Miten ratkaisisit tämän takkiongelman teinipoikani kanssa?
Teinipojallani ei ole yhtään ainutta takkia. Tähän asti hän on kulkenut hupparissa, mutta nyt olisi viimeistään takin oston aika. Hän haluaisi takin, mitkä maksavat 160-200e, koska kaikilla hänen kavereillaan on sellaiset. Minä en aio sellaista ostaa. Hän totesi, että jos ostamme jonkin halvan toppatakin, hän ei aio sitä pitää, ne kympit menevät hukkaan ja hän kulkee sitten ilman takkia. Mitä tekisit? Poika tuli itse jo vastaan, ja ehdotti, voisiko hän saada vaikka 99e maksavan takin, sitä voisi käyttää, vaikka ei olekaan ihan sitä mitä haluaisi. Sekin on minusta liian kallis.
Kommentit (84)
Kyllä talvitakit uutena helposti maksavat sen 90€, kirppareilta toki saa halvemmalla.. Onhan se paljon rahaa mutta ostaisin takin pojalle, jos hän sitä todella sitten pitäisi. Toki pitää ottaa huomion perheen varallisuus, jos siihen takkiin ei kertakaikkiaan ole varaa, sitten sitä ei osteta, ihan sama mitä pojan kaverit ajattelee. Kaikkea ei vain voi saada. Ja tietysti sekin hiukan vaikuttaa asiaan, onko pojalla jo isoin kasvupyrähdys alkanut, eli meneekö sama takki vielä maaliskuussakin päälle, ensi talvesta puhumattakaan.
etteikö alle 200e maksavista takeista löytyisi hyvää ja laadukasta tuotetta.
Kaikki on vaan kiinni tuon teinin mielipiteestä, ettei suostu käyttämään kuin tiettyä tyyliä/merkkiä.
Ajatonta mallia. Kestävä ja paranee vain vanhetessaan. Osta hieman tilava, niin voi laittaa vaikka fleecen alle pakkasilla tai onhan tuo ihan tarpeeksi lämmmin jo itsessäänkin tuo nahka. Siirtyy joko pienemmälle sisaruksista tai jos lapsi ei kasva kovin, niin käyttää itsekin useita vuosia. Nahkatakit ovat tulossa taas muotiin.
Jos kyseessä ei ole perheen viimeiset rahat, niin ilman muuta ostatte pojalle kelpaava takin.
Ja ostan sille ne merkkivaatteet joista tykkää. Syynä on se että tulee halvemmaksi ostaa vaatteet joita käytetään. Kun on mieluisat vaatteet, niitä ei tarvitse olla kauhean suurta määrää. Tällä hetkellä hupparit ostetaan wesciä (99 eur), t-paidat fred & perry (39). Talvi tai syystakki oli stokkalta fred and perry (129 eur), voi olla että talveksi ostetaan vielä joku lämpöisempi takki.
Ostan itsellenikin ihan merkkivaatteeita esim Gant joita käytän aika kauan. Pikkulapselle ostan reimateciä. En tajua miksi murkulle pitäisi mennä sitten hapalhalliin. 13 v poika on tosi onnellinen kun saa ne vaatteet joista tykkää. Pojat ei sitten halua vaatteita koko ajan lisää eli se mieluinen vaate kyllä kulutetaan loppuun.
Niin ja farkuiksi taas kelpaa dress man (39eur)(?) se on kuulemma ihan paras. Kengät on oltava Lacostet(100-120eur).
ja laittaisin pojan tekemään kotona ja tuttavilla töitä sen eteen.
Mulla on selainen työperiaate jonka olen itse oppinut. Jos halusin jotain perheelle liian kallista tein töitä sen eteen. Olin lapsenvahtina, ulkoilutin koiria, siivosin tuttavilla, puutarhahommia kesällä, lumenluontia talvella.
Nykyään vaan muksut on niin kermaperseitä ettei työnteko kiinnosta kun ilmaiseksikin saa.
Meillä 3 ja 5 vuotiaatkin tekevät duunia palkkiosta. Auttavat kykyjensä mukaan pihansiivouksessa, kotona siivouksessa. Ovat kumman onnellisia kun saavat työstä palkkion.
Luultavasti ostamme sen 99 euron takin. Sellainen nyt ei tule kysymykseen, että poika maksaisi osan itse, niinkuin joku ehdotti. Ei hänellä mitään säästöjä ole. Muutaman euron saa silloin tällöin kotona tehtävistä hommista, ja ne kyllä menevät ihan omiin menoihin. Esim. elokuvareissuun joutuu jo säästämään tovin, ei niistä summista isompia voi säästämään. Poika tykkäisi juuri noista kalliista merkeistä, mitä tossa edelleä mainittiin (hupparit 99e, kengät 100-120e jne). Mieheni pointti olikin se, että jos ostaa yhdelle teinille noin kallista, pitää tasapuolisuuden nimissä ostaa muillekin, jos he sellaisia haluavat. Ja siinä ollaankin sitten jo melkoisessa pulassa pienipalkkaisina, kun teinejä on meidän perheessä jo monta. ap
Tälle talvelle se ei auta, mutta ostakaa ihmeessä ensi talven takit joulun jälkeen alennusmyynneistä. Minä ainakin hankin meidän ipanoiden talvihaalarit, -hanskat ja muut aina etukäteen. Syksyllä tarjoutksia on tosi vähän.
Tietysti meillä on se tilanne vielä, että nuo pitävät mitä vaan, kunhan vaate on mukava päällä ja ei-vaaleanpunainen ;)
ei ole yhtään takkia? Eikö hupparikaudella ole säästynyt jo sen verran takkivarantoja?
että pitäisikö lasten niin halutessa laittaa sitten 600 euroa talvitakkeihin? ap
lapsilisää saatte joka kuukausi ja 100€ kunnolliseta takista on halpa. Maksaaha Reimatec takkikin jo yli 100€ saati sitten haalari 159€. Miksi teinikin ei voi saada kunnollisia vaatteita?
joo ja nykyää saa vuorellisia huppareita ja sellaisia paksuja.
ja täällä on joku joka ei oikein taida osaa kirjoittaa, voisitko oikolukea tekstisi ennenkuin lähetät ne, kiitos
Ostaisin sen 200 euron takin. Jos nuori pärjää YHDELLÄ talvitakilla, niin vau. Monet urheilumerkit esim. maksaa vähintään tuon verran. Voisit pyytää poikaa tarkistamaan alennusmyynnit tai neuvotella, että jos nyt halvempi ja sitten etsitte alennusmyynneistä merkkituotteen joulun jälkeen.
Vieläkö poika kasvaa? Sitten ei ehkä kannata ellei osta ylisuurta joka käy kaksi vuotta.. eikö voi pitää isänsä vanhoja takkeja?
HAHAHAHHA!
voi maksaa osamaksulla? voisi sitten useammallekin teinille ostaa kallista.
missä kohtaa kirjoitettiin, että ei ole varaa ostaa vaatteita? Kysehän oli kalliista merkeistä, ei siitä etteikö olisi varaa vaatteisiin. Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa koskaan itselleni sitä, mitä haluan. Olisiko vanhempieni pitänyt ennakoida se, ja jättää minut hankkimatta.
että ryömimisikäisille ostetaan 130e:n kosteussujahaalarit, 25e hanskat ja 50e kengät ja 30e hattu. Teineille 50e takki, 5e hanskat, 5e pipo, 20e kengät (joilla kuljetaan kesä ja talvi). Olis ihanaa olla vauvana perheessä ;)
meidän teinillä olisi toiveissa pipo, joka maksaa 30 euroa. Juuri ostin ihan tavalliset lapaset ruokakaupasta, ja nekin olivat 7,95. Mistä saa teineille kengät 20 eurolla? Ihan tavalliset talvikengät maksavat 60-70 euroa, kaikenikäisille
mutta sanoisin että saa kalliin takin ja se on joululahja ennakkoon..joululahjaksi antaisn sitten vaikka vaan boxereita tai leffalippuja..jotain pientä=)
Itse olen aatellut niin että kun tuo vanhin tulee teini-ikään meilä on vielä monta pientä sisarusta kotona,niin tyttö voi toimia lasten vahtina ja saa sitten valita kalliimpia vaatteita palkkioksi..esim farkut
en ostaisi etenkin ap:n tilanteessa eli hänellä ei ole paljon rahaa.
Elämä on!
13 vuotias on jo ymmärrettävä, että raha ei kasva puussa. Ja, että ei tarvitse olla samanlaisissa vaatteissa kun muut.
Ja 13-vuotias voi jakaa lehteä ja mainoksia, olla lapsenvahtina, koiraulkoiluttjana jne.
En ymmärrä tätä curlingvanhemmuutta. Lapsetkin elävät perheen rahatilanteen mukaan.
Muistan hyvin itse, miten karseaa oli teini-iässä olla aina se, jolla ei ollut samanlaisia vaatteita kuin muilla. Aina olin se, joka kulki halpahallivaatteissa tai kirppiskuteissa, ei kivaa.
Itse en lapsia edes hankkisi, jos en voisi heille järjestää säällisiä vaatteita. Ja rahapulassa tinkisin jostain muusta kuin lapsen vaatteista. Jos ei ole satasta irrottaa teinin takkiin, voi miettiä vakavasti, pitäisikö omaan taloustilanteeseen hakea apua vaikka velkaneuvojalta tai Marttaliiton kotitalousneuvojalta.
Lapsi kulkee ilman takkia! Häpeällistä. Itse muistan miten lapsena sain joskus niin karseita vaatteita, ettei ne päällä kehdannut mennä kouluun. Yhden talven kuljinkin lenkkareissa, kun äiti osti talvikengät joita ei todellakaan kehdannut käyttää ihmisten ilmoilla.