Millainen mielikuva sinulle tulee äidistä, joka hokee kotiäitiyden olevan "24h työtä"?
Oletko samaa mieltä hänen kanssaan vai koetko myötähäpeää?
Kommentit (88)
Lakisääteiset tauot, ravintolalounaat, rento jutustelu aikuisten kanssa työn lomassa...
edes vessaan mennä rauhassa tai suihkussa käydä. Miksi ihmeessä muka eivät voi? Olen aina saanut käydä vessassa ja suihkussa aivan silloin kun haluan. Miksi joidenkin vauvojen äidit eivät niin voisi tehdä, sitä en ymmärrä! Tai että ei voi edes kahvitaukoa pitää tai lounasta syödä. Miten ihmeessä ei voisi? Voisiko joku selittää tän asian, joka on vaivannut mun mieltä jo vuosikausia.
vauva ei tainnut olla kovin itkuinen tai sitten sinusta on ok, että lapsi huutaa koko sen ajan, kun käyt suihkussa.
edes vessaan mennä rauhassa tai suihkussa käydä. Miksi ihmeessä muka eivät voi? Olen aina saanut käydä vessassa ja suihkussa aivan silloin kun haluan. Miksi joidenkin vauvojen äidit eivät niin voisi tehdä, sitä en ymmärrä! Tai että ei voi edes kahvitaukoa pitää tai lounasta syödä. Miten ihmeessä ei voisi? Voisiko joku selittää tän asian, joka on vaivannut mun mieltä jo vuosikausia.
Hän kiipeää välittömästi vaaranpaikkoihin tai tekee jotain muuta riskaabelia. Lisäksi hän on erittäin riippuvainen minusta: jos todellakin yritän käväistä vessassa yksin, tyttö on heti huutamassa oven takana.
Lounaan syöminen tytön kanssa on sitä, että syötän, paimennan, lohdutan ja siivoan toisella kädellä ja yritän mättää ruokaa omaan suuhuni toisella.
Suihkussa käyn silloin, kun mies on kotona.
tämän kolmivuorotyön ja kodin välin ramppaamisen kotiäitiyteen, josta myös useamman vuoden kokemus. Kotona olo tosiaan oli lomaa tähän verrattuna, jopa pienempien lasten kanssa.
poikkeuksena tapaukset, joissa lapsi on esimerkiksi vakavasti vammainen ja sitä hoitamista tosiaan riittää kellon ympäri. Näitä tapauksia kuitenkin on varsin vähän.
kun menin vessaan, mutta ei se mua häirinnyt mitenkään, tiesinhän ainakin missä ne juuri sillä hetkellä on ja mitä tekee. Jos vauva sattuu huutamaan sen aikaa kun äiti käy vessassa tai suihkussa (eli muutamia minuutteja), se ei aiheuta vauvalle minkäänlaista vahinkoa eikä traumaa, ei todellakaan! Ei pidä mennä liiallisuuksiin tuossa suhteessa, ei ihme jos äidit on hermoraunioina, jos he uskovat että vauvaa ei saa jättää hetkeksikään silmistään jos sattuu vaikka itkemään.
äiti tekisi 36/7 työtä, koska hän tekee paitsi leipätyönsä myös kotihommat. Kotiäidin "ylimääräiset" työt eivät kata yhtä lounasta enempää.
Samalla logiikalla työäiti tekee 24/7 työtä Kodin ulkopuolista työtä ja jatkaa sitä vielä kotona lasten kanssa.
niin mikäs hätä silloin on, silloinhan tiedät tarkkaan missä se lapsi sillä hetkell on, eikö?
äiti tekisi 36/7 työtä, koska hän tekee paitsi leipätyönsä myös kotihommat. Kotiäidin "ylimääräiset" työt eivät kata yhtä lounasta enempää.
Samalla logiikalla työäiti tekee 24/7 työtä Kodin ulkopuolista työtä ja jatkaa sitä vielä kotona lasten kanssa.
hiton laskukaavalla saat sen työssäkäyvän äidin hoitamaan lapsia (syöttämään, vaihtamaan vaippoja, potattamaan, pukemaan, ulkoilemaan) yhtä paljon tuntimääräisesti, kuin kotiäidin. Laittaako ne siellä hoitopaikassa sen lapsen johonkin hyllylle off-asentoon ja sitten kun lapsi haetaan, laitetaan takaisin on-asentoon ja se työssäkäyvä tekee ne kaikki hoitoaikana väliin jääneet toimenpiteet työpäivän jälkeen, vai?
kun menin vessaan, mutta ei se mua häirinnyt mitenkään, tiesinhän ainakin missä ne juuri sillä hetkellä on ja mitä tekee. Jos vauva sattuu huutamaan sen aikaa kun äiti käy vessassa tai suihkussa (eli muutamia minuutteja), se ei aiheuta vauvalle minkäänlaista vahinkoa eikä traumaa, ei todellakaan! Ei pidä mennä liiallisuuksiin tuossa suhteessa, ei ihme jos äidit on hermoraunioina, jos he uskovat että vauvaa ei saa jättää hetkeksikään silmistään jos sattuu vaikka itkemään.
joillakin äideillä nyt vain on se hoivavietti sillä tasolla, että se vauvan itku tuntuu pahalta. Valitettavasti en kuulu siihen ryhmään, joka huoletta käy suihkussa vaikka vauva huutaa pää punaisena.
joillakin äideillä nyt vain on se hoivavietti sillä tasolla, että se vauvan itku tuntuu pahalta. Valitettavasti en kuulu siihen ryhmään, joka huoletta käy suihkussa vaikka vauva huutaa pää punaisena.
No, sehän on oma vahinko, jos itse tekee elämästään rankempaa.
tietysti. Voisihan sitä vaikka nukkua kaiket päivät ja antaa lasten touhuta omiaan ja syöttää perheelle einesmaksalaatikkoa joka päivä ja vaipankin voi vaihtaa vain kerran päivässä. Jos lapsi itkee, ei sitä tarvitse huomioida. Miksi tehdä elämästä rankempaa?
TEKEE HALLAA pikkulapsille, lukekaapa pikkasen psykologiaa
ohimennen mainiten, miten iisit lapset teillä on, kun teille jää joka päivä kivasti omaa aikaa kun annatte niiden itkeä toisessa huoneessa - laitan vaan oven lukkoon!
oujee
jos vauva herää yöllä, sille annetaan rintaa/maitoa tai lykätään tutti suuhun ja sitten se pistetään takaisin nukkumaan. Ei omista lapsistaan huolehtiminen todellakaan ole mitään työtä vaan hoivaamista.
Siis voi apua. Meillä vain 1 lapsi ja kyllä mä olin 24/7 päivystysvalmiudessa sen kanssa. Me tosin vasta saatiin diagnoosi, kun lapsi oli 3v. Siihen asti olinkin vain väsynyt ja vittuuntunut ja ylisuorittava äiti... Huoh. Elämä ei aina ole niin helppoa ja yksiselitteistä...
... että äitiyden rankkuudesta EI saa valittaa! Äitiys suoritetaan vaikka hampaat irvessä, on pärjättävä naapuria paremmin ja päästävä pätemään. Kuuluu kansanluonteeseen.
Yksin on pärjättävä, ettekö tiedä, että lapset hoidetaan ITSE, yksin, aina ja iänkaikkisesti hampaat irvessä, sisulla ja harmaan kiven lävitse. Aamen
niin saat vastauksen kysymykseesi:
"Olen aina saanut käydä vessassa ja suihkussa aivan silloin kun haluan. Miksi joidenkin vauvojen äidit eivät niin voisi tehdä, sitä en ymmärrä!"
Temperamentti on synnynnäinen, ei ole millään muotoa sinun ansiotasi, että sinulle sattui helppotemperamenttiset lapset. Joten voit lopettaa sen kruunun kiillottamisen.
Siis ettekö te ole jo oppineet... että äitiyden rankkuudesta EI saa valittaa! Äitiys suoritetaan vaikka hampaat irvessä, on pärjättävä naapuria paremmin ja päästävä pätemään. Kuuluu kansanluonteeseen.
Yksin on pärjättävä, ettekö tiedä, että lapset hoidetaan ITSE, yksin, aina ja iänkaikkisesti hampaat irvessä, sisulla ja harmaan kiven lävitse. Aamen
Yh:llä on myös hyvin paljon vähemmän omaa aikaa tai mitään muutakaan mitä ydin perheessä on
Kotiäitinä olin melkein 10.v ja en kokenut sitä rankaksi,vaikka yksin olenkin lasten kanssa.osan aikaa hoidin vielä muitakin lapsia..Mä tykkäsin ajasta ja se oli mulle mielekästä