***Toukokuun touat 2010 marraskuuhun***
Kommentit (88)
Täällä on ollut aika hurja päivä. Yöllä tuli lapsivettä! Olin tietty ihan paniikissa, että nyt se sitten lorahti. Toki sitä ei tullut kovin paljoa, mutta selkeesti. Onneksi se kuitenkin lakkasi. Ensin polilta sanoivat, että ellei ala uudelleen, ei tarvi tulla. Mutta onneksi soitin kuitenkin vielä punktion tehneelle lääkärille ja hän pyysi tarkastukseen ja sanoi, että tällaisissa tilanteissa otetaan pääsääntöisesti sisään sairaalaan ja annetaan antibioottia suoraan suoneen. Ei ihan kauheen kivalle kuulostanut, että pitäisi viettää vkl sairaalassa ja että mitä kaikkea selviäisi. No, mentiin kuitenkin ja kaikki näytti onneksi olevan periaatteessa hyvin. Lapsivettä oli paljon. Ainoa vaan, että sitä oli myös kohdun ulkopuolella :( Siellä kalvojen välissä. Sitä sieltä kai oli tullutkin. Eli aiempien puheiden perusteella, siinä olisi nyt se repeämisriski ja tulehdusriski. Mutta onneksi sain nyt kotona otettavan kuurin ennaltaehkäiseväksi. Viikko saikkua ja lepoa... Eli muuttoon asti... Kukakohan täällä pakkaa... Että semmosia. Ei ole helppoa hommaa tämä raskaana oleminen :( Nyt vaan toivotaan, ettei mitään tulehdusta tms tule! Ja eikun makaamaan sohvalle...
Tuollaanen75, rv15+1
Kyllä teitä nyt koetellaan Tuollaanen! Toivottavasti lepo ja lääkekuuri tehoavat ja toukka on turvassa ? Eiköhän se muuttokin siitä luonnistu, vaikket voikaan osallistua. Teidän kahden terveys on tärkeintä. Toivotaan, että asiat kääntyvät vielä parhainpäin ja selviätte säikähdyksellä ? Rauhallista viikonloppua!
Iisa 17+0
Tuollaaselle ja Iisalle kovasti jaksamista. Omat murheet tuntuu kovin pieniltä teidän pohdintojen keskellä. Toivottavati kaikki menee hyvin. Kuten myös kaikilla muilla palstailijoilla.
Ja omasta navasta seuraa vaan valitusta...Supistuket alkoivat tässä raskaudessa sitten jo näillä viikoilla. Edellisestä raskaudesta jäin sairaslomalle rv26 supistusten takia jotka lyhenivät kohdunkaulaa jne. Tyttö syntyi kyllä vasta 36+6 ja kuulemma synnytyksen käynnistyminen ei aiheutunut supistuksista koska käynnityi lapsivesien menolla. No tämän takia tämän kakkonen on nyt vasta ajankohtainen kun olen pelännyt että jo joudun taas vuodelepoon jne. oli henkisesti tosi raskasta aikaa. No täsä sitten toissailtana oli koko ajan kiristävä tunne vatsassa kun illalla pääsin sohvalle pitkän päivän jälkeen. Eilen oli aamusta lähtien supistuksia jotka pahenivat iltaa kohden. Neuvolaan soitin muisa asioissa niin samalla tuli näitä juteltua. Sanoi että pitäisi ottaa rauhallisemmin ja levätä jo tulee paljon. Eilen tuli sitten itkettyä että näinkö täsä käy. Sairaslomalla rv15 lähtien loppuun asti. Pelko vauvan puolesta ja tulevaisuuden. Ei haluaisi kaataa kaikkea vastuuta miehen niskaan kun muutenkin tekee raskasta päivää. Oli tosi apea olo. En tiedä. Tänäkin aamuna supistelee kyllä mutta ei mitenkään kivuliaasti. Uskon itse että kun koko ajan miettii niin kyllä niitä sitten tunteekin. Pitäisi saada muuta ajateltavaa mutta päähän ei nyt tunnu mahtuvan...Toivoin niin voivani nauttia raskaudesta ja siitä keskiraskauden helppoudesta mutta näköjään minun kehoni ei ole sitä varten...
No tämmöitä. Kiitos että sain avautua teille! ja mukavaaa päivää! Se on kyllä ainakin positiivista että liikeet tuntuivat hyvin eilen joten pikku2 näyttäisi siis olevan kaikki hyvin:)
Heffis 15+5
Kyllä meillä tuntuu jokaisella olevan omat murheemme näiden raskauksien kanssa :( Mikään ei liene pahempaa kuin joutua pelkäämään oman lapsen puolesta. Mullakin kun on ollut niitä kipuja ja juoduin viimeksi aikaisessa vaiheessa sairaslomalle, niin oli sentään se onni, ettei niistä aihetunut vaaraa lapselle. Tosin ekalla kerralla en voinut sitä varmaksi tietää kun ei tiedetty mitä ne on. Mutta nyt uskon, että vaikka tulisi, niin eivät ole vaarallisia. Toinen asia taas tuo, ettei voi niin olla avuksi kaikissa kotitöissä tms. Tuntuu tosi vaikeelta nytkin katella sohvalta, kun toinen pakkaa. Onneksi saatiin viime vkl aika paljon laatikkoon. Mulla oli viimeksikin jo aika alussa pieniä supistuksia, muttei ne kivuliaita ole. Voimia sulle, Heffis! Tässä oon miettinyt, että mitä sitä viikon tekisi sohvalta käsin... Roikkuu netissä :O Toivottavasti ei tarvi. Jos vaikka neulahuovutusta alottelis :) Ja kirjana on Muumipappa ja meri. Mitäs vielä...
Ja Iisalle myöskin kiitoksia tuesta. Kummasti auttaa vaikka ootte ihan vieraita ihmisiä! Täällä meni yö muuten hyvin. Ei ole vettä enää tullut. Tosin en tiedä olisiko hyvä jos se kohdun ulkopuolella oleva tulisi pois... Kun se se kai voi aiheuttaa sitä repeämistä. Tiedä häntä. Nyt olo on kuitenkin parempi ja antibiootit alotettu (vaikka tuskalla ajattelen kaikkea lääkitystä mitä vauva joutuu kestämään). Nyt ei kuitenkaan voi riskeerata. Juu. Nyt lisää sohvalla makoilua...
Tuollaanen75 rv15+2
Heffis: kiitos kannustuksesta :) Eipä ne sinunkaan supistukset näillä viikoilla ihan mitättömiltä murheilta kuulosta! Kuten Tuollaanenkin sanoi, niin jokaisella meillä taitaa olla ne omat murheet raskauden myötä. Onneks niitä ei vasinaisesti tarvi vertailla :D On varmasti raskasta yrittää olla vaan, kun mies joutuu tekeen lähes kaiken. Mutta semmosta se on parisuhteessa, toinen vetää sillon, kun toinen ei jaksa tai pysty. Eipä sekään onneks ikuista oo, vielä nää vauvat syntyykin ;) Pääasia, että voit ottaa rauhassa ja toukka matkaisi mahdollisimman pitkälle siellä kohdun suojassa :) Toisilla niitä supistuksia vaan tulee ja toisaalta sulla on jo kokemustakin asiasta, vaikkei varmasti mukava asia olekaan. Tyttösi on kuitenkin elävä merkki siitä, että raskaus voi mennä hyvin, vaikka supisteleekin aikaisilta viikoilta alkaen :) Hirmuisen ihanaa odotusta niistä supisteluista huolimatta ja voimia!!!
Tuollaanen: ja samat sanat parisuhteen eduista kuin Heffiksellekin :) Kyllä ne miehet kestää, ymmärrän, ettei ole helppoa katsoa vierestä, mutta aikansa kutakin. Kun nyt vaan saisit oltua, vaikka sitten netissä ;) Neulahuovutus on kyllä hauskaa puuhaa sekin. Mullakin ois villoja kaapissa, mutta pitäis saada aikaseks tehdäkin niistä jotain :P Mulla on aina paljon suunnitelmia, mutta toteutus usein jää... Kirjakin kuulostaa mukavalta ajanvietteeltä. Hienoa, jos yötkin on mennyt nyt hyvin :) Ja toisiamme vartenhan me täällä ollaan! Autetaan puolin ja toisin, jos suinkin osataan ja avaudutaan kuka mistäkin :)
Niin ja niistä antibiooteista vielä. Ei kannata murehtia, kun ne nyt kuitenkin tässä tilanteessa on teidän parhaaks. Tiedän senkin olevan vaikeeta, jouduin itsekin syömään juuri kuurin, vaikka yleensä koitan hoitaa muilla konstein kaikki vaivat. Tietty se kuuri sitten osui tähän raskausaikaan, kun muuten ei ole vuosiin tarvinnut syödä. No, vähän tää juttu taas rönsyilee ja lipsahtaa omaan napaan...
Joten jatketaan nyt siitä, eli minusta :D Oon voinut paljon paremmin nyt loppuviikosta ja nukuinkin viimeyönä hurjat yhdeksän tuntia! Mieli on tasaisempi, eikä ahdistusta ole ilmennyt. Jospa se tästä :)
Taidanpa etsiä vähän joululahjoja netistä aikani kuluks :) Jos jollain on hyviä linkkivinkkejä, niin jakakaa ne ihmeessä :)
Iisa 17+2
Voimia Tuolaaselle ja Iisalle!
Tanaan sain possupiikin aamulla. Mitaan oireita ei ole ainakaan viela ilmaantunut. Torstaina on sitten Down/Bifida seulaa varten verinaytteen otto.
Pomena rv 15+4
Täällä siis odotellaan masumatkaajaa saapuvaksi 14.5.2010. Ekassa ultrassa kaikki oli mainiosti, joten olen ollut varsin huoletta, vaikka neuvolakäyntejä on harvakseltaan.. Eka oli syyskuussa ja seuraava on sitten tammikuussa.
Eikä minulla sen vuoksi ole tarkkaa haisua siitä millä viikoilla tässä mennään :)
Tuollaanen, kuulostaa aika hurjalta tuo lapsivesipunktio. Ei varmaan ollut mukava kokemus, mutta se on nyt takanapäin ja lopulta taisi mennä hyvin. Koitahan malttaa lepäillä kaikessa rauhassa :) Ne muuttolaatikot ei varmaan karkaa mihinkään ;)
Mulla on yleensä hyvinkin säännöllinen rytmi, mutta nyt raskauden myötä on alkanut nää yöheräilyt. Eiköhän kakki korjaannu tässä ajan kanssa. Oon aina tykännyt rentoutuksesta, myös jooga on osoittautunut hyvinkin toimivaksi mun kohdalla. Täytyy vähän koittaa hidastaa tahtia ja miettiä mikä tässä elämässä on oikeesti tärkeetä. Oon puhunut ahdistuksestani ystävän ja miehen kanssa ja se tuntuu auttavan paljon. Kiitos vinkeistä ja vaivannäöstäsi :)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Iisa 17+0