Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei 1500 euroa riitä 4 hengen kuluihin?

Vierailija
28.09.2009 |

Kysyy hän, jolla menee kaikki se mitä tuleekin. Tai siis kai se jotenkin riittää, koska luotolle ei osteta, mutta tuo raha kuluu ruokaan ja laskuihin. Tuo summa jää lainojen jälkeen. Että osaa olla ihan vain eläminenkin kallista!

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 1200-1500 euroa kuussa.

Tosin ostamme luomuna maidot, kananmunat, jauhot, ryynit ynnä muut, pastat ja riisit täysjyvänä, tuoremehut kunnon hedelmälihaa sisältävinä mehuina eikä esanssi-sokeri-tiivistelitkuina. Margariineja ei tulisi mieleenikään ostaa, vaan valitsemme voin ja kylmäpuristetun neitsytoliiviöljyn. Valitettavasti laadusta joutuu maksamaan.

Lisäksi olemme vieraantuneet hieman suomalaisesta "pernat ja lihasoossi"- kulttuurista, joten ruokakoriin eksyy enimmäkseen tarvikkeita toteuttamaan välimerellisiä tai orientaaleja ideoita. Lisäksi dinnerin kanssa nautimme usein lasin tai pari viiniä.

Meillä lapset rakastavat sushia ja tietävät mitä on guacamole.

Tätä kaikkea on mahdotonta tarjota 600 euron kuukausittaisilla ruoka- ja päivittäistavarakustannuksilla. Ikävä kyllä.

Perheessämme kaksi aikuista ja kolme lasta.

Onks toi joku vitsi?!1500 ruokaan! Me syödään ihan normaalia ruokaa,ei mitään köyhäilyruokaa muttei sisäfilettäkään,ja ruokaan menee 500-600.Siihen sisältyy myös miehen työpaikkaruoat. syöttekö jatkuvasti ulkona tai sisäfilettä?

Vierailija
62/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin tuossa tämän kuun budjettia. Laskuja oli vähän yli 600 eurolla. Ruokakauppaan meillä menee kuukaudessa 600-650 euroa. Syödään monipuolista kotiruokaa. Ei juurikaan eineksiä. Nyt syysaikana helpottaa, kun "sato" on kypsynyt ja saadaan paljon kasviksia mummulan maalta. Sitten vielä bensaan reilut 100 euroa. Sitten se jäljelle jäävä 200, vaan yksinkertaisesti kuluu kaikkeen.

Lidl lienee hyvä kauppa edullisuutensa puolesta, mutta ei tule mitään, jos yritän sieltä ruokaa ostaa. Kärryt on täynnä herkkuja, muttei mitään järkevää. En vaan osaa ostaa sieltä ruokaa.

Mielestäni olemme melko tarkkoja rahankäyttäjiä. On excel-taulokot, joihin merkataan kuukauden laskut ja muut ostokset. Turhia vakuutuksia ei ole. Sähköyhtiö on juuri kilpailutettu. Samoin puhelinliittymät.

Pakko vaan sanoa, että eläminen on kallista. Meillä yksi vaippaikäinen on pian jättämässä vaipat pois, joten tästä irtoaa muutama kymppi johonkin muuhun. Pieni koira ei juuri taloutta hetkauta. Sillä kestää 5kg ruokasäkki ikuisuuden :)

Mä en vaan oikein enää keksi mistä nipistää. Tietysti voisi ihan kylmästi jättää kaikki kivat jutut pois, kuten se että välillä käyn lasten kanssa kahvilassa (=n. 5e/kk), mutta saahan sitä jotain paheitakin olla.

P.S. En osaa itse leipoa leipää, vaikka melko lailla kaiken muun teenkin itse :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon ruoat etukäteen, laitat ihan paperille ylös mitä minäkin päivänä syödään ja sitten siitä ainekset suoraan ostoslistalle ja sitten sinne Lidliin. 10 eurolla voit ostaa sitten surutta herkkujakin, saat ihan kivasti jätskiä, pipareita ja karkkia tuolla rahalla Lidlistä=ei tule tunnetta että oikeasti tarvitsisi luopua jostakin.

Kiva että kasvikset saatte omalta maaltanne, säästöä syntyy jo siinä mukavasti!

Lasten vaipat on todella hyvän laatuisia Lidlissä eivätkä maksa paljon (oliko koon 5 vaipat 10 euron korvilla) muistaakseni, siis se iso paketti. Sillä saat jo nyt säästöä hieman aikaan.

Voisin suositella viikkolistalle ruokia, joissa ei kauan nokka tuhise eikä maksa paljoa Lidlissä:

MA: jauhelihakeittoa

TI: riisiä+ lohifoliokääryleitä (lohifileen päälle purjoa, tomaattia, sitruunaa, liraus ruokakermaa, s+p+tilli, folioihin ja uuniin)

KE: jauhelihakastiketta+perunaa

TO: sosekettoa (porkkana-purjo-kesäkurpista-lusikallinen sulatejuustoa/lautanen)

PE: kotitekoisia hampapreita (Lidlistä saa niitä hampurilaisleipiä, sinne vaan jauhelihasta pihvi väliin+salaattia, tomaattia, suolakurkkua, juustonpala+majoneesia/ketsuppia. Lapsistakin on hauskaa koota oma burgeri)

SU:Kanaa riisipedillä uunissa

Vierailija
64/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kerinnyt oikolukemaan, sori.

Vierailija
65/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kasvislisäke ja/ tai salaatit?

Ja kaikki muut päivän ateriat?

Itse en henk.koht ymmärrä mitä tuollainen ruokalistan laatiminen hyödyttää jos siinä on vain 1 ateria. Jos haluaa syödä pihisti niin silloin pitää suunnitella lista missä on ihan kaikki ateriat koko viikolta.

Vierailija
66/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nettotulot on 1500/kk, toinen vanhempi työtön eikä töitä vaan ole ja piste. Lainojen maksun jälkeen jää kuutisen sataa euroa. Laskin eilen, että lokakuulle jää lainojen ja laskujen jälkeen 138 euroa käytettäväksi ruokaan, bensaan ja muuhun välttämättömään. Kaikesta on pihistetty mistä on voitu. Lehdet ym turhakkeet lopetettu ajat sitten, laajakaista vaihdettu alle 10e maksavaan mokkulaan, vakuutukset minimoitu ym.

Meillä asustaa siis 2 aikuista, 2 lasta ja joka toinen viikko vielä 1 lapsi. Lisäksi muutama eläin.

Välillä elämä tuntuu todella rankalta, mutta näin vain on jotenkin selvitty ja selvitään. Lapsille tosin pitäisi hankkia talvivaatteita ja kenkiä ja sellasta tarpeellista.

Vierailija
67/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi, koska mitään ns. ruokaa ei ole edes ostettu! Eli: Valio omenamehu, greippitäysmehu, ananastäysmehu 1,69/purkki Latz 12*100gr kissanruokaa 4,59 Pirkka lakkahillo 400gr 4,29 Hartwall novelle friss vadelma 2 ploa 1,30/plo Sheba exclusive select 4*100gr 3,40 Valio polar 5% viipaleet 2,60 Valio salaneuvos 17% viipaleet 2,60 Fazer täysjyväpaahto 1,25 Elovena hetki kaurahiutaleet 2,30 Fazer täysjyväpuikulat 1,89 Adidas intensive roll on 2,99 Valio juustoleipä 7,20 Rexona suihkusaippua 1,75 muovikassi 0,18 = 42,81 e

annospussipuuroja ja valmiita juustoviipaleita?? ei ihme että rahaa palaa...

Mä en ole missään valittanut sitä, että rahaa palaa noin paljon, olen vaan sanonut ihmettelijöille, että kyllä sitä ihan helposti saa tuon määrän rahaa laitettua ruokaan jos ei yhtään katso hintoja ja ostaa mitä huvittaa (kuten esim. mieluummin ostaa valmiita juustoviipaleita kuin palana).

Vierailija
68/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valio omenamehu, greippitäysmehu, ananastäysmehu 1,69/purkki

Tuoremehuja saa paljon halvemmallakin, etenkin omena- ja appelsiinimehua.

Hartwall novelle friss vadelma 2 ploa 1,30/plo

Kaikki limsat ja vichyt ovat päivittäisessä käytössä aivan turhia, voi aivan hyvin jättää pois.

Sheba exclusive select 4*100gr 3,40

Onko teillä jotenkin erityisen nirso katti, vai miksi ostatte kaupan kalleinta kissanruokaa?

Valio polar 5% viipaleet 2,60

Valio salaneuvos 17% viipaleet 2,60

Viipalejuustoa?! Osta juustohöylä ja puolita kilohinta.

Vierailija
69/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua häiritse se, että rahaa kuluu noin paljon

Vierailija
70/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin tuo satsi maksaa ainakin kympin!

Vierailija
71/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin tuo satsi maksaa ainakin kympin!

Vierailija
72/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa/hoidossa ja teen vain yhden aterian / päivä kotona kun ei täällä kukaan päivisin ole.

Ap tuossa sanoi, että he saavat mummolan pihalta salaatin eikä hän pitänyt kaupan salaatin mausta jne, joten en sitä erikseen ostoslistaan laittanut. itse syömme jälkiruoaksi sekä välipalaksi omenia/luumuja/viinimarjoja/mansikoita pihaltamme kesäisin ja syksyisin, ostan hedelmiä kaupasta vain talvella ja keväällä.

Laiton tuon ylläolevan listan tuohon ihan noin niinkuin vinkiksi pääruokien osalta, en ajatellut kirjoittaa erikseen koko ostoslistaa.

Sanottakoon tässä saivartelijoille vielä se, että minun jauhelihakastikkeeseen tulee 4dl porkkanaraastetta, 5 tomaattia, 2dl kesäkurpitsaraastetta. Jauhelihakeitossa on paljon porkkanaa, sipulia, purjoa ja perunaa sen jauhelihan lisäksi. Kasvissosekeitto puhukoon puolestaan. Lohinyytit täytän vihanneksilla. Hampurilainen tursuaa kahdesta välistä tomaattia ja salaattia ja uunikanan riisipetiin laitan vihreitä linssejä. Jauhelihapihvit syödään vihreiden papujen kanssa ilman perunaa/riisiä. Syödään pari kertaa viikossa erikseen salaattia ruoalla, muuten meillä kasvikset tulevat "piilossa" niin sanotusti.

Vierailija
73/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kaupastakin salaattia ostetaan. Joku toinen on ehkä sanonut, ettei pidä kaupan salaatin mausta.

Minä olen kotona lasten kanssa (töitä etsien) ja välillä teenkin noita viikon ruokalistoja ja teen ne melko tarkasti, eli periaatteella kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja jotain välipalaa. Aamu- ja iltapalat on melko vakioita.

Ajattelin nyt tänään mennä sinne Lidliin täydennysostoksille. Menen sitten kunnolla kauppaan vasta ensi kuun alussa, kun alv-ale astuu voimaan :)

Mutta sanottakoon, että sähkönkulutus on meillä ihan älytön. En vielä tiedä mistä se johtuu, mutta senkin osalta olen kuitenkin jo toimenpiteitä tehnyt. Käytämme paljon kirjastoa ja ostan lapsille käytettyjä vaatteita.

Nyt osuu vielä kolmet synttärit yhdelle kuukaudelle, niin kyllä saa taas käyttää mielikuvista, että keksii kivan ja suht edullisen, muttei kuitenkaan turhaa lahjaa.

Vierailija
74/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanottakoon, että sähkönkulutus on meillä ihan älytön. En vielä tiedä mistä se johtuu, mutta senkin osalta olen kuitenkin jo toimenpiteitä tehnyt.

mutta ystävä kertoi tuttunsa sanoneen, että ison taulutelkkarin ostamisen jälkeen sähkölaskusta tuli hirveän suuri. Eli voiko taulutv kuluttaa paljon päällä ja valmiustilassa ollessaan?? Osaako joku viisaampi vastata tähän..

Vierailija
75/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika leveästipä elätte! Meitä on perheessä 3 henkilöä, minä, mies ja lapsi 1,5v. Me saadaan kuukaudessa rahaa käteen 1000e. Minä olen hoitovapaalla ja mies työttömänä. Mitään asumistukia sun muita ei saada, koska on omakotitalo (velkaa ei ole). Auto on, koska on välttämätön, asumme maalla. Mies käyttää välillä säästöjään (hän maksaa veden, sähkön, vakuutukset ja autokulut). Minun saamani rahat,noin 500e (sisältäen lapsilisän) menee ruokakauppaan, omiin laskuihin(netti, lehti ja puhelin) ja lapsen vaatteisiin. Ostetaan kyllä paljon vaatteita kirppareilta ja jotain saadaan sukulaisilta. Ruokamenoja helpottaa se, että on omat perunat, sipulit ja porkkanat koko vuodeksi.

Itsellä opiskelut kesken, joten ei taida tulla helpotusta tähän vähään aikaan. Silti en koko aikaa sure sitä, että ei ole rahaa..

Vierailija
76/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syövistä unohtaa laskea mukaan

- ravintolaruokailut (oli se sitten mäkkärissä tai jossain paremmassa paikassa)

- työpaikkaruokailu (2 aikuiselta useita satoja kk)

Ruokakaupassa pääsee tosiaan aika vähällä jos lapset syö koulussa ja vanhemmat työpaikkaruokalassa tms. Vkl syödään koko perheen kanssa mäkkärissä jne.

Vierailija
77/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, kuinka teillä niitä laskuja tulee monen tonnin edestä. Meillä tällä hetkellä kuukausittainen vakiolasku on puhelinlasku. Sähkö ja netti kuuluvat vuokraan. Joka kolmas kk tulee tv-lupa ja vakuutusmaksut, siihen pitää etukäteen säästää.

Olen siis yliopisto-opiskelija, lapsi syö päiväkodissa (itse en syö päivällä juuri mitään, ei ole nälkä eikä kunnon ruokaa ehdi treenaamisen vuoksi) ja yhdessä syömme n. klo 17. Samaa ruokaa saatamme syödä kolmekin päivää, jos en jaksa pakastaa ja vaihdella näin.

En osta esim. rucola-salaattia (kallista verrattuna tavalliseen), palautusjuomia vaikka treenaankin (rasvaton maito käy hyvin), maitorahkaa isoissa satseissa, rypsiöljy terveellisempää kuin oliiviöljy (omega-3)..

Emme käy ulkona syömässä, tosi harvoin. Meillä herkkua on itsetehdyt hampurilaiset. Leivotaan paljon, sämpylöitä, pullaa ja kakkujakin, vaikka niiden tekeminen on kallista. Leivät ostamme läheisestä tehtaanmyymälästä tosi edulliseen hintaan, ja leivät pakkaseen.

Marjat on hyödynnetty.

Syödään tosin tavallista jugurttia, joka ei ole niin terveellistä.

t. se, joka elää 310e/kk, äiti ja tytär

Vierailija
78/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ymmärrät kun sinulla on mies ja useampi murkkuikäinen lapsi. Urheilevat ja paljon liikkuvat pojat ainakin syövät kuin hevoset.

Eikä ihme, että pärjäät pienillä kustannuksilla, jos et kerran syö päivän aikana mitään. Useimmat meistä kuitenkin syövät, sekä aamiaisen että lounaan. Esim meidän työpaikkaruokalassa lounaan hinta on 8 euroa. Tekee viikossa neljä kymppiä ja kuussa yli 150 euroa... Siinä sitten valitsee kantaako omat eväät vai käykö porukan kanssa lounastamassa.

Kyllä itsekin yliopisto-opiskelijana pärjäsin eritääin pienillä menoilla. Opiskelijalounas ei maksa juuri mitään. Vasta perheellisenä sitä huomaa, kuinka paljon rahaa ihan oikeasti kuluu ruokaan. Siis jos syö.

310e todellakin riittää. en ymmärrä, kuinka teillä niitä laskuja tulee monen tonnin edestä. Meillä tällä hetkellä kuukausittainen vakiolasku on puhelinlasku. Sähkö ja netti kuuluvat vuokraan. Joka kolmas kk tulee tv-lupa ja vakuutusmaksut, siihen pitää etukäteen säästää.

Olen siis yliopisto-opiskelija, lapsi syö päiväkodissa (itse en syö päivällä juuri mitään, ei ole nälkä eikä kunnon ruokaa ehdi treenaamisen vuoksi) ja yhdessä syömme n. klo 17. Samaa ruokaa saatamme syödä kolmekin päivää, jos en jaksa pakastaa ja vaihdella näin.

En osta esim. rucola-salaattia (kallista verrattuna tavalliseen), palautusjuomia vaikka treenaankin (rasvaton maito käy hyvin), maitorahkaa isoissa satseissa, rypsiöljy terveellisempää kuin oliiviöljy (omega-3)..

Emme käy ulkona syömässä, tosi harvoin. Meillä herkkua on itsetehdyt hampurilaiset. Leivotaan paljon, sämpylöitä, pullaa ja kakkujakin, vaikka niiden tekeminen on kallista. Leivät ostamme läheisestä tehtaanmyymälästä tosi edulliseen hintaan, ja leivät pakkaseen.

Marjat on hyödynnetty.

Vierailija
79/79 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin suuri vaiva ja siltikään et pysty tuon halvemmalla syömään?!

Meillä ruokaan menee pari sataa viikossa ja meitä on 5. Tekee siis kuukaudessa noin 160€ per naama.

Sinä et syö päivisi ja lapsesi syö hoidossa aamupalan, lounaan ja välipalan. Meillä tuohon summaan kuuluu koko perheen kaikki ateriat, lukuunottamatta eskarin lounasta. Syömme erittäin tervellisesti, paljon täysjyvää, kasviksia, vähärasvaista lihaa jne. Lisäksi ostan aina suomalaista jos mahdollista, joskus luomua ja herkkujakin tuohon summaan saa ostella tosi aika paljon.

Ja kaikki ruokatarvikkeet ostetaan kaupasta, eli mitään lihoja tms emme saa esim. sukulaisilta.

en ymmärrä, kuinka teillä niitä laskuja tulee monen tonnin edestä. Meillä tällä hetkellä kuukausittainen vakiolasku on puhelinlasku. Sähkö ja netti kuuluvat vuokraan. Joka kolmas kk tulee tv-lupa ja vakuutusmaksut, siihen pitää etukäteen säästää.

Marjat on hyödynnetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän