Noh niin mammat! Siivoamaan kanssani!!! Hep...
Syön tän suklaan loppuun ja juon cokista, sitten rupean siivoamaan yläkerran (oh, rt, k, wc, eteinen) Huoh, tsempatkaa!
Mistä aloittasin??
Kommentit (196)
löytyiskö vinkkejä siihen?
omille paikoilleen ja olen tarkka lajitelusta. ja nyt olen ostanut kannellisia (siis sellaisia missä kansi pysyy kiinni jos laatikko vaikka tippuu lattialle) ja ikean http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S39850434 nämä säilytyskokonaisuudet ovat ihan huippuja! jokaisella lelulla (lelusarjoilla lego jne) pitää olla oma (tarpeeksi iso/isot) laatikko/t. JA kyllä meillä saa "leikkejä" säilyttääkin esim. jos esikoinen on tehnyt hienon junaradan, mutta oikeasti hän sillä enää jaksaa (kiinnostaa) leikkiä seuraavana päivänä. ja raivaa vaan sivuun niin kyllä yritän ohjata että kerätään lattialta pois.
Ja jos mikroon puhdistukseen ei ole siihen hätään sitruunaa voi käyttää myös ruokasooda-vesi seosta.
joo ja kokista saa zerona =), harmi kun kaikkia limuja ei saa zerona! =(
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_…
saa isomman alan pestyä kerralla!
Kai sikainfluenssan aikaankin on siivottava.
työkaveri sai keuhkokuumeen jälkitautina ja joo oli sairaalassa muutaman päin tiputuksessa ku meni liian nopeasti töihin si-jälkeen, vaikkei kauhean pahana sitä sairastanutkaan.
jouluvalmistelut ovat? Itse olen ihan alkutekijöissä vielä.
Ilmeisesti joku muukin kun tää aina välillä pongahtaa kasan päälle! Kaivan taas esiin kun alan parin viikon päästä joulusiivousta tekemään:)
Oletteko noudattaneet näitä ohjeita?
Nyt on hyvät lumet imuroinnin jälkeen lumipestä matot hangessa ja jättää vielä tuulettumaan ulos.
Meillä jokaisella on sellainen. Jonkun miljoonalaatikko (romulaatikko, mitävaanlaatikko, musta aukko)on keittiössä, toisella eteisen piirongissa tai olohuoneen eleganstissa tv-tasossa. Kilotolkulla romua siististi piilossa, laatikosta käytössä ylin etukerros. Sen enempää laatikko ei ehkä enää aukeakaan.
Mitä siellä on. Saksia, irrallisia nuppineuloja, kaiken maailman kolikoita, teippirullia, pussinsulkijoita, lankakerienloppuja, tyhjiä paristoja, täysiä paristoja, parittomia sukkapuikkoja, valokuvajoulukortteja, rikkinäinen taskulamppu, avaamatonta postia vuodelta 2007 ja kaikkea muuta sellaista, jolle ei ole oikein omaa paikkaa tai joka on joskus ollut pakko tunkea jonnekin.
Nyt käydään tämä laatikko läpi. Roina teitetään armotta pois, tärkeät omille paikoilleen, ongelmajätteet kierrätykseen. Hyödylliset, usein tarvittavat asiat joiden oikea paikka on juuri tämä laatikko saavat jäädä.
Laatikkoon voi laittaa myös muuta vastaavaa tavaraa (esimerkiksi jokanaisen oma perustyökaluvarasto jollainen on hyvä olla sillä miehen kätköistään noin puolessa tunnissa noutama ruuvimeisseli on usein kynnyskysymys monelle pienelle TSI-säädölle kotona) jolle ei ole oikein ollut omaa paikkaa. Nyt niille on tilaa, koska romu on poissa.
Nostelen aina silloin, kun en jaksaisi siivota...
Näin sovittiin miehen kanssa, ja mies oikein erikseen pyysi, että leikkisin komentooraa asiassa vähän aikaa. No, ihan luvan kanssa huomauttelen miehen vaateröykkiöistä, avaamattomasta postista, sinne tänne jätetyistä astioista ja mies ihan kiltisti vie ne paikoilleen.
Mutta mullakin on jakaa yksi kikka, joka on auttanut meitä paljon:
Aiemmin yhdessä pikkuhuoneessa ollut paperinkierrätyslaatikko on nostettu aivan eteisen lähelle, eteisen ja olkkarin raja-alueelle. Posti käsitellään heti, ja paperit voi heittää ohikävellessään heti siihen koriin. Kori tulee myös tyhjennettyä useammin, eikä se enää pursuile metin pinoja kuten ennen. Hassu pikku juttu, mutta meillä vaikuttanut paljon.
Tämän päivän saavutus on tahmaisen öljyisen liesituulettimen pesu, huh mikä urakka! Onneksi tein sen. Käytin Universal Stonea pinttyneen rasvan irroittamiseen. Ihanan raikas keittiö palkitsee!
Seuraavaksi alkaa vaatekaappien järjestys. Tänään jo kylpyhuoneen ja keittiön tehosiivous tehty (mm. suihkukaappi, keittiön seinät ja kaappien ovet). Tsempatkaa, että saan mahdollisimman paljon vaatetta kaapistani karsittua! Aina sitä iskee *jos sitä kuitenkin joskus vielä käyttäisi*-fiilis...
Tässä kaikille siivousinspistä kaipaaville blogi: http://kodinilo.blogspot.fi
Auttanut mua raivaamaan kodin.
Joo, kiinnostaa! Kysymys sulle. Onko tuo Flylady oikeesti hyvä ja kannattaako siihen liittyä?
Kaiken, päivittäisiä muistutuksia myöten, löytää jenkkilän kotisivuilta www.flylady.net. Sivut ovat hyvin runsaat ja sekavat, mutta sieltä jos jaksaa kaivaa niin löytyy kaikki lessonit, control journalit, Kellyn tehtävät ym. Olen sitävastoin kuullut monen jäsenen hermostuneen, kun sieltä tulee muistutussählöposteja joka päivä useita, tyyliin nouse ylös ja pukeudu. Kohta on s-posti täynnä.
Tässäpä joulukalenterin 1. luukku:
Siirrä normaali viikkosiivous tälle päivälle. Tee sen yhteydessä itsestäänselvien roinatavaroiden raivaus. Aina kun menet uuteen huoneeseen/zoneen, poimi roskapussiin tarpeettomat, risat, esilläpyörivät kamat, kaikki kama josta et pidä, ja raivaa pahimmat pinot (ks edellä mikä on pino). Älä järjestä, erottele roskat ja laita ne pusiin.
Älä jää muutenkaan junnaamaan siivouksen kanssa, toimi niin nopeasti kuin pystyt. Ota tavoitteeksi pussi extraroskaa jokaiselta zonelta. Mene tässä vaiheessa kaapeille vain jos se on välttämätöntä. Älä vedä niistäkään tavaraa alas, vaan poimi selvät roinat suoraan pussiin.
veisi minulta ainakin kuukauden - olen auttamattomasti myöhässä siis!
Siis eihän kukaan yhdessä päivässä käy läpi kaikkia turhia tavaroita ja hankkiudu niistä eroon...