Mun kaaliin ei mahdu millään, että sivistystyneet suomalaiset puolustaa ruumiillista kuritusta
Haavi jäi auki, kun hyvä ystäväni oli sitä mieltä, että "kyllä minä ainakin lapselleni annan piiskaa, jos nenille hyppii".
Siis miten voi olla niin yksioikoista porukkaa vieläkin olemassa, ettei piiskalle keksitä muuta vaihtoehtoa?
Ikinä en ole lapseeni(11v.) kajonnut, enkä kajoa. Kauhistuttava ajatuskin.
Kommentit (48)
Totta helvetissä lapsi pitää kasvattaa rajoihin ja heiltä pitää vaatia vastuunkantoa (iän mukaan) perheen arjessa, mutta ilman väkivaltaa.
Pieni korjaus tekstiisi.
on. Eihän väkivaltaa voi mitenkään puolustaa, vaikka sitä "vain kuritukseksi" itse haluaakin kutsua.
Kyllähän lapsi VOI kestää paljonkin, osa kestää osa ei. Se, että juuri sinusta tulikin "ihan hyvä", vaikka koitkin pienenä väkivaltaa, ei tarkoita sitä, etteikö väkivallan kokeminen altistaisi myöhemmille ongelmille. Varmaan osasta hyväksikäytetyistäkin lapsista kasvaa "ihan hyviä" aikuisia, osasta sitten ei...
En voi muuta sanoa, kuin että häpeä! Ja voitaisiinko alkaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä? Miksi väkivalta ja pahoinpitely on "kuritusta", kun se kohdistuu niihin kaikkein puolustuskyvyttömimpiin, eli lapsiin? Mielestäni aikuinen, joka fyysisesti kurittaa lasta, omaa huonon impulssikontrollin, on säälittävä, epäempaatinen ja armoton. Älkää jaksako puolustella, te ETTE ole hyviä ihmisiä, vaan sydämmettömiä ja itsekkäitä hirviöitä. Älkää yrittäkö puolustella tekojanne, niille ei ole oikeutusta. Tuntuipa hyvältä sanoa suoraan. Sylettää nämä "hyvä minustakin tuli vaikka hakattiin" kommentit. Miksiköhän ei juuri kuule ihmisistä, joita ei ole pieksetty, mutta jotka pieksäisivät lapsiaan? Siksi koska osaavat ja viitsivät kasvattaa lapsensa ilman väkivaltaa, kun ovat tämän kotoaan oppineet! Eivätkö hakkaajatkin viitsisi nähdä vähän vaivaa ja katkaista kierre? Olette kuvottavia, samaa s******n pohjasakkaa kuin hyväksikkäyttäjät ja vaimonhakkaajat!
totta. Fyysisellä kurilla on ihan hyvä ilmaus. Totta kai lasta saa ja pitää rajoittaa esim. kiinnipitämällä, mikäli esim. raivonpuuska on totaalinen, jolloin vaikkapa tavarat lentävät tai muut ovat vaarassa.
45
"kasvattaa" toisiaan nyrkkien avulla. Harmillista vain jos ikäero niin suuri, että jompikumpi fyysisesti huomattavasti vahvempi.
Että älkää nyt kuristusta vastustavat herranjumala pitäkö lastanne kiinni, tehän väkisin päätätte lapsenne puolesta missä hänen pitää olla. Ja varmasti lasta sattuu jos rimpuilee otteessasi! Miten voitte vahiongoittaa pieniä lapsia tuolla tavalla pitelemällä kiinni??? Onneksi se yksikin mies sais iitä sakot!!!
:D tähänhän tämä on menossa!
vaikka eipä tuolla kirjoitusvirheelä ole väliä, kun samana asiana niitä pidätte kuitenkin. Luunappia ja hakkaamista! Mustavalkoista.
Minut on kasvatettu piiskalla. Nyt kun olen itse äiti huomaan että minun on todella vaikea olla jatkamatta samalla linjalla.
Kun oikein suutun tulee kovat otteet selkäytimestä ja huomaan esimerkiksi tarttuvani aivan liian kovaa lapsen kädestä. Suuttuneena minun TEKEE MIELI LYÖDÄ ja joudun tekemään tietoisesti töitä mielihalun vastustamiseksi.
Ei tämä ole se toimintamalli, jonka olisin halunnut lapsuudenkodistani oppia. Omakin elämäni olisi helpompaa jos olisin sen sijaan oppinut neuvottelukykyä ja itsehillintää. Ei minusta tullut "hyvä ihminen" vaikka täysin yhteiskuntakelpoinen olenkin. Paljon parempi minusta olisi voinut tulla toisenlaisella kasvatuksella.
Totta helvetissä lapsi pitää kasvattaa rajoihin ja heiltä pitää vaatia vastuunkantoa (iän mukaan) perheen arjessa, mutta ilman väkivaltaa.
Jos toisia sitten kasvatetaan täysin vapaasti ja ei opeteta vastuunkantoa, niin ei tietenkään siitä hyvä tule (vaikka ei sitten väkivaltaa käytetäkään).