Itsekkäästi vain yksi lapsi. En halua enempää.Entä muut?
Kommentit (80)
Ilman mitään mollaamisia tai tunteenpurkauksia, mutta se ei sitten onnistunut (yllätys?). Paitsi etten sanonut että monilapsiset perheet on parempia, vaan että lapsen on keskimäärin parempi kasvaa suurperheessä. Ekologiselta kannalta ajateltuna siis. Olisin halunnut vain huvikseni tarkastella tätäkin asiaa myös hiukan eri näkökulmasta.
t. suurperheen onnellinen äiti, jolla ei ole tarvetta mollata ketään ja jolle ekologisuus on lähellä sydäntä oleva asia.
Sinä esitit vain mielestäni naurettavan väitteen, kun sanoit, että yksilapsisissa perheissä lapsi oppii kuluttamaan ja sen takia monilapsiset perheet ovat parempia. Väite ei vain ole pätevä, eikä sille ole mitään perusteluja todisteeksi.
Johan tulee jos vaikka nimitystä kun uskaltaa sohaista suurperheellisen elämätä.
44 olet
aivan hukassa. Jos maapallon sietokyky on jo ylitetty, ei voi olla mitenkään parempaa hankkia viittä kuin yksi lapsi, sillä perusteella, että niistä viidestä tulisi "luontoystävällisiä". :D Voi härreguud, yleistyksesi on täyttä potaskaa.
Yksi lapsi=väkiluku vähenee, viisi lasta=väkiluku kasvaat.ainoa lapsi
Viesti 44 on muuten omasi - totta kyllä, että olet aivan hukassa. :)
Sen jälkeen viittaat kahteen eri viestiin. Siihen jossa verrattiin 1 lapsi vs. 5 lasta,. että yhteenkin lapseen saa kulumaan paljon jos haluaa ja on varaa. Asennekasvatuksesta puhuttiin taas jossain toisessa viestissä, että onhan silläkin jotain vaikutusta. Mutta ethän sinä välitä järkevästä keskustelusta, koska ainoa sanomasi on, että vain yhden lapsen synnyttäminen on hyväksyttävää - ja parempi olisi, kuin ei sitäkään! Mieti hei oikeasti... ja häivy tältä palstalta, ellei sinulla ole taitoja keskustella asiallisesti.
Täällä menee sekaisin, että kuka kirjoittaa mitä. Nämä on niin suuria asioita, että ihmiset tuntuu provosoituvan suuntaan jos toiseen.
t.66, ei vielä yhdenkään lapsen äiti, jolle ekologisuus on myös lähellä sydäntä
Sinun tuttavapiirissäsi monilapsiset perheet ovat mielestäsi ärtyneempiä. No, minulla on niin että ne yhden lapsen perään katsovat vanhemmat on herkempiä. Ne joilla on monta lasta huutaa välillä, mutta ne on luonteeltaan vahvempia - ja ne hissukat jotka yrittää olla täydellisiä vanhempia ainoalle lapselle, ovat stressaantuneempia. Mutta tämä on siis vain minun tuttavapiirissäni, en todellakaan lähde yleistämään sen enempää! Minä olen sitä mieltä, että jokainen hankkikoot niin paljon lapsia kuin haluaa - enemmän niistä on aina iloa, kuin surua.
Mikä ihmeen laskelmointi? Minä en ole missään vaiheessa mollannut suurperheitä heidän lapsiluvustaan. Olet itse tehnyt tulkintavirheen. Sinä esitit vain mielestäni naurettavan väitteen, kun sanoit, että yksilapsisissa perheissä lapsi oppii kuluttamaan ja sen takia monilapsiset perheet ovat parempia. Väite ei vain ole pätevä, eikä sille ole mitään perusteluja todisteeksi.
Tiedoksesi, en ole svenssoni enkä hihhuli, otin vain kantaa väitteeseesi, jota en mitenkään kääntelemällä saa kuulostamaan järkevältä. :)
Minulle on aivan sama paljonko sinä tai kukaan muukaan hankkii tai on hankkimatta lapsia. Toivon vain, että jokainen ajattelee lastensa tulevaisuutta, ja kasvattaa heistä ekologisesti tiedostavia ihmisiä. (ja vielä, en ole myöskään katkera mistään, vaan oikein onnellinen ihminen) :)
Juttelet minun kirjoittamastani viestistä jollekin toiselle. Ole huolellisempi, äläkä sotke argumentteja keskenään, kiitos.
totta totta. Käsitit valitettavasti viestini väärin. Ekologiselta kannalta ajateltuna viisi lasta ei voi olla parempi kuin yksi, MUTTA minusta jokainen saa synnyttää ja kasvattaa niin monta taaperoa kuin haluaa. Toivon vain, että jokainen vanhempi kasvattaa lapsistaan ekologisesti tietoisia ihmisiä, sillä kyse on lasten tulevaisuudesta. :)
t44
Sinä osaat keskustella järkevästi. Kuten olet ehkä huomannut, ekologisuudesta vaahtoava ei siihen kykene.
lapsen hankkiminen on vähemmän itsekästä kuin monen. Hassusti asetettu kysymys. Miten yhden lapsen hankkiminen voisi olla itsekästä?
Että riistää lapseltaan sen tärkeimmän lahjan, eli sisaruksen! Ja ihan vaan oman laiskuutensa tähden, kun kaikki on sitä että minä en halua, minä haluan muuta jne.
totta totta. Käsitit valitettavasti viestini väärin. Ekologiselta kannalta ajateltuna viisi lasta ei voi olla parempi kuin yksi, MUTTA minusta jokainen saa synnyttää ja kasvattaa niin monta taaperoa kuin haluaa. Toivon vain, että jokainen vanhempi kasvattaa lapsistaan ekologisesti tietoisia ihmisiä, sillä kyse on lasten tulevaisuudesta. :)
t44
Tämä oli ensimmäinen viestisi, josta pidin.
Se on sentään realistinen!
Eikä se ole riitaa haastava.
Minustakin on erittäin tärkeää opettaa tuleville sukupolville arvostamaan luontoa.
Ainoastaan silloin se on minusta epäitsekästä kun tulee vahingossa raskaaksi, päättää silti pitää lapsen ja rakastaa häntä.
Kummaa saivartelua täällä.
Itsekkäät syyt vs. lääketieteelliset syyt olla saamatta/hankkimatta enempää lapsia.
oppii kyllä ajattelemaan ympäristöystävällisesti, kuten myös monilapsisesta perheestä tulevat lapset, jos heidät siihen opetetaan. Ei se liity mitenkään siihen, että ainoa lapsi olisi jotenkin hemmoteltu ja siten kykenemätön ajattelemaan maapallon parasta. Mielestäni maapallon kannalta ajateltuna yksi lapsi on parempi kuin monta.
haluan varmaan kaksi lasta tulevaisuudessa. Saa nähdä miten käy... Mielestäni ei ole itsekästä hankkia vain yhtä, tai jopa yhtä. Ihan hyvä luku. Olin ja olen ainoa ja onnellinen lapsi.
Ensimmäiset kuukaudet olivat kauheita, unenpuute vaivasi enkä ole tippaakaan äitityyppiä.
Jos olisin epäitsekäs, olisin tyytynyt yhteen tai kahteen ja antanut kaiken aikani ja energiani vain näille kahdelle, oltaisiin panostettu rahallisesti enemmän näihin yhteen tai kahteen, samoin harrastusten tukemiseen olisi uhrattu enemmän aikaa jne.
Ollaan haluttu monta lasta, koska tykkäämme vauva-pikkulapsiajasta ja lapset kulkevat mukana osana meidän elämää... Ollaan siis aika itsekkäitä.
Turha kuvitella että joku nyt yhtäkkiä rupeaisi asumaan kakkimajatasolla tai pesemään pyykkiä avannossa, vaikka lapsia olisi perheessä 12 ;)
"Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat".. Tarkoitan tällä siis sitä, kun joku puhui täällä että "yksilapsiset perheet eivät joudu kasvamaan samalla tavalla eikä ne joudu hillitsemään niitä rasittavia lasten välisiä riitoja" jne. x)
Että oletteko te useamman lapsen vanhemmat jotenkin "jalostuneet" paremmiksi kuin yhden lapsen vanhemmat, niin kuin nyt annatte ymmärtää?? Kun olette kärsineet niiiin paljon, hermotkin tietenkin menee useammin koska on useampi lapsi.. niin joo.
Kyllähän se on niin, että ei riipu lasten lukumäärästä, kuinka hyvä vanhempi ihminen on lapselleen/lapsilleen. Tehkäämme kaikki parhaamme.
Ja nyt kun sanon tämän seuraavan, havaitsemani, asian, älkää ajatelko että yleistäisin tämän kaikkiin, se on ainoastaan minun havaintoni lähipiirissäni olevista ihmisistä; vanhemmat, joilla on useampi lapsi (sanotaan enemmän kuin kolme) vaikuttavat aina olevan pinna kireällä, parisuhdeongelmia riittää. Valittavat useammin kuin yhden lapsen vanhemmat. Ei ole aikaa mihinkään menoihin, lasten kanssa yhdessä, jos pyytää. Siis jos minä pyydän.
Minä olen (joku varmaan jo arvasi) yhden lapsen vanhempi, tietoisesti. Mieheni ja minä emme kaipaa enempää lapsia, vaikka sukulaisten ja monien ystävien mielestä "yksi ei ole mikään lapsien lukumäärä lainkaan, koskas se toinen tulee". Meillä on aikaa tehdä kaikenlaista, parisuhde voi hyvin kun on aikaa toisillemme. Lapsen kanssa on helppo lähteä minne vaan. Elämä maistuu ihanalta näin! Ei meidän tarvitse ajatella sitä kun me joskus kuolemme, mitä lapselle tulee sitten eteen. Hän on silloin toivottavasti jo aikuinen ihminen ja osaa hoitaa asiat. Ei se ole meidän velvollisuus. Me olemme täysin itsekkäistä syistä halunneet lapsen, siis siksi kun vain halusimme lisääntyä ja kasvattaa jälkeläisen. Niin ihmiset tapaavat tekemään, mitäpä sitä hävetään. Eikä sisaruksia mielestäni pidä lapselle tehdä lapsen takia, pitää ajatella onko kykenevä kasvattamaankin useampaa.
Toivottavasti teillekin useamman lapsen vanhemmat elämä maistuu! Niin makaa kuin petaa. :)