Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin jättää 4-vuotias yksin kotiin?

Vierailija
04.01.2009 |

Kun olisin menossa käymään kioskilla, mutta 4v ei halua lähtä mukaan.

Olisin pois maks vartin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en jättäisi 4-vuotiasta kioskireissun ajaksi.

Mutta. te jotka ette uskalla jättää 4-vuotiasta esim. postilaatikolla käynnin ajaksi tai katsomaan lastenohjelmia jos on itse navetassa pihapiirissä, kuinka vapaasti teidän lapset saavat kotona leikkiä. Ovatko aina leikkiessään näköpiirissänne? Vai saako leikkiä omassa huoneessa ovi kiinni? Saako olla yksi yläkerrassa? Kysyn ihan uteliaisuudesta.

Meillä 3 v, 6 v ja 7 v lapset ja saattavat leikkiä yhdessä ja erikseen yläkerrassa monta tuntia. Tiedostan että on olemassa riski, että 3-vuotias nielaisee vaikka Barbien kengän ja tukehtuu tai 7-vuotias vaikka putoaa portaista. Kuitenkin jotenkin hyväksyn sen, että elämässä on vaaroja enkä kaikelta voi varjella vaikka sitoisin lapseni ranteeseeni kiinni. meillä esim. kyseinen 3-vuotias on kerran kolauttanut päänsä sohvapöytään niin, etä piti lähteä tikattavaksi keskellä yötä: Lähti omasta huoneesta vessaan, kompastui ja heräsin vasta kauheaan itkuun.

Vierailija
22/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on pian 5- ja 3-vuotiaat hetken yksin. Postilaatikolla käynti onnistuu vallan mainiosti (matkaa on ehkä 50m). Olen myös kovilla pakkasilla käynyt (silloinkun oli vielä yli 35 astetta toissa talvena) käynyt heittämässä miehen töihin lasten vielä nukkuessa, aikaa meni kotiovelta takaisin 8min. Se ei kyllä tuntunut yhtään hyvältä, mutta en voinut miestä laittaa pyörälläkään siinä pakkasessa ja auto tuskin olisi enää lähtenyt käyntiin oltuaan päivän siellä kylmässä.

Tiedän, vastuu on yksin meidän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kirjoitit ILTANAVETASTA! Ihanaa! :)

Itse asuin pienenä maalla, ja kyllä me leikittiin sisarusten ja kavereiden kanssa itsenäisesti ulkona jo 4-5 vuotiaana. Tottakai kaupunkiolot on eri asia, meilläpäin kulki ehkä 1 auto tunnissa tiellä jonne oli matkaa 200 metriä...

Itse kyllä pakottaisin 4-v:n mukaan, ihan jo siitäkin syystä että noin pieni ei vielä itse saa päättää koska jää kotiin ja koska tulee mukaan. Ja 15 minuutissa saa aikaan pahaa jälkeä kotona, jo ihan noin siivoamisen kannalta... Mutta kyllä minä postilaatikolla kävisin jos ei olisi postiluukkua ovessa, eikä ole tullut mieleenikään kakata ovi auki ellei lapsella juuri silloin ole kova halu jutella jotain. Ja jätän lapset (2 ja 3,5 v) yksin sisälle hetkeksi kun ripusta pyykin ulos tai tamppaan matot jne. Ei se elämä nyt NIIN vaarallista ole.

Vierailija
24/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. silloin kun lähden iltapissattamaan koirat. Toki tietävät että naapurin sukulaisiin voi aina mennä, (paritalo) tai sitten muihin naapureihin jos hätä tulee. Avaimet voin ihan helposti unohtaa sisälle, koska meillä aina ovet auki. Eipäs nyt heittäydytä hysteerisiksi ja aleta maalailemaan piruja seinille.

Niin ja lisää bensaa liekkeihin. Lapset on nytkin keskenään ulkona... Ja lupa on jopa poistua pihasta.

Nyt ei sitten muuta kuin jäädä odottelemaan niitä sossuja. :-D

Vierailija
25/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydäänkö kioskilla vai ei. Olihan tää provo..

Vierailija
26/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun fiksu ex-mies jätti 3 ja 1,5 vuotiaat keskenään kotiin kun kävi alakerran kaupassa... ilkes suuttua mulle kun raivosin siitä.

Vierailija
27/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa meni reilu puoli tuntia. Mutta lapsi olikin järkevä, toisin kuin se esikoinen.

Vierailija
28/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä kyllä on osoitettuna tietty alue, josta ei poistuta. Ei ole kumpikaan lähtenyt lätkimään kertaakaan. Kyllähän se nyt lapsen luonteestakin on kiinni. Lähikauppaan lähtiessäni 6 vuotias voi jäädä yksin kotiin (en laita ovia lukkoon). Mutta 4 vuotias lähtee joko mukaani tai sitten menee naapurin tytön luo leikkimään.

Minusta he tuntuvat jo aika isoilta ja fiksuilta noihin juttuihin. Varsinkin kun vertailukohteena on vielä 2-vuotias ja vastasyntynyt.

Vierailija
29/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempään ei missään tapauksessa

Vierailija
30/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 4-vuotiaani on nimenomaan viime aikoina halunnut kokeilla kotona yksin olemista. Hän on ollut sen aikaa, kun olen käynyt roskiksella tai viemässä toisen lapsen samassa talossa olevaan hoitopaikkaan. Mielestäni lapsen tempperamentti kertoo enemmän kuin ikä. Esikoiseni uskalsi vasta 6-vuotiaana olla pieniä aikoja yksin ja silloinkin hän oli koko ajan ikkunassa. Ihan tarkoituksella totuttelimme yksin oloa, kun kuitenkin koululaisena joutuu olemaan yksin. Kävimme läpi sitä miten toimitaan, jos jotain sattuu. Lapsi sai ulko-oven itse auki jne.

Vierailija
31/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku oon käyny viemässä vanhimman eskariin. On kattonu aamun lastenohjelmia ja puhelimen oon jättäny kotiin ja osaa soittaa mummille (joka asuu ihan kivenheittämän päässä) jos tulee joku hätä.

Joka kerta oon kysyny, että miltä tuntu olla yksin ja oliko ok ja joka kerta se istua napottaa samassa kohti sohvaa ku tuun takas. Ja on kuulemma kiva olla yksin yms. Sanon joka kerta lähtiessä, että äiti on takas kotona ennen ku lastenohjelmat loppuu.

Vierailija
32/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun ottaa kännykän mukaan, kun hakee postia ja tarkastaa lähtiessä, että avain on mukana, niin varmasti voi postin hakea.

Menkää hakemaan sieltä kioskilta sulle jotain ja lapselle vaikka karkkia. Sano, että saa itse valita. Eiköhän se sitten lähde mukaan.

Vierailija
33/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nuoremman kohdalla mukana on ollut 2 vuotta vanhempi sisarus. Kumpikin osaa soittaa puhelimella ja avata ulko-oven, jos tulee joku hätä.

Normaalia postilaatikolla käymistä tai roskien viemistä (20 m, 1-2 min) en nyt edes laske yksin jättämiseksi. Jos en uskaltaisi sitä tehdä, niin miten voisin käydä suihkussakaan?

Vierailija
34/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin koiraa pissalla tai jotain. Jätin vauvan kotiin kun vein pojan päikkäriin talon taakse. Nyt käyn kaupassa, kun ovat 3 ja 7.

Vierailija
35/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun häipyivät kaupoille ja ties minne. Siellä sitten lapset leikki hisseissä jne. 4 ja 5 vuotiaat meni kahdestaan uimaan ja sen sellaista! Äitiä vaan nauratti.

Vierailija
36/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan pientä esim. käyn meidän lähikaupassa hakemassa pienemmän kanssa maitopurkin. Siihen menee 10 min. kokonaisuudessaan. Uskon, että olisi jo nyt valmis pieniin hetkiin, mutta en ole viitsinyt vielä alkaa. Hän on rauhallinen lapsi ja uskon, että ei tule ongelmia. Riippuu niin lapsesta nuo asiat, toiset ovat villimpiä kuin toiset.

Tuosta roskien viemistä ihmettelen...kuinka kaukana teillä on roskikset, kun ette uskalla viedä niitä? Meillä ehkä noin 20-30m ja ihan aina olen roskat vienyt, oli lapsi minkä ikäinen tahansa. En koe sitä mitenkään yksin jättämiseksi.

Vierailija
37/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en pelkää tulipaloja tai rosvoja. Meillä on 4,5v kaksoset ja vaikka menen vaan nukuttamaan vauvaa yläkertaan unohtavat jo kohta missä olen ja rupeevat huhuilemaan.

Toissapäivänä katsoivat elokuvaa ja menin nukuttaa vauvan, Nukahdin itsekkin ja heräsin 5 min päästä. Kun menin alas, kumpaakaan ei näkynyt missään.

Olivat lähteneet etsimään ulkoa, pakkasessa ilman ulkovaatteita..

Vaikka ovatkin hyvinkin rauhallisia, en voisi jättää, koska lapsella voi tulla yht äkkiä hätä, yksinäisyys pelottaa ja itku voi tulla. Minusta se olisi pahinta, että toinen olisi pelännyt vartin yksinään kun äiti ei ole paikalla...

Vierailija
38/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kappas avaimet unohtu..onneksi lapsi oli pinnäsängyssä ettei pystynyt siellä satuttaa itseänsä.. ja oli nukkumassa..

tai en muista tarkkaan mitä tein, mutta se 5taisi olla ainut kerta muutenki ku oon jättäny niin pientä yksin...

Vierailija
39/39 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaatuu, taju pois ja lapsi lähtee kuljeksimaan autotielle!!

Muista aina sitoa lapsesi valjailla rattaisiin tai vielä mieluummin käsivarteen (lapsi vois ehkä kaataa ne rattaat kun makaat pyörtyneenä maassa)

Toiletissa käydessä laitat sen turvaistuimeen (tottahan kunnon av-mammalla sellanen kylppärissä on just tätä varten!) jottei vaan avaa suihkun hanaa ja liukastu märällä lattialla/ mene saunaan ja kompastu niin että lyö pään kiukaan kulmaan.. JUST SILLÄ HETKELLÄ kun siinä pinnistät paskaa etkä ehdi syöksyä hätiin.

Koti on sanoinkuvaamattomia vaaroja täynnä, vain vastuuton äiti jättää lapsensa noin huolettomasti yksin hakiessaan jotain niin turhaa kun lehden postilaatikosta. Hyi häpeä, miten voit edes lukea sitä hesaria kun sekin aika on pois pieneltä piltiltäsi.