Tytölleni valkeni nyt virikeäitien idea
4,5 v kysyi, miksen voi hakea häntä kotiin jo heti välipalalta kuten x:n ja y:n äidit. X ja y ovat 3 v.
Sanoin, että ne äidit eivät olekaan töissä päivällä, vaan oletko huomannut, että x:llä ja y:llä on pikkusisarukset ja äidit ovat kotona ja hoitavat niitä vauvoja ja x ja y ovat päiväkodissa sen aikaa. Ja että mä oon töissä ja tuun kyllä heti, kun voin.
Hän mietti ja kysyi, miksi x ja y ovat päiväkodissa, kun äiti on kotona? Sanoin, että sen takia, että x:llä ja y:llä olisi kavereita ja äiti saisi hoitaa vauvaa rauhassa. Hän taas mietti ja sanoi, voishan ne leikkiä puistossa kahdestaan ja vauvojen kanssa kotona ja käydä kylässäkin. Ja kysyi oliko meidän esikoinen (nyt ekaluokkalainen) päiväkodissa, kun hän oli vauva? Sanoin että ei ollut, ja varmaan x ja y voisivat leikkiä puistossakin yhdessä, mutta äidit ovat nyt päättäneet näin.
Ei taida olla tuleva virikeäiti tämä meidän tyttö...
Kommentit (182)
tyttö on vielä niin lapsellinen, että ei kyllä vielä ymmärrä päivähoidon yhteiskunnallista tarkoitusta ja itse asiassa, asia, jonka niin moni unohtaa on se, että jokaisella lapsella on Suomessa oikeus varhaiskasvatukseen. Eli päiväkodin tarkoitus ei ole vain hoitaa työssäkäyvien lapsia vaan tarjota myös varhaiskasvatusta lapsukaisille. Eli näin minä asian lapselleni selitän.
Tässä ei varmaankaan ole äidin asenne yhtään tarttunutkaan lapseen... ei suinkaan. Asiat voi selittää lapselle monella tavalla.
koska olemme töissä.
Ei muusta syystä.
ap
siksi onkin ankeaa että ap:n lapsi on siellä noin pitkiä päiviä.
Pisimmät päivät tulee niille, jotka on kierteessä: Myyvät liian halvalla, koska eivät uskalla nostaa hintojaan, tekevät kaiken mitä tarjotaan, koska muuten jäisivät ilman töitä kokonaan.
Tämän lisäksi heidän pitää käyttää jatkuvasti aikaa markkinointiin saadakseen yleensä jotain töitä. Usein ne huonot halvalla tehdyt työt kun eivät myöskään kelpaa referensseiksi seuraaville asiakkaille.
Hyvät voivat poimia parhaat työt, laskuttaa niitä asiallisesti ja tehdä sitten ne hyvät työt nopsaan ja ammattitaidolla. Ja hyvin tehty työ kulkee viidakkorumpuna, jolloin asiakkaita tulee sitä kautta ilman markkinoinnin vaivaa.
t. se joka on ollut yrittäjä vuodesta 1991 ja sitä ennen freelancerina vuodesta 1984
- tekninen kirjoittaja
- kielenkääntäjä
- projektipäällikkö
- koordinaattori
Yksityissektorin asiantuntija-ammateissa suurin osa ihmisistä voi tehdä ainakin osittain etätöitä. Tämä siis koskee mm. it-alaa.
Bussissa lapset kysyivät, minne minä sitten menen. Kerroin, että menen takaisin kotiin, koska minulla ei ole töitä. Sitten he kyselivät, miksi he eivät saa olla kotona, vaikka minä olenkin kotona. Sanoin, että heillä on päivähoitopaikka ja se on hyvä säilyttää. Sitten he ihmettelivät, että eikö heillä olisi kivempaa kotona.
Tuon keskustelun jälkeen en sitten enää paljon vienytkään lapsiani päivähoitoon. Pidin kyllä päivähoitopaikan, mutta vein heitä hoitoon mahdollisimman harvoin.
Nyt kaikki ovat jo koululaisia ja minäkin sain töitä, mutta kyllä jäi keskustelu mieleen erittäin voimakkaasti.
41, niin, koska teillä työ on etusijalla, ei lapsi.
Joten kun sain kolmannen lapseni niin mieleeni ei olisi tullut missään vaiheessa ottaa keskimmäistä pois tarhasta vain siksi että olen itse kotona. 5 vee on siis osa-aikahoidossa 2 päivää viikossa. Ja tämä siksi että paikka ei mene alta, ja todennäköisemmin saan nuorimmaisenkin sitten kohta samaan päiväkotiin. Lähelle kotia, tuttuun päiväkotiin. Ja meillä 5 vuotias diggailee mennä välillä pois himasta kavereiden luokse. Siksi "virikehoito". Josta muuten maksan rahaa.
- tekninen kirjoittaja
- kielenkääntäjä
- projektipäällikkö
- koordinaattoriYksityissektorin asiantuntija-ammateissa suurin osa ihmisistä voi tehdä ainakin osittain etätöitä. Tämä siis koskee mm. it-alaa.
vaan titteleitä eli niitä voi tehdä vaikkei olisi akateeminen, esim. tuttavapiiristä löytyy tradenomeja tuolla tittelillä. Teknisestä kirjoittajasta en tiedä, kun en ole koskaan kuullutkaan. Kielenkääntäjäkin voi ilmeisesti olla muu kuin akateeminen?
mutta sen pitäisi myös näkyä. Nyt lampi on dumpattuna päiväkotiin, eikä kumpikaan vanhempi jousta työpäivistään. Jos perheellä olisi merkitystä, edes toinen ajattelisi ensin perhettä...
En kannata virikehoitoa enkä aikoinaan omaa 2-vuotiastakaan sellaisessa pitänyt, vaan hän oli kotona minun ja vauvan kanssa.
Mutta silti ap:n kirjoitus oli mielestäni oksettavan ylemmyydentuntoinen ja suorastaan typerä! Tunnet nyt ap varmaan itsesi todella hyväksi äidiksi!
mutta sen pitäisi myös näkyä. Nyt lampi on dumpattuna päiväkotiin, eikä kumpikaan vanhempi jousta työpäivistään. Jos perheellä olisi merkitystä, edes toinen ajattelisi ensin perhettä...
kun ap on ottanut työaikojen liukumat käyttöön. Tuon mittainen päivä on juuri passeli ap:n lapsen ikäiselle.
Ymmärrän, että asetat kaikessa lapset edelle, mutta meitä löytyy muitakin ap:n kaltaisia, joille perhe on tärkein. Se tarkoittaa, sitä että kaikki voivat hyvin, ei vain lapsi.
Oletko varma ettei joku noista "virikelapsista" ole kuntoutuksellisista syistä päiväkodissa? Minä satun tietämään parikin tällaista puolipäiväläistä, jotka ovat sen takia pk:ssa - molemmat 4-5-vuotiaita. Oma lapseni on kokopäiväisesti, saa kuntoutuksellista päivähoitoa. Mutta siis on hoidossa koska olemme töissä. Mutta vaikka en olisikaan, veisin lapseni hoitoon. Hänen neurologisessa ongelmassa ovat monenlaiset jutut jotka ovat kehittyneet nimenomaan ryhmässä toimimisessa.
Niinhän täällä väitettiinkin.
Ei vain niitä ammatteja / koulutuksia oikein tahdo tippua.
ja totta kai ei-akateemisetkin voivat osassa näitä tehtäviä toimia. Pointti kai oli se, että esim. it-alalla hyvin suuri osa porukasta voi tehdä myös etätöitä? Vai oliko tarkoitus kinata koulutustasosta?
No, projektipäällikkö ja koordinaattori eivät ole mitään ammatteja,
- tekninen kirjoittaja
- kielenkääntäjä
- projektipäällikkö
- koordinaattoriYksityissektorin asiantuntija-ammateissa suurin osa ihmisistä voi tehdä ainakin osittain etätöitä. Tämä siis koskee mm. it-alaa.
vaan titteleitä eli niitä voi tehdä vaikkei olisi akateeminen, esim. tuttavapiiristä löytyy tradenomeja tuolla tittelillä. Teknisestä kirjoittajasta en tiedä, kun en ole koskaan kuullutkaan. Kielenkääntäjäkin voi ilmeisesti olla muu kuin akateeminen?
Itse teen osa-aikaitöitä. Ja mun lapsi ihmettelee, miksi jotkut äidit&isät on niin pitkiä päiviä töissä, eikö niille tule ikävä lapsiaan. Sanoin että jotkut vanhemmat haluavat enemmän rahaa kuin toiset. Toiset taas haluavat olla enemmän lastensa kanssa.
Lyhyemmän työpäivän myöntäminen ei ole itsestäänselvyys! Varsinkin näinä aikoina. Olen suorastaan surullinen puolestasi :( Etkö ihan oikeasti ymmärrä että kaikki eivät voi noin vaan valita työaikojaan, vaan työtä on tehtävä jos sen haluaa säilyttää? Ja ei, ei kolahtanut. Teen puolikasta työaikaa ja hoidamme 2 ja 4-vuotiaat kotona.
Komppaan. 3-6 vuotiaan lapsen vanhemmalle ei työnantajan käsittääkseni tarvitse myöntää lyhyempää työpäivää ja edes lapsen ehdoilla ei näinä aikoina varsinkaan ole mitenkään itsestäänselvästi järkevää jättää työpaikkaansa (joka on kuitenkin ollut varattuna koko vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajan). Kyllä siitäkin saisi kuulla AV:lläkin miten veronmaksajat maksavat työttömän elämän!
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH
Vanhemmilla on oikeus siihen aina siihen asti kun lapsi toisella luokalla!
"Osittainen hoitovapaa loppuu, kun
* lapsen 2. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen 3. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* sairas tai vammainen lapsi täyttää 18 vuotta (hoitorahaa maksetaan vain lapsen 3. lukuvuoteen asti)"
minun mieheni on DI ja iso osa hänen kurssikavereistaan ja työtovereistaan voi tehdä töitä osittain etänä, kokouksia, paperitöitä, projektisuunnittelua. Siihen mahtuu kaikenlaista työn ja ammatin kirjoa kirjoa.
Itse olen tehnyt kotona käännöstöitä, taittotöitä, kirjoitustöitä, oikolukuja ja graafisen alan töitä.
Naapuri on arkkitehti, joka tekee paitsi arkkitehdin töitä, myös mm. graafista suunnittelua ja muotoilua.
Toinen naapuri on yrittäjä, jolla on teollisuustilat tässä lähellä, mutta hän tekee osan kokouksista ja paperitöistä kotona.
Toisen puolen naapurina on lääkäripariskunta ja he tekevät päivystys- ja vastaanottokeikkaa limittäin ja muuna työnä esim. asiantuntijalausontoja. Heillä on kolme lasta ja hoitavat lapset kokonaan kotona.
Hänhän vain katsoo tilannetta sellaisena kuin se on. Ja ehdotti toista, kenties parempaa ratkaisua. Ellei sitten päiväkodissa oleminen ole niiden lasten kannalta juuri se parempi ratkaisu... aika surullista sekin.
Onpa täällä paljon virikeäitejä tänään liikkellä! Alun kommenteista päätellen.
virikemammat älisee. Jos kerran seisotte päätöstenne takana, mitä se teitä haittaa, jos joku niitä arvostelee? TOtta kai vanhemmat opettaa lapsilleen omaa arvomaailmaansa, ja jos siihen kuuluu se, että äiti pitää lapset lähellään silloin kun on itse kotona, niin lasta opetetaan myös arvostamaan sitä.
PS: Kyllä multakin on naapurin lapset moneen kertaan kyselleet, että SAAKO meidän lapset tosiaan olla kotona, vaikka meillä on vauva? Kun heidän äitinsä on sanonut, että hän haluaa olla kaksin vauvan kanssa, koska isommat on niin villejä...
mutta olen kyllä kiroilustakin sanonut, että se on tuhmaa. Vanhemmista siinä yhteydessä en ole kyllä puhunut mitään.
Kaikki me siirretään asenteemme lapsiin, haluttiin tai ei. Minun asenne ei ole mustavalkoinen suhteessa ns. virikehoitoon, mutta totuus on se, että silloin voi hakea aiemmin. Kiroiluun sen sijaan on kyllä mustavalkoinen asenne.
ap