**HUHTIKUUN HANIT marraskuu**
Kommentit (230)
Piti sitten tänään käydä neuvolassa kun ollut välillä koviakin kipuja munasarjojen kohdalla ja sieltä sätinyt mahaankin..Oli siis pakko käydä tarkistamassa onko kaikki ok ja sielähän ne äänet kuului ja ultrallakin kurkattiin niin sielä se liikkuikin:)Toisaalta kun meni sisään huoneeseen tuli vähä tyhmä olo et mitä mä täälä teen, mut saipahan mielenrauhan.Nyt ei tarvi miettiä enää jos jotain kipua tulee..
Niin ja possulunssa asiasta kans, että huomenna menen ottamaan ja viikko sitte olis jo saanu mutta en sillon ollu vielä varma, mutta nyt päätin että otan ja toivotaan että hyvä päätös ja ettei sitten tauti iske ennenku alkaa vaikuttaa..
Tuntuu, että kaikilla tosi aikasin tuo seuraava ultra en tiedä miks mulla laitettiin vasta 21.12.eli on jo 22 viikkoa sillon.Toki sillon np-ultrassa kun ei vastannu viikkoja ihan niin sen mukaan ei sitte olis ihan tuo 22 viikkoa rakenneultrassa, mutta no kai ne tietää ja ompahan sit jo isompi niin voi ehkä paremmin nähdä kumpaa sukupuolta;)
have+sintti 15+3
Zaida, mä koitan vastailla joihinkin sun kysymyksiis :). Eli, jos kaverisi poika oli kipeä tuolloin kun näit häntä, niin on varmaan tartuttaja ollut silloin. Itämisaika possuflunssalla lienee n. 5 päivää (toki vaihtelua on (ehken 2-7 pv)). Rokote alkaa hyvin vaikuttamaan 10-14 päivän kuluttua, toisin sanoen elimistö on tuottanut tuohon mennessä vasta-ainetta sen verran, että mahdollinen tartunta jää huomaamattomaksi tai lieväksi. Jos taudin saa ennen kuin tuo aika on kulunut, saattaa rokote kuitenkin lieventää oireita (sanoi immuniteettiin perehtynyt professorini).
Ja jos poissulkee mahdolliset omat huolensa siitä onko rokote turvallinen masuvauvalle vai ei, niin ei rokotteen ottamisesta haittaakaan ole. Ja jos on tietämättään tai tietoisesti sairastanut jo possuflunssan ja ottaa sen jälkeen rokotteen, niin siitäkään ei ole mitään haittaa, päinvastoin, immuniteetti sen kuin vahvistuu.
Toivotaan, että kuitenkin vältyt kyseiseltä flunssalta, sairastaminen on aina ikävää.
Ja kannattaa ottaa neuvolaan (tai jonnekin) heti yhteyttä jos alkaa tulla possuflunssamaisia oireita. Tamiflu lääkitys pitää nimittäin aloittaa mahd. pian oireiden alkamisen jälkeen! Tamiflu siis lyhentää virustauidin kestoaikaa ja tällöin myös pienentää jälkitautien mahdollisuutta.
Poikavalta, piti jo aikasemmin sanoa, että jaksamisia taudin kanssa ja toivottavasti olo jo helpottaa!!
Tulipas löpistyä. Nyt täytyy mennä syömään jotain. Hyvät illat kaikille!
Pampa 18+6
Kirjoitin pitkän viestin ja se oli ja meni, harmi. Uusi yritys. Uusi yritys.
Oltiin aamulla aivan innoissaan 4v kanssa kun oli lunta pihassa, mikäs sen ihanampaa, pompittiin aamuhämärässä pihassa ja nautiskeltiin tuiskusta ja tuulesta.
Käytiin työkamun kanssa tsiguilemassa masutyyppiä kaffetauolla. Touhuili kovasti, eilen jumpallakin oli semmoinen jytinä päällä, venyttely ei ilmeisesti ole se mieluisin juttu tai sitten on?Ihana oli saada kurkistaa mitä kuuluu masuun
(työn suomia etuja). Tuntuu aika pitkältä tuo aika 12 - 20 vk välissä.
En muuten minäkään tuntenut nuita liikeitä ensimmäisestä näin aikaisin, eikä näkynyt ulospäin kovinkaan äkkiä(käytin omia vaatteita aika pitkään).
Vaunuja en ole vielä ajatellutkaan. Edelliset isäntä haki naapurista tallinnasta ja oli muuten todella hyvät ja käytännölliset, voi olla että tehdään niin nytkin?
Alkoholista sen verran että olen nauttinut nuita alkoholittomia vaihtoehtoja. Just oli likkakaverin 40v ja siellä alkoholitonta kuoharia, nam, ja johan oli juhlallista. Saunan jälkeen siideri alkoholiton maistuu sekä jouluna punaviini.
Viikonloppuna juhlistellaan sit isienpäivää. Tilasin meidän isännälle T-paidan meidän kullanmurun kuvalla ja aion tehdä kortin masusta sormiväreillä painan navasta kuvan, thih.
Kakkua sitten väännetään yhteisvoimin aamulla ja päiväkodista tuli joku paketti isille annettavaksi.
En muista kirjoitinko aiemmin tuosta meidän koiruudesta, kun koirista on ollut puhetta. Meillä semmoinen belgianpaimenkoira groenendael 5v oikein ihana touhukaveri ja lenkille saa aina houkuteltua mukaan. Pitää omistajan virkeänä.
No johan tuli paljon tekstiä. Oikein lumipalloisia terveisiä kaikille masutyyppimammoille:)
T: Marjapuu75 17rv
Kiitos kun olette jakaneet kokemuksianne sikaflunssasta, tieto tulee tarpeeseen. Peukut pystyyn poikavallalle, että selätätte taudin!
Päätin jo mennä piikille, kun taas aloin epäilemään, että onko siitä hyötyä riskeihin nähden. Jospa SI on mahdollista sairastaa läpi turvallisesti - niin kai useimmat ovat olosuhteiden pakosta tehneet, kun ei kaikkia ole diagnosoitu. Annetaanko raskaana oleville sairastuneille automaattisesti tamifluta? Vai voidaanko paraneminen jättää oman immuniteetin varaan?
Luna85 tuskaili punaviinin mieliteon kanssa pikkujouluissa. Niin minäkin. Aluksi ei ollut mitään vaikeuksia ohittaa tilanteita, joissa viiniä olisi ollut tarjolla, siitä piti lievä pahoinvointi huolen. Nyt ärsyttää, kun aiheesta puhutaan ympäripyöreästi: "alkoholin väärinkäyttö raskauden aikana voi vahingoittaa sikiötä" - ei kai raskaana tunneta alkoholin oikeinkäyttöä? "Juhlatilanteessa lasillisesta kuohuviiniä ei tarvitse kieltäytyä raskaanakaan ollessa". Onko tilanteita, joissa alkoholin käyttö olisi ylipäätään välttämätöntä? No, paasaus sikseen, haluaisin jonkun kertovan faktat, jos parempaa tietoa on. Onko tarkoitus olla syyllistämättä päihdeäitejä, joiden määrä yhä lisääntyy?
Pomppu rv 18
Kahden viikon kestäneen flunssan seurauksena, joka jatkuu edelleen...sain kylkiluun murteille ja kovat on kivut eikä pysty mitään tekemään...4 päiväää lääkäri antoi sairaslomaa..ja tänään kävin hakemassa sikarokotteen ja se terveydenhoitaja suositteli ottamaan koululaisille(lapsille) myös rokotteen, kunhan he ehtivät aloittamaan niiden ikäisten rokotukset. Toivottavasti tosta rokotteesta ei tule mitään ylimääräisiä oireita, kun on nyt jo tarpeeksi kovat kivur eikä oikein mitään voi ottaa.
kolmasunelma 15+2
Hei !
Tuleeko teille tai oletteko ajatelleet tilata vauvalehden ?? kävin äsken siellä sivuilla ja oli tarjous, että 9 kk:n lehdet 29.90 euroa ja saa tilaajalahjaksi hoitolaukun. Ihan pakko oli tilata lehti :)
Pampa, Fantasy ym, kiitos toivotuksista!
Yskä on vähentynyt, mutta kunto on kyllä heikko, heti alkaa hengästyttää jos vähänkään jotain puuhailee, esim. laittaa pyykkejä tms. Eilen illalla oli aikas hankala olo, ajattelin jo et pitääkö lähteä polille mut meni sit onneks ohi ku levähtelin.
Minä olen myös sellaisessa uskossa et jos on saanut rokotteen, sen vaikutus alkaa vähitellen ja voi siis lieventää tautia, mutta täysi hyöty siitä on vasta n.2vkoa pistämisestä.
Zaida,mä soittelin kunnan influenssaneuvontaan kun olin vajaan vuorokauden yskinyt ja sain puhelinajan lääkärille, joka kirjoitti soiton perusteella muutaman päivän saikkua mut ei vielä aloittanut Tamifluta kun ei mulla ollut kuumetta. No, samana iltana kuume nousi ja seuraavana päivänä sain soittoajan samalle lääkärille, joka soitti reseptin apteekkiin. Aloitin Tamiflun siis n.2vrk oireiden (yskän) alkamisesta, ja en tiedä oliko sen vaikutusta vai mitä, mutta kuume hävisi n.vuorokausi kuurin aloittamisen jälkeen ja aloin toipua. Tänään soittelin taas läkärille, joka kirjoitti vielä loppuviikon saikkua kun ois ollu vkonloppuna töitä.
Näytteitä ei siis oo otettu kenestäkään meidän perheessä, toisaalta ois ollu kiva tietää onko tää sikaa vai kausi-influenssaa, et tietäis rokottaako lapsia vai ei.. Nyt kyl ilmotin kouluun että ei rokoteta.
Vauvakin onneks eilen illalla antoi taas elonmerkkejä, jospa se jaksais menossa mukana!
-Poikavalta h.17+5
Heippa vaan kaikille!
Tänään oli sitten aamusta kauan kaivattu neuvola. On jotenkin ollut sellainen fiilis että onkohan pikkuinen vielä mukana kun en niitä liikkeitä ole vielä tuntenut jne. Noh neuvolassa sit alettiin sydänääniä kuuntelemaan ja eihän niitä sieltä löytynyt. Olin aivan kauhuissani ja tuli ihan kamala paniikki. Terkkari sit sanoi että liiku hetki ja painele mahaa niin kuunnellaan sit uudestaan.. ja sit ne sydänäänet onneksi kuuluikin. Meinas kyllä omat sydänäänet jäädä väliin kun pelästyin niin kamalasti että pikkuinen kuollut tms. Mut loppu hyvin, kaikki hyvin.. toivottavasti =) kahden viikon päästä olis sitten se rakenneultra niin pääsee sitten näkeen että kaikki varmasti kunnossa.
Siitä sikarokotteesta vielä.. ite en oo sitä ajatellut ottaa ja inhottaa kun anoppi tekee mulle niin kamalan syyllisen olon sen vuoksi.. mutta jokainenhan tekee päätöksen itse.
Tälläistä vuodatusta tällä kertaa =) Hyvää viikonloppua kaikille!
-Hanna rv. 18+2
Nyt tulee omaa napaa ja rankasti...
Onko kukaan muu peloissaan?Olenko ainoa... Minua pelottaa tulevaisuus(odotan esikoistani).Pelkään etten osaa olla hyvä äiti lapselleni ja sitä että mitä jos jäänkin yksin?Tämä masuasukki ei todellakaan ollut suunniteltu, vaan vahinko erittäin lyhyen seurustelusuhteen jälkeen. Miten kummasta voin luottavaisin mielin ajatella tulevaa, kun en edes kunnolla tunne avopuolisoani? Olen myös miettinyt haluanko yhteishuoltajuutta vai en? Avopuolisoni on mitä parhain isä esikoiselleen, parempaa saa hakea ja kuitenkin kauhuskenaariot nostavat päätään. Miten saan nämä ajatukseni kuriin? En ole koskaan ollut yhtä avuton ja kummissani, yleensä olen hyvin määrätieyoinen ja tunnistan oman arvoni, mutta raskauden myötä tuntuu kuin kaikki olisi heittänyt häränpyllyä. Miten saamme tämän yhteisen perhepotrettimme, uusperheen toimimaan? Esikoinen on erittäin omistushaluinen ja hän tulee olemaan erittäin mustasukkainen vauvasta, meille molemmille. Pelottaa etten osaa hoitaa asiaa ilman traumoja mihinkään suuntaan. Pelottaa että avopuolisoni ei osaa olla puolueeton. Pelottaa että en itse osaa olla reilu kaikille vaan suosin omaa lastani ja esikoinen jää jostain paitsi, jota en kestäisi! Pelottaa että lapsilla on eri säännöt samassa taloudessa, koska meillä on kuitenkin joissakin asioissa hyvin erilaiset kasvatusmetodit...Tällaista siis täällä. Olen parkunut tänään äidilleni tunnin puhelimeen sitä, että varmasti olen itsekäs ja paha ihiminen kun minulla on niin kamalia ajatuksia pääni sisällä. Olen aina kuvitellut olevani solidaarinen ja yritän ajatella kaikkien parasta.Tuntuu kuin maailmani hajoaisi enkä kykenekkään kontroloimaan kaikkea.Luonteestani on paljastunut mitä kummallisimpia puolia raskauden myötä mm. mustasukkaisuus, omistushaluisuus, vainoharhaisuus ihania positiivisia piirteitä. Plussana myönnettäköön pesänrakennusviettini myötä, koti on jatkuvasti siistiäkin siistimpi jka aina on lämminruoka laitettuna, alusta loppuun omin pikku kätösin.Toivottavasti muilla on positiivisemmat olot ja ihana ihana raskausaika!Näihin kuviin ja tunnelmiin. Matilda ja masuasukki rv17+0
täällä ei mitään kummempaa kuin ensviikolla neuvola ja pitänee tuo esikko rokottaa. itehän sain rokotteen 26.10
rakenne ultra on 14.12 silloin olen 21+3 saa nähdä joudunko muuttamaan sitä kun olen loppuvuoden työssä et saa nähdä jaksanko työssä olla jne.
Sanoinkohan aiemmin että meillä lemmikkinä on 4kk ikäinen uros koira.Onhan 2 muutaki koiraa mut anoppilaan jääneet asumaan :/ eli 5v narttu ja 4v uros.
mutta oikein mukavaa viikonloppua, pitää tästä painua nukkumaan.
Ensimmäiseksi poks 19+0... puoliväli lähestyy =)
Mulla on ihan hirveä flunssa päällä, työpaikkalekuri ja terkka epäilee sikalunssaa ja sain tamifluu kuurin, siis ihan vain puhelimitse diagnosoitiin, eivät suostuneet ottamaan vastaan =(
Mites vietätteö mitenkään isänpäivää?
Meillä tyttö on askarrellut tarhassa jotain ja sitten osteltiin muutama vanha akuankka taskari, viime vuonna osteltiin kans, tarkoitus olisi saada 1-100 kaikki kerättyä, muutamia puuttuu vielä.
Itseäni on ruvennut hieman pelottamaan että onko tuolla masussa kaikki hyvin kun paino ei nouse, masu kasvaa kyllä mutta... seuraava neuvola on vasta joulukuun alussa, onneksi rakenneultra on viikon päästä.
oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Äiti ja Edwina 1v8kk ja Torres rv19
Ajattelin nyt istua kirjoittamaan kun on rauhallinen hetki tässä. Ihana tunne oli kun sai aamulla nukkua, kun arkisin herään 5.30 niin on jo luksusta, että saa nukkua kahdeksaan asti.
Täällä on nyt vissiin sitten alkanut se seesteinen keskiraskaus, sillä oma olo on todella hyvä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ilma nyt toki voisi olla aavistuksen parempi, mutta tyydyttäköön nyt siihen, että maa on enemmän valkoinen kuin loskainen =)
paljon näytti olevan koiraihmisiä täällä ja on tosiaan hyvä kun on joku joka kuskaa täämänkin mamman lenkille.
Possurokotteesta sitten taas, eli nyt oli puhetta, että parasetamol heikentää lapsilla rokotteen vaikutusta ja mietinkin nyt, että koskeeko sama mahdollisesti myös aikuisia...minä nimittäin otin kyllä rokotteen jälkeisinä päivinä muutaman kerran panadolia päänsärkyyn. No mene ja tiedä, alkaa jo niin turhauttamaan ja ärsyttämään tämä sikanuha/rokotus asiat.
Meillä tuonne rakenneultraan on vielä 4vkoa ja tuntuu kyllä pitkältä ajalta, mutta ei auta kuin odottaa. Neuvola on sitten tosiaan vasta kun 22vkoa täynä,eli aikaisintaan 21.12 ja terkka pohtikin, että meneeköhän jopulun jälkeen, no minä kun olen tälläinen ylipainopinen odottaja, joka stressaa noista kertyvistä kiloista ja siitä saatavasta saarnasta, niin ajattelin kyllä pyytää, että saisin sen ajan siihen 21.12 tai 22.12, koska joulun jälkeen puntari näyttää rankkoja lukemia jonkun tovin. Tiedän, että tuo kuullostaa tyhmältä kun muutaman saarnan kuuntelee painosta ja sen noususta niin alkaa kyllä pohtia tälläisiä juttuja, tähän mennessä tosin ei paino noussut ollenkaan.
Sitten piti kommentoida, eli:
Paljon voimia kolmasunelma, on varmasti rankkaa sairastella ja uskon että kipu tuollaisessa on kova, peukut pystyyn ettei rokotteesta tulisi lisäoireita.
Poikavalta: Sinne kovasti myös voimia ja toivotaan tosiaan, että tauti helpottaa ja toivutte pikaisesti, toivottavasti saat levättyä kunnolla.
matilda-aleksandra: Mielestäni on normaalia, että kaikenlaisia ajatuksia tulee ja itse muistan juuri esikoista odottaessani, että tuli erinlaisia pelkoja kun koko ajan ymmärsi paremmin sen vastuun minkä vauva tuo. Meillä myös vauva tuli lyhyen seurustelusuhteen seurauksena, tosi uusperhettä ei ollut, mutta siis pointtina, että olemme olleen kuitenkin yhdessä jo 8vuotta ja nyt odotamme neljättä lasta. On hyvä kun pohdit asioita ja kannattaa varmaan ottaa asiat puheeksi myös miehesi kanssa, voimia ja tsemppia sinne.
Nyt on tullut turinoitua sen verta paljon, että poistun takavasemmalle imurin hakuun. Hyvää viikonloppua kaikille.
-mimmuli&papu- rv.15+5
Eilen sain sikarokotteen, illalla alkoi käsisärky ja yöllä armoton päänsärky..joka jatkuu vaan edelleen, ei edes pienet päikkärit auttaneet...otin 6.00 panadolin, mutta en tiedä kannattaisiko niitäkään nyt ottaa. Käsi todella kipeä..en saa edes paitaa itse pois eikä mitään pysty tekemään..hitto sentään. Yöllä ei pysty nukkumaan kuin selältään, kun on vasen kylkiluukin murtunut :(
Toivottavasti tää pian helpottaa...lapset varmaan ihmettelee miksi äiti on niin kärttyinen, mutta ei viitsi sanoa käsisärystä, jos ne rokotetaan jossain vaiheessa, niin eivät varmasti sitä ota, kun tietävät miten paljon sattuu jälkeenpäin.
Kolmasunelma 15+3
Heippa kaikki :)
Omasta mielestäni olen liittynyt seuraan jo aiemmin, mutta en löytänyt kyllä itseäni listalta?!
Jokatapauksessa...
La: 11.4.2010 ja ensimmäistä odotellaan.
Synnyttämään menen Jorviin.
Olen ottanut sen possunuha rokotteen keskiviikkona ja käsi on vieläkin siitä kipeenä, mutta parempi nyt kun muina päivinä, muuta ei onneksi tullut :)
En ole tuntenut mitään liikkeitä. Nyt menossa rv 17+6. Liikkeitä kovasti odottelen.
Täällä Espoossa pääsee kerran kuukaudessa neuvolaan ja olenkin käynyt jo kolmesti.
Itsellä on mietityttänyt oma parisuhde paljon viimeaikoina. Toivoisin sen kestävän, mutta en tiedä onko kaikki oikeasti hyvin. Seurustelua on ollut 1,4v joten aika vähän ja lapsi päätti nyt kuitenkin tulla... Olen päättänyt etten voi rahallisesti jäädä kotiinkaan kuin vain äitiys- ja vanhempainrahakauden ajaksi sitten jo joudun palaamaan töihin ja viemään lapseni tarhaan :( Olen meidän perheessä se joka tienaa, avopuolisolla opinnot vielä kesken ja ei ole saanut nyt töitä.. Kurjalta tuntuu. Itse painan ylitöitä hullun lailla jotta saisi edes vähän rahaa säästöön lapsen tuloa ajatellen. Olen alkanut suorastaan välillä tuntemaan vihaa avopuolisoa kohtaan, koska ei mielestäni tarpeeksi yritä saada töitä... Istuu vaan himassa, kun nytkin pitäisi olla työssäoppimassa, mutta ei ole löytänyt mitään paikkaa... Mielestäni hän on laiska ja huono esimerkki tulevalle lapselle. Ja hän tietysti masentuu vaan enemmän kun mäkätän raha-asioista vieressä, mutta kun nyt on pakko!
Oli pakko vuodattaa teille anteeksi kovasti, en vain kehtaa läheisille oikein puhua, kun olen raskaana ja ne sitten ajattelee noniin siinä yksi yh taas lisää tähän maailmaan tms... plaah.
Mutta kaikille mukavaa jatkoa, kyllä aika on mennytkin nopeaan tahtiin :)
Sitä unohdin eilen kysyä kun tänne kirjoittelin että onko teillä minkäänlaisia konsteja takataskussa jalkojen turvotukseen? Mulle on viimeisten viikkojen aikana kertynyt nestettä nilkkoihin tosi paljon ja varmaan istumatyö ei ainkaan helpotusta siihen tuo.
-Hanna 18+3
Heh, provosoiva otsikko.
Pompulle siis oon vastaamassa. Ainakin minulle lykättiin Tamiflu-purkki kouraan jo ennen tautitulosten saapumista. Ja nythän ei enää kai edes testata, kun tapauksia on jo niin paljon. Että eiköhän kaikki sen saa.
Pomppu edelleen: Kyllä sellaista raskaudenaikaista alkoholin "oikeinkäyttöäkin" on. Suomessa on nollatoleranssi sen takia, että täällä valitettavasti on yleensä sellainen kaikki tai ei mitään-meininki. Eli ei tunneta käsitettä puolikas olut tai 12cl viiniä ruuan kanssa. Monet lääkärit tai terkkarit ovat sanoneet, että julkisesti ei saa sanoa, ettei yhdestä annoksesta silloin tällöin ole haittaa, mutta että ei siitä oikeasti ole. Esim Ranskassa käsittääkseni suositus on 12cl viiniä päivässä. :) Joskus olen itse juonut vähän punaviiniä ruuan kanssa, en muuta. Kuukauteen en ole juonut mitään kun ei ole tehnyt mieli, mut joskus jos on hyvä pihvi, niin kyllä sen kanssa tekee mieli ottaa siemaus tai pari hyvää viiniä. Neuvolassakin sen kerroin, ei ne mitenkään paheksuneet.
Tuossa kakun sain koristeltua ja ihan himottaa jo millon pääsee maistamaan. ;)
Tämän alkukuun kuulumisia tulin päivittämään meidän osalta. Ehkä mieli on hieman muuttunut positiivisempaan suuntaan, tähän saakka tuntuu että olen ollut joko raivoissani tai masennuksissani lähes kaikesta ja miettinyt vaan että tuleva vauva on taatusti kuollut tai kuolee kun vaan stressaan kaikkea mahdollista ja olen niin vihainen koko ajan. Mutta kyllä se siellä muljuu ja pieniä potkuja on tuntunut, eli eiköhän se siellä pärjäile. Mulla kaikkein kovimmille ottaa kun olen niin yksinäinen. Pojan kanssa kaksistaan vietetään kaiket päivät kun kavereita on vähän ja tietty kaikilla ne omat menot, joten usein ei nähdä. Hermo on tiukalla ja aikuisseura päivällä olis niin tarpeeseen. Saas nähdä miten sitten jaksan kahden kanssa jatkossa.
Painoa on tullut ehkäpä 3kg ja kauhulla minäkin odotan seuraavaa neuvolaa kun siellä taas saarnataan ja vielä sekin kun en ole saanut aikaiseksi varata sitä aikaa hammaslääkärillekään..varmaan se täti sitäkin muistaa kysyä. Neuvolakäyntejä stressaan aina viikkoa etukäteen jo ihan kamalasti ja varmaan verenpaine taas nousee siellä ollessa, kotona taas on matalalla. =/
Kukas se olikaan joka stressas sitä mahdollista joulun jälkeistä punnitusta neuvolassa? Mulla ihan samat mietteet, koska joulun jälkeen kyllä ihan varmasti viisari värähtää taas tuomiopuolelle. Mutta mun mielestä joulu on joulu ja siihen kuuluu ne tietyt ruuat ja herkut. Mikä joulu se ois jos kieltää itteltään kaiken.. =/ Viime jouluna viimeisilläni nautiskelin kaikki perinteiset herkut mitä nyt sallittujen listalla on, toki ihan maltillisesti ja enempi maistellen. Ja voi sitä papatusta neuvolassa, varman pelkillä porkkanoilla ois pitänyt elää..
Karvoista joku mainitsi myös ja tajusin itsellänikin saman ihmeen tapahtuneen. Eipähän kasva sitä totuttua supervauhtia säärikarvat, ah mikä autuus! :D Tää onkin näitä hyviä puolia.
Turvotuksestakin oli puhetta. Mulla oli viime raskaudessa päivittäisessä käytössä tukisukat kun piti istua paljon. Sitten kannattaa juoda vettä niin paljon kuin mahdollista ja vähentää suolan käyttöä sekä aina kun mahdollista nostaa jalat ylös. Jos ei päivällä voi, niin sitten illalla jalat kohti kattoa. Noista vois jotain apua olla, itselläni toimi eikä turvotusta ollut kuin ihan lopussa.
Omppulin (10kk) äiti & rv 17+1
Muoks.
Alkoholinkäytöstä tekee mieli mainita vielä. Mun mielestäkään lasillinen silloin tällöin ei ole mitenkään tuomittavaa tai pahaksi kunhan se jää siihen. Mua kanssa on himottanut välillä viinilasillinen, mutta tiedän että jos maistan niin ei tee mieli sitä juoda. Viime raskaudessa join omissa häissä kuohuviiniä lasillisen ja myöhemmin puoli lasia viiniä ruuan kanssa. Tässä raskaudessa ehkä jouluna voisi lasillisen ottaa jouluaterialla jos silloin tekee mieli.
Täällä vaan kärsitään armottomasta päänsärystä ja huolettaa kun ei ole vauva liikkunut yhtään...välillä on pieniä liikkeitä tuntunut ja nyt ei pariin päivään mitään...huomenna aion soittaa lääkäriin, kun on kylki todella kipeä ja en tosiaan ole tiistaiksi työkunnossa, ei se murtuma nyt neljässä päivässä parane. Neuvolassa alkaa pienten lasten rokotukset, joten en kehtaa sinnekään mennä että olisi kuunnellut sydänäänet..neuvola on muuten vasta 23.11. Jos täytyy kärsivällisesti odotella muutama päivä, jos jotain liikettä tuntuisi. Käsi on edelleen kipeä perjantaisesta rokotuksesta, mutta onneksi vähän pystyy jotain jo tekemään.
onko muille tullut jotain himoja ruokia tms kohtaan ?? itsellä ei ole mitään.
jaahas, jos menis nettiin katselemaan jos löytyisi jotain joululahjoja.
kolmasunelma 15+4
kuulumisa täältä päin..päästiin viettä ensimmäinen kunnollinen isänpäivä, viime vuonna mies liian kipeenä siihen. poika vähän ihmetteli miksi aamiasta vien sänkyyn isälle.
nut kun ollut töissä..meillä mukavat tunnin kestävät itkuraivarit iltaisin(miehen mukaan, itse ollut töissä)..kai se tästä rauhoittuu. kävin hakee rokotuksen pe, käsi meni kipeäksi, loppu työvuorosta en voinut toista kättä käyttää. tuli itku rokotuksen jälkeen..toivottavasti tein oikein.
välillä tuntuu liikkeitä välillä ei..ja se hermostuttaa..onnkesi on neuvola keskiviikkona että kuulen sydänäänet jos löytyy..no ainakin vatsa on pyöristynyt.
joku kyseli vauva lehdestä..mulle on tullut esikoisesta lähtien, loppu raskaudesta luin lehden heti kun se tuli. itse pidän lehdestä, ja nyt kun toinen on tulossa en lopeta ainakaan vielä.
ja huomenna töihin..katsoo sitten kuinka väsynyt olo on, kun viikonlopuksi töihin ja eka yö vuoro häämöttää:)
Poikavalta: Sanottiinko mitään siitä kun on jo rokotteen saanut ja sairastunut tautiin?
Minulle juuri kaveri soitti että heidän poikansa verikoe on tullut positiivisena. Ja itse sain siis rokotuksen viime keskiviikko ja kävin tuolla kaverilla lauantaina. Eli ei ole tainnut rokote olla vielä voimissaan... Nyt vaan siis odotetaan että onko tarttunut, ainakaan vielä ei ole mitään, mutta mies on kyllä parina iltana Finrexiniä juonut ja valitellut kipeää oloa...
Mietin vaan, että kun on sen rokotteen saanut että vaikuttaako se yhtään vai miten?
Onko odotettavissa pahempi muoto, hyvempi muoto ja mitenkäs... Puhuiko lääkäri mitään?
Menitkö heti flunssa oireiden jälkeen lääkäriin?
Onko Tamiflusta tullut huono olo (joku mainitsi, että näin oli käynyt). Kamalasti kysymyksiä, mutta kylläpäs nyt tämä possulentsu mietityttää taas, olikohan siis turhaa koko rokote....?`.