Ehkä vähän hölmö kysymys :)
mutta kysynpä kuitenkin, että voiko 6kk vanhalle lapselle tehdä puuroa ihan tavallisista hiutaleista vai onko se liian kokkareista ja karkeaa? Kun kovin on kalliita nuo valmispuurot ja jauheet mitkä on vauvoille tarkoitettu mutta nehän on huomattavasti hienorakenteisempia kuin esim. kaurahiutaleista tehty normipuuro :)
Kommentit (8)
aluksi kannattaa soseuttaa hiutaleet sauvasekoittimella hienoksi jauhoksi, jotta vauvan on helpompi syödä.
Tee vaan kaurapuuroa, ekana voit panna hiutaleet johonki kulhoo ja murskata niitä vähän vaikka jollain survimella tms. jos ei morttelia ole? Saat puurosta hienojakoisempaa. Melko pian voit sitten siirtyä normaaliin puuroon :)
Meidän vauva alkoi yökkiä ja kakoa, kun tein puuron tavallisista hiutaleista. Yritin myös pistää puuron tehosekoittimeen, mutta niin pienen puuromäärän tehosekoituksesta ei oikein ollut mitään hyötyä (terät eivät kunnolla osuneet puuroon, joka lensi pitkin sekoitusastian seiniä)... Sauvasekotin voisi toimia paremmin.
Myöhemmin tuli mieleen, että auttaisiko, jos tehosekottaisi jo ne hiutaleet. Joka tapauksessa me siirryimme noihin puurojauheisiin.
Tämä on varmaan ihan vauvakohtaista: kannattaa kokeilla!
Minä olen tehnyt jo 5kk iästä lähtien lapsillemme puurot normaaleista hiutaleista tai mannapuuroa mannaryyneistä.
Puuro ei saa olla liian paksua. Aloita vaikka kaurahiutaleilla. Laitat kulhoon 1/3 dl hiutaleita ja 1dl vettä. Sitten mikroon noin minuutiksi (katsot että kiehuu, mutta ei tule kiposta reunan yli). Kattilassa ei kannata turata noin pientä määrää :D Sitten sekaan makua tuomaan joko kaupan hedelmäsosetta purkista tai itsetehtyä ja survottua marjakiisseliä.
Mannapuurossa sopiva suhde on 1,5 rkl mannaryyniä ja 1,5 dl vettä. Eli ryynit isätään kiehuvaan veteen ja keitetään noin 5-7 min.
Pitipä tälläistäkin kysyä, eka lapsi mulla ja olin epävarma asiasta, heh :) Mahtaako olla vaan kovin mautonta sitten tavallinen puuro niihin kaupan puuroihin verrattuna? Jos sitten lisäis siihen joukkoon vaikka jotain marjasosetta? Pitää koittaa heti tänään :)
Meillä ei puuroon saa lisätä mitään hedelmä tai marjasosetta, pelkkää puuroa syö mielellään. Miedot maut vauvalle ok, älä murehdi :)
Elovena plus -hiutaleet on hienojakoisempia, mutta olen vielä sellaisella myllyllä tehnyt niistä hienompaa ja keittänyt löysäksi puuroksi.