Surullinen YH tilittää. Kävin vähän ostoksilla...
Ostin nämä:
- Pojalleni talvikengät. Päädyin lopulta Kuomiin, koska olivat halvimmat jotka vaikuttivat lämpimiltä sekä sellaisilta että poika pystyy itse ne pukemaan. Olivat halvimmat suht kunnolliset. Maksoi 35 euroa. (20 euroa olisi ollut halvimmat mahdollit, todella matala malli, lunta olisi tulvinut kengänsuista sisään...)
- Talvihaalarikin oli jäänyt pieneksi. Piti sitten ostaa uusi. Maksoi 39,90 euroa. Merkkinä Ciraf. Halvinta laatua.
- Lisäksi piti ostaa kahdet hanskat. Toiset ohuemmat ja vettä hylkivät, hintaa 9,90, vaikka olivat ihan halppismerkkiset ja toiset paksummat karvavuorilliset 5 euroa.
- Lisäksi ostettiin alerekistä 5 euron collegehousut ja 3 euron sekä 4 euron trikoopuserot sekä sukkia 5 paria 3,90 euroa sekä kahdet pitkät kalsarit 11,90 euroa (näitä ei ale-hintaisina löytynyt).
- Alerekistä löytyi myös ristiäislahja veljeni tytön ristiäisiin, jotka ovat viikon päästä. Ostettiin alehintainen 6 euroa (normaalisti olisi ollut 19 euron luokkaa) maksanut Tutan potkupuku. Ja synttärilahja tuon tytön isoveljelle 5 euroa (pitävät isomman synttärit ja pienemmän ristiäiset samalla kertaa).
Sitten päälle normaalit ruokaostokset - halvinta mahdollista.
Ja kas, tilini onkin nyt liki tyhjä. 1.päivä on aina palkkapäivä (teen pienipalkkaista osapäivätyötä) joten tekee todella tiukkaa, että pystytään elelemään a lapsilisäpäivään 40 eurolla ja sitten lapsilisillä loppukuukausi. =(
Kommentit (90)
Olisi niin ihanaa, että olisi joku toimiva käytäntö miten apua tarvitseva ja avun tarjoaja kohtaisivat. Itse lahjoittaisin mielelläni lasten vanhoja kamoja jollekin niitä todella tarvitsevalle ilman, että ne löytyy huutonetistä seuraavana päivänä...
Olisi niin ihanaa, että olisi joku toimiva käytäntö miten apua tarvitseva ja avun tarjoaja kohtaisivat. Itse lahjoittaisin mielelläni lasten vanhoja kamoja jollekin niitä todella tarvitsevalle ilman, että ne löytyy huutonetistä seuraavana päivänä...
Tuusiksen blogissa oli juttua vaatekeräyksestä, jossa vaatteet päätyvät lähialueen köyhille perheille. Minua tuo viehätti enemmän kuin vaatteiden lähettäminen Venäjälle. Onhan avun tarvitsijoita täälläkin. Kysypä olisiko teilläpäin vastaavaa. Ehkä ap:kin saisi tällaisen keräyksen kautta apua.
http://lastenvaatefriikkituusis.blogspot.com/2009/08/hyvantekevaisyys-k…
ja täällä ei kyllä enää pojille 92 cm koon jälkeen löydy mitään kirpputorilta, kaikki on ihan puhkikulunut ja ihan törkeänhintaisia. Halvempaa (oikeasti!) saa kauppojen alerekeistä. Ainut missä kunnon tavaraa kunnon hinnoilla on MLL:n järjestämät kirpputorit, kannattaa niitä seurailla netistä MLL:n sivuilta ja monikkoperheiden kirpparit myös. Ne löytyy niiden nettisivuilta ja etsi oikea piiri (keski-suomi) ja sieltä oma paikkakuntasi.
Jyväskylässä käydessäsi kannattaa kiertää H&M esim. läpi ja Lindex. Lindexiltä saa hyvää aletavaraa ja kestävää myös. H&M ei alenna mitään kunnolla, mutta esim. pitkät kalsarit on 9.90 e/ 2 kpl.
Voimia sinulle ap!
Mukavaa syksyn jatkoa!
etkö saa sitä? Katso Kelan sivuilta, olet oikeutettu siihen.
Silloin on ostettava kun tarvitsee! Pienista tuloista on vaikea panna sivuun, mutta jos pystyt vaikka 5e/kk niin voisit saada talvella alesta ens talveksi jonkun ulkovaatteen halvemmalla. Joillain paikkakunnilla seurakunnat auttaa kanssa.
Etkö pystyisi tekemään jotain muutakin - vaikka jotain kotimyyntityötä. Itse myyn lasten pelejä yms ja pystyn yleensä ottamaan lapset mukaan esittelyihin niin ei mene hoitomaksuja. Mulla on kyllä mieskin joka on silloin tällöin käytettävissä.
Meilläkin meni kuun alussa tili tyhjäksi, siis ihan tyhjäksi pelkistä laskuista. Myyntituloilla oon sitten hankkinut jotain ruuan tapaista perheelle. Viimeset päivät ollaan sinnitelty pelkällä vedellä ja itse leivotulla leivällä kun olen yrittänyt jemmata sen verran rahaa että saan lapset kuskattua mummolaan syömään syyslomaviikoksi. Eka vanhempainpäiväraha tuli ja se oli jostain syystä vain noin 200 euroa, mikä menee bensoihin kun on pitkä matka.
10 ja 12 v valittavat että heidän kaikki vaatteensa ovat liian pieniä. 14v omistaa enää yhdet housut, jotka eivät ole niin rikki ettei niitä voi laittaa ollenkaan päälle (vain polvet ovat puhki). Minkäännäköistä talvitakkia ei omista. Ja sitten on vielä 4 ja 2kk ikäiset, joilla onneksi on kirpparivaatteet jo hankittuna.
Mieheni on "hyvätuloinen", joten mitään ylimääräisiä tukia meille ei heru.
Mutta ei minua pahemmin huoleta. Elämä kantaa!
Meilläkin meni kuun alussa tili tyhjäksi, siis ihan tyhjäksi pelkistä laskuista. Myyntituloilla oon sitten hankkinut jotain ruuan tapaista perheelle. Viimeset päivät ollaan sinnitelty pelkällä vedellä ja itse leivotulla leivällä kun olen yrittänyt jemmata sen verran rahaa että saan lapset kuskattua mummolaan syömään syyslomaviikoksi. Eka vanhempainpäiväraha tuli ja se oli jostain syystä vain noin 200 euroa, mikä menee bensoihin kun on pitkä matka.
10 ja 12 v valittavat että heidän kaikki vaatteensa ovat liian pieniä. 14v omistaa enää yhdet housut, jotka eivät ole niin rikki ettei niitä voi laittaa ollenkaan päälle (vain polvet ovat puhki). Minkäännäköistä talvitakkia ei omista. Ja sitten on vielä 4 ja 2kk ikäiset, joilla onneksi on kirpparivaatteet jo hankittuna.Mieheni on "hyvätuloinen", joten mitään ylimääräisiä tukia meille ei heru.
Mutta ei minua pahemmin huoleta. Elämä kantaa!
Minua kyllä huolettaisi. Oikeastaan olisin aika paniikissa... :)
(mies pienituloinen) niin ostin laadukkaita ulkovaatteita lapsille hobbyhallista, netanttilasta ja hm:stä osamaksulla.
Halpa-Hallissa on Lassien haalareita 29,90 eurolla. Kalsareita saa Seppälästä 7,90 ja yleensä kolmet kahden hinnalla.
jos kukaan ei koskaan ostaisi uusia vaatteita? Loppuisi aika nopeasti koko vaateteollisuus. AV-mammoilla on aina kirppari vakioratkaisuna riepuasioissa.
Lasten vaatteet ostetaan tarjoustalosta, seppälästä ja henkkamaukalta.
Hyvin ovat kestäneet ja lämpöisenä on pysynyt.
Eivät tule vahempanakaan saamaan helvetin kalliita tietyn merkkisiä vaatteita kun siihen vain ei ole varaa. En minäkään saanut mukulana 500 markan leviksiä vaikka muilla sellaiset oli. Jostain syystä olen silti vielä hengissä. Kummallinen käsitys että lapsi menee rikki jos ei saa juuri niitä kaikkein kalleimpia vaatteita. Netistä löytyy paljon vaateketjuja joista löytyy viimeisitä huutoa olevia eri gendrejen vaatteita huokeampaan hintaan.
minkä kokoinen poikasi on? Itselläni on ekaluokkalainen miehenalku, jolta jää sairaan paljon hyväkuntoista vaatetta ja kenkää, ainoa käyttäjä kun on. Itselläni ei ole aikaa touhuta kirpparien ja huutonetin kanssa, joten useimmiten vaatteet menevät lahjoituksina hyvänpäivän tutuille, joilla ei edes sitä tarvetta niin paljoa ole. Mikäli koko natsaa, voisin laitella tulevaisuudessa vaatteita tulemaan? Tietysti tarvitsen yhteystiedotkin... Olen nimittäin itsekin ollut esikoisen kanssa yh, jonka isä ei osallistunut mihinkään, joten tiedän mitä käyt läpi!
minkä kokoinen poikasi on? Itselläni on ekaluokkalainen miehenalku, jolta jää sairaan paljon hyväkuntoista vaatetta ja kenkää, ainoa käyttäjä kun on. Itselläni ei ole aikaa touhuta kirpparien ja huutonetin kanssa, joten useimmiten vaatteet menevät lahjoituksina hyvänpäivän tutuille, joilla ei edes sitä tarvetta niin paljoa ole. Mikäli koko natsaa, voisin laitella tulevaisuudessa vaatteita tulemaan? Tietysti tarvitsen yhteystiedotkin... Olen nimittäin itsekin ollut esikoisen kanssa yh, jonka isä ei osallistunut mihinkään, joten tiedän mitä käyt läpi!
eli isä ei ole tunnustanut ja sinä, et ole laittanut tunnustamaan.
Raha ei ole mutta laajakaistaan ja tietokoneeseen sulla on vara.
Itse olisi rahaa parempaan mutta periaattesta ostan kaikki vaatteet käytettynä ja ennakoin. eli ostan seuraavan talven vaatteet keväällä jne.
me asutaan pk-seudulla ja täällä kyllä saa vielä koossa 140cm erittäin hyväkuntoista vaatetta, kenkää, luistinta kirpparilta. Itse myyn aina lapsen vaatteet samantien (täällä vauvan kirpparilla, tai käyn kirpparilla myymässä). Eikö paikkakunnalla koskaan järjestetä esim. MLL:n lastentarvikekirpputoreja? Eli se, mitä vaatteisiin kunakin kautena menee, on jo saatu siitä, että edelliset (pienet) on myyty pois ja niitä kausivaatteita on ostettu alesta ja poistokoreista jo etukäteen.
Ap voisi hypätä naapurin, kaverin autoon ja käydä yhdessä siellä pitemmällä toisessa kaupungissa kirpparilla.
Itsekin olisin vararikossa, jos oikeasti pitäisi aina kalliilla ostaa silloin vaatteet, kun niitä välttämättä tarvitaan. Meillä on siis varastossa esim. juhlavaatteita, jotka voisivat muuten olla tuhottoman kalliita.
Kirpparilta ei löydy niitä kalsareita, joten ne on sitten oikeasti ostettava uutena, samoin varmasti useimmiten myös sukat (rukkasia saattaa hyvällä tuurilla löytyä). Mutta kaikkea muuta kyllä hyväkuntoisena löytyy.
ja ainut mitä itseensä satsaa! Ja vaikea sitä huutonettiäkin on kytätä kirjaston koneella pienen lapsen kanssa...mutta mistäpä ei av-mamma toista tuomitsisi :)
...haalarit, rukkaset, kengät ym maksaa, sukat, kalsarit ym myös yllättävänkin paljon jos kaiken joutuu itse uutena ostamaan. Tarpeelliselta ostoksesi kuulostaa.
Nykyisen asuinpaikkani lähellä on pari hyvää kirpparia josta löytää edullisesti oikeasti hyvää tavaraa. Mutta aiemman asuinpaikan kirppistarjonta oli ihan ala-arvoista, joten tiedän ettei kirppiksiä pysty samalla tavalla joka paikassa hyödyntämään.
Toivottavasti pärjäätte loppukuun jotenkin.
Uskon että täälläkin olisi useita jotka mielellään lahjoittaisi omiensa vaatteita tarpeeseen, eli voisit jatkossa välttyä niin suurilta kertaostoksilta. Itsekin lahjoitan paljon vaatteita eteenpäin, mutta mieluiten aina sellaisille joilla tiedän menevän todelliseen tarpeeseen ja joiden tiedän niistä oikeasti ilahtuvan. Kannattaa laittaa ilmoitus vaikka otetaan vastaan palstalle. Minkä ikäinen / kokoinen poika sinulla on?
Kirkon kautta voi muuten myös saada vaateapua, näin jatkoa ajatellen :)
miksei ole laittanut isän tunnustamaan ja maksamaan elareita
tai edes hakenut elatustukea kunnalta. Minimi eli elari kunnasta on vajaa 140 euroa kuukaudessa ja se on veroton eli puhtaana käteen.
uskon, että tämä on provo koska kukaan ei voi olla noin avuton.
Laksekaa paljonka rahaa hän on menettänyt sillä, että pojalle ei ole maksettu mitään moneen vuoteen.
Hän kuitenkin sanoi, että on käynyt sossulla. Sossun tädit olisivat sanonet hänelle, että hänen on haettava elatustukea.
tämä on surkea provo ja av-mammat ovat anteliasti jo luvanneet vaatteita hänelle.
joku muu voisi oikeasti tarvita mutten usko, että ap tarvitsee!
Näille jotka kinuavat niiden elareiden perään sellainen juttu että, ei ne elatustuet nyt niin kovin isoja ole, harva saa sitä perus 130 euroa enempää. Onhan se tietysti parempi kuin ei mitään, mutta toisaalta taas ihan onneton summa.
niin ap on jättänyt ottamatta verottomasti yli 6 tuhatta euroa
ei ole pieni summa etenkin kun se on veroton tulo!!
lisäalen jälkeen tosi halvalla. eli esim .cirafin haalarit maksoi enää 10 e ja lassietecit 20 e lisäalen jälkeen. lisäalessa nuo maksoi 20/25 e. eli kannattaa odottaa lisäalen jälkeistä aikaa.
ja kahdeksikko ei ole ap:ta mollannnut tai haukkunut .sanoin vaan että itselläni ei olisi varaa osta tuollalailla kuin sinä. mun periaate on et mulle ei mikään maksa mitään ja lapset kulkee uudenveroisissa merkkivaatteissa. eli uutena ostan vaan lisäalen jälkeen ja muutoin kirpparilta vain pilkkahinnalla. ja ostan aina kuin löytöjä eteen tulee, vaikkei kokokaan olisi oikea. pistän odottamaan käyttöä tai sitten myyn... myyn muutenkin kaikki käyetyt kalliimmalla mitä itse olen maksanut ja koska myyn vaatetta niin mulla on myös koko ajan rahavaroja käyttää löytöihin. itse olen kokenut tän halvimmaksi ja järkevimmäksi tavaksi. mikäs sen parempi kuin mikään ei maksa mitään muuta kuin ekan kerran (aloitin tämän homman lapsilisästä 140 e eli mikään ei ole koskaan maksanut mitään). mulla esim. ei olis varaa ottaa äitiyspakkausta kun samat tuotteet saa aleista ja kirppareilta paljon halvemmalla kuin vastaava raha 140 e on. mut kukin tavallaan.
kahdeksikko