Tytölleni valkeni nyt virikeäitien idea
4,5 v kysyi, miksen voi hakea häntä kotiin jo heti välipalalta kuten x:n ja y:n äidit. X ja y ovat 3 v.
Sanoin, että ne äidit eivät olekaan töissä päivällä, vaan oletko huomannut, että x:llä ja y:llä on pikkusisarukset ja äidit ovat kotona ja hoitavat niitä vauvoja ja x ja y ovat päiväkodissa sen aikaa. Ja että mä oon töissä ja tuun kyllä heti, kun voin.
Hän mietti ja kysyi, miksi x ja y ovat päiväkodissa, kun äiti on kotona? Sanoin, että sen takia, että x:llä ja y:llä olisi kavereita ja äiti saisi hoitaa vauvaa rauhassa. Hän taas mietti ja sanoi, voishan ne leikkiä puistossa kahdestaan ja vauvojen kanssa kotona ja käydä kylässäkin. Ja kysyi oliko meidän esikoinen (nyt ekaluokkalainen) päiväkodissa, kun hän oli vauva? Sanoin että ei ollut, ja varmaan x ja y voisivat leikkiä puistossakin yhdessä, mutta äidit ovat nyt päättäneet näin.
Ei taida olla tuleva virikeäiti tämä meidän tyttö...
Kommentit (182)
Tai rupea vuorottelemaan vientien ja hakujen kanssa lapsesi isän kanssa niin että pääset hakemaan oman lapsesikin siinä vaiheessa kun hänestä on päiväkodissa vielä mukavaa eli ehkä klo 13 ??
..että eri perheissä on erilaisia syitä ja tilanteita, miksi he hakevat lapsensa eri aikaan päiväkodista. Ja että X:llä ja Y:llä on varmasti jokin syy siihen, että he toimivat niin kuin toimivat. Jos lapsi olisi edelleen inttänyt, että mikä se syy on, olisin sanonut, että me emme voi tietää muiden perheiden syitä eikä meidän tarvitse syitä tietääkään. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Lopuksi olisin todennut, että meidän eli siis teidän perhe saa olla iloinen siitä, että isi voi viedä lapset aamulla hoitoon ja äiti vastaavasti hakea iltapäivällä. Tämän vuoksi päivät eivät ole kovin pitkiä. Ja kertoisin vielä, että varmasti on myös paljon muita lapsia, jotka joutuvat olemaan päiväkodissa paljon pidempiäkin päiviä. Ja että meidän tulisi nyt olla onnellisia siitä, että meidän perheellä asiat ovat näin hyvin.
että tyttö ymmärtää, että ko. lasten tilanne ei ole sama kuin meillä, ja että töissä ei voi noin vain valita, että tulee hakemaan klo 14.
Omasta näkökulmastani tilanne oli se, että mitä pikemmin hakee on sen parempi, ja lapsi ei käsit, miksi häntä ei voi hakea niin aikaisin tai vielä aiemmin.
Joku ympäripyöreä selitys, aikuisen kielellä ja tasolla, niin lapselle jää vaikutelma, ettemme halua hakea häntä aikaisin. Selkeät eri tilanteet, jotka lapsikin ymmärtää, ja siinä syy miksi nuo voidaan hakea aikaisemmin- > lapsi käsittää, että kyse ei oo siitä, etteikö haluttaisi hakea yhtä aikaisin.
Jos siitä mun lapsen sanomana tulee sota noiden kodeissa, niin aika tyhmiä ovat x ja y tai heille on valehdeltu, koska kaipa he tietävät itse hyvinkin, että äiti ja vauva oat kotona.
ap
tyttönsä menisi pk kertomaan virkehoidossa oleville lapsille ja nämä nostaisivat HIRVEÄN sodan kotona äideilleen. Äidit joutuisivat ottamaan virikehoitolaiset pois ja näin vapautuisi pk paikkoja, jeeeee
ihan kuntoutuksellisista syistä ei virike hoidossa.. joo ja sovittu on että hän on ne päivät kun päiväkodissa on häntä tukevia toimintoja kuten sali päivänä (järjestettyä- sisä-tai ulkoliikuntaa), käden taitojen ja "sanallisena" päivänä ei retki-eikä lelun ja leikin päivinä. joo ja vapaapäiväni on toimintaterapiaa ja -puhe ja itselläni on koht 10-kk ikäinen vauva, että näin..
ja mistä ap tiedät ettei x ja y äidit ole yksinhuoltaijia ja isommat esim. tukitoimista pk:ssa? (ja isähän voi joskus hakea, vaikkei asukkaa saman katonalla)!
ja itse olen lastenhoitaja ammatiltani, noh mitäs koht sit ap vastaa lapsellensa kun ainakin espoo-ja vantaalla poistuu kuntalisä jos isompi on hoidossa? ja oho ne lapset ovatkin vieläkin hoidossa..
miksei teistä kumpikaan tee lyhennettyä päivää? Tai muuten järjestele töitään.
Meillä ei todellakaan nelivuotiaat notkuneet tuonmittaista päivää, vaan minä tein omaa työtäni kotoa käsin ja mieheni teki lyhennettyä päivää.
Meille lapset ovat tärkeimmät.
Seksipuhelimessa läähättäminen? Kuule, kun suurinta osaa tämän yhteiskunnan töistä ei voi tehdä kotoa käsin.
Taisi nyt vain mammoilla syyllisyys iskeä päälle, kun huomenna taas raahataan esikoinen virikkeistymään.
katsomuksesta, kun lapselle pitäisi valehdella, miksi joku haetaan aikaisemmin hoidosta. Noinko paljon teitä hävettää virikehoito, ettei edes totuutta saa sanoa julki?
Aika noloa.
enempään ei nyt voi venyä, meidän töissä. Miehellä on huhuja koko ajann yt-neuvotteluista ja ei se munkaan työ mikään eläkevirka ole.
6,5 h on aivan kohtuullinen päivä.
ap
miksei teistä kumpikaan tee lyhennettyä päivää? Tai muuten järjestele töitään.
Meillä ei todellakaan nelivuotiaat notkuneet tuonmittaista päivää, vaan minä tein omaa työtäni kotoa käsin ja mieheni teki lyhennettyä päivää.
Meille lapset ovat tärkeimmät.
Isoa osaa akateemisista töistä pystyy tekemään kotoa käsin. Esimerkkinä nyt mainittakoon vaikka juristit ja konsultit.
jos ei muuten saa hoitopäivää järkeväksi.
noista ympäripyöreistä vastauksista?
4-vuotias on LAPSI, ei aikuinen. Ei 4-vuotias ajattele asioita samalla tavalla kuin sinä. 4-vuotiaallee riittää useinkin hyvin yksinkertaiset selitykset. Itselläni on myös 4-vuotias, joka kysyy useinkin hyvin vaikeita kysymyksiä. Pyrin vastaamaan näihin mahdollisimman yksinkertaisesti ja totuudenmukaisesti.
Ei tuollaiseen kysymykseen mitä lapsesi esitti, pidä vastata 10 lauseen mittaisella tarinalla. Vastaa 1 lausella ja jos lapsi esittää lisäkysymyksiä, vastaat taas mahdollisimman lyhyesti. Pitkä tarina nimenomaan tuo esiin omat asenteesi ja lisäksi lapsi saa likaa sellaista informaatiota mitä hän ei ole ehkä valmis käsittelemään.
Isoa osaa akateemisista töistä pystyy tekemään kotoa käsin. Esimerkkinä nyt mainittakoon vaikka juristit ja konsultit.
Listaapa vielä niitä akateemisia, jotka voivat tehdä kotoa käsin töitä. Konsultti ei muuten välttämättä ole akateeminen, joten vasta yksi koulutus listattu.
Odotellaan.
että olen vielä töissä ja miksit ja miksei noiden äidit jatkuivat.
Musta se on vaan totta, että he ovat kotona, ja voivat hakea aiemmin sen takia. Se selitys oli a) totuudellinen ja b) ei välttelevä ja c) niin selkeä, että lapsi tajusi sen.
ap
Minä sanoisin näin:
"Äiti ei voi hakea sinua klo 14 koska äiti on silloin vielä töissä."Jos lapsi olisi vielä kysynyt, että miksi x ja y haetaan klo 14, olisin sanonut, että "äiti ei tiedä" ja että "jokaisessa perheessä on hieman erilaiset aikataulut" tms.
jos ei muuten saa hoitopäivää järkeväksi.
Ap:n lapsikin suree kun joutuu olemaan pidempään kuin kaverinsa.
Onko päiväkoti hyvä?
Meillä ei lapset edes virikepaikoilla ollessaan yleensä halunneet kotiin ennen kuin iltapäiväulkoilusta, silloinkin yleensä jäin pienimmän kanssa päiväkodin pihalle tunniksi ja annoin leikkiä leikit loppuun.
meillä on nyt ihan realistisesti mahdollista, että miehelle osuu yt-lotto, joten en todellakaan jä kotiäidiksi nyt. Jos olisin kolmatta lasta hommaamassa, niin olisi varmaan jo hommannut. Ja nyt jo lomitetaan työpäiviä.
Työttömyyden uhkaa en selitä lapsille, ennen kuin se sattuu.
ap
Tai rupea vuorottelemaan vientien ja hakujen kanssa lapsesi isän kanssa niin että pääset hakemaan oman lapsesikin siinä vaiheessa kun hänestä on päiväkodissa vielä mukavaa eli ehkä klo 13 ??
niin sitten on kyseessä jokin pilipali-yritys, jota lähinnä pyöritellään harrastusmielessä. Menestyvä yrittäjä tekee pitkiä päiviä, ja se vaikuttaa aina perheen yhteiseen aikaan. Lapsi on ehkä vain muutaman tunnin päivähoidossa tai ei ehkä ollenkaan, mutta menestyvä yrittäjävanhempi ei ole sen enempää läsnä kuin kodin ulkopuolella työssäkäyväkään. Paikalla, mutta ei läsnä. Pahimmassa tapauksessa lapset ovat heitteillä omassa kodissaan, ja päiväkoti olisi tosiallisesti parempi heille.
muiden perheiden käytäntöjä?
Mä vastaan, että jokainen perhe päättää itse, miten toimii. Että jokaisella on omat syynsä tehdä niin kuin tekee, eikä me välttämättä tiedetä kaikkea.
Minä sanoisin näin:
"Äiti ei voi hakea sinua klo 14 koska äiti on silloin vielä töissä."
Jos lapsi olisi vielä kysynyt, että miksi x ja y haetaan klo 14, olisin sanonut, että "äiti ei tiedä" ja että "jokaisessa perheessä on hieman erilaiset aikataulut" tms.