Mitä mieltä olet anoppini lausahduksesta?
Kutsuimme hänet ja apen joulunviettoon aatoksi. Vastaus kuului: "Mietitään sitä." Mitä hän miettii? Sitäkö, että jos tulee parempi kutsu, hän hylkää meidän kutsun? Se todennäköisesti tarkoittaisi, että he viettäisivät joulun tyttärensä perheessä. Eikö teistäkin olisi törkeää ottaa vastaan kutsu tyttäreltä, jos toinen lapsi on esittänyt kutsun jo aiemmin?
Kommentit (114)
että isovanhemmat on kutsuttu meille joulun viettoon ja kun kieltävää(kään) vastausta ei tullut, asennoituivat he niin, että ovat tulossa. Eivät lapset osaa odottaa virallista vastausta, heille kutsu on suunnitelma, enkä minä ole pitänyt epävarmuuden ilmapiiriä yllä, koska emme ole vanhempina aihetta ottaneet lapsille esille kutsun jälkeen. Kyllä he osaavat itsekin pettyä ilman meitä vanhempia. He eivät ole ihan pieniä. Minusta anoppi on viihtynyt meillä, en osaa ajatella sitä syyksi. Ei kai meillä niin kauheaa voi olla, ettei edes joulupäivänä ehtisi piipahtaa lapsia tapaamassa, mitä hän olisi voinut ehdottaa. Taitavat taas jäädä päiväkausiksi tyttären luo.
Outoa, että moni on sitä mieltä, että lapsia ja lapsenlapsia voi kohdella eriarvoisesti, jos siltä tuntuu. Niinkö te kohtelette nyt omia lapsianne? Annatte huomiota toiselle, koska se on itsestä jostain syystä kivempaa ja toinen jää hylkiöksi? -ap
ja anoppi ja appi saavat istua joulunpyhät sohvalla vieraina. Et anna anopin osallistua joulun laittoon.
Mietipä itseäsi. Jos sinulla on poikia, haluatko viettää monta päivää miniäsi järjestämässä joulussa toimettonana seurustellen kun et saa osallistua mihinkään. Saat tietenkin lasten kanssa leikkiä, mutta miniän koti, miniän säännöt.
Jos miniä tosiaan pitää anoppiaan ja appeaan noin vieraina ja ei ymmärrä, että heille kotisi on myös heidän kotinsa, en ihmettele, etteivät tule.
Jos tyttären kotona saa olla kuin kotonaan ja saa rattoisasti keittiössä leikellä rosolliaineksia ja täyttää tiskikonetta ja auttaa tyttöään, että tyttö saa nauttia myös levosta, valitsisin minäkin tytön kodin. Ja jos olet miehesi kovin pannut tossun alle niin ei appikaan siellä viihdy jos saavat vain poikansa kanssa istua sohvalla kun sinä raadat (todennäköisesti marttyyrina kun kukaan ei auta, silti kukaan ei saa auttaa kun menee täydellinen joulu pilalle) ja haukotella ja miettiä, miten aika kuluu.
Muutenkin vaikutat aika pikkusieluiselta ja en yhtään ihmettele jos teillä ei vieraat viihdy.
joulun päivinä, ei vain toisen lapsensa lapsia. Olisi ihan ok, jos hän olisi ehdottanut joulupäivää tai tapaninpäivää (välimatkat eivät ole pitkät), mutta nyt hän ei laske poikansa ja pojan lasten kuuluvan hänen jouluunsa. Olenko tosiaan itsekäs, kun toivon lasteni saavan myös vähän huomiota isoäidiltä, niinkuin serkutkin saavat? ap
Oma-aloitteisesti hän ei tee mitään missään, ei tyttärensäkään luona, koska ei halua. Vain, jos pyydetään. Mutta se ei meitä haittaa. Ja vieraat kyllä viihtyvät meillä, maailmassahan on muitakin ihmisiä kuin appivanhemmat. Sinulla on sinun valintasi, itse aion aina ja ikuisesti kohdella lapsiani ja lapsenlapsiani tasapuolisesti. Ja varmaan valtaosa toimii siten. Hävetköön se, joka niin ei tee. -ap
vähän miettineet joulua eikä halunnut vastata mitään keskustelematta ensin rauhassa miehensä kanssa.
Ymmärrän sinua!
Minulla on samanlainen anoppi, ei voi koskaan vastata kutsuihin ainakaan myöntävästi, vaikka tiedetään ettei hänellä ole mitään menoja, usein ei edes pääse tulemaan juhliin..milloin minkäkin syyn takia.
Ihan ymmärrettävää on jos sinä jos sinä juttelit anopin kanssa puhelimessa, että anoppi ei yksin voi vastata siinä molempien mielipidettä asiaan, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan?
Olisi hän voinut sanoa, että no kiitos, tulemme varmaan mielellämme, juttelen vielä "Martin" kanssa ja soitellaan tässä lähi päivinä. Eikö? Tai jos heillä on ollut puhetta miehesi siskon luo menosta tai haluaisivat sinne mennä niin olisi reilusti avannut suunsa ja sanonut, että sinne menemme.
Mitä minä olen omasta anopista oppinut niin en siitä herneitä nenääni jaksa vetää. Saisin yhtenään olla koko herneenpalko nenänvarressa muuten ;)
Joskus vain menee asiat näin, että ne toiset lapsenlapset saavat sen suuremman osan ajasta ja huomiosta jne. eikä isovanhemmat koe itse sitä muuksi muuttaa niin ei sille mitään voi, ei sitä ilman riitaa voi eikä väkisin voi muuksi muuttaa.
Kyllä se anoppisi sen asian tykönään tuntee jos jättää tulematta ja menee sinne miehen siskon perheen luo mutta toisaalta voihan se miehen siskokin loukkaantua jos eivät tule sinne.. :/
He menevät tyttären luo joulun viettoon. Odotti kuukauden vastatakseen meille. Eli odotti sitä parempaa kutsua ilmeisesti. Viime jouluna hän oli 2-3 päivää aaton jälkeen tyttären perheessä, nyt sanoi vain, että menee sinne, ei maininnut mitään, että haluaisi tavata meidänkin lapsiamme jouluna. Emme kehtaa ruinata armopaloja, kun alkuperäinen kutsu ei kelvannut, eikä hän itse mitään ehdottanut. Mitä ihmettä sanomme nyt lapsille? En halua valehdella, mutta haluan suojella lapsia. -ap
sanot että meni sinne minne meni. ei se varmaan niin rakastettava kokemus ois ollu kuitenkaan.
toisaalta myös ymmärrän anoppia, tytär tekee hänenlaisensa joulun, koska äiti on opettanut. ja sä teet äitislaisen joulun.
kivempi teillä noin on! hyvää joulun odotusta=)
Me ollaan pudottu pois appivanhempien joululistalta jo ajat sitten. Ovat aina samalla kaavalla: ensin tyttären luona aatto, sinne menee myös miehen veljen perhe jos ulkomailta Suomeen tulevat, ja sitten joulupäivänä tai tapanina viimeistään heille tyttären perheen ja ulkomaan-pojan perheen kanssa. Tyttären perhe on lähimpänä isovanhempia, ulkomaan-veljeä näkee vain pari kolme kertaa vuodessa ja meitä on 5, joten koko porukka ei mahdu kumpaankaan paikkaan. Noh, kyllä kotona on kuitenkin tosi mukava joulua viettää.
He menevät tyttären luo joulun viettoon. Odotti kuukauden vastatakseen meille. Eli odotti sitä parempaa kutsua ilmeisesti. Viime jouluna hän oli 2-3 päivää aaton jälkeen tyttären perheessä, nyt sanoi vain, että menee sinne, ei maininnut mitään, että haluaisi tavata meidänkin lapsiamme jouluna. Emme kehtaa ruinata armopaloja, kun alkuperäinen kutsu ei kelvannut, eikä hän itse mitään ehdottanut. Mitä ihmettä sanomme nyt lapsille? En halua valehdella, mutta haluan suojella lapsia. -ap
omasta elämästään?
tyttären perheessä, niin eikö loukkaantuminen ole perusteltua? -ap
vaan koko tunne on kiellettyä. Ihminen nyt kuitenkin on tunteva yksilö ja reagoi siihen, mitä muut tekevät, kun se tekeminen itseen vaikuttaa. Pidän erittäin loukkaavana sitä, että mummi ei halua tavata lapsenlapsiaan jouluna.
kun lukee näitä anopin haukkumisketjuja.
En tule taatusti minäkään miniöiden riesaksi menemään ja haukuttavaksi kun on väärän värinen pusero ja annoin väärän lahjan miniälle.
Mieluummin tyttären perheeseen, missä saa olla oma itsensä ja viettää joulua rauhassa pingottamatta ja pelkäämättä, mitä miniä taas haukkuu selän takana.
Kohdelkaa niitä anoppejanne paremmin niin miehenne ei tarvitse olla surullisiä kun äitinsä ei pidä yhteyttä. Se pesäero lähtee yleensä miniän käytöksestä, miksi anoppia ja appea ei näy.
ja anoppi katsoo teidän pärjäävän ilman apua? Mietitään, voi myös tarkoittaa sitä, että he kyselevät tyttäreltä, pärjääkö ilman apua.
Kutsuja meidän tapauksessamme en myöskään ollut minä, miniä, vaan anopin oma poika. Minä olen se, joka tässä harmittelen asiaa mieheni ja lasteni puolesta. -ap
että odotellaan, jos parempaa ilmaantuisi.