Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
eihän sillä saa yhtään mitään. isommat karkkipussitkin maksaa jo enemmän. meillä poika 14v. ja saa viikkorahaa 20e elikä noin 80e kuussa.
Meillä 13-vuotias saa 5 euroa viikossa, jos joku muistaa antaa. Maksamme kaikki lapsen menot karkeista urheiluvarusteisiin, joten omaa rahaa tarvitsee lähinnä turhiin pleikkapeleihin.
Itse totuin lapsena -80-luvulla siihen ettei se raha kasva puissa. Nykymeno hirvittää sen suhteen että rahaa syydetään ilman järkeä jälkikasvulle. Viikkorahan tarkoitus on olla ikään nähden kohdallaan, mutta samalla opettaa säästämistä ja omaa aktiivisuutta kotitöihin ja kannustaa etsimään myös niitä ensimmäisiä ns. työpaikkoja.
Itse 13-vuotiaana otettiin kaverin kanssa ja laitettiin ilmoitus kotisiivouksesta ja ruohonleikkuusta kesäaikaan, pullonkeräystä, koiranulkoilutusta oli kanssa ohjelmassa, mansikkamaalle lähdettiin myös pariksi viikoksi ja tuohon aikaan oli läheisessä supermarketissa kärrynpalautuslipuke johon muistaakseen kun oli sadat kärryt vienyt niin sai 5 mk, kävi ihan työstä nuorille se homma siellä kaupassa.
Nykyisin kun ei lapsia enää muutenkaan kasvateta niin meno on tällaista. Eikä se viikkorahan määrä ole kiinni oletko Nokian pomo kuten provokirjoittaja leikki olevansa tai köyhä keppikerjäläinen, jos vanhemmilla on aivot päässä eikä narikassa. Periaatteet on eri vaatteet.
meillä lapset ovat oikeissa TÖISSÄ ja saavat rahansa sieltä! mainoksia vaan jakamaan, niin saa omaa rahaa!
HÖHÖHÖ! Ei millään pahalla, mutta... :P
Et sitten ottanut huomioon sitä, että kaikilla tuohon ei edes ole mahdollisuutta, esimerkiksi syrjäinen asuinpaikka.
Ja muutenkin otti tuossa silmään vähän tuollainen (turha) ylemmyydentunne siitä, että minunpa kakarani ovat vähän parempia kuin muiden kakarat kun käyvät Oikeissa Töissä. Katsos kun jokainen perhe hoitakoon tuon rahapolitiikan heille itselleen sopivimmalla tavalla.
Mutta etten nyt ihan kokonaan tuota lyttää, niin toki lapsen iästä riippuen tuo systeemi voi ollakin ihan hyvä, mutta kovin nuorta lasta säälisin, jos tämä laitettaisiin töihin tienaamaan viikkorahansa.
Mutta tosiaan, turha leuhkiminen pois, ei tuo systeemi ole yhtään sen hienompi kuin perinteinen viikkoraha.
Meillä on kerran kuussa "palkkapäivä", 20e, josta puhelinlaskuun menee n. puolet ja lopuilla käy sitten esim. leffassa, säästää tai ostaa joskus meikkejä tai jonkun vaatteen. Ollaan tehty noiden vaatteiden kanssa niin, että välttämättömät vaatteet ostamme me. Mutta nyt on tullut näitä "mun on pakko saada"- juttuja, niinkuin nyt nuo yhdet ei-mitenkään-välttämättömät-kengät keväällä, niin lapsi säästi itse 3kk kenkiin puolet ja me maksoimme sitten puolet. Tosin kaikkia "pakko saada"-vaatteita ei voi saada, mutta jos oikein hyvin perustelee ja halu on niin suuri että monta kuukautta jaksaa säästää, niin olemme sitten hankkineet.
Meillä 13-vuotias sai 20 euron kuukausirahan, josta hän osti karkit (ei oikeasti ostanut niitä, ei syö karkkia vieläkään),leffaliput ja muun pienen kivan. Hän sai myös säästöön niin hyvin, että maksoi esimerkiksi kamerastaan puolet itse. Miten voi oppia suunnittelemaan rahankäyttöä, jos ei ole rahaa, minkä käyttöä suunnitella?
minulla ei ole vielä tähän saakka ollut vaikeuksia käyttää rahaa tulojen mukaan, vaikka en koskaan saanut viikkorahaa. yh-äiti maksoi mitä tarvitsin.
aivan hyvin silti olen oppinut rahan arvon. opiskelijana jäi kai 100 euroa kk kaikkeen, ruokaan, harrastuksiin, tulin toimeen ok. (ajat erit kuin nyt, lama oli vasta iskenyt päälle)
5€ ois parempi. Meillä 7 vuotias saa euron.
peesi tälle. toiset väittävät että lapsen pitää saada paljon rahaa että oppii käyttämään rahaa. Oikeasti? siis kaikkien mielestä on ok, että 13v lapsi meikkaa? kemikaaleja naamaan 13-vuotiaana? siis lapsi ostaa meikkejä jolla vielä hyvä ja kaunis iho.
Kumpi oppii käyttämään rahaa? sellainen lapsi joka käyttää ajan leikkien kavereiden kanssa ja shoppiallen vähemmän ja äiti ostaa karkkipäivänkarkit ja jos vaatteet pienia, ne vaatteet. vai lapsi joka opetetaan ajattelemaan, että änen kuuluu käydä jatkuvasti leffassa ja shoppailla vaatetta ja meikkejä ja saa monta kymppiä rahaa tähän "tärkeään asiaan" jo 13v.
..että vanhemmat opettavat lapsensa isoihin summiin jo 12-vuotiaina! Sen ikäinen on vielä lapsi, ei mikään 17-vuotias!! Antakaa lastenne olla lapsia ja maksakaa vanhempina isommat kulut (vaatteet, harrastukset jne.). Se viikkoraha tulisi mielestäni olla 12-vuotiaalla ns. tuhlausrahaa, toki säästääkin voi jos tahtoo mutta ei pakoteta siihen.
Mielenkiintoinen ketju. Meillä tosin alta kouluikäiset lapset eikä vielä ajankohtainen mutta pisti oikein miettimään että koska tämäkin alkaa meillä. Itse aloin saamaan viikkorahaa lapsena kun aloitin yläasteen. Sain silloisissa markoissa 10mk viikkorahaa. 9.luokalla oltiin siirrytty kk-rahaan joka oli 50mk. Noista maksoin itse elokuvissa käynnit, karkkini, meikkini, hiusten väriaineet, krääsät ja tilpehöörät sun muut omat. Uusia vaatteita sain pari kertaa vuodessa ja äiti oli aina mukana maksamassa :o)
kai käyt lefassa nykyään ja tiedät mitä leffaliput maksaa??n.7-12 ekee.. että silleen näin pk:seudulla 50mk=8ja puol ekee..??
lasten pitää oppia ettei raha kasva puissa,tei että sitä ei voi hakee seinästä ihan loputtomiin niinku meidän 5v. luulee..13v. voi itse jo tienata jos tarvii enemmän,vaikka sitten kotitöillä jos ei muuten saa mainostenjako hommaa tms.ja 2egee on ihan sopiva karkkiin kerran viikossa,sen enempää ei tarvi karkkia syödä asui sitten pääkaupunki seudulla tai landella.tietysti vanhemmat ostaa perustarpeet.
pienemmät ei, niin ostatteko sitten niille pinemmille karkkipäivän karkit ja se isompi laittaa omat rahansa niihin?
Minusta epäreilua. Joko vanhemmat ostaa kaikille tai ei kelleen, olkoon se viikkoraha sitten johonkin ylimääräiseen.
Meillä saavat 5- ja 7-vuotiaat molemmat 3€ viikkorahaa. Sen saa käyttää mihin haluaa tai säästää. Karkkipäivän karkit ostamme lapsille, joten viikkorahalla niitä ei tartte ostaa.
Poika (5 v.) ostaa monesti tuolla pikkuautoja tai muuta romua, joskus säästää niin, että saa jonkin vähän kalliimman jutun. Tyttö (7 v.) säästää yleensä aina johonkin isompaan. On mm. säästänyt itselleen aikaisemmin Nintendo DS Liten. Tuohon meni myös joitain synttärilahjarahoja.
Viikkorahan eteen lapset siivoavat omia huoneitaan. Tosin mä kyllä yleensä autan :).
samanikäinen poika, eikä saa viikkorahaa. Ei ole edes kysynyt moista. Rahaa saa tarvittaessa, ehkä kerran kuussa käy kavereidensa kanssa hampurilaisella tms. Lahjaksi saamansa rahat säästää yleensä johonkin ísompaan, esim. kesällä osti uuden virvelin ja jotain kalastustarvikkeita. Ei tuolla kyllä ole vielä oikein mitään menojakaan, illat taitaa mennä niin kiitettävästi harrastuksissa ja kavereiden kanssa ettei ehdi kuluttamaan. Pari nuorempaakin lasta on, eivätkä hekään ole vielä viikkorahoja kyselleet.
Mun lapsi, 11 vuotta, ei saa yhtään viikkorahaa.
Synttärinä tulee rahaa. Kummi antoi äskettäin 5 euroa pikku hommasta lapselle ja lapsi on tienannut joskus tiskaamalla ja marjoja keräämällä, siis vapaaehtoisesti, en ole pakottanut.
Lapseni ei myöskään tuhlaa mihin tahansa.
Kuten eräs sukulaislapsi käyttää huoletta rahaa,
ostaa kaupasta enemmän kuin aikuinen, mikä on järkyttävää ja vielä aikuisten juttuja...
Talo täynnä roinaa..
14v saa 3e/vko. Maksamme leffat, karkit, vaatteet, harrastukset. Hän säästelee eurojaan milloin mihinkin ja listuloja tulee aina jouluna, synttäreillä, todistuksista, sovituista hommista...
Hyvin riittää.
saada noin vähän. Joutuu säästämään 5vkoa että saa 10e maksavan ripsivärin?
Jos olisin saanut tossa iässä noin vähän, olin myynyt itseäni vanhoille sedille.
Ja en ihmettele jos joku teini myy itseään saadakseen kunnollisia vaatteita ja meikkejä jos viikkoraha on tuon suuruinen.
saada noin vähän. Joutuu säästämään 5vkoa että saa 10e maksavan ripsivärin?
Jos olisin saanut tossa iässä noin vähän, olin myynyt itseäni vanhoille sedille.
Ja en ihmettele jos joku teini myy itseään saadakseen kunnollisia vaatteita ja meikkejä jos viikkoraha on tuon suuruinen.
Meillä vanhemmat ostaa ripsarin. 3e/vko on tarkoitettu ihan vaan ei mihinkään=)
Me ollaan todella pienituloisia ja monta lasta, mutta 14 ja 15v saavat 40-50e/kk. Summa riippuu siitä minkä vastuualueen on valinnut hoidettavakseen kk ajaksi, esim. imurointi päivittäin, roskisten vienti päivittäin, vessojen pesu kerran viikossa... 50e saa jos valitsee homman jota ei kukaan muuten ottaisi, esim. vessojen pesu. Jos jää tekemättä niin raha pienenee samassa suhteessa. Raha menee lähinnä puhelimen saldoon (kaverit ja tyttöystävät tärkeitä), mässyyn, elektroniikkaan. vaatteita ja harrastuksia siitä ei tarvitse maksaa. Ylimääräisiin menoihin saa välillä, leffaan tai mäkkäriin kavereiden kanssa jne.
Ja musta tuntuu että meidän muksut saa todella vähän, monella kk-raha jotain 200e ja meidän muksut niitä jotka sit aina joutuu kavereilta lainailemaan.
Kotityöt pitää tehdä ilman rahaa tai palkkaa.
2€ kuulostaa varsin mukavalta viikkorahalta, joka tulee pyytämättä. Kuukaudessa se on 8-10 €.
Voihan lapsi tehdä työtä, jakaa lehtiä vaikka ja tienata lisää.