Muumeista - mä oon järkyttynyt
että Tuutikki on naispuolinen.
Olen aina pitänyt sitä miehenä. Oppia ikä kaikki....
Kommentit (92)
Se onkin ainoita kieliä maailmassa, missä näin on, muualla se on maskuliini.
ELi en menisi tuon perusteella sanomaan, että mörkö on nainen, siitä ei ehkä vaan voi tietää.
Miun äitini luki muumikirjoja 60-luvulla. Minulla on ne vieläkin. Ilmeisesti jollekin tulee nyt yllätyksenä, että Suomessa on ollut homoseksuaalisia suhteita myös kauan ennen meidän aikaamme. Homoseksuaalisuus ei olekaan siis mikään uusi juttu, voi ihme ja kumma!
Ja se, että jonkun kirjallisuuden hahmon esikuva on lesbosuhteessa elänyt nainen EI tarkoita, että niiden pohjalta tehdyissä lasten muumielokuvissa olisi mitään mikä liittyisi homoseksuaalisuuteen.
tyyppi muumeissa. En ole niihin juurikaan tutustunut. Ja kyllä jouduin käydä googlesta katsomassa kuka Tuutikki on. Ja ulkonäön perusteella sanoisin mieheksi.
[/quote]
Ja se, että jonkun kirjallisuuden hahmon esikuva on lesbosuhteessa elänyt nainen EI tarkoita, että niiden pohjalta tehdyissä lasten muumielokuvissa olisi mitään mikä liittyisi homoseksuaalisuuteen.
[/quote]
Ja mitä sitten vaikka viittaisi? Mielestäni meidän sukupolvi voisi tehdä ryhtiliikkeen ja kertoa lapsille että homoseksuaalisuus on täysin NORMAALIA.
ja niin meillä ainakin tehdäänkin, mutta jos joku urpelo nyt alkaa miettiä, että oma lapsi ei voi enää katsoa muumivideoita, kun selvisi, että ne tarinat on kirjoittanut aikanaan nainen, jonka puoliso ja rakastettu oli nainen, niin katsoin aiheelliseksi tätä korostaa.
ollaan jo kuitenkin 2000-luvulla.
seksuaalisuuteen ylipäätään... Eli suoraan sanottuna mun on vaikea ymmärtää, miten sitä seksuaalisuutta pitää nykyään ängetä joka paikkaan.
Hieman vainoharhaista projisoida sarjaan noin aikuisia teemoja. Kirjoissakaan se aikuisaines ei musta aukea lapsille ollenkaan.
että lukeeko siinä han vai hon. Ruotsiksi Muumit on kirjoitettukin (sanon tämän nyt varmuuden vuoksi).
Missä niissä kirjoissa sanotaan, että on nainen tai mies? Ei missään. Saduissa on se hyvä puoli , että ne jättää tilaa omilla mielikuvilla ja ajatuksille. tuutikki voi olla yhtä hyvin myös mies.
En tiedä haluanko lasteni enää katsovan muumeja. Miksi homoseksuaalisuus pitää nykyisin sotkea joka paikkaan?
Tarkoitatko sitä, että tämän kuultuasi Muumeissa on mielestäsi jotain homoseksuaalista (aika vainoharhaista), vai pelkäätkö, että koska Muumien luoja oli homoseksuaali nainen, saattaa kirjoista välittyä lapsillesi jotain suvaitsevaisia (gosh!) asenteita?
Miten aiot selittää tämän lapsillesi? "Ei, et voi katsoa Muumeja, koska äidin mielestä on väärin, että kirjailija oli suhteessa naiseen."
Voihan sitä ajatella, että Muumeissa on tietynlainen queer-ulottuvuus, esimerkiksi juuri Tuutikissa: Tuutikki on poikatyttö, tai miesmäinen nainen. Tässä kohtaa Muumit eivät siis tuota sitä stereotypiaa, että KAIKKI tytöt ja naiset ovat femiinisiä ja ns. naisellisia. Hienoa! Kirja siis korreloi totuuden kanssa, sillä kaikki naiset ja tytöt eivät ole ns. naisellisia tai tyttömäisiä. Minä olin aikamoinen poikatyttö lapsena, ja joka taholta annettiin ymmärtää, että minussa oli jotain vikaa. Olisi varmaan ollut helpottavaa, jos vaikka kirjallisuudesta olisi löytynyt joku hahmo, johon olisin voinut samaistua.
Sinä näet sen, että homoseksuaalisuudesta voi nykyään puhua, ilmiönä, jossa "homoseksuaalisuus sotketaan joka paikkaan". Minä näen sen ilmiönä, jonka ansiosta täysin luonnollisesta asiasta puhutaan, oikeilla nimillä. Pitäisikö sinun mielestäsi homojen pysyä piilossa vain koska se häiritsee sinua? Mietipä sitä.
Eikä muumeihin ole tungettu mitään seksuaalisuutta. Häh? Mikä tää keskustelu nyt on? Joku hämmästyi, että Tuutikki taitaakin olla nainen ja toinen kummastuu, että Tove Janssonkin on nainen... Lukekaa vaan niitä muumeja, taustoista välittämättä.
t. 34
seksuaalisuuteen ylipäätään... Eli suoraan sanottuna mun on vaikea ymmärtää, miten sitä seksuaalisuutta pitää nykyään ängetä joka paikkaan. Hieman vainoharhaista projisoida sarjaan noin aikuisia teemoja. Kirjoissakaan se aikuisaines ei musta aukea lapsille ollenkaan.
mäkii aina luullu ett se on miespuolinen:000
pitipä vanhaks ellää,että tuon ties.
Tuutikin sukupuolesta. Syystä tai toisesta itselleni on aina ollut selvää, että Tuutikki on nainen. Ja sekin, ettei hän ole ihan tavallinen nainen. Se oli lapsen mielestä jännää se! Mörön naispuolisuus tuli kyllä minullekin yllätyksenä, vaikka muistankin kiinnittäneeni huomiota siihen, kun kirjoissa puhutaan hänen hameistaan. Olin kai pitänyt sukupuolettomana/androgyyninä, hameita käyttävänä olentona.
Todellista elämää vastaavat sukupuoliroolit ovat kyllä tervetullutta laatua kirjallisuudessa. Onko teiltä kauhistelijoita ja ihmettelijöiltä jotenkin mennyt ohi sekin, että oikea maailma on täynnä noita epästereotyyppisiä naisia (jopa naispuoliselle Mörölle löytyy helposti vastinkappaleita tosielämästä kun hetken miettii)? Katsotteko te vain heidän lävitseen kuin olisivat ilmaa, vai miksi se tulee niin suurena ihmettelyn aiheena että sellaista on?
Tuutikkihan on kuin perus av-mamma, läski, kananpersetukka ja raitapaita.
mikäs drag queen se Hemuli muuten on, sillähän on pitsialushousut ?
Muumit olivat pikkulapsesta asti lemppareitani, ja pidin itsestään selvänä, että Tuutikki ja Mörkö ovat miehiä.
Olihan se aika latistavaa kuulla, että molemmat ovat naisia. Vähemmän jännittävää ainakin.
että suomen kielessä on sama pronomini miehille ja naisille.
Jos olisin lapsena osannut ruotsia ja lukenut kirjat ruotsiksi, olisin tiennyt asian alusta alkaen.
Suomenkielinen käännös jättää tulkinnan varaa.
Niiskuneidin ja muumipeikon seukkaus puolestaan ei minua järkyttänyt.
Niiskuneiti on minusta ihanan perusnaisellinen tyttö.
... jonka ensimmäiset 75 jaksoa perustuu kirjoihin ja lopuilla ei ole ns alkuperäisten muumien kanssa tekemistä, mm.aikakonejaksot.
Eli en usko että tove on yrittänyt viestittää sukurutsauksen olevan ok, vaan jonkun japanilaisen käsikirjoittajan viisveisanneen ristiriidoista "oikean muumitarinan kanssa".
tai lähinnä että sen sukupuolella ei ole merkitystä :)
Ja minäkin pidin sitä miehenä aikuisikään asti ;-) Mutta hienoa löytää vanhasta ystävästä aivan uusi puoli!
Eihän muumeissa ole seksuaalisuutta lainkaan lasten tasolta katsottuna! Sehän muumeissa onkin niin hienoa, että sitä voi lukea aikuisen silmin ja lasten silmin ja molemmat tasot ovat kiehtovia, vaikka kertovatkin osittain eri asioita.
Ja mitä väliä, mitä sukupuolta Mörkö tai Tuutikki on! Kuten huomataan, ihan kepeästi ovat muumit tulleet luettua ja ehkä katsottuakin ilman tätä tietoa!!