Mitä mieltä olet anoppini lausahduksesta?
Kutsuimme hänet ja apen joulunviettoon aatoksi. Vastaus kuului: "Mietitään sitä." Mitä hän miettii? Sitäkö, että jos tulee parempi kutsu, hän hylkää meidän kutsun? Se todennäköisesti tarkoittaisi, että he viettäisivät joulun tyttärensä perheessä. Eikö teistäkin olisi törkeää ottaa vastaan kutsu tyttäreltä, jos toinen lapsi on esittänyt kutsun jo aiemmin?
Kommentit (114)
Me kutsumme heitä juhlapäivinä. Tyttären perheen kanssa he viettävät pidempiä aikoja yhdessä, usein siksi, että tytär haluaa apua lastenhoitoon ja ns. talon töihin. Tottakai mekin voisimme pyytää samoja palveluksia, mutta jotenkin vain ei kehtaa eikä meillä ole tarvetta kovin usein. Hoidamme itse mieluummin arjen ja jaamme juhlan ja vapaa-ajan toisten kanssa. -ap
jos isovanhemmat eivät koe olevansa arkeen tervetulleita vaan pakollisia juhlapäivällispöydän koristeita vain niin eihän sitä silloin niin läheiseksi aina tulekaan.
voihan olla että anoppi oli suunnitellut jotain aivan muuta esim matkaa tai vieraita kotiinsa.
Tai haluaa ensin jutella miehensä kanssa.
Tai inhoamasi tytär oli jo pyytänyt eikä halunnut loukata.
Syitä voi olla monia
Yhdessä olo on hiukka erilaista arkena kuin juhlana. Ja ymmärrän hyvin, että appivanhemmat viettää joulua mieluumin niiden kanssa, joiden kanssa jakavat myös arjen. Pitäiskö teidänkin joskus ihan tavalliseen arkeen kutsua heitä osallistumaan, niin yhdessäolo ei olisi niin teennäistä?
Mieheni näkee vanhempiaan hyvin usein virka-aikana. Isovanhemmat ovat työelämässä ja yhtä kiireisiä kuin mekin. Mutta esim. lomillaan he eivät koskaan pyydä lapsiamme kylään. Tyttären lapset ovat puoletkin lomasta heidän kanssaan. -ap
Siis syntymäpäivät ja muut perhejuhlat. Joskus anoppi hoitaa lapsia esim. illan, pari kertaa vuodessa. Yhdessä oleminen ei ole teennäistä vaan ihan luontevaa ja lapset tietysti nauttivat heidän seurastaan. -ap
tosin eivät appivanhemmat ole tuollaisia sammakkoja päästäneet suustaan. Mutta tuo "mietitään" tarkoittaa juuri sitä, mitä oletkin ajatellut: jos he saavat kutsun siihen "mieluisempaan" paikkaan, he eivät tule teille.
Usko - näin se käy. Eikä tunnu kivalta.
Miettikää te nyt puolestanne, miten suhtaudutte appivanhempinne tuleviin kutsuihin, tai kenen tahansa, jotka toimivat kuten he.
Eikä tämä tarkoita sitä, että joskus ei vain kertakaikkiaan voi heti kutsun saapuessa sanoa, sopiiko - onhan anopin puhuttava kenties apen kanssa? Mutta silloin sanotaan: voi kun kiva - selvitän vain, onko mies sopinut jo muuta (tai vastaavaa).
että olemme vuorojouluina anoppilassa ja minun lapsuudenkodissani. Molemmissa paikoissa on aina mukava joulu, joskin täysin erilaiset. Tästä lipsumme vain silloin, jos päätämme miehen kanssa yhdessä, että olemme joulun kotona. Silloin ei mennä kumpaankaan paikkaan..
Molempien vanhemmat ovat sitä sorttia, että tykkäävät olla joulun kotona, mutta pyytävät kuitenkin lapsia kylään jouluksi.
jo kutsun ja nyt haluavat miettiä miten joulun viettävät.
Luulenpa, että me aiomme jatkossakin suhtautua appivanhempiin mahdollisimman korrektisti ja ystävällisesti. Ainahan sitä tapahtumista oppii, mutta eipä sitä ole varaa ihmisistä eroonkaan hankkiutua. Lapset ja heidän parhaansa tulee ennen muuta. Yritän itse olla viisaampi, vaikka olenkin herkkä pahoittamaan mieleni. -ap
Jos hänen äidistään kerran on kyse. Miksi sinun asiasta pitäisi loukkaantua? Ymmärtäisin paremmin jos puhuisit omasta äidistäsi.
Ja usein se "mietitään" on vastaus silloinkin kun asiaa ei ole vielä ajatellut yhtään ja haluaa oikeasti vähän miettiä mitä tekee.
tyttären perheessä, niin eikö loukkaantuminen ole perusteltua? -ap
Ai koska sinä olet maailmannapa?
Kyllä tämän ja tuon aloitusviestisi perusteella sai sen kuvan, että SINUN tulisi hieman miettiä omaa itsekeskeistä ajattelutapaasi uudelleen. Sinusta on loukkaavaa, ettei anoppi heti huutanut riemuissaan "totta kai tullaan, olemme odottaneet, että Sinä kutsuisit meidät!!! Mikään muu vaihtoehto ei tule kyseeseen!" Mitä se kertoo sinusta? Ilmeisesti heillä on muitakin läheisiä ihmisiä ja ajatuksia omasta joulunvietostaan, joka ei käsittääkseni ole mikään synti.
loukkaantuisin. Me nyt vain olemme niin läheisiä mieheni kanssa, että tunnemme samat ilot ja surut. -ap
itelläni on sama piirre ja haluaisin siitä eroon
:( Tämmönen vatvominen on muista tosi rasittavaa.
Joku sanoo jonkun viattoman lauseen, mietitään, mikä tarkoittaa sitä että ei osaa nyt ihan heti ekstemporee päättää mitä tekee jouluna vaan haluaa vähän miettiä asiaa, ilman tarkoitusta loukata, ja minä tietysti tulkitsen sen aina niin että minusta ei pidetä ja alan kyräillä sivumerkityksiä ja muistella muitakin tilanteita joissa olen (muka?) jäänyt paitsioon.
Mun kanssa on vaikea elää sen vuoksi ja sun kanssa on luultavasti myös hyvin vaikea elää koska asenteesi on tommoinen. Joku sanoo yhden sanan jonka otat jotenkin väärin niin sitten oot marttyyrina että "kaikesta oppii mutta ei me nyt tämän takia välejäkään katkaista kun olen niin jalo että haluan antaa lapsille oikeuden tuntea isovanhempansa..." Niin mitä sä tästä opit? Sen että anoppi on paha ihminen vai? Ihan kuin tässä nyt olisi mitään aihetta katkaista välejä keneenkään. Ei sellainen pitäisi tulla mieleenkään.
Luulenpa, että me aiomme jatkossakin suhtautua appivanhempiin mahdollisimman korrektisti ja ystävällisesti. Ainahan sitä tapahtumista oppii, mutta eipä sitä ole varaa ihmisistä eroonkaan hankkiutua. Lapset ja heidän parhaansa tulee ennen muuta. Yritän itse olla viisaampi, vaikka olenkin herkkä pahoittamaan mieleni. -ap
Mä ainakin haluan, että sitten kun mun lapset on naimisissa ja niillä on perheet, me vietämme kaikki joulun yhdessä.
Näin me ollaan joulumme aina vietetty.
tekisi mieli laittaa välit poikki äitiini koska hän sanoi että miettii mitä tekee jouluna?
loukkaantuisin. Me nyt vain olemme niin läheisiä mieheni kanssa, että tunnemme samat ilot ja surut. -ap
Kiittäisit miehesi siskoa jos painuu sinne. Anopit ovat rasittavia. Jos miestä ei olisi ottaisin eron hänestä anoppini takia.
kuin veljeni luona. Syynä ennen kaikkea se, että täällä hän saa osallistua enemmän joulun valmisteluun, tehdä jouluruokia, kattaa pöytää yms. Miniä taas haluaa tehdä kaiken itse, äitini on tosiaan siellä vain "pöytäkoriste" ja vieraana. Meillä hän on enemmin osa perhettä kuin vieras.
Sinähän aika kaamea anoppi tulet olemaan, jos määräät että lapsesi perheineen ovat aina joulun teillä, viis siitä toisesta suvusta...
Eikö ole mahdollista, että vietätte joulun kaikki yhdessä???? Mä ainakin haluan, että sitten kun mun lapset on naimisissa ja niillä on perheet, me vietämme kaikki joulun yhdessä. Näin me ollaan joulumme aina vietetty.
Vai miksi lapset tapaavat isovanhempia lähinnä juhlapäivinä? Onko kaikki muut juhlapäivät teille varattuja, mutta joulut tyttären perheelle? Tulevatko appivanhemmat normaalisti tapaamaan teitä teille vai te heille?