Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikkein yksinkertaisinta olisi, että opettajat saisivat sen palkan 9 kk:n aikana.

Vierailija
06.10.2009 |

Ja kesältä ei mitään. Tämä nykyinen järjestelmä, jossa 9 kk:n palkka on jaettu 12:lle kuukaudelle on monelle liian vaikea, etenkin av-mammalle.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistojen haku käynnissä. sinne voi hakea kuka tahansa. olkaa hyvä ja pyrkikää alalle, pysykää siellä motivoituneina, koska todella moni vaihtaa ammattia av-äidit, teitä tarvitaan opettajiksi, juuri teitä

mutta mulla on onneksi vielä moraalinrippeitä jäljellä, toisin kuin suurimmalla osalla kolleegoitani. En pystyisi elämään itseni kanssa, jos veisin sijaiseltani kesäajan palkan ihan vain siksi kun se on teknisesti mahdollista. Oikeustajuni ei antaisi periksi. Ja samaa oikeustajua opetan opiskelijoillenikin.

Vierailija
62/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätti viranhaltijalle tukun ehtojen kuulusteluja. Mammavapaalla oleva vähän nikotteli kun joutuikin oikeasti kesällä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäksi töihin palannut ope vois kyllä tulla tähän ketjuun puolustamaan tekoaan... Miksi sen teit?

Vierailija
64/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä häpeän, jos olet oikeasti opettaja... Tosissako tämän kirjoitit? Vai oikein menee sivuverokortilla sitten se kakkostyö muuten kesällä? Mitä merkitystä asialla on? Tiedät kai aikuisena ja koulutettuna ihmisenä, että verotus on kokonaisuus ja ei ole olemassa mitään erillistä "sivutuloveroa" vaan kaikki lasketaan lopuksi yhteen ja katsotaan, mitä olet maksanut.:)

t: ihan perus VTM

Vois tehdä normiveroilla jotain muuta sit kesällä, nythän sä maksat sivutulon veroo jos meinaat jotain muuta hommia tehdä. En koe tätä duunia niin raskaaks että tarvii just 11 viikkoo olla lomalla. -opettaja

Vierailija
65/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. mietis mitä ne yksityisen "isopalkkaiset" tienaa, jos lomailee 9 viikkoa palkatta vuodessa.

Ja kesältä ei mitään. Tämä nykyinen järjestelmä, jossa 9 kk:n palkka on jaettu 12:lle kuukaudelle on monelle liian vaikea, etenkin av-mammalle.

Vierailija
66/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tavalla ansaitsen tavallaan menetettyjä rahoja. Itse sijaisena en saanut kesältä palkaa, joten saan sen nyt. Kunta ei maksaisi palkkaani sijaiselle, vaikka en sitä itse saisi. Tätä on minulle nimenomaan rehtori ja palkanlaskija yhdestä suusta toitottaneet. Minua ihan siis neuvottiin tekemään näin. Enkä tiedä kyllä ketään opettajaa, joka ei olisi näin toiminut.

Ja ihan hyvin nukun yöni.

Vierailija
67/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot riitä. Ja loppuis se matalapalkkaisuuskin saman tien.

Vierailija
68/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätti viranhaltijalle tukun ehtojen kuulusteluja. Mammavapaalla oleva vähän nikotteli kun joutuikin oikeasti kesällä töihin.

Täytyy itsekin tehdä näin. Voiskohan kesälle sopia vielä jotain muutakin?

Vierailija
69/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei hyvänenaika. Kyllä on ammatin sisäinen solidaarisuus kohdallaan. Edes paperimies ei paperimiehen silmää noki, mutta opettaja se on härski kollegalleen ilman mitään tunnontuskia!!

Tällä tavalla ansaitsen tavallaan menetettyjä rahoja. Itse sijaisena en saanut kesältä palkaa, joten saan sen nyt. Kunta ei maksaisi palkkaani sijaiselle, vaikka en sitä itse saisi. Tätä on minulle nimenomaan rehtori ja palkanlaskija yhdestä suusta toitottaneet. Minua ihan siis neuvottiin tekemään näin. Enkä tiedä kyllä ketään opettajaa, joka ei olisi näin toiminut.

Ja ihan hyvin nukun yöni.

Vierailija
70/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo että koska minä en saanut sijaisena kesältä palkkaa, niin pistän vahingon kiertämään ja otan palkan sitten virassa. No, kyllähän pahoinpidellyistä lapsistakin tulee usein pahoinpiteleviä vanhempia, joten taitaa olla aika lailla ihmisluonnossa kyseinen ajattelutapa...

Se, että viranhaltija palaa hoitovapaalta kesäksi töihin ikäänkuin riisuu sijaisen aseista ja ojentaa kuntatyönantajalle lakikirjan, jolla sitten voidaan kopauttaa sijaista päähän: "Laissa sanotaan, että hoitovapaalta palaavalle viranhaltijalle tulee maksaa palkkaa kesällä. Ei me mahdeta tälle mitään! Kiitos ja hei, nähdään taas syksyllä."

Mikäli OAJ yhteistuumin päättäisi linjauksesta, että kesäkuun palkka kuuluu sijaiselle (kuten se kaiken moraalin ja oikeustajun mukaan kuuluukin) ja että viranhaltijat eivät palaa kesäksi "töihin", niin sijaisilla olisi oikeasti edes teoreettinen mahdollisuus ajaa etujaan ja vaatia kuntatyönantajalta palkkaa myös kesällä - juuri tähän samaan historialliseen syyhyn vedoten, että opettajan palkka on oikeasti 9kk:n palkka jaettuna 12kk:lla. Lisäksi sijainen voisi nostaa pöydälle myös työsuhteen perusteettoman pätkimisen, joka yhtä lailla on laissa kiellettyä ilman pätevää syytä. Ei varmaankaan menisi kauaa, kun saataisiin ennakkotapaus hallinto-oikeudesta. Tällä hetkellähän se, että viranhaltija palaa töihin on ns. pätevä syy pätkiä sijaisen työsuhteet.

Tämä kaikki on toki täyttä utopiaa niin kauan, kun opettajat ajattelevat että kun minäkin sijaisena jouduin kärsimään, niin nyt on muiden vuoro kärsiä. Surullista itsekkyyttä ja löyhää moraalia.

Vierailija
71/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen virassa oleva ope. Ennen viran saamista tein pätkätöitä kahdeksan vuotta. Kesällä söin kynsiä, kun läskit mammaopet keskeyttivät maamoilunsa ja tulivat "töihin". Kasakkana ollessani erosin OAJ:sta, koska kyseinen "etu"järjestö ajaa vain viranhaltijoiden asemaa.

Minusta pätkätyöopettajien tulisi järjestäytyä jollakin tavoin ja painostaa kuntatyönantajaa niin, etteivät hoitovapaalaiset pystyisi enää palaamaan "töihin" kesällä. Systeemi on ollut mätä. Systeemi pitää romuttaa!

Vaikka olen nyttemmin saanut sen viran, en jaksa OAJ-touhuja yhtään. Minusta etujärjestön tulisi ajaa kaikkien jäseniensä etuuksia, ei vain viranhaltijoiden. Viranhaltijoiden etuuksiin puuttuminen edellyttää kuitenkin taisteluhenkeä, jota OAJ ei tule koskaan nuoriin pätkätyöläisjäseniinsä valamaan.

Niin kauan me viranhaltijaläskit teitä pätkätyöopettajia sorramme, kunnes te riistätte meiltä muutamia etuuksia. Ensimmäinen etu, joka meiltä pitäisi riistää, on oikeus keskeyttää hoitovapaa kesän ajaksi. Tehkää se! Ilman Ekiä!

Vereinigt euch, saatana!

Vierailija
72/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen vain ja ainoastaan siksi, että kunta ei olisi missään tapauksessa maksanut sijaiselle palkkaa kesän ajalta, vaan kunta olisi säästänyt rahat. Kysyin asiaa, ja rehtori ja palkanlaskija sanoivat, että sijaisten työsuhde katkaistaan kesäksi joka tapauksessa, vaikken minäkään palkkaa nostaisi.

Siksi tein sen ihan hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
73/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintovapaalla. Sijaiseni saa olla kesän ilman palkkaa. Perustelen tätä moraalitonta tekoani ihan vain sillä, että olen itse ollut aikaisemmin äitiyslomansijaisena kaksi kesää palkatta eikä sijaiselleni maksettaisi kuitenkaan palkkaa kesältä, sillä hänelle on tehty työsopimus vain lukukauden ajaksi.

Vierailija
74/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pyllystä koko järjestö minunkin mielestä.

Vierailija
75/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa rasittaa sijaisten puolesta!

Just tällaisia virkaopettajia OAJ paapoo. Jäsenistöstä varmaan joka neljäs on pätkätöissä, mutta eipä pätkätyöläisten asia järjestöä kiinnosta.

Saakeli, ens kesänä rupeen myötätunnosta ja solidaarisuudesta syömälakkoon pätkätyöläisten kanssa. Eikö tätä "tulen töihin kesäksi" -kierrettä koskaan katkaista? Tai onko kenelläkään edes halua lopettaa tätä? Onko tulkittava asioita niin, että kun se virka lopulta kohdalle napsahtaa, niin kaikki kärsityt vääryydet unohtuvat. Minulta eivät unohdu. Voisin vieläkin nousta asiasta barrikadeille, vaik mulla se virka sit vihdoin onkin.

Vierailija
76/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anna kovin hyvää kuvaa opettajista, jos eivät ymmärrä edes verotuksen pääperiaatteita.

Vierailija
77/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia tuntuu olevan sinulle niin kovin vaikea ymmärtää, että tiettyjä sanoja on PAKKO (vai onko parempi _pakko_ ) painottaa. Kun ei sinulle muuten mene perille, mitä tässä oikein ajetaan takaa.

Etkä edelleenkään siis ymmärtänyt kysymystä: MIKSI viranhaltijalle kuuluu maksaa palkka kesältä, jos hän ei ole sitä palkkaa ansainnut? SIis tähän tarvittaisiin vastaus. MIKSI se on niin?

Taidat olla nyt niin kiihdyksissä, että menee pienet ja isot kirjaimet sekaisin. Lisäksi henkilökohtaisuuksiin meneminen kielii häviäjän asenteesta.

Tähän kysymykseen on vastattu jo monta kertaa. Viranhoitajalle kuuluu maksaa palkkaa, jos hän palaa töihin.

Vierailija
78/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. mietis mitä ne yksityisen "isopalkkaiset" tienaa, jos lomailee 9 viikkoa palkatta vuodessa.

Siksi se palkkakin on pienempi, koska vapaata on niin paljon.

Vierailija
79/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kun ei ole tässä mitään vaikutusta - ehkäpä menee joo sitten kesätienesteistä sillä hetkellä sen sivutuloverokortin mukaan, mutta LOPULLISESSA verotuksessa joka tapauksessa KAIKKI tulot lyödään yhteen ja niistä lasketaan se lopullinen vero, jota verrataan maksettuihin ennakonpidätyksiin jonka jälkeen muodostuu se mätky/palautus! Herranjestas sentään, koittakaa tajuta, että loppupeleissä jää saman verran verojen jälkeen käteen olette sitten alunperin pidätyttänyt ennakonpidätystä 10 tai 60 prosenttia mistäkin verovuoden aikana saamastanne palkasta. Huom, olen tämän alan ammattilainen, tiedän, mistä puhun. Jos ette usko, menkää leikkimään veroprosenttilaskurilla www.vero.fi -sivulla, voitte itse todeta asian.

Ja muuten siis mulle on aivan sama, miten opejen palkka maksetaan, mutta ärsyttää tämä täysin perusteeton perustelu, jota opet täällä käyttää.

Vierailija
80/85 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anna kovin hyvää kuvaa opettajista, jos eivät ymmärrä edes verotuksen pääperiaatteita.

enkä ymmärrä nähtävästi verotuksen pääperiaatteita, kun luulin, että sivutuloista verotetaan ihan erikseen. No, eipä anna lääkkeiden käyttökään kovin hyvää kuvaa suomalaisista ylipäänsä: "Voiks tän kans ottaa alkoholia?" ym. typerät kysymykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä