Miten ratkaisisit tämän takkiongelman teinipoikani kanssa?
Teinipojallani ei ole yhtään ainutta takkia. Tähän asti hän on kulkenut hupparissa, mutta nyt olisi viimeistään takin oston aika. Hän haluaisi takin, mitkä maksavat 160-200e, koska kaikilla hänen kavereillaan on sellaiset. Minä en aio sellaista ostaa. Hän totesi, että jos ostamme jonkin halvan toppatakin, hän ei aio sitä pitää, ne kympit menevät hukkaan ja hän kulkee sitten ilman takkia. Mitä tekisit? Poika tuli itse jo vastaan, ja ehdotti, voisiko hän saada vaikka 99e maksavan takin, sitä voisi käyttää, vaikka ei olekaan ihan sitä mitä haluaisi. Sekin on minusta liian kallis.
Kommentit (84)
Eli kaikki AV-mammat ovat sitä mieltä, että teinille tässä tapauksessa 13-vuotiaalle on pakko ostaa kalliin hienon takin koska muilla on
ja samat mammat ovat sitä mieltä, ettei teini-ikäisiä (16 ja vanhempia) lapsia saa jäättää kotiin eikä ne saa käydä kotijuhlissa.
en ymmärrä en!
on sanonut, että kaikki, jotka ostaisivat teinille edullisemman takin ovat ne samat mammat, jotka ostavat kalliita haalareita vauvalle? En minä ainakaan ole ostanut satasta kalliimpia haalareita lapsille. Teinistä en tiedä, koska sellaista ei tästä taloudesta vielä löydy. Mutta minusta naurettavaa sanoa, että on pakko ostaa teinille kallis takki, koska kaikilla muillakin on.
Ja joku kysyi, että kulkisitteko itse missä tahansa takissa. Eihän tässä kukaan ole sanonutkaan, että teinin pitäisi tyytyä mihin tahansa takkiin, hintaluokka vain on rajattu. Kyllä minä ainakin olen löytänyt itselleni ihan reilusti alle 100 euron talvitakkeja, en ymmärrä, miten teineille vastaavan hintaisten löytäminen olisi jotenkin ylivoimaista. Enkä koe itseäni mitenkään noloksi, ihan nättejä ja käyttökelpoisia vaatteita olen kyllä saanut edullisemmistakin vaihtoehdoista.
Omalle teinille katselin juuri urheiluliikkeessä kunnon talvitakkeja ja kyllä ne lähemmäs 200 maksoivat. Sen olen valmis maksamaan.
jos tulee kasvupyrähdys niin ehkä vain pari kuukautta.
Mua ihmetyttää. Tiedän kuitenkin että henkka & maukan takitkin menee kaupaksi mutta täällä kaikki ostvat merkki goretextakkeja (kun joku puhui 600 euron takista).
Vauvoille ostin paljon kirpparilta ja mahdollisimman halpaa, mutta teinien vaatteissa en säästä. Tai no tietysti jotain rajaa, eivätkä he tosiaankaan saa kaikkea, mitä haluavat. Mutta tarpeellinen vaate, kuten just takki ja kengät, saa olla hintaviakin. Esim. kesällä ostin mun 13-vuotiaalle tytölle 90 euron kengät, kun hän tarvi kenkiä ja ne kengät oli mieluisat.
Mun kaksi vanhinta tyttöä jakaa mainoksia, mutta palkkansa he saavat käyttää vaikka elokuviin, mäkkäriin, meikkeihin ym. Jos he haluavat jotain erityisvaatetta, niin säästävät siihen palkastaan. Minä ostan vaatteet, joita nuoret tarvii, ja maksan harastukset, bussiliput ja koulukirjat.
13-vuotias ei muuten saa vielä jakaa mainoksiakaan, joten ei tuon ikäiseltä voi vaatia sitä, että tienaisi itse takkirahansa.
osallistua vaatekustannuksiin, jotka kyllä ainakin 13 veen kohdalla kuuluvat vanhemmille.
Ja sinä olitkohan 56 vai..en muista jonka pienetkin lapset saavat rahaa kotitöistä. Meillä niitä töitä joutuu tekemään mutta siitä ei tosiaankaan makseta, koska perheen työt kuuluvat kaikille ikänsa ja taitonsa mukaan, roskien ulosvienti ja imurointi jne. Mutta silti ostan sen 200 e maksavan takin jos sitä tarvitaan.
Lapset tulevat syyslomaksi minulle, maksoin juuri matkat heille ja laitoin viestiä, että ottakaa toppatakit mukaan kun on viileää. Eksältä tuli vastaus (saa siis elatukset), " osta pojalle takki"...
reimatecceja taaperoille, jotka ei älyä vielä merkeistä mitään ja halvemmilakin pärjäis. Sanoisin teinille kuitenkin, että muuta vaatetta ei vähään aikaan osteta. Saattasin jopa ostaa sen kalliimmankin takin, mutta tietyin ehdoin. Muutama viikko vähän pienempää viikkorahaa, auttelee enemmän kotitöissä jne.
Jo poikien lippikset, New era, joita on joka toisella maksavat vähintään 30 e. On olemassa erilaisia vanhempia, joillekin lapsen vaatteet ei tärkeitä, toisille yhtälailla kuin omatkin. Netistä ei takkeja kannata osamaksulla oikein ostaa, sovittaa kannattaa.
Poika on jo tullut vasstaan. Kurja tilanne pojallekin jos joutuu pukeutumaan omasta mielestään rumiin vaatteisiin.
Poika ilmeisesti kuluttaa erittäin vähän takkeja, ja ehkä sitä säästöä on jo tullut. Ajattele että ostaisit tilalle kaksi 50 euron takkia, ei kuulosta kalliilta.
poika töihin takkinsa eteen
tytötkö muka kalliita, niille kelpaa h&m
ehkä ostaisin sen 99 takin, mut ehkä pyytäisin vielä haeskelemaan josko jokin halvempi löytyisi. Tai katsoisin millainen se on ja etsisin vastaavaa budjetille sopivaa. Toisaalta, mahtaa siinä hupparissa tulla vilu kun paukkipakkaset tulee, joten silloin saattaa kelvata jokin muukin takki. =)
anteeks, mutta mitkä takit maksaa noin paljon:O?
vaan pitää hupparissa olla pakkasilla.
meillä on 8-vuotias jolle on ollut aivan turhaa viimeiset 2 vuotta ostaa vaatteita ilman että on itse valinnut ne. olen jo luopunut toivosta. hänelle kyllä kelpaavat niin kirppis, h&m kuin urheiluliikkeen vaattetkin. Maksoimme vasta 2 ulkoilupuvusta(syys ja talvi) melkein 300 euroa koska ulkoilee paljon ja vaatteiden tulee toimia niin pakkasella kuin vesisateellakin. ilmoitti vasta tarvitsevansa uuden pipon. käytin kierroksen vaatekaupoissa cittaria ja urheluliikeitä myöten. olisin ollut valmis ostamaan 40 euron merkkipipon mutta kun ei ollut oikeanlaista. sitten löysi itse halpahallin mainoslehdestä sellaisen minkä haluaa. hintaa 4,90e. kesällä sai 40 euron lippiksen koska kaikilla kavereillakin oli. pikkusiskollansa on enemmän kirppisvaatteita kuin uutena ostettuna.
Itse en lapsia edes hankkisi, jos en voisi heille järjestää säällisiä vaatteita. Ja rahapulassa tinkisin jostain muusta kuin lapsen vaatteista. Jos ei ole satasta irrottaa teinin takkiin, voi miettiä vakavasti, pitäisikö omaan taloustilanteeseen hakea apua vaikka velkaneuvojalta tai Marttaliiton kotitalousneuvojalta.
[/quote]
Millä helv... sitä voi tietää esim. 13v aikasemmin että jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti????? Mieti nyt vähän mitä sä kirjotat!!
Ootko yhtään tietonen kuinka vaikeita aikoja jotkut ihmiset tällä hetkellä elävät?
Ajattele niin, että olet säästänyt sievoisen summan kun poika on käyttänyt huppareita. Nyt on kunnon takin aika.
Oletko ostanut pojallesi mitään, mitä hän haluaa? Siis pukeutumisen suhteen? Onko tämä eka kerta, kun jotain pyytää?
Olen huomannut, että tytöille ostetaan jos vaikka mitä. Poikien kanssa ollaan nuukia.
Minä ostaisin tuon kalliimman takin. En miettisi. Ellei sitten poikasi aina ole vaatimassa merkkivaatteita.
yhtä arvokas, ikään katsomatta.
Eli jos 2 vuotiaalle ostetaan 150€ talvipuku, on se teini oikeutettu ihan samaan ilman työvelvoitetta.
Suomessa kun talvi on mitä on, kosteaa ja viimaista, kannattaa kyllä ostaa kunnon talvikamat. Ja ne kunnon kamat maksaa kyllä pitkästi yli 99€.