Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet anoppini lausahduksesta?

Vierailija
10.11.2009 |

Kutsuimme hänet ja apen joulunviettoon aatoksi. Vastaus kuului: "Mietitään sitä." Mitä hän miettii? Sitäkö, että jos tulee parempi kutsu, hän hylkää meidän kutsun? Se todennäköisesti tarkoittaisi, että he viettäisivät joulun tyttärensä perheessä. Eikö teistäkin olisi törkeää ottaa vastaan kutsu tyttäreltä, jos toinen lapsi on esittänyt kutsun jo aiemmin?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanoi, kuten asia on, että mietitään.

Voi herranjee, ei kaikki ihmiset mieti joulunviettoa kuukausikaupalla ennen joulua.

Vierailija
82/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa tuntumaan monet omat ongelmat anopin kanssa aika pieniltä. Miksei siitä siis saisi kertoa? Tietääpähän moni että jollain on asiat vielä hullummin.

on jaksanut tätä helvetin taulukkoa itkeä iltasanomien keskustelupalstallakin ja täällä jokaisessa anoppiketjussa:) Eikö olis jo aika mennä eteen päin elämässä, eikä takertua johonkin helvetin taulukkoon. Katkeruus sairastuttaa sinut itsesi vain. Vaikka sairas taidat ollakin kun samaa jankkaat joka palstalla.

ja lasten kutsumista luokseen tai peräti matkalle lähtöä. Vaikka on meilläkin kokemuksia siitä, ettei niin aikaisin appivanhempia voi joulunviettoon kutsuakaan, etteikö tytär olisi ehtinyt ensin. t. Miniä, joka sai anopilta lahjaksi laminoidun BMI-taulukon (mutta ei sentään jouluna)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin lausahduksesta ajattelen, että hän aikoo miehensä kanssa miettiä joulusuunnitelmiaan, ja ottaa siinä huomioon teidän ystävällisen kutsun.

Ap:n kirjoittelusta tässä ketjussa ajattelen niinkuin moni muukin, että ongelma on ap:n korvien välissä. Tässä ei miniä tunnu tuntevan anoppiaan kovin hyvin, ja silloin on helppo kuvitella kaikenlaista. Ja jos ap on huolissaan siitä, että hänen perheensä jää vähemmälle huomiolle kuin miehen siskon perhe, niin silloin on entistä helpompi kuvitella ja pelätä negatiivisia asioita.

Ap mainitsi, että appivanhemmat eivät heillä joudu töihin, mutta siskolla joutuvat. Entä jos appivanhemmat nimenomaan tykkäävät tehdä ja osallistua?! Minä ainakin tykkäisin, samoin äitini ja myös anoppini. En tykkäisi itsekään mennä viettämään joulua paikkaan, jossa olisin puhtaasti vieras ja jossa en arkena kyläisi koska kutsuja ei tulisi. Siinä olisi helppo ihmetellä miksi kutsuja ei arjen keskellä tule, eikä sitten uskaltaisi itsekään pyytää miniän perhettä/lapsia kylään ihan muuten vain.

Nyt avoimuutta peliin, ap, mieluummin kuin tuollaista pirujen maalaamista seinille omassa päässäsi!

Vierailija
84/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnekin missä he ovat sydämellisesti tervetulleita ja rakastettuja eikä paikkaan jossa heihin "aiotaan jatkossakin suhtautua mahdollisimman korrektisti ja ystävällisesti".

Luulenpa, että me aiomme jatkossakin suhtautua appivanhempiin mahdollisimman korrektisti ja ystävällisesti. Ainahan sitä tapahtumista oppii, mutta eipä sitä ole varaa ihmisistä eroonkaan hankkiutua. Lapset ja heidän parhaansa tulee ennen muuta. Yritän itse olla viisaampi, vaikka olenkin herkkä pahoittamaan mieleni. -ap

Vierailija
85/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ei edes haluttaisi appivanhempia sotkemaan elämäänsä eikä viitsitä pyytää lapsenvahtiapua eikä tulemaan kahville ihan muuten vaan mutta ollaan sitten katkeria siitäkin jos joku muu anopin lapsista haluaa. Ainoa ratkaisu tähän on se että mummo ei pidä yhteyttä keneenkään?

Mieheni mietti ääneen sitä, että käyköhän niin, että hän ja lapset eivät saa sitä jouluaattoakaan. Ei minustakaan ole oikein, että toinen lapsi perheineen saa isoäidin kokonaan, viikonloppuja, viikkoja, lomia, joulun, ja toinen ei juuri mitään. -ap

Vierailija
86/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks jos toinen sanoo että miks ap kuvittelee olevansa muiden kutsujien yläpuolella. Mä ihmettelen miks ap on alennettu tyttären perheen alapuolelle. Mulle tulee ainaki mieleen et ap on ihan ok väleissä anopin kanssa ja vilpittömästi ihmettelee hänen käytöstään. Sitä mieti et asutteko kauempana kuin tytär koska noin vähän vuoden mittaan näette. Kyllä mä sillon anoppina menisin miniälle jos tytärtä näkisin harva se päivä. Kutsukaa tytär perheineen myös teille jos mahdollista. Täällä palstalla nyt saa aina haukut jos yhtään moittii anoppeja. Mitä mun mielestä ap ei edes tee vaan ihmettelee hänen motiivejaan. Voisiko vain suoraan kysyä mitä he vielä miettivät?

Vierailija
87/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjussa vaikuttaa jo naurettavalta. Ei muuta. Tekee siis sinusta itsestäsi naurettavan lähinnä.

että saa tuntumaan monet omat ongelmat anopin kanssa aika pieniltä. Miksei siitä siis saisi kertoa? Tietääpähän moni että jollain on asiat vielä hullummin.

on jaksanut tätä helvetin taulukkoa itkeä iltasanomien keskustelupalstallakin ja täällä jokaisessa anoppiketjussa:) Eikö olis jo aika mennä eteen päin elämässä, eikä takertua johonkin helvetin taulukkoon. Katkeruus sairastuttaa sinut itsesi vain. Vaikka sairas taidat ollakin kun samaa jankkaat joka palstalla.

ja lasten kutsumista luokseen tai peräti matkalle lähtöä. Vaikka on meilläkin kokemuksia siitä, ettei niin aikaisin appivanhempia voi joulunviettoon kutsuakaan, etteikö tytär olisi ehtinyt ensin. t. Miniä, joka sai anopilta lahjaksi laminoidun BMI-taulukon (mutta ei sentään jouluna)

Vierailija
88/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietitään sitä" on minun vakiovastaukseni kaikkeen, mikä edellyttää aikataulujen lukkoon lyömistä tai vastaavaa sopimista.

Enkä sillä tarkoita parempien tilaisuuksien kalastelua vaan sitä, että PITÄÄ MIETTIÄ ennen kuin päättää aikatauluihin liittyviä asioita. Minä huonomuistinen en sovi yhtikäs mitään ainakaan ennen kuin olen perhekalenterin ääressä ja voin siitä tsekata kaikkien jo aiemmin sovitut menot. :)

Vierailija
89/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n perhe on alennettu tyttären perheen alapuolelle. Se tulkinta voi olla vain ap:n korvien välissä.

Jos lapsi A pyytää vanhempiaan usein käymään ja lapsi B ei koskaan kehtaa tai viitsi tai halua pyytää muuten kuin jouluna ja syntymäpäivänä niin se että anoppi käy useammin lapsi A:n luona voi johtua yksinkertaisesti siitä. Silloin on aivan turha itkeä että ne ei tule meille yhtä usein kuin siskolle jos ei ole edes pyydetty.

Ja ap ei nyt edes tiedä varmuudella että anoppi on menossa siskolle aatoksi. Ehkä hän ja appiukko haluavat olla kotona. Ja mitä sitten vaikka menisikin, ap perheineen voi tavata häntä joulupäivänä tai tapanina vaikka. Tai kaikki voisivat viettää joulua yhdessä.

yks jos toinen sanoo että miks ap kuvittelee olevansa muiden kutsujien yläpuolella. Mä ihmettelen miks ap on alennettu tyttären perheen alapuolelle. Mulle tulee ainaki mieleen et ap on ihan ok väleissä anopin kanssa ja vilpittömästi ihmettelee hänen käytöstään. Sitä mieti et asutteko kauempana kuin tytär koska noin vähän vuoden mittaan näette. Kyllä mä sillon anoppina menisin miniälle jos tytärtä näkisin harva se päivä. Kutsukaa tytär perheineen myös teille jos mahdollista. Täällä palstalla nyt saa aina haukut jos yhtään moittii anoppeja. Mitä mun mielestä ap ei edes tee vaan ihmettelee hänen motiivejaan. Voisiko vain suoraan kysyä mitä he vielä miettivät?

Vierailija
90/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstisi olisi voinut olla suoraan veljeni vaimon suusta, joten kuvitellaanpa hetkinen että olen se miehesi sisko, jonka "parempaa" kutsua anoppisi odottelee.

Äitini ja isäni ovat erilaisia ihmisiä kuin sinä, he arvostavat (varsinkin jouluna) rauhaa ja hiljaisuutta. Ehkä teillä on liikaa hulinaa heidän makuunsa? Tunnustan olevani samoilla linjoilla heidän kanssaan; haluan viettää joulua kotona oman perheeni kesken, syödä kotoisasti, lueskella, juoda pari lasia punkkua ja löhötä sohvalla. En kaipaa ympärilleni järjetöntä puhetulvaa, lapsien jatkuvaa kärttämistä ja mankumista, hysteeristä lahjarumbaa ja illallista pöydän ääressä ykköset päällä, telkkarin huutaessa taustalla.

Äitini ja isäni ovat järjestäneet näitä lapsiperheen jouluja jo meille aikoinaan, suotakoon heille nyt viettää sellaista rauhallista joulua mitä he ilmeisesti haluavat viettää. Tuskin se on mikään loukkaus sinua ja perhettäsi kohtaan, eivätkä he ole epäkiitollisia vaikka se sinusta nyt siltä tuntuukin.

Ja ei, minä en ole kutsunut heitä tänne meille, enkä kutsu. He tietävät kyllä että tänne saa tulla käymään, ja minä tunnen heidät tarpeeksi hyvin tietääkseni että he mieluiten olisivat kotonaan.

Vierailija
91/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut näitä kaikkia vuodatuksia lukea mutta eikö kukaan ihmettele että miksi ei ole sitä kaikkein ilmeisintä ratkaisua käytetty tässä asiassa, eli siis niin että kaikki viettävät joulun yhdessä, lapset, lastenlapset ja isovanhemmat. Sopu sijaa antaa ja niin pois päin, itse ainakin haluaisin viettää joulua isolla porukalla ja ilman turhaa stressiä ja hössötystä.

Vierailija
92/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut täytyy sanoa että jos meille tulisi jouluksi kaikki sisarukset ja isovanhemmat niin oma joulustressini varmaan tuhatkertaistuisi kun onhan siinä enemmän valmistelemista vaikka kaikki toisivatkin jotain tullessaan

En ole jaksanut näitä kaikkia vuodatuksia lukea mutta eikö kukaan ihmettele että miksi ei ole sitä kaikkein ilmeisintä ratkaisua käytetty tässä asiassa, eli siis niin että kaikki viettävät joulun yhdessä, lapset, lastenlapset ja isovanhemmat. Sopu sijaa antaa ja niin pois päin, itse ainakin haluaisin viettää joulua isolla porukalla ja ilman turhaa stressiä ja hössötystä.

Vierailija
93/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei oikeesti halua viettää joulua isolla porukalla yhdessä (mitä isompi porukka, sen suurempi hössötys, ainakin meidän perheessä)

Vierailija
94/114 |
11.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosia sitten pyysimme anoppia ja appiukkoa meille jouluksi. Anoppi kieltäytyi sanoen, että haluaa mieluummin olla ihan rauhassa omassa kotona. (vaikka minua ei kyllä saisi pidettyä pois omien lasteni kotoa sitten kun siellä on lapsenlapsia jouluiloineen ja joulupukki) Se oli tietty ok. Mutta sitten kun tuli joulu niin yhtäkkiä anoppi ja appiukko olivatkin joulua viettämässä tyttärensä luona. Lopulta ei ollutkaan kivaa olla kotona keskenään. Muutamana seuraavana vuonna vielä uusittiin kutsu, mutta aina tuli kieltävä vastaus, ja vanhukset oli joko kotona tai tyttären luona. Enää ei edes kutsuta. Koko suvun yhteistä joulua emme voi viettää, koska miehen langolla on vanhat vanhemmat, jotka viettää aina joulun heillä, eikä he jaksa matkustaa kauemmaksi. Meillä taas on minun äitini, joka myöskään ei voisi matkustaa. Mies on kyllä tosi pettynyt, kun ei ole vanhempiensa kanssa voinut jakaa jouluiloa 15 vuoteen, eikä niitä jouluja kenties ole enää monta edessä.

Vierailija
95/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluunhan on enää pari viikkoa

Vierailija
96/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin muutama viesti sitten siitä. -ap

Vierailija
97/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

He menevät tyttären luo joulun viettoon. Odotti kuukauden vastatakseen meille. Eli odotti sitä parempaa kutsua ilmeisesti. Viime jouluna hän oli 2-3 päivää aaton jälkeen tyttären perheessä, nyt sanoi vain, että menee sinne, ei maininnut mitään, että haluaisi tavata meidänkin lapsiamme jouluna. Emme kehtaa ruinata armopaloja, kun alkuperäinen kutsu ei kelvannut, eikä hän itse mitään ehdottanut. Mitä ihmettä sanomme nyt lapsille? En halua valehdella, mutta haluan suojella lapsia. -ap

tädin perheen luo.

Lapsille asia ei varmasti ole mikään ongelma, ellet sinä ole siitä sellaista tehnyt tai tee. Jos osoitat omalla käytökselläsi, että mummi oli törkeä ja pahoitti teidän mielenne, totta kai lapsetkin harmistuvat. Jos kerrot asiasta niinkuin useimmat varmasti tekisivät, lapset suhtautuvat asiaan ihan normaalisti. Ei isoäidin puuttuminen heidän jouluaan pilaa. Jos hetken harmistuvat asiasta, harmistus unohtuu pian.

Mä en voi ymmärtää miten aikuinen ihminen voi olla niin lapsellinen, että ei ymmärrä, että yksi anoppi ei voi jakautua moneen osaan, ja tällaisissa tilanteissa joudutaan vuoroja jakamaan eri vuosina. Voitko vielä kertoa MIKÄ on se syy, miksi sinun perheesi piti olla etusijalla tärkeysjärjestyksessä, ja jos ei ollutkaan, sinulla on oikeus loukkaantua!?

Tietysti tällaisessa päätöksessä voi vaikuttaa myös se, että suhteet ovat läheisemmät toisen lapsen perheeseen, ja ymmärrät itsekin, että kutsumalla itse anoppia useammin kylään, tekin voitte lähentyä.

Vierailija
98/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulun päivinä, ei vain toisen lapsensa lapsia. Olisi ihan ok, jos hän olisi ehdottanut joulupäivää tai tapaninpäivää (välimatkat eivät ole pitkät), mutta nyt hän ei laske poikansa ja pojan lasten kuuluvan hänen jouluunsa. Olenko tosiaan itsekäs, kun toivon lasteni saavan myös vähän huomiota isoäidiltä, niinkuin serkutkin saavat? ap

Vierailija
99/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan. On todella huonoa käytöstä sanoa mihin tahansa kutsuun että mietitään ja sitten vastata pari viikkoa ennen juhlaa että ei tulla. Musta se ei kerro vastaajan empatiasta tms mitään hyvää. Voin kertoa omasta lapsuudestani että isäni äiti sorsi meitä poikiensa lapsia ja oman tyttären lapset oli kaikki kaikessa. Ja se näkyi ihan kaikessa synttärimuistamisesta lähtien. äitini ja setäni vaimo ovat mukautuvaisia ihmisiä ja äitini kiltti ja kaikille hyvää tahtova. Isäni äidin mielestä hänen poikansa nyt vain menivät naimisiin liian vähäisten tyyppien kanssa ilmeisesti. Nämä tiedot olen saanut äitini äitipuolelta nyt aikuisena ihan lypsämällä tietää eli äitini ei koskaan meille lapsillleen mollannut. Mutta itse kyllä aistin ja ymmärsin ettemme olleet me poikien lapset (4kpl) mitään verrattuna tytärten lapsiin (2kpl).

Pahoittelen ap. Ei sinun tarvitse lapsillesi anoppisi puutteita paikata. Ilman sinuakin, lapsesi kyllä ymmärtävät jutun juonen viimeistään aikuisena

Vierailija
100/114 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään pilaisi jouluani menemällä paikkaan jossa en viihdy. En edes tasapuolisuuden tähden. Jos en pitäisi poikani vaimosta ja niiden perheessä olisi jotenkin vaikea olla, kävisin jouluna vain pistäytymässä ja veisin lahjoja mutta en mä alkaisi siellä koko joulua viettämään.

Älä marise asiasta lastesi kuullen, niin eivät he pidä sitä epänormaalina eivätkä koe jäävänsä mistään paitsi.