Mun kaaliin ei mahdu millään, että sivistystyneet suomalaiset puolustaa ruumiillista kuritusta
Haavi jäi auki, kun hyvä ystäväni oli sitä mieltä, että "kyllä minä ainakin lapselleni annan piiskaa, jos nenille hyppii".
Siis miten voi olla niin yksioikoista porukkaa vieläkin olemassa, ettei piiskalle keksitä muuta vaihtoehtoa?
Ikinä en ole lapseeni(11v.) kajonnut, enkä kajoa. Kauhistuttava ajatuskin.
Kommentit (48)
jos ei lapsi tottele kun antaa tukkapöllyä, silloin ei kyl auta muukaan!
Sanokaa mitä sanotte, mutta ennen kaikkea käyttäkää maalaisjärkeä.
Paras lasten kasvatus on mielestäni "vanhanaikainen" kasvatus, jossa lapsen tulee kunnioittaa vanhempiaan.
Isäni kuritti. On edelleen kuusikymppisenä "kiivas". Eihän sellaista pysty kunnioittamaan! Hänhän käyttäytyy kuin lapsi!
Jos olisin poika, olisin teininä varmaan mätkinyt takaisin, mutta olin pienikokoinen tyttö. Enpä uskaltanut. Siinä "kunnioitukseni" ydin. Pelko.
On aika vanhanaikaista kunnioittaa itseään fyysisesti vahvempaa. Minä kunnioitan rauhallisia ja viisaita, sellaisia, joilla ei mene hermot ja jotka käyttäytyvät kuin aikuiset, kuten äitiäni. Luunappeihin turvautujat ovat säälittäviä.
minä olin meistä varmaan villein. Vanhempani eivät hyväksyneet ruumiillista kuritusta. Äiti on kertonut, kuinka nöyryyttävänä hän koki, kun sai lapsen selkään. Lopulta äiti oli kerran napannut isältään vyön ja mäiskinyt tätä jaloille huutaen että "nyt tiedät miltä tämä tuntuu". Siihen oli kurritus loppunut. Isän puolella mummi oli laittanut aina papan asialle, joka ei ollut raaskinut antaa oikeasti selkään. Poikien oli pitänyt huutaa, jotta mummi oli luullut kurituksen toteutuvan :)
Me emme koskaan saaneet siis selkään, mutta kuri oli kyllä. Vanhemmilla oli siis AUKTORITEETTIA, jota ei tarvinnut väkivallalla tehostaa. Äiti nalkutti ja iskä huusi tai piti tiukkoja puhutteluja, jos aihetta oli. Se riitti, ei ollut myöskään aresteja jne. Meistä kaikista on kasvanut suorastaan esimerkillisiä kansalaisia ja perheen välit ovat todella kiinteät. Sama homma siskollani, jonka kaikki kuusi lasta (joista pari hyvinkin villiä ja tempperamenttista) on kasvanut nuoria, joita kehutaan reippaudesta ja hyvästä käytöksestä joka paikassa.
Kun meitä ja siskon muksuja vertaa sukumme niihin lapsiin, joita on kuritettu väkivallalla, niin huhhuh, mikä ero. Nämä nuoret ovat ynseitä ja varautuneita, pienemmät käyvät aivan ylikierroksilla. Poikkeuksetta jos vanhemmat valittavat lastensa kurittomuudesta tai umpimielisyydestä, löytyy taustalat ruumiillista kuritusta.
Omien käytännön kokemusten lisäksi tahdon ottaa esille myös periaatetason; Lapsen oikeuden omaan ruumiseensa ja oikeuden ruumiilliseen koskemattomuuteen. Miksi tämä nähdään aikuisen perusoikeutena, muttei lapsen? Ja jos aikuinen ei löydä muita keinoja kuin fyysisen väkivallan, on kyse hänen omasta kyvyttömyydestään kasvattaa, ei lapsen reagoimattomuudesta muuhun kurinpitoon. Kasvatuksen tulee olla johdonmukaista, pienestä lähtien. Silloin vanhemman sana riittää.
Muistakaa, että te ette omista lapsianne, he ovat vain lainassa!
Jos ajattellaan koko maailmaa ja koko historiaa. Tämä väkivallattomuus länsimaissa on kuitenkin vain lyhyt pieru saharassa sen rinnalla.
Vanhempien kunnioittaminen on perustunut nimen omaan pelkoon lyönneistä ja/tai hylkäämisestä. Sellainen kasvatus ei ole tehnyt ihmisistä itsenäisiä eikä erityisen älykkäitä, mutta ei se ole ollut tarkoituskaan. Tarkoitus on ollut että lapset olisivat vaivattomia, nöyriä, tottelevaisia ja hyviä "renkejä" ja "piikoja". Itsenäinen ja älykäs ihminenhän ei ole sellainen, vaan hän saattaa kyseenalaistaa kaiken vanhan ja luoda jotain uutta.
Ehkä lyömällä kasvatus on jatkanut ihmiskunnan väkivallan kierrettä. Mutta toisaalta, ovatko ihmiset muuttuneet onnellisiksi kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt (vaikkei ehkä loppunut kokonaan)? Onko itsenäinen ja riippumaton sen onnellisempi kuin alistettu ja piippuvainenkaan? Ja entä jos länsimaiset ihmiset onnistutaan kasvattamaan lopulta täysin väkivallattomiksi? Merkitseekö se onnen aikaa vai ainoastaan sitä, että heistä tulee heikkoja ja edelleen väkivallalla kasvatetut kansat polkevat heidät jalkoihinsa ja he häviävät maan päältä?
Poikkeuksetta jos vanhemmat valittavat lastensa kurittomuudesta tai umpimielisyydestä, löytyy taustalat ruumiillista kuritusta.
Tätä en kyllä täysin allekirjoita!Poikkeuksetta jos vanhemmat valittavat lastensa kurittomuudesta tai umpimielisyydestä, löytyy taustalat ruumiillista kuritusta.
Tarkoitin juuri näitä sukulaisia ja tuttavia, joista puhuin, en yleisesti.
..tärkeä, että tästä voidaan tehdä avaus vaikka joka päivä. Osa ihmisistä ei tajua edelleenkään, mitä pahaa välivallassa on, mutta se, että aiheesta puhutaan ja näille ihmisille tuo pahuus kerrotaan aina saa jonkun yksilön tajuamaan asian.
On selvää, että luunappi tai tukistaminen ovat väkivaltaa. Tai jos joku on eri mieltä, niin kysyisin, että mihin teidän mielestänne niide teho perustuu? No, voin kertoa: pelkoon. Lapsi pelkää, että vanhempi häntä satuttaa. On sairasta kasvatusta, mikäli omaa lastaan vapaaehtoisesti satuttaa. Sairasta.
Sen lisäksi se on myöskin laitonta, jos joku ei sitä tiennyt. Toki voitte olla lainkin kanssa eri mieltä. Se on vähän sama kuin te varmaan olette sitä mieltä, että varastaminenkin on sallittua, jos varastaa vain pikkuisen, eikö niin? Väkivaltakin on siten sallittua, jos vain vähän tukistaa, eikä edes lyö....????
En voi kertoa mistä päin Suomea olen, mutta kerron ammattini puolesta tätä asiaa käsitellyn useampaan kertaan. Satoja, ellei tuhansia kertoja.
Puolustamatta mitään kantaa, haluan teiltä - sekä asian puolesta puhujat että vastustajat - yksinkertaisia selkeitä ja mahdollismman lyhyitä kirjoituksia keinoista millä laittaa lapsi kuriin. Asettaa hänelle niin selkeät rajat että hän tietää paikkansa ja osaa arvostaa muita ihmisiä.
Kurilla tarkoitan tänä päivänä soveliaammaksi katsottua sanaa "raja". Olen kohdannut vuodesta toiseene aina vain huonommin käyttäytyviä lapsia, keskustellut kollegoideni kanssa ja viimeisen 30 vuoden aikana on nähtävissä järkyttävä muutos huonoon suuntaan. Viimeinen 10 vuotta on ollut pahin.
En voi kertoa mistä päin Suomea olen, mutta kerron ammattini puolesta tätä asiaa käsitellyn useampaan kertaan. Satoja, ellei tuhansia kertoja.
Puolustamatta mitään kantaa, haluan teiltä - sekä asian puolesta puhujat että vastustajat - yksinkertaisia selkeitä ja mahdollismman lyhyitä kirjoituksia keinoista millä laittaa lapsi kuriin. Asettaa hänelle niin selkeät rajat että hän tietää paikkansa ja osaa arvostaa muita ihmisiä.
Kurilla tarkoitan tänä päivänä soveliaammaksi katsottua sanaa "raja". Olen kohdannut vuodesta toiseene aina vain huonommin käyttäytyviä lapsia, keskustellut kollegoideni kanssa ja viimeisen 30 vuoden aikana on nähtävissä järkyttävä muutos huonoon suuntaan. Viimeinen 10 vuotta on ollut pahin.
Jotenkin vanhempani ja siskoni ovat kasvattaneet lapsistaan hyvinkäyttäytyviä, vaikka fyysistä väkivaltaa ei ollut. Ei varmaankaan ole kyse niinkään yksittäisistä kurinpitotoimista, vaan kokonaisuudesta ja perheen sisäisestä dynamiikasta. Vanhemmille aiheutettu mielipaha toimi sekä pelotteena että rangaistuksena.
En voi kertoa mistä päin Suomea olen, mutta kerron ammattini puolesta tätä asiaa käsitellyn useampaan kertaan. Satoja, ellei tuhansia kertoja. Puolustamatta mitään kantaa, haluan teiltä - sekä asian puolesta puhujat että vastustajat - yksinkertaisia selkeitä ja mahdollismman lyhyitä kirjoituksia keinoista millä laittaa lapsi kuriin. Asettaa hänelle niin selkeät rajat että hän tietää paikkansa ja osaa arvostaa muita ihmisiä. Kurilla tarkoitan tänä päivänä soveliaammaksi katsottua sanaa "raja". Olen kohdannut vuodesta toiseene aina vain huonommin käyttäytyviä lapsia, keskustellut kollegoideni kanssa ja viimeisen 30 vuoden aikana on nähtävissä järkyttävä muutos huonoon suuntaan. Viimeinen 10 vuotta on ollut pahin.
riippuen paljon lapsesta, millaiset keinot juuri häneen tepsii. Yleisenä "sääntönä" voisi olla vaikka ADHD-perhekoulun kasvatusohjeet.
Kirjoituksesi oli hieman sekava. Mitä siis oikein haluat ja ihmettelet? Itselleni ei missään nimessä ole mikään yllätys kun sanot, että nykylapset käyttäytyvät keskimäärin huonommin kuin esim. 10-20 vuotta sitten. Siihen yhtenä syynä on mm. nykyajan hektinen työelämä, jolloin liian monella ei ole tarpeeksi aikaa lapsilleen.
No, sekavuudestasi huolimatta vastaan hieman...
Ei lasten kasvattaminen kai mitään tähtitiedettä ole. Viitseliäisyydellä ja omalla panostamisella pärjää hyvin pitkälle. Jaa, mitenkö lapset oppivat arvostamaan muita ihmisiä? Olisko vaikkapa vanhempien esimerkin ja opastuksen avulla? Itse olen ajatellut yrittää tätä.
Rajojen asettaminen sekä sääntöjen luominen ja niiden noudattaminen ovat olennaisia. On olemassa asioita, joita ei saa tehdä. Jos tekee, tulee rangaistus, joka riippuu lapsen iästä.
Ja huom. erittäin tärkeä seikka lisäksi: kehuminen ja rakentava ilmapiiri perheessä ovat erittäin merkittäviä seikkoja. Lapsen itsetuntoa pitää kasvattaa ja kohentaa, jotta hän itse esim. 15-vuotiaana tajuaa olla tekemättä niitä kaikista typerimpiä juttuja, joita jotkut tekevät.
En voi kertoa mistä päin Suomea olen, mutta kerron ammattini puolesta tätä asiaa käsitellyn useampaan kertaan. Satoja, ellei tuhansia kertoja. Puolustamatta mitään kantaa, haluan teiltä - sekä asian puolesta puhujat että vastustajat - yksinkertaisia selkeitä ja mahdollismman lyhyitä kirjoituksia keinoista millä laittaa lapsi kuriin. Asettaa hänelle niin selkeät rajat että hän tietää paikkansa ja osaa arvostaa muita ihmisiä. Kurilla tarkoitan tänä päivänä soveliaammaksi katsottua sanaa "raja". Olen kohdannut vuodesta toiseene aina vain huonommin käyttäytyviä lapsia, keskustellut kollegoideni kanssa ja viimeisen 30 vuoden aikana on nähtävissä järkyttävä muutos huonoon suuntaan. Viimeinen 10 vuotta on ollut pahin.
ja voin sanoa, että ei hyvältä näytä!
Poika on terrosisoinut koko perhettä pienen ikänsä, jäähyt, rangaistukse, komentaminen, lahjonta EI VAAN TEHOA! Tervetuloa kokeilemaan :D
Mutta näillä mennään ja yritän epätoivoisesti saada lapsestani suht normaalin ennen kouluikää. Harmillista jos hän vielä koulussa jatkaa käytöstänsä ja lyö kiltimpiä lapsia, mutta näillä nykyisillä säädöksillä en vain muuhun enää pysty! Näillä mennään.
Nyt onneksi jatkuvasti hakatuksi tullut pikkuveli on oppinut antamaan takaisin ja tänään puri isoveljeä takaisin. On se harmi kun se jää pikkuveljen tehtäväksi opettaa miltä tuntuu kun toinen satuttaa tunne pojalle. Harmi, että meidän 1,5 vuotiaan on pitänyt koko pieni ikänsä ottaa iskuja vastaan ja pelätä, koska me vanhemmat emme ole voineet vanhalla kurilla opettaa isommalle parissa päivässä mitä tapahtuu jos pikkuveljeä lyö. Ja kuinka se sattuu myös pikkuveljeä. Harmi,että se kasvatustyö jää nyt pikkuveljelle :( joka ei ole millään tavalla syyllinen isoveljen agressiiviseen käytökseen.
Me pistämme jäähylle, kiellämme, komennamme, juttelemme, pyydämme anteeksi ym ym sata kertaa päivässä...vaan ei se ole 4 vuoteen mitään opettanut lapselle!!!
JIPII
yksi kaveri aina selittää kuinka hänellekin on lapsena annettu piiskaa ja ihan hyvä ihminen on hänestä kasvanut.
Hyvä joo, koko aikuisikänsä kärsinyt masennuksesta. Välillä joutuu masennuslääkkeitä syömään ja terapiassa käymään.
Niin, että hyvä tuli ja kasvatus onnistui 0_o
ja voin sanoa, että ei hyvältä näytä!
Poika on terrosisoinut koko perhettä pienen ikänsä, jäähyt, rangaistukse, komentaminen, lahjonta EI VAAN TEHOA! Tervetuloa kokeilemaan :D
Mutta näillä mennään ja yritän epätoivoisesti saada lapsestani suht normaalin ennen kouluikää. Harmillista jos hän vielä koulussa jatkaa käytöstänsä ja lyö kiltimpiä lapsia, mutta näillä nykyisillä säädöksillä en vain muuhun enää pysty! Näillä mennään.Nyt onneksi jatkuvasti hakatuksi tullut pikkuveli on oppinut antamaan takaisin ja tänään puri isoveljeä takaisin. On se harmi kun se jää pikkuveljen tehtäväksi opettaa miltä tuntuu kun toinen satuttaa tunne pojalle. Harmi, että meidän 1,5 vuotiaan on pitänyt koko pieni ikänsä ottaa iskuja vastaan ja pelätä, koska me vanhemmat emme ole voineet vanhalla kurilla opettaa isommalle parissa päivässä mitä tapahtuu jos pikkuveljeä lyö. Ja kuinka se sattuu myös pikkuveljeä. Harmi,että se kasvatustyö jää nyt pikkuveljelle :( joka ei ole millään tavalla syyllinen isoveljen agressiiviseen käytökseen.
Me pistämme jäähylle, kiellämme, komennamme, juttelemme, pyydämme anteeksi ym ym sata kertaa päivässä...vaan ei se ole 4 vuoteen mitään opettanut lapselle!!!
JIPII
terapian tarpeessa tai et osaa/jaksa olla johdonmukainen rangaistuksissa.
en syö masennuslääkkeitä, en ole ikinä ollut masentunut. Äidin ja isän kanssa tosi läheiset välit ja olen itseasiassa niin epäagressiivinen, että en edes lihaa syö, koska en halua satuttaa ketään.
Ihan siis hyvä ihminen minusta tuli. Varmasti parempi kuin monesta jota on ilman kuritusta kasvatettu! Its olin ainakin super villi ja vaikea lapsi, joten enköhän ole selkäsaunani ansainnut :)
lapsemme on saanut jo toimintaterapiaa ja niillä ohjeilla toimitaan, huonolla menestyksellä!
Pappakin sanoi yks päivä, että "tukkapöllyllä toi lapsi ois saatu jo kuriin" Olen NIIN samaa mieltä! Mutta ihan tämän nykyisen lain "kiusaksikin" näytän kaikille kuinka mahtavasti pelkkä puhe tehoaa kaikkiin lapsiin!
Nuorempi siskoni ja veljeni suht vapaan kasvatuksen (eri isä).
Nuoremmat ovat työttömiä luusereita, toiselta lapsetkin huostaanotettu.
Minä ja täysveljeni olemme menestyneet elämässämme, korkeakoulutettuja, hyvätuloisia perheellisiä ihmisiä.
Vedänkö johtopäätökset?
Kyllä, myös minä olen fyysisesti kurittanut lapsiani ja se on todellakin ollut hyväksi myös heille.
jostain kumman syystä omassakin lähipiirissäni nämä kohtuullisella kurituksella kasvatetut (joihin itsekin kuulun) ovat elämässään menestyneet kaikista parhaiten, kaikilla mittareilla. Nämä ihmiset on kasvatettu rajoihin ja heiltä on vaadittu panosta perheen arjessa.
En voi muuta sanoa, kuin että häpeä! Ja voitaisiinko alkaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä? Miksi väkivalta ja pahoinpitely on "kuritusta", kun se kohdistuu niihin kaikkein puolustuskyvyttömimpiin, eli lapsiin? Mielestäni aikuinen, joka fyysisesti kurittaa lasta, omaa huonon impulssikontrollin, on säälittävä, epäempaatinen ja armoton. Älkää jaksako puolustella, te ETTE ole hyviä ihmisiä, vaan sydämmettömiä ja itsekkäitä hirviöitä. Älkää yrittäkö puolustella tekojanne, niille ei ole oikeutusta.
Tuntuipa hyvältä sanoa suoraan. Sylettää nämä "hyvä minustakin tuli vaikka hakattiin" kommentit. Miksiköhän ei juuri kuule ihmisistä, joita ei ole pieksetty, mutta jotka pieksäisivät lapsiaan? Siksi koska osaavat ja viitsivät kasvattaa lapsensa ilman väkivaltaa, kun ovat tämän kotoaan oppineet! Eivätkö hakkaajatkin viitsisi nähdä vähän vaivaa ja katkaista kierre? Olette kuvottavia, samaa s******n pohjasakkaa kuin hyväksikkäyttäjät ja vaimonhakkaajat!
Siksi se on kuritusta koska väkivalta ja pahoinpitely on ihan eri kategoriassa ainakin meillä.
Mulla ei ole mitään syytä hävetä loistavia lapsiani.
En tiedä onko pahemmat herneen nenäänsä vetäneet niitä jotka eivät itse ole puhumalla saaneet lapsiaan kasvatettua?
t: eräs erittäin sydämellinen, empaattinen äiti, nro 41
Tätä en minä ymmärrä...ja se tukistaminenkin sattuu uskokaa pois! Se sattuu sekä fyysisesti että henkisesti. Mulle on lapsena annettu "kasvatusmielessä" remmiä ja tukisteltu ja läpsitty...niistä jäi arvet sieluun enkä ikinä tekisi sellaista omille lapsilleni. Veljeni taas oppi sen väkivallalla johtamisen ja harrastaa sitä nyt omiin lapsiinsa :(:(:(