Kaikille sama palkka ammatista ja työstä riippumatta!
Kommentit (109)
Vanha aloitus, mutta ap: oletko tyhmä vai vitun tyhmä? :)
Jaa ai väität että lääkärin työ on vaikeaa..?!!!
Ei herran jumala... Nykyaikana sinisilmin väität tollasta..
[quote author="siivekäs" time="11.11.2009 klo 12:38"]
Kannatan ajatusta.
[/quote]Kiva juttu.
Olen kotisiivooja. Alankin tästedes laskuttaa sinulta kirurgin, lentokapteenin tai presidentin palkan mukaisesti. Sopiiko, että tulen teille huomenna koko päiväksi siivoamaan?
Mites tuo yrittäjillä toimisi? Kaikki voitot valtiolle mikä menee sen tietyn kuukausipalkan yli? Ja jos tienaa vähemmän niin valtio maksais välirahan? Oi ihanaa, saisin vihdoin perustaa enkeliterapiavastaanoton vailla huolia :)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:15"]
Mites tuo yrittäjillä toimisi? Kaikki voitot valtiolle mikä menee sen tietyn kuukausipalkan yli? Ja jos tienaa vähemmän niin valtio maksais välirahan? Oi ihanaa, saisin vihdoin perustaa enkeliterapiavastaanoton vailla huolia :)
[/quote]Niin sama kai vaikka ei kävis lainkaan asiakkaita, jos palkka on joka tapauksessa taattu.
Mä olen parturi-kampaaja, mulla on ns. vuokratuoli yhdessä kampaamossa 20 minuutin matkan päässä, teen myös iltoja, viikonloppuja ja sunnuntaita. Mutta jos ois taattuna sama palkka joka tapauksessa, voisin alkaa tehdä arkisin 8-16 ja kotona. En mainostaisi missään, joten luultavasti saisin olla ihan rauhassa.
Olipa kerran ruokakauppa, jossa oli myytävänä erilaisia ruokia. Eräänä päivänä hyllyssä olevat ruuat huomasivat hirveän epäkohdan: jotkut tuotteet olivat toisia kalliimpia.
"Tämä on epäreilua!" , sanoi yksi.
"Kaikkien pitää maksaa yhtä paljon!", sanoi toinen.
Ja niin kävikin, että eräänä päivänä hinnoittelu muutettiin. Kaikki tuotteet maksoivat yhtä paljon. "Upeaa, vihdoinkin epätasa-arvo on ohi!", sanoi kolmas.
Kauppa kävi kuin siimaa. Ensimmäisenä hyllystä poimittiin sisäfile. Sen jälkeen muita tuotteita järjestyksessä.
Viikon päästä lauantaimakkara kysäisi hyllyssä vieressä olevalta hernekeittopurkilta ihmeissään: "Miksi me emme menekään kaupaksi, kun tasa-arvo vihdoinkin saatiin aikaan?"
[quote author="Vierailija" time="11.11.2009 klo 13:03"]
voisivat ansaita samasta ajasta saman palkan. Jokaisen ihmisen aika on yhtä arvokasta. Rasittuukin se jakaja siinä kävellessään.
ihan tosissasko olet? sun mielestä VASTUU ei ole mikään juttu josta tulisi rahallisesti korvata? mieti nyt vielä, AIVOKIRURGI JA MAINOSTENJAKAJA!!
Tekopyhää..rahanahneelle ei oo mitään väliä vaikka se potilas kuolisikin. Vastuu ei paina. Sosiaalityössä joillakin vielä vastuu painaa koska työtä tehään tosissaan sydämellä. Lääkäreillä pitäs mun mielestä olla ihan samal lailla.
Olen perustanut yrityksen, ja kehittänyt tuotteita, joista koti- ja ulkomaiset asiakkaamme ovat valmiita maksamaan enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kauppa käy hyvin, ja pystyn maksamaan työntekijöilleni parempaa palkkaa kuin kilpailijani, säästämään yritykseen pääomaa tulevia investointeja varten ja maksamaan itsellenikin paitsi hyvää palkkaa, myös oikein hyvät osingot.
Kuinka tasapalkkayhteiskunnassa toimittaisiin? Mihin päätyisivät yritystoiminnasta kertyvät voittovarat? Jos kokonaan valtiolle, kuinka menestyvä yritys pystyisi kehittämään tuotteitaan ja toimintaansa? Saisinko maksaa parempaa palkkaa niille työntekijöille jotka tuottavat yritykselleni parhaiten, vai pitäisikö oppisopimukseen otetulle nuorelle maksaa samaa palkkaa kuin vanhalle mestarille? -Jos minun olisi maksettava osaajalle enemmän että hänen työmotivaationsa säilyisi eikä hän karkaisi ruotsalaisen kilpailijani leipiin, tulisiko joku komissaari ampumaan minut tehtaan seinää vasten, vai päätyisimmekö parhaan työntekijäni kanssa vankilaan? Miten firmalle kävisi kun omistaja ja osaajat ovat poissa pelistä, omistaja tuomittuna ja ammattilaiset ulkomailla? Olisiko Suomen länsirajalla rautaesirippu, etteivät kaikki kynnelle kykenevät olisi paenneet maasta?
Kannatan ajatusta samasta palkasta kaikille. Ongelma on vain, että Suomi on täynnä rahan ahneita ihmisiä, joille millään muulla ei ole väliä.
Näin loppuisi eriarvoisuus ja mielestäni yhteiskunnan pahimmat ongelmat kateus ja ahneus. Itse olisin valmis luopumaan omastani, jos tämä täydellinen tasa-arvo saavutettaisiin, mutta ei. Tasa-arvoa kyllä vaaditaan, mutta silti raha ja omaisuus ovat niin tärkeää, eikä niistä olla valmiita joustamaan. Totta kai mitä enemmän jokin yksilö tuottaisi, toisi se enemmän hyötyä, mutta tämä jaettaisiin koko yhteisön hyväksi, jolloin ahkeruus palkittaisiin kaikkien hyötynä. Tämä kaikki olisi mahdollista, jos ihmisten asenteet saataisiin muuttumaan. Näin loppupeleissä onnellisuus lisääntyisi, ja eikös se lopulta ole kaikkein tärkeintä?
eipä olisi varmaankaan enää montaa lääkäriä ja lakimiestä saatavilla, jos marjoja poimien saa saman rahan :)
minä voisin alkaa vaikka kouluavustajaksi.
Tein sitä työtä joskus nuorempana ja tykkäsin kovasti, palkka vaan oli tosi syvältä.
eri ammatteihin kun tarvitsee erilaisen koulutuksen, erilaisia taitoja jne. kuinka olisi mitenkään reilua maksaa yhtä paljon aivokirurgille ja mainosten jakajalle?
Tottakai mainostenjakaja ja aivokirurgi ansaitsevat saman palkan. Yhtä arvokasta työtä tekevät kaikki.
voisivat ansaita samasta ajasta saman palkan. Jokaisen ihmisen aika on yhtä arvokasta. Rasittuukin se jakaja siinä kävellessään.
ihan tosissasko olet? sun mielestä VASTUU ei ole mikään juttu josta tulisi rahallisesti korvata? mieti nyt vielä, AIVOKIRURGI JA MAINOSTENJAKAJA!!
Jos näin olisi, niin vaihtaisin ilman muuta työni sellaiseen, jossa ei tarvitse ottaa vastuuta, eikä rasittaa aivojaan ja hermojaan jatkuvasti.
Kuka enää haluaisi kouluttautua vaatimpiin ammatteihin.... niitäkin pitää jonkun tehdä. ja jos siitä saa saman palkan kuin esim. ilman mitään koulutusta, niin eipä paljoa innosta
Juu, loistoidea. Minäkään en enää alkaisi näitä lehtorin hommia tekemään kun saisin ihan mistä vaan joojoo-hommasta saman tilin kuin nyt.
Mutta kannatetaan. Minähän siinä voittaisin ;-)
Tätä typeryyttä kuulee paljon.
Miksi luulet että ennen on ollut lääkäreitä shamaaneja yms?
Ihmisillä on auttamisen tarve ja jokainen kouluttautuisi semmoiseen työhön mitä haluaa tehdä koko elämän.
Joidenkin ihmisten mielestä esim. siivoaminen on kivaa..
Itse nautin rakennusmiehen tehtävistä ja minua ei haittaa jos siivoojat tienaisi minun kanssa samaa palkkaa.
Välillä on jopa niin hauskaa että työn lomassa naureskelen että ei herran jumala että joku maksaa vielä minulle palkkaa tästä kun saan painaa täällä omaksi iloksi. Että semmosta...
Vain rahan ahne, itsekäs ja kateellinen ihminen ei hyväksy tämmöistä tasa crediitti järjestelmää.
Ja joitakin ihmisiä pelottaa uudet asiat, ei nykyinen järjestelmä toimi enää kauan se on todistettu joten uutta on keksittävä...