Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytölleni valkeni nyt virikeäitien idea

Vierailija
18.10.2009 |

4,5 v kysyi, miksen voi hakea häntä kotiin jo heti välipalalta kuten x:n ja y:n äidit. X ja y ovat 3 v.

Sanoin, että ne äidit eivät olekaan töissä päivällä, vaan oletko huomannut, että x:llä ja y:llä on pikkusisarukset ja äidit ovat kotona ja hoitavat niitä vauvoja ja x ja y ovat päiväkodissa sen aikaa. Ja että mä oon töissä ja tuun kyllä heti, kun voin.

Hän mietti ja kysyi, miksi x ja y ovat päiväkodissa, kun äiti on kotona? Sanoin, että sen takia, että x:llä ja y:llä olisi kavereita ja äiti saisi hoitaa vauvaa rauhassa. Hän taas mietti ja sanoi, voishan ne leikkiä puistossa kahdestaan ja vauvojen kanssa kotona ja käydä kylässäkin. Ja kysyi oliko meidän esikoinen (nyt ekaluokkalainen) päiväkodissa, kun hän oli vauva? Sanoin että ei ollut, ja varmaan x ja y voisivat leikkiä puistossakin yhdessä, mutta äidit ovat nyt päättäneet näin.

Ei taida olla tuleva virikeäiti tämä meidän tyttö...

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen osa-aikaitöitä. Ja mun lapsi ihmettelee, miksi jotkut äidit&isät on niin pitkiä päiviä töissä, eikö niille tule ikävä lapsiaan.

Sanoin että jotkut vanhemmat haluavat enemmän rahaa kuin toiset. Toiset taas haluavat olla enemmän lastensa kanssa.

että suurimman osan työt on sellaisia että vain kokopäivätyö on mahdollinen?

itsekin aion kysyä lyhennettyä työpäivää mut tuskin onnistuu (olen siis palailemassa työelämään).

Vierailija
42/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yrität sanoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jonkun äiti tai isä olisi opettaja, ja siksi hakisi aiemmin. Mutta nyt ei ollut tämän x:n ja y:n kohdalla siitä. Itse asiassa yksi hänen kaveri on luokanopettajan lapsi ja ollaan kyllä kohtuullisen usein oltu yhtäaikaa hakemassa siinä 15.30.

Vapaapäivistä olen sanonut, että niitä on usein niillä perheillä, joiden äiti tai isi tekee työtä, joissa voi sitten olla työpäivä viikonloppunakin. Ja siksi meillä ei oo joka viikko vapaapäiviä, koska meillä on kummallakin viikonloput vapaat.

ap

tytöllesi, että esim. opettaja äidit voi hakea lapsensa heti 14 jälkeen kotiin, samoin yrittäjä äiti hakee lapsensa viimeistään klo 15.00, tosin tiedän että päivä jatkuu vielä lasten nukkumaan menon jälkeen, samoin meidän pk on vanhempia jotka järjestävät työnsä niin ettei lasten tarvitse olla pk yli klo 15.00!

Vierailija
44/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt ap sitä, että olisit voinut kommenteillasi ohjata sinun ja tyttäresi keskustelun ihan toisille raiteille? Ei, sen sijaan syötit jo valmiiksi hänelle asennemielipiteesi siitä, miten lapset ovat päiväkodissa kun heidän "huonot" vanhempansa ovat samanaikaisesti kotona vauvojensa kanssa. Olisit voinut ihan hyvin sanoa yleisellä tasolla, että päiväkotikavereiden äideillä nyt on vaan mahdollisuus hakea jostain syystä lapsensa aikaisemmin kotiin ja kun lapsi olisi kysynyt syytä, niin olisit voinut yleisesti kertoa, miten eri perheissä on erilaisia tilanteita ja siksi kaikkien lapset eivät ole päiväkodissa samanaikaisesti kuin teidän lapsi. Juuri ap:n kaltaiset asennevanhemmat syöttävät omille lapsilleen omia usein hyvin yksipuolisia mielipiteitään ja saavat tällä myös lapsensa ajattelemaan niin kuin he itse ajattelevat. Itse ainakin haluan kasvattaa lapseni suvaitsevaiseksi ja sitä paitsi olen sitä mieltä, että päiväkotilapsien ei ylipäänsä tule käydä vanhempiensa kanssa keskustelua virikeäitiydestä tms. aikuisten asioista. Ihmettelen toimintaasi tässä ap!

Vierailija
45/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuttuisi tuollaiseen asiaan kun en yhtään tiedä mitä äidin päivään sisältyy siellä kotona. ei niistä syistä useinkaan kerrota muille vanhemmille. ja niitä on paljon mutta ethän sinä sitä käsitä kun sinä ymmärrät vain oman elämäsi! olet niin yksinkertainen!

Vierailija
46/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap manipuloi hienosti tytärtään. Oletko miettinyt ap sitä, että olisit voinut kommenteillasi ohjata sinun ja tyttäresi keskustelun ihan toisille raiteille? Ei, sen sijaan syötit jo valmiiksi hänelle asennemielipiteesi siitä, miten lapset ovat päiväkodissa kun heidän "huonot" vanhempansa ovat samanaikaisesti kotona vauvojensa kanssa. Olisit voinut ihan hyvin sanoa yleisellä tasolla, että päiväkotikavereiden äideillä nyt on vaan mahdollisuus hakea jostain syystä lapsensa aikaisemmin kotiin ja kun lapsi olisi kysynyt syytä, niin olisit voinut yleisesti kertoa, miten eri perheissä on erilaisia tilanteita ja siksi kaikkien lapset eivät ole päiväkodissa samanaikaisesti kuin teidän lapsi. Juuri ap:n kaltaiset asennevanhemmat syöttävät omille lapsilleen omia usein hyvin yksipuolisia mielipiteitään ja saavat tällä myös lapsensa ajattelemaan niin kuin he itse ajattelevat. Itse ainakin haluan kasvattaa lapseni suvaitsevaiseksi ja sitä paitsi olen sitä mieltä, että päiväkotilapsien ei ylipäänsä tule käydä vanhempiensa kanssa keskustelua virikeäitiydestä tms. aikuisten asioista. Ihmettelen toimintaasi tässä ap!

Samaa mieltä. Keskustelisit ap antipatiastasi virikehoitoa kohtaan aikuisten kanssa, ei 4,5 vuotiaan lapsesi.

Vierailija
47/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei se päiväkoti mikään helvetin esikartano ole, ihan mukava paikka, jossa tytöllä on kavereita.

Jos kyse olisi ollut jostain työjutusta, olisin selittänyt jotain tuollaista. Hän tavallaan käsittää sen, koska isi vie aina aamuisin ja tietää että se on siksi, että äiti tulee aiemmin sitten hakemaan.

Jos on töissä, ei musta ole niin erityisen huono äiti. Rahaa on tienattava kumminkin. Joten jos sanoisit noin, sinä valehtelisit lapsellesi. Mäkään ei sanonut, että huonot äidit vievät lapsia hoitoon, vaikka ovat kotona vauvan kanssa. Sanoin, että siksi he voivat tulla hakemaan aiemmin.

Jos kyse olisi eskari-ikäisistä, niin olisin sanonut, että eskarin jälkeen kotiin menevä pääsee sinne silloin siksi, kun äiti/isä on kotona vauvan/pienemmän sisaruksen kanssa, mutta meillä kummatkin käyvät töissä ja siksi olet päiväkodissa sen jälkeen.

ap

päivähoito on huono juttu ja kotihoito parempi?

Itse olisin sanonut, että jokaisella lapsella on eripituiset hoitopäivät, koska joka perheessä on erilainen tilanne vanhempien töiden ja muiden menojen suhteen. Itse asiassa, tästä aihepiiristä on käyty meillä keskustelua eskarin kanssa, joka on vain puolipäiväisenä ja osa lapsista taas kokopäiväisenä. Eipä tulisi mieleenkään selittää jotain paskaa siitä, että jotkut huonot äidit ovat töissä niin pitkään, että kaverisi joutuvat olemaan hoidossa koko pitkän päivän...

Vierailija
48/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen pitää jäädä sinne päiväkotiin noin pitkäksi päiväksi?

Aika huonoa vanhemmuutta minusta.

Vierailija
49/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se nyt mikään "yleensä" ole, jos joku äiti niin tekee.

Useimmat on kyllä tasan vaan kotona.

sitten käyny mielessä että äiti saattaa tehdä kotona vaikka jotain lisäduunia niinkuin yleensä äidit tekee ymmärtääkseni. esim. nettikauppa tai sitten muuta pienempi muotoista. meillä tyttö oli kyllä kotona 5 vuotiaana kun sisaruksensa oli vauva ja hyvin meni niin. tein lisäksi pientä työtä lasten hoidon ohella. lapsi ei KOSKAAN kaivannut päiväkotiin.

Vierailija
50/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkoti-ikäisen kanssa tule keskustella joka ikisestä syystä, mutkasta ja kiemurasta, että miksi joku toinen on päiväkodissa lyhyemmän aikaa kuin oma lapsi ja mitä syitä muiden perheissä mahdollisesti on. Nämä ovat aikuisten juttuja ja lasta ei saa kuormittaa aikuisten jutuilla. Voit tällä hyvin aiheuttaa lapsellesi turhaa ahdistusta. Minusta toimintasi ap ei tässä asiassa ole ollut mitenkään kehumisen arvoista. Päinvastoin.

Vierailija
51/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkoti-ikäisen kanssa tule keskustella joka ikisestä syystä, mutkasta ja kiemurasta, että miksi joku toinen on päiväkodissa lyhyemmän aikaa kuin oma lapsi ja mitä syitä muiden perheissä mahdollisesti on. Nämä ovat aikuisten juttuja ja lasta ei saa kuormittaa aikuisten jutuilla. Voit tällä hyvin aiheuttaa lapsellesi turhaa ahdistusta. Minusta toimintasi ap ei tässä asiassa ole ollut mitenkään kehumisen arvoista. Päinvastoin.

tyttönsä menisi pk kertomaan virkehoidossa oleville lapsille ja nämä nostaisivat HIRVEÄN sodan kotona äideilleen. Äidit joutuisivat ottamaan virikehoitolaiset pois ja näin vapautuisi pk paikkoja, jeeeee

Vierailija
52/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt ap sitä, että olisit voinut kommenteillasi ohjata sinun ja tyttäresi keskustelun ihan toisille raiteille? Ei, sen sijaan syötit jo valmiiksi hänelle asennemielipiteesi siitä, miten lapset ovat päiväkodissa kun heidän "huonot" vanhempansa ovat samanaikaisesti kotona vauvojensa kanssa. Olisit voinut ihan hyvin sanoa yleisellä tasolla, että päiväkotikavereiden äideillä nyt on vaan mahdollisuus hakea jostain syystä lapsensa aikaisemmin kotiin ja kun lapsi olisi kysynyt syytä, niin olisit voinut yleisesti kertoa, miten eri perheissä on erilaisia tilanteita ja siksi kaikkien lapset eivät ole päiväkodissa samanaikaisesti kuin teidän lapsi. Juuri ap:n kaltaiset asennevanhemmat syöttävät omille lapsilleen omia usein hyvin yksipuolisia mielipiteitään ja saavat tällä myös lapsensa ajattelemaan niin kuin he itse ajattelevat. Itse ainakin haluan kasvattaa lapseni suvaitsevaiseksi ja sitä paitsi olen sitä mieltä, että päiväkotilapsien ei ylipäänsä tule käydä vanhempiensa kanssa keskustelua virikeäitiydestä tms. aikuisten asioista. Ihmettelen toimintaasi tässä ap!

Lisättäköön, että tämä menetelmä ei kanna kovin pitkälle. Jossain vaiheessa lapsi/nuori tajuaa aivopesun ja vetää homman överiksi ehkä toiseen suuntaan, kapinoi. Mieheni äiti oli myös hyvä manipuloimaan, mutta ei nykyään oikeastaan tunne poikaansa - mieheni haluaa pitää mielipiteensä omanaan, että äitinsä ei vaikuttaisi niihin.

Vierailija
53/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos olisin jotain tuommoista ympäripyöreää sanonut, seuraa vaan sata miksiä, miksi meillä ei ole äiti kotona, miksi on mahdollisuus hakea jne.

Hän aidosti hämmästyi sitä kun tajusi, että on omin silmin kyllä nähnyt, että noiden äideillä on oikeasti vauva mukana, ja ovat sitten kotona.

Mä en sanonut sitä huonoksi, sanoin että näin on heillä sovittu. Lapsesta itsestä se tuntui huonolta, että äiti ja vauva saa olla kotona ja x tai y ei.

Meillä on kyllä suvaitsevaisuusasiaa ihan alkaen siitä, että eräs ystäväni + miehensä ovat tytön kummit, ja heillä on 2 miehen rekisteröity parisuhde.

Plus tyttöni paras kaveri päiväkodissa on maahanmuuttajaperheestä, joten en ole tainnut kasvattaa lapsia ihan suvaitsemattomaksi.

Jos muuten kyse olisi tästä kaverista, niin olisin varmaan kertonut, että kun z:n äiti ja isi puhuvat kotona q-kieltä (tähän lapsi on itse kiinnittänyt huomiota ja oppinut muutaman sanan tätä kieltä, kaveri on opettanut), niin on hyvä, että kaveri saa oppia hyvin suomea leikeissä päiväkodissa.

Mutta heillä on koko lössi (3 lasta) päiväkodissa ja vanhemmat omistavat erään pizzerian.

ap

Vierailija
54/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet ketjun, niin lapsi on siis noin klo 9-15.30 päiväkodissa ja muutaman vuoden päästä esikoulussa, koska mä meen jo seitsemäksi töihin ja isä voi mennä myöhemmin.

ap

Miksi hänen pitää jäädä sinne päiväkotiin noin pitkäksi päiväksi?

Aika huonoa vanhemmuutta minusta.

Vierailija
55/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen osa-aikaitöitä. Ja mun lapsi ihmettelee, miksi jotkut äidit&isät on niin pitkiä päiviä töissä, eikö niille tule ikävä lapsiaan. Sanoin että jotkut vanhemmat haluavat enemmän rahaa kuin toiset. Toiset taas haluavat olla enemmän lastensa kanssa.

Varsinkin näinä aikoina. Olen suorastaan surullinen puolestasi :(

Etkö ihan oikeasti ymmärrä että kaikki eivät voi noin vaan valita työaikojaan, vaan työtä on tehtävä jos sen haluaa säilyttää?

Ja ei, ei kolahtanut. Teen puolikasta työaikaa ja hoidamme 2 ja 4-vuotiaat kotona.

Vierailija
56/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä pitäisi yli viittä tuntia.

Vierailija
57/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oma lapsesi kysyy suoraan, mikset hae häntä jo 14-14.30 kuten haetaan eritellyt 2 muuta lasta, joiden äidit ovat kotona?

Jos kiertelee juttua, jää vaikutelma, että siinä on jotain huonoa tai salattavaa.

Siinä ei oo mitään kuormittavaa. Tietäähän heidän omatkin lapset, että äiti on kotona vauvan kanssa.

Kuormittavaa olisi jos kertoisin, että siksi kun x:n äiti on masentunut ja nykyään mielenterveyspotilas, ja y on niin jäljessä kehityksessä, että tarvitsee ryhmän tukea. Mutta sekä x ja y ovat ihan tavallisia lapsia, tiedän vanhempansa ja jos on masennusta niin hyvin on pidetty kulissit kun kehutaan kuinka lapsensa ovat niin helppohoitoisia, nukkuvat yöt jne.

Mulla ei oo mitään sitä virikehoitoa vastaan, mutta pitää olla rehellinen. Itse miettisin kyllä jonkun noin lähemmäs 5-v:n kohdalla osapäivähoitoa tai kerhoa ja eskari-ikäisen veisin eskariin, vaikka olisin kotona.

ap

Vierailija
58/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät yhtä hyvin kuin minäkin, että se on aivan kohtuullinen päivä työssäkäyvien vanhempien lapselle.

ap

Minä en ikinä pitäisi yli viittä tuntia.

Vierailija
59/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei teistä kumpikaan tee lyhennettyä päivää? Tai muuten järjestele töitään.

Meillä ei todellakaan nelivuotiaat notkuneet tuonmittaista päivää, vaan minä tein omaa työtäni kotoa käsin ja mieheni teki lyhennettyä päivää.

Meille lapset ovat tärkeimmät.

Vierailija
60/182 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan vaatii meiltä vanhemmilta pikkuisen enemmän kyvykkyyttä osata kertoa asiat lapsille niin, ettei oma asenne puske läpi niin kuin sinulla. Juu, usein tulee jatkokysymyksiä ja taitava vanhempi osaa niihinkin kysymyksiin vastata yleisellä tasolla niin, että lapsi on lopulta tyytyväinen. Mielestäni et ap hoitanut asiaa mitenkään hyvin, eikä kruunuasi kirkasta se, että teillä on homokavereita ja lapsellasi maahanmuuttajaystävä. Aika kaukaa haettua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä