Millainen mielikuva sinulle tulee äidistä, joka hokee kotiäitiyden olevan "24h työtä"?
Oletko samaa mieltä hänen kanssaan vai koetko myötähäpeää?
Kommentit (88)
tällä tavalla ajattelevasta on seuraava:
Haalinut liikaa harrastuksia sun muita lapsille ja itselleen ja/tai on neuroottinen siivooja/ruoanlaittaja jne.
Siis jos kokee kotiäitiyden olevan "työtä 24/7."
Itse olen ollut kotona muutaman vuoden kolmen lapsen kanssa, nykyisin töissä.
Kotiäitiyteen kuului rankkoja hässäkkäpäiviä ja masentavia pitkästytäviä "aina tätä samaa" päiviä. Kerhopäivinä tuntui ettei ehtinyt mitään muuta tehdä kuin kellon kanssa viedä, hakea, laittaa evästä, laittaa ruokaa jne. "Luppopäivinä" taas tuntui että kaikki hommat oli tehty klo 11 eikä ollut oikein mitään tekemistä.
Ehkä silloin kotona ajatteli välillä että onpa rankkaa ja tää on kyllä rankempaa kuin töissä käyminen, mutta oikestaan vasta kun palasin töihin tajusin miten raskasta työn ja äitiyden yhdistäminen on. Tämä siis oma fiilikseni. Työssäkäynnissä ahdistaa eniten ehkä just kaikkien aikataulujen mukaan meneminen - töissä ja kotona. Olisi kyllä ihanaa olla taas kotona :) Tsemppiä kaikille kotiäideille, kaipaan sitä aikaa iloineen ja suruineen, kiireineen ja pitkästymisineen.
miten pakottavia ne työaikatulut on. Joissain on oltava joka päivä 8-16, toisessa voi mielen mukaan(esim. monissa valtion laitoksissa)päättää tulla klo 7-9.30 ja lähteä klo 15-18.
Toisaalta monessa joustava-aikaisessa työssä on työmatkoja ja myöhään iltaan ulottuvia kokouksia, joista ei voi kieltäytyä.
TEKEE HALLAA pikkulapsille, lukekaapa pikkasen psykologiaa
Oletko samaa mieltä hänen kanssaan vai koetko myötähäpeää?
Tai eka ajatus on: Kokeiles mennä töihin! Silloin joutuu hoitelemaan samat jutut kotona iltaisin ja viikonloppuisin, kuskaamaan lapsia tarhaan ja hakemaan pois, tulee paineita lasten sairasteluista ja poissaoloista jne.
Mä sanoisin, että työssäkäyvällä ne päivät ei kaikkiin töihin riitä :(. Kyllä mun mielestä kotiäitinä oli paaaaljon helpompaa. Kotityöt sai tehtyä päiväsaikaan ja oli joskus vapaatakin.
Sitä en sano, että oli helppoa olla kotiäiti. Siinä on omat hommansa, mutta kyllä työssäkäyvä äiti joutuu ne samat hommat hoiteleen paljon vähemmässä ajassa. Vapaata ei ole koskaan. :(
tai vessaan. ja nukkuuhan se kai välillä? Eikä meillä töissä päiväkodissa ole juuri taukoja, lounas syödään alsten aknssa, välillä siivoten pöytiä, tarjoillen lisää ruokaa, auttaen pilkkomisessa. Kahvitunnilla joku pieni joka ei nuku samaanaikaan muiden kanssa mukana jne. ja kotona odottaa seitsemän lasta.
Kyllä se arjen raskaus on myös paljolti omasta itsestä kiinni. Tietenkään ei enää voi suunnitella elämää vain omasta vinkkelistä kun niitä lapsia on tehnyt. mutta väitän silti että minä ainakin pääsen kotona ollessa monta kertaa helpommalla kuin yhdistäessä työn ja kodinhoidon. varsinkin kun mies on töissä viikonloppuisin, jotta lapsilla ei olisi niin montaa hoitopäivää. Eli omina vapaapäivinä hoidan yksin lapset. omaa aikaa ei juuri ole, mutta itsehän olen valintani tehnyt.
Eikä sille lapselle ole niin vahingollista itkeä pientä hetkeä. Varsinkin kun voihan vessan oven jättää raolleen ja sieltä rauhoitella juttelemalla vauvaa. Kuulee kuitenkin äidin äänen ja tuntee olonsa sitä myöten turvalliseksi.
On siis oltava 24 h lähettyvillä, käytettävissä, valppaana ja vastuussa.
On siis oltava 24 h lähettyvillä, käytettävissä, valppaana ja vastuussa.
Ainakin meikäläisen hommissa
Muiden valinnat ovat tietenkin huonoja, koska ne ovat erilaisia kuin meidän. Selvä asia.
Ei myöskään saa olla WT, muttei akateeminenkaan. Ei saa antaa lähiönimiä lapsille, kaikki osaavat kyllä imettää, jos vaan haluavat ja virikehoito on saatanasta. Ei saa olla kotiäiti, muttei saa tehdä liian pitkää työpäivääkään. Ja miehes on paska, jssap.