, ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni. Useimmiten motiivina on uteliaisuus ja aito kiinnostus aiheeseen.
Siivekkään ajatusleikkimaailmassa olisi tietenkin houkuttelevaa tehdä helppoja puutarhatöitä ja opiskella siinä sivussa loputtomasti kiinnostavia aineita sosiologiaa, filosofiaa, taidehistoriaa ilman ammattia päämääränä.
Ettekö hoksaa miten siivekäs teitä vedättää? Itsekään ei ole mikään pienipalkkainen näpertelijä.
Omasta mielestäni idea täysin toteuttamiskelvoton mutta silti periaatteessa hauska miettiä miten kävisi.
Kaikille sama palkka ammatista ja työstä riippumatta.
että puhelinmyyjille, burgerinkääntäjille ja kampaajille sama palkka kuin lääkäreille tai opettajille? Just joo...
Kannatan ajatusta.
Alapa tehdä yötyötä ja viikonloppuja, niin vieläkö olet samalla mielellä?