Muumeista - mä oon järkyttynyt
että Tuutikki on naispuolinen.
Olen aina pitänyt sitä miehenä. Oppia ikä kaikki....
Kommentit (92)
Vilijonkka nimittäin. Elelee kolmen lapsensa kanssa, isukista ei tietoakaan.
Kurissa ja nuhteessa se sentään äpäränsä pitää.
Olen pitänyt sitä körilästä ilman muuta miehenä.
Miksi ihmeessä Tove Jansson olisi kuvannut Mörkön naiseksi, sillä hahmo liittyy nimenomaan miehisiin ominaisuuksiin: ei puhu vaan korkeinta örähtelee ja ulisee, on jykevä ja painava, listii kaiken elollisen kylmyydellään mutta kätkee ehkä jotain läheisyydenkaipuuta sisälleen.
juuri se on muumiekirjojen parasta antia lapsille, rooleja on erilaisia ja niitä on yhidtelty luovasti luoden yksilöitä
Tiesittekö, että alkuperäisissä Muumeissa myös juodaan viinaa, ollaan krapulassa ja poltellaan maria! Tove & Tuulikki rules. Katsokaas muuten Toven ja Tuulikin itsensä kuvaama "dokkari" niiden kesäsaarelta, en ole nähnyt kauniimpaa!
läski, kananpersetukka ja raitapaita.
tove on ITSE sanonut saaneensa tuutikin hahmon idean tuulikista. tuulikkikin asustellut meren äärellä ja on ollut uimahuone tms ja tehnyt samanmoisia asioita kun tuutikki tekee muumeissa.
Minä olen lukenut tuon saman että Tove jansson on itse tämän kertonut.
kaiki varmaan tajuaa tragiikan niissä kirjoissa kun tietää että Muumipeikko itte rakstaa oikeasti Nuuskamuikkusta, ja Niiskuneidin rakkaus ei saa vastakaikuna muuta kuin ystävyyttä... nyyh!
etteivat jotkut ymmarra juuri muumien syvinta olemusta, seka myos juuri sita etta alkuperaisissa kertomuksissa ja televisiion luodussa formaatissa on vissi ero.
Mina kasittaisin asian niin etta osa hahmoista on tahallaan jatetty avoimiksi, hieman sukupuolettomiksi ja neutraaleiksi jotta niiden muihin persoonallisiin ominaisuuksiin jaisi vahan elavyytta. Silti osa naistakin hahmoista on saanut inspiraationsa tietysta sukupuolesta tai jopa tietysta ihmisesta.
Tassa topicissa on kauhisteltu sita miten lapsille enaa uskaltaa nayttaa muumeja, niiden antamien seksuaalisten virikkeiden takia. On upeata etta muumit luotiin kaikille, ja kovin surullista jos jotkut tahtovat lastensa elavan kuplan ymparoimana tietamatta oikeasta maailmasta mitaan. Olettaen etteivat vanhempien hupsut rajoitukset ylla ainoastaan muumeihin. Koska he kohtaavat sitten todellisen maailman?
Moron sukupuolestahan ei myoskaan ole varmuutta. Kasittaisin hanet kuitenkin naispuoleiseksi henkiloksi joka kuvastaa juuri naisten kylmakiskoista puolta. Tallakin palstalla osoittautuu olevan juuri sensuuntaista kayttaytymista ja ennakkoluuloja josta otaksun Tovenkin ammentaneen hahmoonsa. Homoseksuaalina Tove kohtasi paljon syrjintaa ja torjuntaa aivan niinkuin Morko. Morko on siis sekoitus hanen omista vellovista tunteistaan, ja muista naisista ja kenties miehista joiden ymmarrys ei riittanyt avarakatseiseen ymmartamiseen.
Pikkumyyn ja Nuuskamuikkusen toteutumattomasta heilastelusta sen verran, etta mitaan ihmeteltya sukurutsaa siina ei kylla mielestani esiinny. Itse ainakin tunnen monia lapsia, ja lukeudun itsekin niihin jotka lapsina olivat onnettomia kuullessaan ettei ole mahdollista avioitua mummonsa tai isansa kanssa. Muumeisa ei selvia hahmojen ikia, mutta on selvaa etta mm Myy on keskenkasvuinen.
Toivoisin etta nakisite tarinoiden todellisen sisallon ja upeat ajatukset, etteka jaisi kauhistelemaan sita etta kylla, homoseksuaalisuus kuuluu tahan meidann maailmaamme. Piditte sita kuinka vastenmielisena tahansa. Elamme nyt kuitenkin jo 2000-lukua. Tove oli tietoinen kirjojensa aiheuttamasta halinast, ja luulen hanen toivoneen niiden kykenevan aukaisemaan ihmisten silmia. Nayttaa kuitenkin silta etta toiset ummistavat kuitenkin silmasa yha tiukemmin, ja sitovat laput myos lastensa silmille.
Tama nyt vain on itsekkin viela keskenkasvuisen, 16-vuotiaan tyton mielipide.
Janssonin pitkäaikainen rakastaja ja elämänkumppani...älä nyt sentään järkyty:D
Tuutikin esikuva on Tove Janssonin elämänkumppani Tuulikki Pietilä
Minä olen kyllä aina tiennyt, että on nainen.:)
Tuutikin esikuva on Tove Janssonin elämänkumppani Tuulikki Pietilä
eipä kyllä enempää järkyttänyt...
läski, kananpersetukka ja raitapaita.
kaikki sen tietää...ihan tosiaankin yleistietoa on..kvg
Kyllä Tuu-Tikki on mies!! On aina ollut!
Kyllä Tuu-Tikki on mies!! On aina ollut!
Siks ku sä sanot??
voi pitää Tuutikkia miehenä? Kohta väitetään, että Tuulikki Pietiläkin oli oikeasti mies ja Tove hetero :D
Ja edelleen olen sitä mieltä että tuutikki on joko miespuolinen taikka sitten lesbo. Ainakin Ninni-jakso päättyy siihen kun ne yhessä lähtee toisiinsa liimautuneena kävelemään.