Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?

Vierailija
29.10.2009 |

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloo ap, missä maailmassa oikein elät? Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)

Vierailija
62/159 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanikäinen tyttäreni saa 50e kuussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tarkoitan, että eihän 2 eurolla saa nykymaailmassa yhtikäs mitään!

Vierailija - 30.10.09 12:14 (ID 9440416)

haloo ap, missä maailmassa oikein elät? Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)

Vierailija
64/159 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä 13-vuotias voi tehdä töitä??

- lastenhoitoa

- koirien ulkoilutusta

- pihan haravointia

- auton pesua

- mainosten jakamista

- vanhempien yrityksessä

Vierailija
65/159 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen 2,5 euroonsa. Sillä saa hyvin karkkipäivän karkit (muina päivinä ei osteta karkkia), ja yleensä euro jää vielä yli.

Meidän kaikilla lapsilla on tilillä omaa rahaa, jolla saavat ostaa pelejä, tilata lehtiä, käydä elokuvissa tms. Rahaa saavat mm synttärilahjaksi ja joskus tienaavat isommilla kotitöillä (esim 5 euroa parin tunnin remonttiavusta). Tavalliset imuroinnit, tiskit, pyykit jne hoidetaan tietysti ilman maksua.

Toinen suosittu lahja on leffaliput. Ja harrastusvälineet. Muuta tavaraa eivät ole toivoneet enää pitkään aikaan. Ei ole lapset vielä tähän mennessä yli 100 euroa saaneet vuodessa kulumaan säästöistään eli raha riittää kaikkeen heille tarpeelliseen.

Me vanhemmat toki maksamme harrastukset ja niihin välttämättömät tarvikkeet, vaatteet ja muun elämisen ja koko perheellä välillä pidetään hauskaa ja herkutellaan.

Hankala verrata yksittäisiä viikkorahasummia, kun muut käytännöt voi olla ihan erilaisia eri perheissä.

Vierailija
66/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni saa jokainen 5000e kuukaudessa koska olen nokian pomo, ja minua ei käy yhtään sääliksi tuommoiset siivojat mitkä saa kuukaudessa palkkaa noin 5e :-).

Vierailija
67/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sikäli.

Vierailija
68/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa/ kk mutta siitä ei tarvitse ostaa itse leffalippuja, karkkeja tms.

Vierailija
69/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että vanhemmat opettavat lapsensa isoihin summiin jo 12-vuotiaina! Sen ikäinen on vielä lapsi, ei mikään 17-vuotias!! Antakaa lastenne olla lapsia ja maksakaa vanhempina isommat kulut (vaatteet, harrastukset jne.). Se viikkoraha tulisi mielestäni olla 12-vuotiaalla ns. tuhlausrahaa, toki säästääkin voi jos tahtoo mutta ei pakoteta siihen.

Vierailija
70/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanikäinen tyttäreni saa 50e kuussa

nostin just tyttäreni kuukausirahan 20:stä 25 euroon, ja hänen mielestään se on jo tosi paljon. Tyttö on 16 v. Maksan lisäksi kännylaskun (saldoraja) ja yhdet tai kahdet kengät ja farkut vuodessa ja yhden takin. Muut vaatteet se ostaakin itse, niin kuin meikkinsäkin.

Näis viikkorahakeskusteluissa huomaa aika äkkiä, miten taloudellinen tilanne/periaatteet vaikuttaa, vaikkei sitä muuten haluaiskaan niin tuoda julki.

Kun eihän tuolla rahalla oikeasti saa edes välttämättömiä...

Vierailija
71/159 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut tekevät tarvittaessa tuohon rahaan myös kotihommia.

Vierailija
72/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että vanhemmat haluavat pitää lapsensa rahankäytön kurissa ja valvoa mitä lapsi rahallaan ostaa, mutta eikö 2e/vk mene vähän yli? En usko että monikaan 13-vuotias haluaa viikkorahaa vain karkkiin. Jos haluaa, niin onhan se 2-5 ihan ok summa jos vanhemmat kustantavat kaiken muun (meikit, vaatteet, puhelinlaskut, ruuan, leffaliput jne.).

Varsinkin kun moni teistä valittaa, että "Ei kukaan 13-vuotias pääse mihinkään töihin". Eikö sitten kannattaisi antaa itse rahaa lapselleen sen verran minkä hän tarvitsee, jos kerta tietää ettei sitä mistään muualta saa?

Useimmat 13-vuotiaat ovat kuitenkin jo sen verran viisaita etteivät edes tuhlaisi esim. 15e/vk mihinkään karkkiin, että pitääkö sitä rahan käyttöä nyt kuitenkaan niin kamalasti vahtia? Sitä paitsi jos lapsella on Visa Electron, rahankäyttöä voi vahtia jokakuisen tiliotteen avulla.

Raha-asiat riippuvat ihan lapsesta kuin aikuisestakin. Ymmärrän jos perhe on pienituloinen, mutta se on sitten asia erikseen, ja pitäisi käsitellä lapsen kanssa yhdessä.

Kuitenkin lapsella on paljon aikaa kasvaa ja opetella rahankäyttöä, joten miksi nyt jo aloittaa säästäminen 2e/vk? Antakaa lapsen olla lapsi ja ostakaa hänelle tarvittava ja antakaa hänelle tarvittava määrä rahaa, jonka hän voi itse käyttää oman mielensä mukaan.

Vierailija
73/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v saa 5€/vko. Kaikki perustarpeet katetaan kotoa käsin. Eli tuo menee sitten limuun, karkkiin tmv. Jos haluua käydä kamujen kanssa leffassa/syömässä niin se maksetaan kerta tai kaksi kuussa.

Vierailija
74/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän lapsenne pärjää 2 eurolla viikossa. Ja KYLLÄ se ON orjatyövoimaa että annatte lapsellenne liian vähän rahaa esim. se "2 euroa viikossa". Mihin luulette sen riittävän?

Totta että lapsi ei tarvitse joka viikko sitä karkkirahaa ,mutta eikö vanhemmat voi sen verran joustaa että kaupassa käydessään ostaisivat lapsilleen sen karkkipussin. Koska tuollainen piheys on vain julmaa, kun lapsi joutuu hankkiman rahaa/turvaa kodin ulkopuolelta. Hei miettikää nyt vähän mitä pistätte lapsenne tekemään.

Se että lapsen pitäisi oppia tekemään jotain rahan eteen on hyvä opettaa lapselle KUN HÄN ON AIKUINEN eikä pakottaa häntä rehkimään kun on vielä nuori ja hänen pitäisi viettää aikansa muiden lasten kanssa leikkiien ulkona ollen ja leffassa käyden. Leffassa käyminenkin on nimittäin ihan hyvää viihdettä btw.

Joten ÄLKÄÄ pistäkö lapsianne rehkimään rahan eteen kun he ovat vielä lapsia, vaan antakaa lasten olla lapsia ja tutustua rahan itse hankkimiseen sitten kun muuttavat kotoa ja niin edespäin.

sopiva kuukausiraha 12-14 vuotiaalle olisi mielestäni 30-40€ riippuu ihan siitä kuinka paljon jo valmiiksi käytätte rahaa lastenne vaatteisiin, meikkeihin, hiusten värjäykseen ja muuhun MITÄ LAPSELLE PITÄISI OSTAA.

esimerkiksi omat vanhempani ostavat minulle vaatteet mitä tarvitsen eli monia housuja, paitoja, meikkejä sekä hiustenvärjäyksen maksaa äitini. Värjäys ja leikkaus maksoi 65€ kun tänään kävin. Eli suhteellisen halpaa.isäni (eronnut äidistäni) ostaa minulle usein myös harrastukseen liittyviä asioita esim. kuvataide välineitä jne.

kk rahani on 20€/kk eikä se mielestäni vielä riitä kaikkiin tarpeisiini koska nykypäivänä nuorten päivän viettäminen kuluu rahallisten asioiden parissa. Joten LUKEKAA TÄMÄÄ JA OTTAKAA OPIKSENNE.

((teidän pitäisi olla ylpeitä että joku 13v nuori niinkuin minä jaksan käydä jollain vanhempien 2€/viikkoraha tarpeeksi? palstoilla.. joten pyydän: kuunnelkaa ihmeessä.

Vierailija
75/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vutiaani saa omat lapsilisänsä 130ekk.

Viime todistuksen keskiarvo oli 9,7...

Vierailija
76/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuun 15 ja viimeinen pv 10€. 8v annetaan yleensä lauantaisin tuo 2€ että pääsee ostamaan karkkia. Nyt vanhin siirtyy yläasteelle ja tuntuu että hän jo ehkä tarvitsisi vähän enemmän, mutta toisaalta lisätienistiä saavat kokeista 10 aina 10€ ja 9 alkavista 5€. Nyt kesällä annetaan myös hyvistä todistuksita rahaa ja vähän lomarahaa ylimääräistä tarpeen mukaan.

Vierailija
77/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahoilla lapsista kavereitaan hyväksikäyttäviä tyyppejä :( Pummataan/varastetaan kavereilta, sekä tavaraa/rahaa/ että myös vanhempana teininä autokyytejä ilman ajatustakaan bensanmaksusta!

Hienoa...

Vierailija
78/159 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahaa 70 mk ja tästä on jo 15 vuotta aikaa.

Vanhemmat maksoivat vaatteet, bussilipun, harrastukset yms. välttämättömät elämiskulut.

Oma lapseni on 6-v ja saa viikkorahaa 2€. Jos haluaa ostaan esim. jotain leluja, joutuu säästämään useita viikkoja. Vaikea kuvitella, että 13-v: lle riittää sama summa tänä päivänä kun kaikki on niin kallista. 8€/ kk, mitä sillä saa?

Vierailija
79/159 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8- ja 9-vuotiaat saa viikkorahaa.

Vierailija
80/159 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 11v ja saan 5€ vko rahaa jos tekee kunnolla

kotitöitä.

Jos on normilla tuulella eikä huvita tehdä töitä