Miten ratkaisisit tämän takkiongelman teinipoikani kanssa?
Teinipojallani ei ole yhtään ainutta takkia. Tähän asti hän on kulkenut hupparissa, mutta nyt olisi viimeistään takin oston aika. Hän haluaisi takin, mitkä maksavat 160-200e, koska kaikilla hänen kavereillaan on sellaiset. Minä en aio sellaista ostaa. Hän totesi, että jos ostamme jonkin halvan toppatakin, hän ei aio sitä pitää, ne kympit menevät hukkaan ja hän kulkee sitten ilman takkia. Mitä tekisit? Poika tuli itse jo vastaan, ja ehdotti, voisiko hän saada vaikka 99e maksavan takin, sitä voisi käyttää, vaikka ei olekaan ihan sitä mitä haluaisi. Sekin on minusta liian kallis.
Kommentit (84)
Kyllä minusta meillä 70-syntyneillä oli ihan samanlaisia paineita koulussa, lahkeen leveys, farkkujen merkki jne. Muistan yhä, kun en saanut oikeian levyisiä farkkuja aj aitse niitä hakaneulalla lavensin jotta olisin ollut kuin muut.
Mutta sulla tais mennä se pointti siitä kokonaan ohi. Lueppa uudelleen se mitä mä kirjoitin.
Ja siistejä ja edullisia vaatteita on olemassa.
"Ja siistejä ja edullisia vaatteita on olemassa."
ongelmahan ei ole onko siistejä vaatteita, vaan siinä onko vaatteet sellaisia, että 13 v voi niissä olla koulussa ylpeänä itsestään ja niin ettei häntä kiusata.
mammat kun ei tajuu.
toivottavasti neuvoista oli apua.
T. teini ja 1,5v äiti, joka tajuu. Ei siitä nii kauaa aikaa ole ku oon itsekin ollu teini. :)
se satasen takki! Minusta tuon hintainen takki ei ole kallis, varsinkin jos lapsi kulkee yhdessä ja samassa takissa koko talven. Ei kai kukaan, ainakaan työelämässä (vrt. koulu)oleva, aikuinenkaan ilman kunnon vaatteita pärjää!
osta lapsellesi takki!
Jos on jo suostunut tulemaan vastaan 99e takkiin niin ei edes ole paha teininikäisen takista.
Miksi et voi ostaa lapsellesi takka jonka hän haluaa?
on elintärkeää teinille, ei 2-vuotiaalle. On tärkeää, että teini saa jonkun jutun, mitä ihan oikeasti toivoo, vaikka tämän talvitakin. Sukat, alkkarit, trikoopaidat voi sitten ostaa HM:stä.
Meillä on vanhin 12 v poika, ja sitä lajia, että vaatteet ovat kovin tärkeitä. Näissä asioissa emme ole varsinaisesti pihistäneet, mutta poika itse kyllä tajuaa, ettei hirveän kalliita kuteita halua meidän maksavan.
99 euroa takista on aika tavalla keskihinta. Sellaisen ostaisin kyllä pojalleni. Jos hän haluaisi kalliimman, maksaisi erotuksen itse.
70-luvun nuorena muistan vieläkin oikein hyvin, miten ikävää oli, kun ei ollut vaatteita, joista olisi itse pitänyt ja joissa olisi kuulunut laumaan täysivaltaisena jäsenenä. Valitettavaswti nuo asiat vaikuttavat. Tosin en kyllä juuri muista, mitä muilla oli silloin päällään... vain ne omat rievut...
Olisko sulla linkkiäm josta näkisi millaiset takit on kyseessä? Ehkä joku täällä osaisi neuvoa sinulle, mistä saisit kyseiset takit tai vastaavat edullisemmin.
tuon yhteenkuuluvuuden tunteen kanssa. Elämässä on pettymyksiäkin, miksi niiden tuottamista lapsille niin kovin kartetaan? Varsinkin jos on jo valmiiksi taloudellisesti tiukkaa, niin silti tie halutaan silittää lapselle valmiiksi. Ei se yhteenkuuluvaisuuden tunne räteillä synny, vaan se on yksilön psyykkinen prosessi. Vaatteilla paikataan vain huonon itsetunnon aukkoja - niitä ilmeisesti mammojen kasvatuksten jäljiltä löytyy!
Millainen kuva lapselle suhteesta ihmisiin jää, jos oma paikka ryhmässä saavutetaan räteillä, kaikki saadaan mitä halutaan ja tekemättä itse mitään?
...ja sitten ihmetellään niitä räkiviä teinejä ostarilla, jotka eivät kunniota ketään ja jotka vanhemmat ihmiset kiertää kaukaa, kun eivät uskalla puuttua näiden maailmanvaltiaiden toimintaan. Kaikki kun on langennnut kuin Manulle illallinen...
kyllähän vaatteet maksavat ja merkkivaatteet etenkin.
jos se on hintansa väärti. Minulle tärkeää on hyvä hintalaatusuhde. Mitään halpaa toppatakkia en ostaisi missään tapauksessa. Jos nyt satsaat kunnon takkiin, kestää se pari talvea ainakin.
Toisaalta olen kyllä omilleni puhunut tästä kulutushysteriasta ja merkkimaniasta, joten ymmärtävät miten hölmöä on tuijottaa vain merkkiin.
Eli meillä asiasta keskusteltaisiin, ottaisin teinin mielipiteen huomioon ja lähtisimme yhdessä metsästämään mieleistä laadukasta ja lämmintä takkia hintahaarukassa 100-200.
Laadusta pitää maksaa. Osta reilun kokoinen takki niin poikasi luultavsti pitää takin kesät ja talvet muutaman vuoden!
Sitä halvemmalla ei edes laadukasta saa! Ihmettelen, että taaperon haalarista maksetaan helposti enemmän mutta isomman lapsen vaatteisiin ei satsata yhtään.
Itse olen aika paljon halpoja takkeja ostellut itselleni, eikä ne kyllä näytä hyvältä pitkään. Laadukas takki kestää sen sijaan kauan.
Ja jos muistelen omaa nuoruuttani, niin lähes kaikilla oli leviksen farkut, hintaa niillä taisi olla pahimmillaan 500 mk ja jos huomioidaan sen ajan muu hintataso, niin se on kyllä paljon! Siihen nähden joku 100 euroa talvitakista ei ole kyllä juuri mitään.
ja hyvin on vieläkin muistissa, kuinka tärkeää oli saada micmacin housuja yhteen aikaan, me haettiin kyllä yleensä niitä tehtaanmyymälästä, mutta kuitenkin..
Itse olin koulun ohella myöhemmin iltatöissä ja ostin sitten itsekin jotain vaatteita
99 e takin, jos olisi varaa. Onko mahdollista, että poika jotenkin osallistuisi kustannuksiin, jos ei ole varaa? Onko mahdollista ostaa reilumpaa kokoa, että takki menisi kaksi talvea?
ostaa sinne kaappiin mitään sellaista mitä se teini ei käytä. Itse olen joutunut heittämään monta vaatetta pois, joissa on vielä hintalaput jäljellä, kun vaate on ollut väärän värinen, näköinen ja tai jotain muuta. Ostan mielelläni sellaista mitä lapsi varmasti pitää...olkoon sitten kallis ja merkkituotteita, kunhan pukee vaatteet päälle. En voisi kuvitellakaan että minun teini-ikäinen poika kulkisi hupparipäällä kouluun koko talven. Olen sitten ITSE huonoissa ja vanhoissa vaatteissa, mutta lapsistani en säästä.
Enpä enää ihmettele merkkivaatteiden menekkiä! Kun useimmat täälläkin ovat tuota hysteriaa kannattamassa.
Toisaalta ymmärrän kyllä teinien paineet olla samanlainen kuin muut. Porukkaan voisi mielestäni kuitenkin kuulua muuten kuin samanlaisilla vaatteilla..
Tuo takki taitaa olla aika tärkeä pojallesi ja hän on tullut asiassa jo vähän vastaankin.
Ehkä itse tekisin niin kuin eräs vastaaja täällä, eli laittaisin takille hintakaton, jonka ylimenevän osuuden lapsi saisi maksaa itse.