Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
en itse saa viikkorahaa ollenkaan ja kaikki menee ihan hyvin ku ei sitä rahaa tarvii ite säilyttää pyytää vaan vanhenmilta aina rahaa ku menee johonki esmim kavereiden kaa
ja se tuplataan, jos viikkosiivouksen ajan viihdyttää 1-vuotiasta pikkuveljeään. Eli käytännössä saa Euron. Eipä tuo rahaa tarvi, ainahan me kaikki maksetaan.
Kai nyt 13-vuotiaalle sentään 8-10 Euroa olisi jo paikallaan sisältäen tietyt kotiaskareet.
aika monella taitaa kalskahtaa omaan korvaan rahankäytön ongelmat - tuhlaaja mikä tuhlaaja
niin, antakaa enemmän jos voitte ja opettakaa rahan käyttämistä tai antakaa vähemmän ja silti opettakaa rahan käyttämistä.
Se onko käytössä paljon vai vähän rahaa ei vaikuta siihen käytetäänkö sitä käytännössä, vaan se malli joka kotoa tulee.
Niin että menkää itseenne jos lapsenne eivät osaa käyttää rahaa ja miettikää onko todella tarkoitus siirtää kurjuus jonka itse on kärsinyt seuraavaksi omille lapsille - ja tehdään nyt vielä selväksi että tämä ei tarkoita sitä että kaikki pitäisi tehdä eteen tai että kaikkeen pitäisi olla varaa eikä allekirjoita edes pötypuhetta subjektiivisesta köyhyydestä.
Yksinkertaista: Annat paljon tai vähän, anna rahankäytönoppi samalla niin et voi mennä vikaan eikä päätöksiä tee kaverit vaan nuori itse.
jos aikoo käydä leffassa ja vaikka purilaisella kavereiden kanssa joutuu säästämään jotain 2 kk...
Itse antaisin varmaan kympin.
Olen 19-vuotias nyt, omillani toimeentuleva ja sain tuolloin 13-vuotiaana tuon AP:n suunnitteleman summan. Sillä pärjäsi hyvin. Oppi rahan arvon ja säästämisen tärkeyden. Uskomattoman paljon nykyvanhemmat lapsilleen rahaa turhuuksiin syytävät. En ymmärrä sitä lainkaan.
olemme 32 vuotiaita vanhempia ja viisi vuotiaamme saa 2 euroa viikossa siitä että pesee joka päivä hampaat petaa pedin ja menee nukkumaan klo10.00 ja sitten 9 vuotias saa viisi euroa noista asioista ja 15 vuotias kuukaudessa 30kymppiä
Meillä 4-vuotias saa 5 euroa
Itse ajattelin että vasta kouluiässä aletaan miettiä viikkorahan antamista.
En muista koska se alkoi, mutta ylä asteella ainakin sain jo noin paljon.
Viikkorahan eteen tein kotitöitä. Oma huone imuroitiin ja pölyt pyyhittiin. Minulle kuului vessan siivous ja isosiskolle kylpyhuone (kerran viikossa).
Äiti teetti meillä sitten parhaaksi katsomiaan kotitöitä mm. Pyykin ripustamista, roskien vientiä, pöydän kattaminen/tyhjentäminen, tiskikoneen tyhjäys ja täyttö.
Lisä rahaa saimme viemällä pulloja.
Itse jaoin joskus mainoksia ja muista. Hyvin miten raskasta se oli. Sitä en suosittele lapselle, hirveetä riistoo.
Omia lapsiani en kyllä sntaidi hoitoon 13 vuotiaalle.
Kävin myös kaverin kanssa ulkoiluttamassa yhtä koiraa ja saimme siitä minimaallista maksua...lähinnä halusin vain olla sen koiran kanssa kun itsellä ei ollut lemmikkiä.
Nykyään minulla on koiria ja en kyllä uskaltais kenenkään ei aikuisen (ja en kyllä kaikkien aikuistenkaan) antaa niitä ulkoiluttaa (vastuu kaikesta kun kuitenkin on minulla).
Vielä noista kotitöistä...ollessani 5 vanha keitin usein viikonloppuisin vanhemmilleni (pyynnöstä) kahvia ja isäpuoli aina ulkoisti tiskivuoronsa meille lapsille...5mk /tiskaus (4 henkisen perheen päivällistiskit ja pannut yms). Kiipesin tiskipöydälle, jotta sain laitettua astiat kuivumaan.
Vittu et oo tosissas 2e ei helevetti. Meillä päin saadaan 15e ilman kotitöitä, kun hoitaa hommansa kunnolla (saattaatulla boonusta 5e
ainakin 10 e viikko pitää saada eihän 2 e riitä kellekkään
Meillä ei 12-vee saa ollenkaan viikkorahaa. Joskus muutama vuosi sitten hän sai rahat niistä pulloista, jotka keräsin koulussa (teinit joi joitain energiajuomia ja jätti tölkit pitkin käytäviä - sain usein kerättyä parikin euroa viikossa!) ja tytöllä ne rahat vaan kerääntyi, kun ei hän tuhlannut sitä tahtia. Pari kertaa vuodessa saa mummolta viisikymppisen ja niillä pärjäilee aika pitkälle. Noilla omilla rahoillaan hän ostaa karkkia tai muuta herkkua (ei joka viikko ei koskaan yli eurolla kerralla) ja ehkä kerran vuodessa Nintendo-pelin. Joskus myös jotain piirrustusjuttuja, tykkää piirrellä.
Kirjanpitoa tytöltä on edellytetty 7-vuotiaasta saakka, kun hän alkoi saada taskurahaa. Alussa oli yksinkertainen kirjanpito ja nyt 12-vuotiaana pitää kaksinkertaista kirjanpitoa Excelillä.
Me vanhemmat ostamme vaatteet ja maksamme harrastukset. Elokuvista ja kahviloista neuvotellaan erikseen, ne eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä, missä rampataan jatkuvasti.
Välillä on ollut puhetta rahan ansaitsemisesta ylimääräisillä kotitöillä, mutta tytöllä ei ole ollut tähän juuri kiinnostusta koska hänellä ei ole mitään kohteita, mihin haluaisi rahojaan käyttää. Arvelen, että viimeistään 15-vuotiaana hän saa vaatebudjetin hoidettavakseen ja saa sitten harjoitella rahan käyttöä vähän enemmän ja suunnitelmallisemmin. Tässä vaiheessa riittää, että hänellä on hyvä rahan taju, hän on säästäväinen eikä tuhlaa turhuuksiin ja osaa pitää omiin tarpeisiinsa riittävää kirjanpitoa tuloistaan ja menoistaan.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2012 klo 13:09"]
Samaa mieltä. Rahan arvon voi opettaa väärin myös pihistämällä. Esim. henkilö joka saa teininä pari euroa viikossa, pitää parin vuoden päästä minimipalkkaa tai työttömyyskorvausta kauhean isona rahana, vaikkei se sitä ole. Pikkulapselle 2 euroa varmaan tuottaa iloa, mutta teinille se on yhtä tyhjän kanssa, yhden leffalipun jo maksaessa 10-14€
[/quote]
Minusta on hienoa, jos on omaksunut sellaiset kulutustottumuset, että työttömyyskorvaus tuntuu isolta rahalta. Monet ihmiset tekevät sen virheen, että kuluttavat kaikki rahansa, tulotasosta riippumatta. Jos osaa tulla pienellä toimeen, pärjää elämässä paremmin vaikeissakin tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2011 klo 21:14"]
aika monella taitaa kalskahtaa omaan korvaan rahankäytön ongelmat - tuhlaaja mikä tuhlaaja
niin, antakaa enemmän jos voitte ja opettakaa rahan käyttämistä tai antakaa vähemmän ja silti opettakaa rahan käyttämistä.
Se onko käytössä paljon vai vähän rahaa ei vaikuta siihen käytetäänkö sitä käytännössä, vaan se malli joka kotoa tulee.
Niin että menkää itseenne jos lapsenne eivät osaa käyttää rahaa ja miettikää onko todella tarkoitus siirtää kurjuus jonka itse on kärsinyt seuraavaksi omille lapsille - ja tehdään nyt vielä selväksi että tämä ei tarkoita sitä että kaikki pitäisi tehdä eteen tai että kaikkeen pitäisi olla varaa eikä allekirjoita edes pötypuhetta subjektiivisesta köyhyydestä.
Yksinkertaista: Annat paljon tai vähän, anna rahankäytönoppi samalla niin et voi mennä vikaan eikä päätöksiä tee kaverit vaan nuori itse.
[/quote]
se on kyllä juuri näin
on se kumma ettei lapsilisistä voi irrottaa lapselle rahaa rahankäytön opetteluun
kallistun enemmän siihen suuntaan että oma kurjuus laitetaan kiertoon
hassu ajatus että jos rahaa on, se on pakko tuhlata...
koska ne lapset oppii rahankäyttöä jos ei aikuiset opeta?
ainoa vaihtoehtoko on antaa 50snt ja sanoa "raha ei kasva puissa"?
se että rahaa saa vaikka pyytämättä ei tarkoita sen käyttämistä typeryyksiin, siinä kohtaa mukaan tulee nimenomaan kasvatus...murrosiässä aloittaminen on vähän vaikeampaa
se että lapset saavat olla lapsia tarkoittaa ettei tarvi tehdä palkkatyötä mutta ei myöskään sitä että jätetään heitteille
raha voi todella helpottaa elämää miksi lapsien pitäisi kituuttaa jos vanhemmat kuitenkin hemmottelevat itseään?
jos lapsilisästä ei irtoa niin sitten on talous liian tiukalla ja vanhemmat voisi tehdä uusia valintoja
No on se enemmän mitä itse sain markka aikaan.10markkaa oli viikkoraha.Jos äitille tuli hyvä tili,saattoi saada ruhtinaallisesti enemmänkin.Ehkä itsekkin otan lapsilleni kiinteän pienen viikkorahasumman ja kotitöillä saa lisättyä.Esim.laittaa omat tiskit koneeseen,vie pyykit ihan koriin asti,siistii omaa huonettaan.Suuremmista hommista sitten sovitaan erikseen.
samanikäinen tyttäreni saa 50e kuussa
nostin just tyttäreni kuukausirahan 20:stä 25 euroon, ja hänen mielestään se on jo tosi paljon. Tyttö on 16 v. Maksan lisäksi kännylaskun (saldoraja) ja yhdet tai kahdet kengät ja farkut vuodessa ja yhden takin. Muut vaatteet se ostaakin itse, niin kuin meikkinsäkin.
Näis viikkorahakeskusteluissa huomaa aika äkkiä, miten taloudellinen tilanne/periaatteet vaikuttaa, vaikkei sitä muuten haluaiskaan niin tuoda julki.
joko annan sen käteen tai laitan tilille, hän itse päättää nostaako kaikki heti vai höylääkö electronilla. Joskus saa hieman enemmän, joskus vähemmän.
2 e on ihan liian pieni summa 13-vuotiaalle
Raha laitetaan suoraan tilille. Puoliksi isänsä kanssa maksetaan (erottu ollaan, yhteishuoltajuus). Lapsella on Visa Elctron, jolla sitten maksaa jos jotain haluaa itse ostaa. Ei oikeastaan tuhlaa rahaa mihinkään kun säästää isompaan harrastehankintaan.
Saa myös lahjaksi rahaa (on itse näin toivonut, jotta säästäminen nopeutuisi), joko suoraan tililleen tai sitten käteisenä, jonka minä laitan hänen tililleen.
Lisäksi annan aina rahaa jos johonkin perustellusti sitä tarvitsee. Isänsä maksaa puhelinlaskun (joka on pysynyt noin 20 € suuruisena), minä julkisen liikenteen kulut.
Pienituloisia olemme eikä rahaa liikoja ole mutta toisaalta lapsemmekaan eivät turhia kinua tai tuhlaa.
samanikäinen poika, eikä saa viikkorahaa. Ei ole edes kysynyt moista. Rahaa saa tarvittaessa, ehkä kerran kuussa käy kavereidensa kanssa hampurilaisella tms. Lahjaksi saamansa rahat säästää yleensä johonkin ísompaan, esim. kesällä osti uuden virvelin ja jotain kalastustarvikkeita. Ei tuolla kyllä ole vielä oikein mitään menojakaan, illat taitaa mennä niin kiitettävästi harrastuksissa ja kavereiden kanssa ettei ehdi kuluttamaan. Pari nuorempaakin lasta on, eivätkä hekään ole vielä viikkorahoja kyselleet.
jotta voitte noin isot summat lapsillenne maksa??
Todella pienituloisilla ei muuten onnistu..