Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
Yksi lakupussi maksaa yli 2 euroa.
taskunpohjalta kaivetut hilut "viikkorahoiksi" varmaan lähinnä vituttavat, onhan se kiva säästää leffalippuun kuukausikaupalla. eikä tuolla menolla mitään rahankäyttöä opi vaan lähinnä pummimaan ja harrastamaan epärehellisyyksiä, sillä tuossa iässä pitää kyllä olla sama mitä kavereillakin.
Samaa mieltä. Rahan arvon voi opettaa väärin myös pihistämällä. Esim. henkilö joka saa teininä pari euroa viikossa, pitää parin vuoden päästä minimipalkkaa tai työttömyyskorvausta kauhean isona rahana, vaikkei se sitä ole. Pikkulapselle 2 euroa varmaan tuottaa iloa, mutta teinille se on yhtä tyhjän kanssa, yhden leffalipun jo maksaessa 10-14€
Teinille semmonen satku kuussa ( tai joku 25 viikossa) on sopiva raha. Sillä ei tuhlailla mutta sillä saa esim. farkut tai jonkun pelin. Halutessaan voi säästää.
Taas huomaa että perheissä poikia lellitään!!!
Meillä pojat 12v ja 13v saavat 5e "rangaistuksena" koska eivät tee kotona yhtään mitään, siis eivät edes huonettaan siivoa. 15v sisarensa saa 10e, koska hoitaa normaalisti kotityönsä.
Miksi pojat tarvii mitään rahaa jos eivät hoida tehtäviään? Ei kai aikuisillakaan liksa juokse jos jää työt tekemättä? Onpa varsinainen rangaistus.
Jännä miten monet ottaa esim. tuon karkin ostamisen esiin ikäänkuin se olisi joku jokaviikkoinen välttämättömyys. Onhan se kiva joskus herkutella joo mutta eik kai sen tarvitse mikään itsestäänselvyys olla että karkkiin pitää olla rahaa?
13 v saa 70 €/kk
11 v saa 20 €/kk
8 v saa 10 €/kk
4 v ei saa vielä mitään
Eli 5-10-vuotiaana 10 €/kk
10-12-vuotiaana 20 €/kk
ja yläasteella on ollut nyt tuo 70 €, mutta taidan laskea sen 50 euroon.
En muista, kuinka paljon itse sain. Ehkä noin 5 € viikossa. Sillä pääsi kerran kuukaudessa leffaan ja lisäksi sai leffakarkit. Vaihtoehtoisesti leffa piti jättää väliin, jos halusin mielummin säästää esim. meikkeihin tai vaatteisiin. Vanhemmat osti vaatteita pari kertaa vuodessa. Elektroniikkaa ynnä muita haluamiani tavaroita sain syntymäpäivälahjaksi. Herkkuja viikonloppuna ja arkena niin paljon ruokaa kuin mahtui. Siinäpä kaikki.
Niinku haloo mitä pahaa on MEIKEISSÄ? Luonnollisuus on karua!
Kyllä 12-13-vuotiailla on jo ostoksia,ehkä jotain pieniä. Itse olen 13-v, mutta en todellakaan ole massaa kuten muut. Muut käyvät kavereidensa kanssa kaupoissa,pitävät kaverikirjaa,johon kaverit kirjoittavat missä asuvat jne, minä en todellakaan! Mulle tärkeintä on vanhemmat ja on aina ,piste!:)Tummaa silmänalusta pukkaa lähes jokaisella.....
Ja sinäkö pidät sitä luonnollisuuden huipentumana?
Ja kyllä minä ainakin meikkiä käytän,vaikka nyt vain ripsaria mutta säästän rahaa Stockmannin reissua varten,siellä voi tärvätä. 40euroa ja noista jos tulee oikeen kunnolla niin ehkä saan vielä 5 euroa lisää :)
ITSESTÄÄNSELVISTÄ kotitöistä maksetaan lapsille.
Oman huoneen siivous, tiskaus, roskien vienti, suursiivoukseen osallistuminen ovat kaikki asioita, jotka perhe tekee YHDESSÄ ilman palkkaa, koska ne ovat OSA PERHEEN HYVINVOINTIA.
Jos sitten tekee jotain poikkeuksellisempaa/vaikeampaa, esim nurmikon leikkuu, marjojen poiminta, autotallin siivous, remonttiapu tms, siitä toki voi maksaa euron-pari.
On se sit kiva, kun nuori aikuinen ihmettelee miksi pitäis siivota kämppä kun kukaan ei kerran siitä maksa... *huokaus*
mutta hän käy sit itse ostamassa sillä viikonlopun karkit jos haluaa tuhlata sen..
jos ei mene itse sillä ostaa että laittaa possuun rahan ni mä ostan sille viikonloppukarkit mutta jos käy ite sillä kaupassa ni ei todellakaan saa vielä multa lisäks viikonlopun karkkeja..
Ite olen myös 13-vuotias, ja mulle maksetaan 50 euroa kuukaudessa. Ja on kyllä aika usein loppunut rahat kesken. Johtuu kyllä myös siitä että meillä on sellainen käytäntö, että maksan sillä sitten kaiken mitä sillä hetkellä haluasin tai laitan säästöön tms, mutta et enempää ei heru. Et jos viikkorahana haluut maksaa niin ainakin mun tapauksessa joku 10/viikko ois jees. Mutta enhän minä tiedä millasen tyypin rahoista tässä nyt puhutaan, että suosittelen puhumaan tän kyseisen 13-vuotiaan kanssa ja miettimään vähän uusiks :D
8v. tyttö saa 3€/vko.
13v. poika 10€/vko
Ja 14v. tyttö 15€/vko.
ja raha edellyttää huoneen siivoamista ja avustamista kotitöissä.
Ja tuosta rahasta maksavat itse karkit, leffat yms. "omat menot".
Jos menee leffaan, me maksetaan. Jos ostaa vaatteita, me maksetaan. Karkit ostetaan kun kaupassa käydään. Jos tarttee rahaa, saa sitten sitä.
Synttäri ja joulurahoilla ostaa isommat asiat mitä haluaa.
Mä saan 5e joka viikko jos ei tuu koulusta merkintöjä ja oon 12 hei hell yeah!
Tuon ikäiselle. Sen lisäksi saisi leffarahaa ja tarpeeseen. Tai sit tekisin kuten mun äiti, joka siitä saakka, kun olin lukiolainen, antoi 20mk joka koulupäivälle. Laittaisin lautasen viereen aamulla vaikka muutaman hilun, saisi sillä ostettua kahvia ja pullaa, jos haluaisi.
mä en kestä jos ootte tosissanne et 2e/vko
Mitä kummallista siinä on? Oletko sinä itse 13-vuotias?
Kyllä tavalliselle lapselle 2 euroa riittää vallan hyvin, jos sen lisäksi voidaan erikseen ostaa sellaista, joka on kalliimpaa kuin 2 euroa.
Toiseksi lapsella voi olla mahdollisuus saada lisärahaa joillakin tavallisilla pikkuaskareilla, eli 2 € saa vaikka tekemättä mitään.
Se ei tietenkään ole kenellekään uutinen, että monilapsisessa pienituloisessa perheessä kaksi euroakin on suhteellisen iso raha.
joissa on reikä keskellä (hoplopin autopantit).
Hänelle riittää irronneesta maitohampaasta yön kuluessa saatava 2-euronen.
Annan lapsen olla lapsi vielä.
Ekaluokkalainenkaan ei vielä tarvitse viikkorahaa.
mä en kestä jos ootte tosissanne et 2e/vko
Ei ole mun mielestä. Mä saan 20 euroo kuukaudessa ja mä oon 12 v kohta 13v