G: Raskaana olevat, otatko H1N1-rokotteen?
Kommentit (48)
Minulle kun ei ole sellaisia tullut juuri vastaan. Kaikki kriittiset "lähteet" ovat suoraan sanottuna yhtä tuubaa.
Lukisin mielelläni ASIANTUNTEVAA kritiikkiä, jos sellaista jostain löytyy. Tätä kriteeriä ei täytä joku rokotusinfo, saati joku sikainfluenssa.biz
Rokotusinfossahan on lähteet kaikelle.
Googlettamalla todennäköisesti löytyy eniten. Ihan oma asia uskooko vai ei.
tiedä.. Viikon päästä eka neuvola, saas nähdä..
En ikinä antais itelle anteeksi jos jättäisin ottamatta ja sitten sairastuisinki ja tulisi jotain komplikaatioita. Mieluummin varman päälle ja ohjeiden mukaan tällaisissa asioissa.
Nimittäin yleensä rokotuksia ei suositella alkuraskauden aikana ja tuota vielä niin vähän tutkittukin... En ottaisi.
Nyt olen rv 35+4 ja otan kyllä! Näin tuhdissa kunnossa jos iskisi keuhkoihin joku paha tauti niin tukalaa olisi, kun on jo ilman tautiakin...
En oikein tiedä mitä uskoa tämän asian suhteen. Ihmetyttää kuinka aikaisemmin kun suunnittelin matkustamista kaukomaille, rokotteita ei oikein suositeltu ollenkaan, mutta nyt rokotus onkin ok. Sekin mietittyttä, että kuinka tarkaa tieteellistä tutkimusta saadaan aikaan kun on kiirre, ja paineita luovat sekä tutkimusta tekevät lääkeyhtiöt sekä politikot - jotka ovat tunnetusti niin luotettavia.
Sekin, että uutisissa mainittiin eilen etteivät kaikki terveysalan työntekijätkään ole varmoja ottavatko rokotteen vai eivät herättää epäilyksiä sen turvallisuudesta....
Silloin kun tää koko sikaflunssa hypetys alko, googlatin sen ja löysin tietoa vuonna 1976 tapahtuneesta sikaflunnsa pelosta. Jenkeissä jossai armeijan kämpissä kuoli nuori mies sikaflunssaan, iski paniikki vaarallisesta tulevasta epidemiasta, ja pikaisesti päätettiin rokottaa koko valtio.
Homma alko helmikuussa '76- joulukuuhun mennessä oli rokotettu 40 miljoona jenkkiä eli n.25% väestöstä. Rokotteen saatuaan noin 500 sai aikaisemminkin mainitun G-B syndrooman, 25 kuoli.
Suurta epidemiaa ei koskaan kuitenkaan tullut.
Jos tässäkin tapauksessa päätökset on tehty poliittisesti ja hätiköiden, ja lääkevalmistajat ovat välttäneet vastuun mahdollisista haittavaikutuksista, vaikuttaa siltä ettei 30:ssä vuodessa ole paljon muuttunut.
Minua myös epäilyttää se, ettei raskaana olevilla kuitenkaan suositella myös kausi-influenssanrokotetta. Luulisi sen olevan yhtä tärkeä jos influenssa on meille niin suuri riski.
Helpompi olis tehdä päätös jos olis enemmän luotettavaa tietoa tarjolla - Ilta-Sanomat ei mulle riitä lähteenä.
Lisätietoa kiinnostuneille:
-ajankohtainen kakkonen (esitysaikaa vielä 9 päivää) http://areena.yle.fi/video/450619
-Los Angeles Times artikkeli aiheesta (englanniksi) http://articles.latimes.com/2009/apr/27/science/sci-swine-history27?pg=1
- Kuvaus vuoden 1976 tapahtumista (englanniksi) http://www.capitalcentury.com/1976.html
Minua myös epäilyttää se, ettei raskaana olevilla kuitenkaan suositella myös kausi-influenssanrokotetta.
No itse asiassa nykyisin nimenomaan suositellaan, suositus löytyy mm. WHO:n sivuilta, linkkiä en nyt ehdi etsiä.
on Pandemrixin valmisteyhteenveto, itse koen sen lähteen luotettavana.
en ota.
enemmän olen lukenut noista rokotteen haitoista kuin hyödyistä.Olisiko se sinulle hyöty, että se estäisi sinua sairastumasta sikainfluenssaan, joka voi olla hengenvaarallinen erityisesti loppuraskaudessa, joka itsessään, ja jonka hoito lääkkeillä rasittaa sikiötä ihan varmasti jne?
Itse otan, heti, kun vaan antavat. Tänne pian sitä rokotetta, olen valmis! Nyt kun epidemia on levinnyt jo Lapissa reippaasti, ei todellakana tarvitse yhtään miettiä, onko sen ottaminen esim. turhaa.
rv 12
se ei estä sinua sairastumasta sikainfluenssaan ehkä niistä on tiedotettu jos otat niin se tulee lievempänä jos tulee!
raskaana ollessa mikä tahansa flunssa on raskaana olevalle vaarallisempi kuten myös tämä..samoin on ruokia mitä ei saisi syödä jaada jaada..
kummasti ne mammat on ennenki vetäny naamaansa mitä sattuu ja onhan nuo lapsen pompannu maailmaan terveinä!
sikaflunssa on normi flunssa ehkä vähän ärhäkämpi!
siihen tosin kuollut niin vähän ihmisiä etten usko että me tänne kuolla kupsahdetaan.
jotta että hohhoijaa mie kyllä voisin sairastaa tuon pois alta mut en ala ottelee mitään piikkejä itteeni
en ota.
enemmän olen lukenut noista rokotteen haitoista kuin hyödyistä.
Koko ajan olen lukenut rokotteen haitoista ja riskeistä. Tuskin rokote edes vaikuttaa täällä jylläävään tautiin, virustaudit kun muuntuvat niin vauhdilla. Ja vielä tämmöinen uutinen mtv:n sivuilta vahvistaa rokottamattomuutta. Tässä suora lainaus:
"Raskaana olevien tulisi saada lisäaineeton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestö WHO. WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE:n mukaan Suomeen ei ole tilattu tällaista rokotetta.
Sikainfluenssarokotteessa käytetty adjuvantti-lisäaineen tarkoituksena on vahvistaa rokotteen tehoa ja lisätä rokotteen riittävyyttä. Adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa, kritisoi lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo ry
* THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen.
THL:n Suomeen tilaama Pandemrix-rokote sisältää adjuvanttia.
Rokotusinfo ry:n mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia."
Soitin neuvolaan ja rokote annetaan noin kahden viikon päästä. Mietityttää kyllä, mutta pakkohan se on luottaa THL:ään.
Koko ajan olen lukenut rokotteen haitoista ja riskeistä. Tuskin rokote edes vaikuttaa täällä jylläävään tautiin, virustaudit kun muuntuvat niin vauhdilla. Ja vielä tämmöinen uutinen mtv:n sivuilta vahvistaa rokottamattomuutta. Tässä suora lainaus:
"Raskaana olevien tulisi saada lisäaineeton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestö WHO. WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE:n mukaan Suomeen ei ole tilattu tällaista rokotetta.
Sikainfluenssarokotteessa käytetty adjuvantti-lisäaineen tarkoituksena on vahvistaa rokotteen tehoa ja lisätä rokotteen riittävyyttä. Adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa, kritisoi lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo ry
* THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen.
THL:n Suomeen tilaama Pandemrix-rokote sisältää adjuvanttia.
Rokotusinfo ry:n mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia."
Rokotusinfo ei ole luotettava taho, muuntelevat siellä totuutta. Se on maallikkojen ylläpitämä salaliittoteoriasivusto.
Esim. briteissä suositellaan raskaanaoleville nimen omaan tuota adjuvantillista rokotetta, koska se antaa suojan nopeasti, lue täältä:
"Pandemrix is recommended for pregnant women because they are at greater risk of complications and get quicker protection after just one dose of vaccine, she said."
Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1222081/Dont-fear-swine-flu-j…
HUOM! WHO suosittaa raskaanaoleville myös tuota adjuvantillista rokotetta jos toista rokotetta ei ole saatavilla.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/p…
"Yhteenveto
Vaikka tarkkaa riskiä yhtä raskaana olevaa kohden ei pystytä sanomaan, voidaan todeta, että raskaana olevalla on monikertainen riski sairastua vakavasti ja kuolla pandemiaviruksen aiheuttamaan infektioon samanikäisiin muihin naisiin tai väestöön verrattuna.
Myös ennenaikaisen synnytyksen riski todennäköisesti nousee. Riski sairastua vakavasti on korkein, jos äidillä on jokin perussairaus ja jos hän on kolmannella raskauskolmanneksella.
Maailman terveysjärjestö WHO ja Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittevat rokotuksia kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta.
Euroopassa laajasti käytettävät A(H1N1)v –rokotteet sisältävät tehoaineita eli adjuvantteja, joiden käytöstä raskaana olevilla ei ole kokemusta. Rokotteet eivät sisällä aineita, joilla tiedetään olevan teratogeenisiä tai mutageenisiä vaikutuksia. Eläinkokeissa rokote ei ole vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun. Euroopan lääkevirasto EMEA onkin hyväksynyt Suomeen ostetun pandemiarokotteen käytettäväksi myös raskaana olevilla ilman rajoituksia.
Kaikkein tärkeintä rokottaminen on viimeisellä raskauskolmanneksella, jolloin riski saada vakava tauti on suurin ja etenkin niissä tapauksissa, joissa äidillä on jokin vakavalle taudinkuvalle altistava perussairaus kuten astma.
Jos tartuntariski työssä on katsottu suureksi, eikä raskaana oleva ota rokotusta, hänet tulee siirtää muihin tehtäviin tai harkita erityisäitiyslomaa. Kaikki rokotukset ovat ehdottomasti vapaaehtoisia, myös työhön liittyvät."
Riskit on molemmissa vaihtoehdoissa, mutta toinen riski voi johtaa pahimmillaan molempien kuolemaan.
rv 32 nyt menossa. Enkä ymmärrä tätä lynkkausmielialaa, eikö ole jokaisen odottavan äisin oma asia ottaako rokotteen vai ei, ilman erillistä moralisointia suuntaan tai toiseen??
Käsittääkseni lapsen terveyttä uhkaavat riskit ovat olemassa molemmissa vaihtoehdoissa, kuten myös äidin, tietysti. Kukaan ei kuitenkaan voi asettua sellaisiin saappaisiin, joissa voidaan toisen puolesta asioita päättää, joten jokainen äiti tekee varmasti itse parhaaksi katsomallaan tavalla..? Se, että joku katsoo asian niin, ettei tulisi mieleenkään olla rokotetta ottamatta, hänelle täysin suotakoon. Ja toiselle taas se, ettei tulisi mieleenkään ks. rokotetta ottaa. Kuitenkin kovin harvalla täällä on OIKEASTI kokemusta sen enempää sikainfluenssasta kuin rokotteen sivuvaikutuksista, joten naurettavaa lynkata toisia pelkällä mutu-tuntumalla.
Annetaan ajan kulua, koirien haukkua ja karavaanin kulkea ja katsotaan vaikka parin vuoden kuluttua mikä on meininki. Silloin voimme hjo tietopohjalta tehdä päätelmiä siitä, oliko kenenkin henkilökohtainen päätös mitenkin järkevä.
nyt rv 22+3.
En vaan vielä tiedä haluanko rokottaa terveen 2,5-vuotiaan lapseni. Normi kausi-influenssa rokotteen otan hänelle, mutta tästä sikarokotteesta en ole varma.
Minulle kun ei ole sellaisia tullut juuri vastaan. Kaikki kriittiset "lähteet" ovat suoraan sanottuna yhtä tuubaa.
Lukisin mielelläni ASIANTUNTEVAA kritiikkiä, jos sellaista jostain löytyy. Tätä kriteeriä ei täytä joku rokotusinfo, saati joku sikainfluenssa.biz