Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
Mutta siihen sisältyy kotihommien tekemistä.
Ehkä nostetaan kohta hiukan tuota summaa, mutta
lisätään kyllä myös velvollisuuksia kotona tehtävistä kotitöistä enemmän.
Me maksetaan puhelimen lataustuslipukkeet yms. joten saa vapaasti tuon summan käyttää miten haluaa. Rahat siirretään suoraan pojan tilille, joten sinne kertyy ihan mukavasti rahaa välillä, koska hän haluaa säästää aina vähän isompiin ostoksiin. Nytkin näkyy olevan jo 50e tilillä.
Jos annettais raha pojalle suoraan käteen niin laittais sen kyllä heti menemään (karkkiin yms)ja tietää sen itsekin ;)
mun mielestä 10€ viikko on hyvä tai enemmän.
Itse sain joskus markka aikana 50mk viikko.
mainoksia vaan jakamaan, niin saa omaa rahaa!
Palkkakin on ihan naurettava.
missä 13-vuotias voi tehdä töitä??
- lastenhoitoa
- koirien ulkoilutusta
- pihan haravointia
- auton pesua
- mainosten jakamista
- vanhempien yrityksessä
Kerran viikossa 2h, saa siitä kympin/ kerta. Samainen tyttö hoiti kirpputorimyynnin (Vaatteiden pesu, hinnoittelu ja pöydän siistiminen päivittäin, asuu kirppiksen vieressä siis) ja sai 60% voitosta siis 70e viikon työstä.
Aktiiviselle nuorelle kyllä löytyy pikkutöitä, kunhan kyselee. Itse 13-vuotiaana olin pikaruokaravintolassa viikonloppuisin 4 tuntia ruuhka-aikaan tiskaamassa ja pyyhkimässä pöytiä. Hoidin lapsia, siivosin, leikkasin nurmikoita, kävin kaupassa vanhemmilla sukulaisilla. Aikaa riitti kavereille ja koululle siitä huolimatta. (tasan 10 vuotta sitten)
Mutta nykypäivän teinit ei ilmeisesti voi tehdä hanttihommia vaan pitäisi päästä vähintään IT-alalle ilman koulutusta ja kokemusta.
meillä lapset 11 ja 14v saavat 100 euroa joka kuukausi tilille.
eihän 2 eurolla saa yhtään mitään.....
ja jos haluaa jotain isompaa säästää, ei onnistu vaikka vuosikauden säästäisi.
mun pikku broidi saa 20 euroa/vk, mutta sen eteen käy kaupassa listan kanssa, vie roskat yms.
Meillä pojat 12v ja 13v saavat 5e "rangaistuksena" koska eivät tee kotona yhtään mitään, siis eivät edes huonettaan siivoa. 15v sisarensa saa 10e, koska hoitaa normaalisti kotityönsä.
Miksi pojat tarvii mitään rahaa jos eivät hoida tehtäviään? Ei kai aikuisillakaan liksa juokse jos jää työt tekemättä? Onpa varsinainen rangaistus.
Jännä miten monet ottaa esim. tuon karkin ostamisen esiin ikäänkuin se olisi joku jokaviikkoinen välttämättömyys. Onhan se kiva joskus herkutella joo mutta eik kai sen tarvitse mikään itsestäänselvyys olla että karkkiin pitää olla rahaa?
Minusta 2e/vko on ihan ok. Tietenkään lapsi ei sillä osta vaatteita, välttämättömiä hygieniatuotteita yms., mutta krääsään, meikkeihin, leffalippuihin jne. tuo riittää hyvin. 8-10e/kk saa esim. yhden leffaillan, jonkun uuden meikimLisäksi useimmat lapset saavat joskus rahaa lahjaksi, niillä voi sitten ostaa isompia juttuja, joita vanhemmat eivät sponsoroi.
Ei lapsia oikeasti tarvitse kulutushysteriaan totuttaa. Osaavat sitten arvostaa sitä, mitä on.
Itse en lapsena koskaan kylpenyt rahassa, mutta muistaisin viikkorahan olleen 25 markkaa seiskalla. Eli 4 Euroa ja vuosi oli sentään -88!!!
Kai se kohtuullinen raha nykyään sen 10 Euroa, jos ei ihan halua liikaan totuttaa.
Itse saan 30€/kk ja ikää 16 vuotta.
Mutta kaikkein merkittävin tulo minulle ovat pullot. 50-100€/kk lisätulo pulloista on aika merkittävää :)
Sen vuoksi tilinsaldo alkaa jo lähetyä touhutonnia :)
lapset 8v ja 11v. Saavat rahaa kun tarvitsevat, keskimäärin ehkä n. 10e/vko. Joinain viikkoina menee 30e ja joinain viikkoina 1e. Vaihtelee.
Minä annan meidän 13 v 20 € kuukaudessa. Eli kerran kuussa. Näin nuori oppii käyttämään rahaa oikein. Eihän sitä sitten aikuisenakaan tuhlata heti kuukausipalkkaa. Ja tuohon 20 € pitää tehdä hiukka kotitöitä ja nuorempien sisarusten hoitoa kuuluu myös. Siis ollaan ihan normi keskituloisia joten ei anneta 100 € kouraan.
Rupesi menemään kesällä mahdottomaksi tytön pyynnöt. Koko ajan sain olla kaksikymppisiä ojentelemassa, ja lisäksi vielä maksan puhelinlaskut. Nyt hän tienaa n. 65 euroa kuussa ja saa tulla sillä toimeen. Puhelinlaskun maksan edelleen.
saa vain 10 e, kun saman perheen pojat saavat 5e vaikka eivät edes mitään tee. Ja ikää pojilla 12 ja 13... :-/ Sellaiset eivät tarttisi yhtään mitään.
mutta tarpeellisiin suurempiin ostoksiinsa tai muuten tarvittaessa saa sitten enemmän. Ja toki me maksetaan puhelinlaskut, vaatteet, matkat ym. niinkuin toki pojillekin.
Mutat useimmat leffat maksavat 10 e. Eli lapsi joutuu säästämään 5 vk päästäkseen leffaan, ja vähintään 6 vk saadakseen leffan lisäksi samalla reissulla edes yhden limun tms. Ei tolla summalaa saa oikein edes mitään lehtiäkään (kaikki lapset ei halua ostaa mitään jättisäkkejä karkkia).
viikko leffassa??? Tarviiko sitä karkkia ostaa joka viikko tyyliin jättipussi?
Ei ihme, että nuoriso lihoo ja veltostuu.
Minusta tuo 2 euroa viikossa on ihan kohtuullinen summa, varsinkin jos lapsi itse tarjoutuu tekemään lisää kotitöitä tms. lisää rahaa saadakseen. Kyllä kakaroiden pitäis pikkuhiljaa kasvaa siihen ajatukseen, että rahan eteen pitää nähdä vaivaa ja että kaikkea ei saa kerralla/viikottain.
haloo siksi, että herätys!
Vierailija - 30.10.09 12:18 (ID 9440449)
AP, haloo, herätys, missä maailmassa oikein elät, miten luulet, että tuonikäiselle tässä nykymaailmassa 2 euroa olisi millään muotoa riittävä viikkoraha?
AP, haloo, herätys, missä maailmassa oikein elät, miten luulet, että tuonikäiselle tässä nykymaailmassa 2 euroa olisi millään muotoa riittävä viikkoraha?
ps. nämä osittain lukutaidottomat saavat keskustelun kuin keskutelun ihan omille raiteilleen :D
Meillä 13-vuotias sai 20 euron kuukausirahan, josta hän osti karkit (ei oikeasti ostanut niitä, ei syö karkkia vieläkään),leffaliput ja muun pienen kivan. Hän sai myös säästöön niin hyvin, että maksoi esimerkiksi kamerastaan puolet itse. Miten voi oppia suunnittelemaan rahankäyttöä, jos ei ole rahaa, minkä käyttöä suunnitella?
.
[/quote]
Kun eihän tuolla rahalla oikeasti saa edes välttämättömiä...
[/quote]
enkä omilla tuloillani pysty avittamaan enempää. Onneksi neiti on itse aktiivinen, hankkiutui "tutustu työelämään" -juttuun, eli oli kaksi viikkoa töissä ja nettosi 280 euroa, silloin tällöin se käy urheiluseuran talkoissa tuuraamassa poisjääneitä, jotka maksaa sille sitten muutaman euron/kympin talkooavustusta. Tuuraa joskus mainostenjakajakavereitaan ja säästää kaikki mahdolliset lahjarahat.
On sillä suht hyvä vaatevalikoima (ei näpistele, kun säästää aina kuitit mahdollisen virheen varalta), mutta miettii pitkään ennen kuin mitään ostaa.