Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Kommentit (159)
Itse olin 13-vuotiaana jakamassa lehtiä, lapsenvahtina sukulaisilla / naapureilla sekä vanhempien työpaikalla kiireapulaisena järjestelemässä kuitteja ym. papereita. Sitä en muista minkä ikäisenä pääsi kaupungille töihin, voi olla että vähän myöhemmin.
saatiin rahaa kun pyydettiin, ei kuitenkaan älyttömyyksiin eikä paljoa.
2e on liian vähän, mutta en ymmärrä miksi pitäisi joka viikko mennä leffaan (ihan sikakalliita). Voisivat keksiä jotian muutakin tekemistä. 13v:lle sopiva viikkoraha olisi varmaan 5e, sillä saa pari pussia karkkia, ja siitä saa aloitettua säästämisenkin hyvin.
Puhelinlaskut yms. palvelu tulee talon puolesta. 40 euroa saa käyttää omiin huvituksiin (karkkiin yms)
On kyllä säästänyt tästä rahasta itselleen paljon pelejä ja harvemmin syö karkkia.
-No kerrotko meille mihin tuo 2 e on sopiva? -
Siihen, että ostaa vaikka karkkia viikonlopuksi ja vanhemmat maksavat kaiken muun.
haloo ap, missä maailmassa oikein elät?
Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)
mutta olen kyllä ajatellut että summaa nostetaan viimeistään ensi syksynä kun menee yläasteelle.
Meidän perheessä tuolla 2 e:lla on ostettu (nii halutessaan) karkkipäivän karkit. Meillä on siis muitakin lapsia, tuo 12v on vanhin.
Meillä on siis muitakin lapsia, tuo 12v on vanhin.
Onko tyttöjä vai poikia? Onko kaikki saman miehen kanssa tehtyjä? Ovaatko saaneet alkunsa luomusti?
muuten kuin viikkorahana. Meillä 11 v. saa 1,50 euroa viikossa ja se menee yleensä säästöön jotain isompaa tavoitetta varten. Jos hän haluaa leffaan tai tarvitsee välipalarahaa, annan sitä hänelle erikseen. Kirjamessuille annoin 30 euroa kirjojen ostoon, isältään saattaa saada koottavarahaa myös erikseen. Jos pidämme leffaillan kotona ja ostamme karkkia, ne tulevat "talon puolesta", hän ei karkkia saa ostella omilla rahoillaan ilman erityislupaa.
Meillä on aika tiukka kontrolli siihen mitä lapsi saa. Toivon mukaan se pitää vielä pari vuotta. Kuulostaa minusta vastuuttomalta antaa ala-asteikäiselle 40 euroa ja lupa käyttää se miten haluaa.
Siis kyllä mielestäni lapsenvahdin tulee olla kypsempi ja vanhempi. 13-vuotias on aivan liian pieni ottamaan vastuuta toisten lasten turvallisuudesta ja tarpeista. Juuri oppinut ottamaan vastuuta itsestään vasta yksin ollessaan...
Ja mitä työlainsäädäntöön tulee. Suomessa ei SAA palkata vakituiseen työsuhteeseen alle 15-vuotiasta. Tilapäiseen työsuhteeseen saa palkata 14-vuotiaan, joten 13-vuotias ei todellakaan SAA vielä tehdä töitä.
Että se siitä sinun "vaikka missä voi 13v. tehdä töitä".
Puhleinkulut ja leffaliput on erikseen. Tuo 8 euroa kuitenkin kattaa koulun välipalamyynnin.
viikko leffassa??? Tarviiko sitä karkkia ostaa joka viikko tyyliin jättipussi?
Ei ihme, että nuoriso lihoo ja veltostuu.
Minusta tuo 2 euroa viikossa on ihan kohtuullinen summa, varsinkin jos lapsi itse tarjoutuu tekemään lisää kotitöitä tms. lisää rahaa saadakseen. Kyllä kakaroiden pitäis pikkuhiljaa kasvaa siihen ajatukseen, että rahan eteen pitää nähdä vaivaa ja että kaikkea ei saa kerralla/viikottain.
saa vain 10 e, kun saman perheen pojat saavat 5e vaikka eivät edes mitään tee. Ja ikää pojilla 12 ja 13... :-/ Sellaiset eivät tarttisi yhtään mitään.
Milläs rahalla 13-vuotiaan on tarkoitus ostaa kaljat tai viinit viikonlopuksi?
Tuskin olet Nokian pomo!! Ja miksi säälisit siivoajia koska olet itse siivoaja!! LoL
Ps. Ja kuka säälii ittensä!?!?
Minun lapseni saa jokainen 5000e kuukaudessa koska olen nokian pomo, ja minua ei käy yhtään sääliksi tuommoiset siivojat mitkä saa kuukaudessa palkkaa noin 5e :-).
Tuskin olet Nokian pomo!! Ja miksi säälisit siivoajia koska olet itse siivoaja!! LoL
Ps. Ja kuka säälii ittensä!?!?
Niinku haloo mitä pahaa on MEIKEISSÄ? Luonnollisuus on karua!
Kyllä 12-13-vuotiailla on jo ostoksia,ehkä jotain pieniä. Itse olen 13-v, mutta en todellakaan ole massaa kuten muut. Muut käyvät kavereidensa kanssa kaupoissa,pitävät kaverikirjaa,johon kaverit kirjoittavat missä asuvat jne, minä en todellakaan! Mulle tärkeintä on vanhemmat ja on aina ,piste!:)
Tummaa silmänalusta pukkaa lähes jokaisella.....
Ja sinäkö pidät sitä luonnollisuuden huipentumana?
Ja kyllä minä ainakin meikkiä käytän,vaikka nyt vain ripsaria mutta säästän rahaa Stockmannin reissua varten,siellä voi tärvätä. 40euroa ja noista jos tulee oikeen kunnolla niin ehkä saan vielä 5 euroa lisää :)
mä saan 20 e kk :D siiihen sisältyy vaa kotityöt :D
Mutat useimmat leffat maksavat 10 e. Eli lapsi joutuu säästämään 5 vk päästäkseen leffaan, ja vähintään 6 vk saadakseen leffan lisäksi samalla reissulla edes yhden limun tms. Ei tolla summalaa saa oikein edes mitään lehtiäkään (kaikki lapset ei halua ostaa mitään jättisäkkejä karkkia).
viikko leffassa??? Tarviiko sitä karkkia ostaa joka viikko tyyliin jättipussi?
Ei ihme, että nuoriso lihoo ja veltostuu.
Minusta tuo 2 euroa viikossa on ihan kohtuullinen summa, varsinkin jos lapsi itse tarjoutuu tekemään lisää kotitöitä tms. lisää rahaa saadakseen. Kyllä kakaroiden pitäis pikkuhiljaa kasvaa siihen ajatukseen, että rahan eteen pitää nähdä vaivaa ja että kaikkea ei saa kerralla/viikottain.
eihän sillä saa yhtään mitään. isommat karkkipussitkin maksaa jo enemmän. meillä poika 14v. ja saa viikkorahaa 20e elikä noin 80e kuussa.
2 lasta ja se tekisi 160€/kk. Juu ei! Ja tuskin olen yksin tämän kanssa.
missä 13-vuotias voi tehdä töitä??
Muuten alkuperäiseen kysymykseen:
Meillä 13 vuotias on saanut viikkorahaa 10 €, 14 vvuotias 15 €, 15 vuotias 20 €. Viikkorahalla ostaa karkkia ym pientä, usein säästää ja maksaa osan jostain omasta ostoksestaan. Ensi vuonna kun teini täyttää 16 v. neuvottelen hänen kanssaan, josko haluasi lapsilisän 100 €/kk itselleen ja harjoittelisi rahan käyttöä niin, että hoitaisi kaikki vaatteet, meikit, kampaaja, vapaa-aika yms menot sillä. (Ruoka, asuminen, harrastukset yms tietysti vanhempien piikkiin).
Riippuu niin paljon lapsesta. Karkkirahaksi 2-5 euroa ihan ok.