Mitä ajattelet jos olet sairaalassa potilaana ja käytävällä kuoro laulaa hengellisiä lauluja?
Kommentit (36)
Todennäköisesti ärsyyntyisin. Jos olisin erittäin hyväkuntoinen, saattaisi olla mukavaakin. Sairaalassa harvemmin vain on hyväkuntoisia potilaita.
ja toivotan kuoron sinne minne pippuri kasvaa.
joka esittää vähän iloisempia lauluja.
mikä tahansa ohjelmanumero toisi vaihtelua. Hienoa että uskovaiset viitsivät käydä sairaaloissa laulamassa, ateisteilta ei taida irrota.
Laulaminen ja tanssiminen ovat kovin primitiivisiä toimintoja. Huvittavasti niitä kuitenkin kulttuuriksi, teennäisimmässä muodossaan jopa korkeakulttuuriksi, kutsutaan. Kuunnelkoon joululauluja radiosta kuulokkeilla ne, jotka niistä pitävät. Turha kiusata koko osastoa väkipakolla.
Vähän riippuu syystä jonka takia sairaalassa olisin. Joissain tapauksissa saattaisi olla häiritsevää ja ahdistavaa ja joissakin taas ihan ok. Tiedän ihmisiä jotka eivät pidä "hartaista" joululauluista edes kotioloissa, kun tulevat vain surulliseksi. Kyse ei ole uskonnosta.
Olisihan se mukavaa vaihtelua.
Jos puhutaan laulujen sanoista, on paljon muitakin lauluja, joiden sanoitus loukkaa jonkun vakaumusta, vaikkapa laulut, joissa kirosanoja tai vapaata seksiä. Kielletäänkö kaikki laulut julkisissa tiloissa? Työpaikoilla radiot kiinni, busseissa, kaupoissa myös? Silloin ei ketään loukkaa.
Laulut ei loukkaa mun vakaumusta, mutta esim. yhdestä joululaulusta tulee mieleen todella surullisia asioita. Suljen aina radion (jos mahdollista) kun se soitetaan. En toki kiellä muita kuuntelemasta.
Ihan sama sille mitä laulaisivat, kunhan eivät häiritse. Eli jossain aulassa ok, mutta potilashuoneessa pitää saada olla rauhassa.
No jouduin todistamaan sairaalassa muslimien joukkorukoilua että kyllä ne hengelliset laulukin menee
Riippuu siitä mitä laulavat. Iloisia lauluja olisi ihan kiva kuunnella mutta ei mitään kovin hengellistä.
Minua ei haittaisi, mutta voihan sen oven pyytää laittamaan kiinni, jos ei jostain syystä jaksa luunnella. Tuo joidenkin nillitys laulujen hengellisyydestä ja kuinka se häiritsee, on aika lapsellista. Jos se on ainut syy, niin on typerä syy kieltää laulut niiltä jotka niitä haluaisi kuulla. Ne on kuitenkin meille kaikille suomalaisille tuttuja lauluja.
Ajattelisin että lähtisivätpä pian, jos eivät esitä uskonnottomia joululauluja.
Miksi ihmeessä sairaille pitää uskontoa tuputtaa?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaisi, mutta voihan sen oven pyytää laittamaan kiinni, jos ei jostain syystä jaksa luunnella. Tuo joidenkin nillitys laulujen hengellisyydestä ja kuinka se häiritsee, on aika lapsellista. Jos se on ainut syy, niin on typerä syy kieltää laulut niiltä jotka niitä haluaisi kuulla. Ne on kuitenkin meille kaikille suomalaisille tuttuja lauluja.
Aika harvalla on sairaalassa yhden hengen huone.
Miksi niitä jeesuslauluja pitää tuputtaa, kun joululauluja on myös muunlaisia ja paljon iloisempia?
"Ai jaa nyt ne tuli." Jos en jaksaisi kuunnella pyytäisin hoitajia sulkemaan oven jos olen niin huonossa kunnossa että en itse siihen pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kukaan kiellä. Kuulokkeet päähän ja voi älylaitteen avulla kuunnella ihan niin hihhulimusiikkia kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ai jaa nyt ne tuli." Jos en jaksaisi kuunnella pyytäisin hoitajia sulkemaan oven jos olen niin huonossa kunnossa että en itse siihen pystyisi.
Ja sinäkin luulet olevasi yksityishuoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että lähtisivätpä pian, jos eivät esitä uskonnottomia joululauluja.
Miksi ihmeessä sairaille pitää uskontoa tuputtaa?
Mitä jos kuuntelisit vain niitä lauluja ja unohdat sen uskonnon? En minä ainakaan päätäni vaivaa sillä onko joku laulu uskonnollinen vai ei, mutta monet niistä lauluista on kauniita ja niistä tulee jouluinen fiilis. Pelkäätkö maineesi puolesta, pelkäätkö että joku saa kuulla sinun olleen samassa tilassa jossa laulettiin hengellisiä lauluja ja luulevat vielä uskovaiseksi, vai mikä on ongelma?
Jossain aulatilassa sopii, mutta ovia ei pidä aukaista ja pakottaa sairaita kuuntelemaan.
Minua ei ateistina häiritse edes se hengellinen puoli, mutta ymmärrän että jotain toista voi.
Mutta häiritä ei saa, sairaalassa on yleensä sairaita.
Lapsi oli sairaalassa ja sinne huoneeseen pukkasi ryhmä pellejä, juuri samaan aikaan kun me ja vierustoveri teimme lähtöä kotiin. Väärä aika täysin ja voisi kysyä saako tulla, nämä vaan tunkivat sisään eivätkä ymmärtäneet että ovat tiellä.
niin varmaan ajattelen joko että jaahas, joku tuolla laulaa, kiva. tai että lopettaisivatpa pian jotta saisin nukuttua. Riippuu myös kuorolaulun tasosta, mitä ajattelen. Kaunista laulua on kiva kuunnella, epävireinen ärsyttää tervettäkin ihmistä. Toisaalta jos olen kauhean väsynyt sairaudestani, saattaisin pitää jopa kaunista ja tasokasta laulua häiritsevänä. Laulun sanojen sisältö ei varmastikaan vaikuttaisi ajatuksiini juuri millään tavalla. Hengellisiä, kevyitä tai kansanlauluja - samapa tuo, jokaisesta voi saada iloa, lohtua, ajanvietettä, tai sitten ärsyyntyä :)