Itsekkäästi vain yksi lapsi. En halua enempää.Entä muut?
Kommentit (80)
Meillä on vain yksi lapsi. Kavereita riittää naapurustossa, jatkuvasti ovat pihalla tai meillä tai jonkun kaverin luona leikkimässä.
Eipä ne sisarukset mitään ainoita autuaaksi tekeviä ole. Mm. kaveripiirissäni olen "saanut" seurata paria tapausta jotka eivät ole sisarustensa kanssa missään tekemisissä, syystä tai toisesta.
Aika ankeaa seurata myös näitä kolmen, neljän, viiden lapsen perheitä joissa vanhemmista näkee että ovat sietokyvyn rajoilla. Äyskitään, tiuskitaa, parisuhde kairlla. Mutta täytyyhän niitä lapsia useampi olla... kun naapurillakin on, ja sukulaisilla...
Nykyisessä maailman tilanteessa on ihan huippuitsekästä hankkia useampi kuin yksi lapsi.
Eipä käy kateeksi kun katselee monilapsisia perheitä joissa äiti/isä karjuu tukka pystyssä jälkikasvulleen. Kakaroita on vaikka muille jakaa, homma on selkeästi lähtenyt vähän hanskasta...
Parisuhdekin voi varmaan tosi mainiosti...
Jos joku ajattelee ettei jotain hautajaisjärjestelyjä kykene itse hoitamaan niin jo on ankeaa. Onneksi itselläni, ainoalla lapsella, on paljon sukulaisia jotka isän hautajaisjärjestelyissä olivat mukana.
Ja tosiaan, sisarukset ei välttämättä aikuisina ole edes tekemisissä keskenään.
Pikemminkin on itsekästä hankkia enempää kuin yksi lapsi liikakansoitettuun maailmaan ekologisia jalanjälkiä lisäämään.. Epäitsekästä olisi varmaan olemassaolevien lasten adoptointi ulkomailta.
Mitä tulee tuohon, että on yksin vastuussa vanhemmista, jos ei ole sisaruksia, niin mitä puppua! Vanhainkodeissahan nuo vanhukset hoidetaan. Moniko teistä aikoo ottaa vanhempansa kotiinsa asumaan ?
Kuinka joku voi höpöttää ekologisista jalanjäljistä, kun kyseessä on niinkin tärkeä asia kuin omien lasten saaminen? Voihan lapset kasvattaa luontoystävällisiksi! Suomessa on vielä tilaa, otetaanhan tänne pakolaisiakin.
Adotiolapsen ottaminen ei ole sen kummallisempi juttu: siinäkin ylläpidetään stä mahdollisuutta, että maailmassa kuitenkin kasvatetaan enemmän lapsia. Myisikö joku köyhä maalainen Kiinassa lapsensa, ellei luottaisi siihen että lapsi saa välittävän kodin kun joku kerran maksaakin? Millä oikeudella vieraan ihmisen vahinkolapsi vie oikeuden sinun biologisen lapsen syntymältä?
Vanhempani asuvat palvelutalossa, mutta me olemme tekemisissä lähes päivittäin ja isovanhemmille on suurta iloa nähdä jälkipolvensa.
Meillä on kuusi lasta ja hommaa riittää, mutta elämä on täyttä ja mielekästä ja hienoa. Lapset on iältään 1v - 11v. Mä olen hyvin onnellinen ja tyytyväinen elämääni, ja toivon että muutkin ovat. Ja se tyytyväisyyshän ei ole sidoksissa lapsilukumäärään.
Kuinka joku voi höpöttää ekologisista jalanjäljistä, kun kyseessä on niinkin tärkeä asia kuin omien lasten saaminen? Voihan lapset kasvattaa luontoystävällisiksi! Suomessa on vielä tilaa, otetaanhan tänne pakolaisiakin.
Tämä lause kuvastaa sen, että et ole todellakaan tajunnut asian ydintä.
Huh huh. Vai kasvattaa luontoystävällisiksi.....jepjep.
5 lasta vaatii ihan erilaisen kurin, kuin ainoan lellikin kaitseminen. On luonnollista että useamman lapsen äiti suuttuu toisinaan, ja miksei saisi? Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tunteisiin mahtuu mukaan paljon onnellisuutta ja rikkaampaa elämää monen lapsen ansiosta.
Olen joskus miettinyt, että yhden lapsen vanhemmat eivät joudu tilanteisiin joihin monilapsiset perheet joutuvat kasvamaan. Ei tule riitoja, joita pitäisi hillitä. Sikäli vain yhden lapsen vanhempien on helppo kuvitella olevansa täydellisiä. Eivät uskalla tehdä isompaa perhettä, jos perhekoon hallitseminen askarruttaa?
asenteesi on kuin yhdellä ketulla eräässä vanhassa kansansadussa: kun kettu menetti häntänsä, se halusi taivutella muutkin ajattelemaan ettei hännän pitäminen kannata - motiivi oli se, ettei se itse erottuisi joukosta...
tai ei olisi riitoja. Päinvastoin, yleensä sitä ajatellaan että antaa olla tämä lasten tekeminen kun ei enempään pysty ;) Monilapsiset kuvittelevat olevansa yleensä niin paljon parempia siinä suuressa ahkeruudessaan.
Käytännössä se yleensä menee niin, että siihen ainokaiseen halutaan satsata, myös taloudellisesti, hänen kanssaan halutaan matkustella jne eli tämä ainokainen oppii jo pienestä aika hienosti kuluttavan elämäntyylin.
Suurperheessä kasvanut lapsi taas todennäköisemmin kasvaa automaattisesti siihen että kaikkea kivaa ja "tarpeellista" ei mennä noin vain kaupasta ostamaan eikä matkustelu ole joka vuotista huvia.
Niin että vaittäisin että maapallon kannalta yksilapsisuus EI ole hyvä juttu.
Tämä lause kuvastaa sen, että et ole todellakaan tajunnut asian ydintä.
Huh huh. Vai kasvattaa luontoystävällisiksi.....jepjep.
Lakkaa sinä syömästä tai hyppää kaivoon, tuhlaamasta täällä maailman energiavarastoja. Tai lähde Kiinaan/Intiaan tekemään laittomia abortteja - tekisit palveluksen koko luomakunnalle?
Koita hyväksyä se tosiseikka, että ihmisillä on perusoikeus syntyä tähän maailmaan. Oli sinun "ekologianäkemyksesi" mikä tahansa. Ihminen käyttää hyödykseen ympäristöään, ja siihen on turha saarnata naurettavia perusteluja syntyvyyden sääntelystä. Hyväksy myös se seikka, ettei sinusta ole useamman lapsen kasvattajaksi...
Suotakoon se oikeus heille :)
Ilman muuta! Mutta turha sanoa, ettei muidenkaan pitäisi. Se on jo ällöttävää.
Eikä tarvitse perinnöstäkään riidellä.
käytät ihan matematiikkaa, voit olla varma, että viisi lasta kuluttaa enemmän kuin yksi. Oletkos ajatellut niin, että ne viisi lasta, jotka ovat lapsena olleet vailla reissuja yms. voivatkin aikuisena haluta menestyä ja matkustella kahta kauheammin, kun eivät ole sitä aiemmin saaneet kokea? Teoriasi ei toimi. Itsekästä on hankkia yhtään lasta tänne maapallolle, jonka kestokyky on ylitetty vuosia sitten.
Minä, ainoa lapsi, en varmasti ole oppinut huikentelevaista elämäntyyliä yhtään sen enempää kuin viisilapsinen katraskaan. Matkustan kyllä, mutta pidän huolen ekologisesta jäljestäni niin kotona kuin reissussa. Ja ei, en usko, että kaikki muut ainoat lapset minua lukuun ottamatta ovat hirveitä kuluttajahirmuja.
Ei sitä voi lähteä yleistämään. Kun välit omiin vanhempiin ovat etäiset, suurikaan sisarusluku ei paljon auta. Oli yksi tai monta lasta, luonne ratkaisee
5 lasta vaatii ihan erilaisen kurin, kuin ainoan lellikin kaitseminen. On luonnollista että useamman lapsen äiti suuttuu toisinaan, ja miksei saisi? Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tunteisiin mahtuu mukaan paljon onnellisuutta ja rikkaampaa elämää monen lapsen ansiosta.
Olen joskus miettinyt, että yhden lapsen vanhemmat eivät joudu tilanteisiin joihin monilapsiset perheet joutuvat kasvamaan. Ei tule riitoja, joita pitäisi hillitä. Sikäli vain yhden lapsen vanhempien on helppo kuvitella olevansa täydellisiä. Eivät uskalla tehdä isompaa perhettä, jos perhekoon hallitseminen askarruttaa?
Ai että yhden lapsen perheessä ei tule riitoja... Eikä tarvitse vanhempien kasvaa.
Oletko tosiaan noin tyhmä vai esitätkö vaan?
Kyllä kuule ihan yksikin lapsi saattaa olla haasteellisempi kuin vaikkapa kolme.
Kaikki ei pysty tekemään useampaa lasta, oli syy mikä tahansa.
Naisella tulee yleensä ikäkin vastaan neljänkymmenen paikkeilla...
Miksi pidät yhden lapsen saamista itsekkäänä? Toinen lapsi olisi jo ajan uhraamista? Kukin tekee sen mihin rahkeet riittää, ja jos katsoo että perhe estää jotenkin elämästä, ei ole tietenkään kypsä saamaan enemmän lapsia. Ihmiset on erialisia ja toiselle ei sovi yksikään lapsi, toiselle sopii mainiosti vaikka viisi. Luulen kuitenkin, että kun lapsiluku jää yhteen vaikka vanhemmat pysyvät yhdessä, seuraavan tekemiseen on jokin vakavampi este.