Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
sillä ei tarvitse ostaa yhtään mitään - ja niinpä meneekin kaikki raha säästöön. Nyt säästöpossussa taitaa olla 50€ hujakoilla. Varmaan siinä vaiheessa, kun keksii, mitä oikein kovasti haluaa, voi käyttää rahojaan siihen. Nyt tosin sekä synttärit että joulu tulossa, joten eipä tarvitse paljoa itse ostella...
Sitäpä lapsi ei tiedäkään, että hänen sijoitussalkkunsa arvo on 12 000€ :-)
-No kerrotko meille mihin tuo 2 e on sopiva? -
Siihen, että ostaa vaikka karkkia viikonlopuksi ja vanhemmat maksavat kaiken muun.
Suurin osa pusseista maksaa yli 2e....
2 euroa ei todellakaa ole tarpeeksi. olen itse 13 ja saan 40 euroa kuussa ja sekin menee tiukoille, koska minun täytyy itse maksaa omat vaatteen, meikit, hygienia välineet ja bussimatkat. se riittää minulle nippa nappa, mutta kuun viimeisinä päivinä kaikki on jo tuhlattu ja saan katsoa vierestä kun kaverit ostaa koulun kiskalta kahvia.
ITSESTÄÄNSELVISTÄ kotitöistä maksetaan lapsille.
Oman huoneen siivous, tiskaus, roskien vienti, suursiivoukseen osallistuminen ovat kaikki asioita, jotka perhe tekee YHDESSÄ ilman palkkaa, koska ne ovat OSA PERHEEN HYVINVOINTIA.Jos sitten tekee jotain poikkeuksellisempaa/vaikeampaa, esim nurmikon leikkuu, marjojen poiminta, autotallin siivous, remonttiapu tms, siitä toki voi maksaa euron-pari.
On se sit kiva, kun nuori aikuinen ihmettelee miksi pitäis siivota kämppä kun kukaan ei kerran siitä maksa... *huokaus*
JOS on hoitanut oman osansa kotitöistä.
Kotitöistä ei siis makseta palkkaa (ellei nyt oo sit jotain ekstraa tehnyt, kuten nyt taannoin isä lupasi ipanoille 50cent jokaisesta kerätystä marjalitrasta. Meillä kun noita puskia riittää :D) Lähinnä viikkorahan menetys on rangaistus laiskoittelusta. Meillä tää tarkoittaa sitä, että oma huone pitää olla siivottu, omista tavaroista pitää huolehtia ja lisäksi joka viikko on tehtävä kaksi vapaavalintaista kotityötä. Niistä on sit olemassa lista, josta valkata. Listassa vähän sitä sun tätä pyykinpesusta leikkimökin siivoukseen. Ja silloin tällöin auttelua mm. pikkusiskon kaitsemista/viihdyttämistä, kun teen itse puutarhahommia tms. (Olen siis itsekin paikalla, mutta piha on suht iso, eikä ole aitoja ja tyttö katoaa nopsaan näkyvistä, kun selkäni käännän ;))
Pikkuveljen viikkoraha on pienempi, mutta toisaalta hänen hommiinsa ei kuulukaan muuta kuin oman huoneen siivous (jossa edelleen autan 5-vuotiasta) ja omien tavaroiden huolehtiminen paikoilleen muualta kodista.
että vastaan tulevilla laihoilla koululaisilla on sellaiset röllövatsat. Limppaa, karkkia ja leffaa näyttäis suurimmanosan lapset ostavan viikkorahoillaan. Ja aina pitää ostaa karkkipäivänä se jättipussi jota ei saa 2€. Ja onko tuo ihme, että pienet lapset hyppivät seinille energiajuoma huuruissaan, kun alakoululaisillekkin pitää olla jo iso viikkoraha.
Oikeastikko lapset käy viikottain leffassa? Lipusta riippuen siihen menee n. 10€ plus popparit, sitten pitää olla se karkkipäivän jättipussi 2,5€ ja tietenki limppaa 2€ =15€/vko Ja vielä pitäisi saada ostettua meikit, ketjut ja vyöt sekä ystävien kanssa vietettävät illat kahvilassa, mäkissä ym. eli kevyesti 100€/kk, huhhuh.
Nämä viikkorahatkin näyttävät tulevan tyhjästä, jonkun pojatkin saivat siitä hyvästä 5€ viikkorahaa, kun eivät tehneet kotona mitään ja sisko sai sitten sen 10€ kun teki.
Lehtien jakokin on orjapiiskuri hommaa, kun sieltä saa niin huonosti rahaa, helpompi opettaa lapsille, että vanhemmilta saa, ei kannata tehdä töitä.
Nuoret tytöt sitten opetetaan siihen, että pitää olla meikkejä ja käydä jatkuvasti shoppailemassa vaatteita. Mitäs sitten, kun muutetaan pois kotoa opiskelemaan? Maksetaanko vieläkin viikkorahaa, että lapsi pääsee shoppailemaan, kun on opetettu, että se on tärkeintä mitä rahoilla tehdään ja töitä ei kannata tehdä.
Meillä 5v saa tuon 2€ ja 10v saa 5€, jahka rupeaa ottaaan enemmän osaa kotihommiin saa 10€
On se sit kiva, kun nuori aikuinen ihmettelee miksi pitäis siivota kämppä kun kukaan ei kerran siitä maksa... *huokaus*
Ja toisaalta, siinähän on sitten sivoamatta omaa kämppäänsä, jos ei sen vertaa leikkaa!
enkä edes jaksanut lukea kaikkia viestejä
Meillä 13 v saa 100 e kuukaudessa tilille
ja nyt 11 vuotiaana 10 euroa viikossa.
hoitaa omat pikkuostoksensa niillä, kuin myös lehtitilaukset
Mutta siihen sisältyy kotihommien tekemistä. Ehkä nostetaan kohta hiukan tuota summaa, mutta lisätään kyllä myös velvollisuuksia kotona tehtävistä kotitöistä enemmän. Me maksetaan puhelimen lataustuslipukkeet yms. joten saa vapaasti tuon summan käyttää miten haluaa. Rahat siirretään suoraan pojan tilille, joten sinne kertyy ihan mukavasti rahaa välillä, koska hän haluaa säästää aina vähän isompiin ostoksiin. Nytkin näkyy olevan jo 50e tilillä. Jos annettais raha pojalle suoraan käteen niin laittais sen kyllä heti menemään (karkkiin yms)ja tietää sen itsekin ;)
jos sinun mielestä 50 ur on tilillä kivasti rahaa..
meidän 13 v tilillä on noin 600 e ja 15 v tytön tilillä 1200 e
Molemmat saavat siis 100 e kuussa, tyttö lisäksi kävi kesällä töissä ja on saanut rahaa rippilahjaksi jne
viikko leffassa??? Tarviiko sitä karkkia ostaa joka viikko tyyliin jättipussi?
Ei ihme, että nuoriso lihoo ja veltostuu.
Minusta tuo 2 euroa viikossa on ihan kohtuullinen summa, varsinkin jos lapsi itse tarjoutuu tekemään lisää kotitöitä tms. lisää rahaa saadakseen. Kyllä kakaroiden pitäis pikkuhiljaa kasvaa siihen ajatukseen, että rahan eteen pitää nähdä vaivaa ja että kaikkea ei saa kerralla/viikottain.
Minustakin tuo on aivan sopiva summa. Leffat ovat meillä niin harvinaista herkkua, että ne kustannetaan erikseen kuten muutkin erikoisemmat ostot. Makeiset maksavat, mutta meillä nuoriso työntää niitä aivan kiitettävästi kauppareissuilla vanhempien maksettavaksi.
Omat viikkorahansa käyttävät silloin, kun ovat itsekseen liikkeellä.
Itse sain kymmenen vuotta sitten 12-vuotiaana kuukausirahaa 20€/kk. Vanhemmat ostivat kaksi kertaa vuodessa vaatteet koulua varten (farkut, pari paitaa), loput omasta pussista. Koenumeroista tai kotitöistä ei maksettu, vaan tuo oli sellaista omaa rahaa, jonka piti riittää ylimääräisiin huvituksiin. Hiusten leikkuun ja harrastukset maksoivat vanhempani. Joskus 15-vuotiaana summa nousi 30€/kk, jolloin siitä piti maksaa myös omat puhelinlaskut.
Tuo raha riitti erinomaisesti ja vähemmälläkin olisi pärjännyt hyvin. Nyt opiskelijana olisin ikionnellinen, jos minulle tulisi vaikka 10€/kk, jonka saisin käyttää itseeni. Viikkorahan sijaan antaisin lapselle mielummin könttäsummana 10€/kk, ei kerry ensinäkään isoa kasaa kolikoita ja toiseksi kertaostoksen ostaminen on kivempaa setelillä. Korottaisin siis viikkorahan 0,50€/viikko, jotta saisin kivan tasasumman. Jos tuntuu, että summa on kovin vähän, niin sitähän voi nostaa vaikka seuraavana syntymäpäivänä.
taskunpohjalta kaivetut hilut "viikkorahoiksi" varmaan lähinnä vituttavat, onhan se kiva säästää leffalippuun kuukausikaupalla. eikä tuolla menolla mitään rahankäyttöä opi vaan lähinnä pummimaan ja harrastamaan epärehellisyyksiä, sillä tuossa iässä pitää kyllä olla sama mitä kavereillakin.
MINKÄLAISIA te tänne kirjoittavat olette ? Jos teidän mielestä muutama euro riittää viikossa 13-14 vuotiaalle ??
Tuon ikäiset tykkäävät käydä "shoppailemassa" kavereiden kanssa kaupungilla, käyvät kahviloissa ja elokuvissa. Haluavat itse ostaa vaatteita tai koruja..
Ettekö te todellakaan ole koskaan olleet nuoria, vai oletteko kasvaneet jossain facking tynnyrissä ?
Vai kuinka köyhiä te oikein olette ?
MINKÄLAISIA te tänne kirjoittavat olette ? Jos teidän mielestä muutama euro riittää viikossa 13-14 vuotiaalle ??
Tuon ikäiset tykkäävät käydä "shoppailemassa" kavereiden kanssa kaupungilla, käyvät kahviloissa ja elokuvissa. Haluavat itse ostaa vaatteita tai koruja..Ettekö te todellakaan ole koskaan olleet nuoria, vai oletteko kasvaneet jossain facking tynnyrissä ?
Vai kuinka köyhiä te oikein olette ?
jolla kävin shoppailemassa ja kahvilla. Siinähän sitä oppii rahan arvon, kun joutuu muutamia viikkoja säästellä, että saa haluamaansa. Nyt näköjään kasvatetaan "mulle tänne heti kaikki"-lapsia. Ei sitä työelämässäkään rahaa saa sohvalla maaten ja pleikkaa pelaten.
MINKÄLAISIA te tänne kirjoittavat olette ? Jos teidän mielestä muutama euro riittää viikossa 13-14 vuotiaalle ?? Tuon ikäiset tykkäävät käydä "shoppailemassa" kavereiden kanssa kaupungilla, käyvät kahviloissa ja elokuvissa. Haluavat itse ostaa vaatteita tai koruja.. Ettekö te todellakaan ole koskaan olleet nuoria, vai oletteko kasvaneet jossain facking tynnyrissä ? Vai kuinka köyhiä te oikein olette ?
jolla kävin shoppailemassa ja kahvilla. Siinähän sitä oppii rahan arvon, kun joutuu muutamia viikkoja säästellä, että saa haluamaansa. Nyt näköjään kasvatetaan "mulle tänne heti kaikki"-lapsia. Ei sitä työelämässäkään rahaa saa sohvalla maaten ja pleikkaa pelaten.
nytkin olen ollut töissä netissä koko päivän. ja silti on varaa maksaa lapsille 100 e kuussa..
Ammatinvalintakysymys
Meillä esim. 5.luokalla saa 5 euroa ja kasiluokalla kahdeksan euroa. Sillä sitten saa karkit ja pääsee ainakin pari kertaa kuussa leffaan tai käy kavereiden kans subissa tm. Hoitavat jotain kotitöitä, kierrätykset (paperi, kartonki, lasi, bio, energia, vievät roskat ja kuskaavat kirpparille tavaraa)plus oma huone. Joskus vessan siivous tai tiski jotta oppivat perusasiat. Extraa maksan kun tekevät jotain extraa. Kännykän ja muut maksan minä, 10 eur /kk puheaikaa, ja jos eivät budjetissa pysy, saavat ansaita loput tai maksaa omistaan.
muksu saanut ekaluokasta lähtien 5e viikossa. nyt vasta kakkosella
- jos läksyt on tehty joka päivä klo 19 mennessä
- omat sotkut on siivottu + huolehtii omasta osuudestaan kotitöissä (roskien vienti, pyykit, joskus kaupassakäynnit jne.)
- koulussa sujuu sen verran hyvin, ettei jälki-istuntojen tai puhuttelujen aiheita tule (ennen tuli, ikävä kyllä. Nyt ei.)
Kännyn, vaatteet ja mahd. leffaliput toki kustannan tarpeen mukaan. Omiin hankintoihin on säästettävä itse, joskus sponssaan hankinnasta riippuen.