Miksei 1500 euroa riitä 4 hengen kuluihin?
Kysyy hän, jolla menee kaikki se mitä tuleekin. Tai siis kai se jotenkin riittää, koska luotolle ei osteta, mutta tuo raha kuluu ruokaan ja laskuihin. Tuo summa jää lainojen jälkeen. Että osaa olla ihan vain eläminenkin kallista!
Kommentit (79)
asumiskulujen ja kaikkien muidenkin laskujen jälkeen!
Bensaan, ruokaan, vaatteisiin jne eikä meillä todellakaan eletä leveästi.
perheessä on kaksi kovaa treenaava aikuista, jotka syövät paljon proteiinipitoista ruokaa, palautusjuomat maksavat myös aika paljon. Teini-ikäinen nuorimies syö myös paljon sapuskaa.
Syömme paljon kotimaisia kasviksia, kunnon lihaa eli sisä- ja ulkofilettä, hirven/poronlihaa, paistijauhelihaa (menee yhteen ruokaan n.800g), kalaa, katkarapuja, raejuustoa, rahkaa jne. Kyllä noista kauppalasku kasvaa. Ruokakauppaan menee kuussa n.800-900€.
Muita laskuja:
- sähkölasku 230€/kk
- mökin sähkölasku n.60€/kk
- asuntolaina 1800€/kk
- vesimaksu 120€/3kk
- hoitomaksu 230€/kk
- ip-kerho 90€/kk
- minun bensat 120€/kk, miehellä on firman kortti
- vakuutusmaksut 700€/6kk
- teinin puhelinlaskut n. 30€/kk
- lehtimaksu 27€/3kk
Ei todellakaan elettäisi 1500€/kk
ja ostin maitoa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa, broilerin filesuikaletta, naudan jauhelihaa, lohta, omenia ja applesiineja, muroja, puuroa ja kurkkua. Näillä pärjätään vähintään perjantaihin, voi olla että maitoa pitää hakea vielä ennen viikonloppua. Rahaa meni 45€. Seuraavan kerran käyn 'oikeesti' kaupassa viikon päästä, maitoa saatan hakea vielä tällä viikolla, mutta niihin menee sit se vitosen verran korkeintaan. Leivät leivon yleensä itse, aamupalaksi lapset syö muroja ja iltapalaksi puuroa.
t. 37
Taitaa unohtaa nyt lapsilisät ja ehkä mahdollisia muita tuloja?
Esim. saako lapset vaatteita muualta? Ostaako isä?
Maksatko kolmen lapsen puhelimet ja soittoajat jne?
Hevonen on sen verran iso eläin että syö varmaan kalliisti, plus että sen talli maksaa? Vai onko teillä talli jonne muut asuttaa eläimiään ja saat tätä kautta rahaa lisää talouteen?
Kasvaako pihassa hedelmiä, marjoja ja kasviksia?
Jos sulla on pieniä lapsia ja saat tönösi jo maksettua (vai maksatko edes talosta lainaa) niin on todella hyvin koska normaali ihminen on taloveloissa päälle 50- vuotiaana.. ;)
Mut hei, sulla on varaa ostaa irtaimia, niin mitäs siinä sitten päätä aukoessa?
Ei mekään eineksiä osteta, mutta satanen viikossa ruokakauppaan on vähän.
ja ostin maitoa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa, broilerin filesuikaletta, naudan jauhelihaa, lohta, omenia ja applesiineja, muroja, puuroa ja kurkkua. Näillä pärjätään vähintään perjantaihin, voi olla että maitoa pitää hakea vielä ennen viikonloppua. Rahaa meni 45€. Seuraavan kerran käyn 'oikeesti' kaupassa viikon päästä, maitoa saatan hakea vielä tällä viikolla, mutta niihin menee sit se vitosen verran korkeintaan. Leivät leivon yleensä itse, aamupalaksi lapset syö muroja ja iltapalaksi puuroa. t. 37
ostitko tarjouksista vai mitä? Mulla menisi tuohon samaan satsiin varmaan puolet enemmän!
Kana, broitsu, jauhenliha. Siinä on aineet kolmeen ruokaan. Ei toi riitä kaikilla meistä edes kuin puoleentoista päivään!!!
Viikossa on enempi päiviä! HALOO..
Kovin vähän syötte vihreetäkin. Pussi omppuja ja appelsiineja? :D
selvästi, koska mitään ns. ruokaa ei ole edes ostettu! Eli:
Valio omenamehu, greippitäysmehu, ananastäysmehu 1,69/purkki
Latz 12*100gr kissanruokaa 4,59
Pirkka lakkahillo 400gr 4,29
Hartwall novelle friss vadelma 2 ploa 1,30/plo
Sheba exclusive select 4*100gr 3,40
Valio polar 5% viipaleet 2,60
Valio salaneuvos 17% viipaleet 2,60
Fazer täysjyväpaahto 1,25
Elovena hetki kaurahiutaleet 2,30
Fazer täysjyväpuikulat 1,89
Adidas intensive roll on 2,99
Valio juustoleipä 7,20
Rexona suihkusaippua 1,75
muovikassi 0,18
= 42,81 e
Ja tuossa ei ollut tosiaan edes mitään "kunnon" ruokaa tai maitoa ostettu, eli ollut ihan vaan joku täydentävä pikku kauppareissu, jolla ostettu lähinnä vaan kissanruokia sekä leipää, juustoa&juomisia! Tuo leipäjuusto on erittäin poikkeuksellinen, tosi harvoin ostellaan tuollaisia, tai mitään herkkuja ylipäätään. t. se, jolla menee 1500e/kk
Nyt en ihmettele, mitan 37 menee niin vähän ruokaan. Tai sitten viljelee niitä kasviksia itse, mitä ei ole maininnut.
Kana, broitsu, jauhenliha. Siinä on aineet kolmeen ruokaan. Ei toi riitä kaikilla meistä edes kuin puoleentoista päivään!!!
Viikossa on enempi päiviä! HALOO..Kovin vähän syötte vihreetäkin. Pussi omppuja ja appelsiineja? :D
ainakin lehdet, veikkaus ja herkuttelu. Noihin menee hirveesti rahaa. Ja eväät töihin mukaan. Vaatteita ei tarvitse joka kuukausi ostaa joten osta alesta mitä tarvitsette.
Olen tällä hetkellä kotona kuopuksen kanssa ja rahaa menee laskuihin n.500€/kk ja ruokaan 500€/kk. Meillä ei ole aikuisilla eikä lapsilla rahaa vieviä harrastuksia emmekä käy ravintoloissa syömässä. Teen viikon ruokalistan jonka mukaan käyn kaupassa täydellä vatsalla eli jos lähdet kauppaan nälkäisenä saatat ostaa jotain mitä et välttämättä tarvitsisi. Sitten viikolla täydentää maito ja leipä varastoa jollei leivo itse sämpylöitä/leipää.
Tarkistakaa onko vakuutukset ajanmukaiset vai onko joku vakuutus jo turha. Meillä lopetettiin kahden tytön sairaskuluvakuutus kun eivät he ole kipeinä olleet niin etteikö terkkarissa voisi käydä. Säästöä 230€/v.
Tee budjettivihko josta selviää tulevat laskut. Laita siihen myös kuinka paljon menee rahaa ruokakauppaan sekä muihin menoihin. Pidin itse vastaavaa kirjaa 15v josta olen luopumassa. Laitan ylös enää tulevat laskut. Ruoka ja muut menot ovat pysyneet vakioina jo monta vuotta ja niihin menee sitten se raha joka laskujen maksun jälkeen jää. Seuranta auttaa sinua huomaamaan mihin turhaan rahaa kuluu ja kuinka paljon.
Perheessämme 2 aikuista ja 4 lasta
ja mies ihmetteli tuossa vähän aikaa sitten, kun kuukauden s-ryhmälle kannettu rahamäärä oli yli 700 euroa... eli ei meilläkään taideta paljon katsella, mitä ostellaan. Toistaiseksi ei kyllä ole tarpeenkaan, lainat, laskut, autot, koiran menot ja vaatteet sun muut tulevat hyvin kuitattua miehenkin palkalla, vaikka hoitovapaalla olenkin toistaiseksi. Ja minusta se on ihanaa, kun sinkkuna elelin aikuisikääkin pitkään, 35-vuotiaaksi melkein kokonaan, ja aina sai penniä venyttää...
meillä menee kuussa noin 500-600€ kauppaan.
meillä syödään aina myös paistijauhelihaa tai jotain fileetä, siis broilerin fileetä, ei mitään paistisuikaleita.
maitoa, tavallista ja hylaa, paljon kasviksia ja hedelmiä! aina on kaapissa salaatti tehtynä; kurkku, tomaatti, salaatti, feta/juusto.
ostamme myös PALJON kevyt tuotteita, mitkä siis "normaalia" kalliimpia. meillä ei syödä eineksiä, kaikki ruuat tehdään itse. leivon sämpylät yleensä itse, muuten syömme ruisleipää. juusto on kallista, mutta sitä ostan myös aina, kevyt version. tähän mainitsemaani summaan sisältyy myös pesuaineet (niin iho, tukka kuin pyykki), lapsemme yövaipat, vessa ja talouspaperit ja yleensä myös bensat. Rahaa ei vain yksin kertaisesti vain laiteta enempää menoihin ellei ole pakko.
tulomme ovat (verojen jälkeen) yhteensä n.2800€/kk
josta:
600€ lainan lyhennys
400€ vastike, vesi ja sähkö
170€ vakuutuksiin
500€ auto -tilille (lyhennyksiin ja äkillisiin menoihin/huoltoihin)
300€ tarhamaksu
60€ kännykkä ja internetti
300€ säästöön, pahan päivän varalle
lisäksi lapsemme lapsilisä menee hänen omalle tilille, mistä sitten maksellaan hänen harrastuksiaan, ja otetaan matkarahoja tmv.
vaatteita emme joka kuukausi ostele, ja mitä sitten tarttee ostella, niin ostellaan.
Asumme tampereella, emme missään syrjäseudulla, ja mitään emme siis itse kasvattele vaan ostamme kaiken kaupasta.
Käymme myös juhlimassa ja lapsella on omia kavereittensa synttärijuhlia mihin lahjat ostellaan.
eli kyllä se on paljon siitä kiinni mitä kaupasta ostetaan että paljonko sinne rahaa laitetaan.
joku mainitsi esimerkiksi juustoviipaleet. eikö kotonanne ole juustohöylää vai oletteko muuten uus-avuttomia???? valmiiksi viipaloitu on huomattavasti pala juustoa kalliimpi vaihtoehto. pienistä nipistyksistä tulee jo iso puro.
esimerkiksi en ikinä osta hedelmiäni sitarista tai smarketista, vaan lidlistä, jossa ne ovat huomattavasti edullisimpia, kuten on myös maito.
mutta tässä meidän taloutemme tarkat tulot ja menot. lisää tälläisii esimerkkejä kaivataan!! tällä tavalla se vertailu on huomattavasti helpompaa!
Missä vihannekset?
Itse kävin vkl kaupassa ja pelkkiä kasviksia ja vihanneksia tuli mukaan
- 2 jäävuorisalaattia
- rucolasalaattia
- porkkanaa 1 kg
- perunaa
- lanttua
- kesäkurpitsaa
- punajuuria (raakoja)
- kukkakaalia
- tomaatteja
- kurkkua (menee ainakin 1/ pvä)
- kaalia
- sipulia ja punasipulia
Meillä ei juurikaan syödä muroja, jugurttia tai muitakaan sokerilla kyllästettyjä moskia.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, lihaa, kanaa ja kalaa, maitoa, rahkaa, raejuustoa, juustoa, munia jne. Ihan tavallista perusruokaa ja rahaa menee melkein pari sataa viikossa. Perheessä on 2 aikuista ja 3 lasta.
Tähän kuuluu koko perheen kaikki ruuat lukuun ottamatta eskarilaisen päivittäistä lounasta.
ja ostin maitoa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa, broilerin filesuikaletta, naudan jauhelihaa, lohta, omenia ja applesiineja, muroja, puuroa ja kurkkua. Näillä pärjätään vähintään perjantaihin, voi olla että maitoa pitää hakea vielä ennen viikonloppua. Rahaa meni 45€. Seuraavan kerran käyn 'oikeesti' kaupassa viikon päästä, maitoa saatan hakea vielä tällä viikolla, mutta niihin menee sit se vitosen verran korkeintaan. Leivät leivon yleensä itse, aamupalaksi lapset syö muroja ja iltapalaksi puuroa.
t. 37
tulot jo laskettuna, niin elarit kuin lapsilisätkin. Siis tuohon 1500€. Mä kun olen opiskeleva yh, niin ei näillä tuloilla hurrata. Talon maksoin valtaosin ennen alanvaihtoa kun olin töissä ja tulot huiteli siellä ~4000€ paikkeilla.
Meillä on iso kasvimaa ja kellari, eli itse viljellään peruna, lanttu, nauris ja porkkana. Sipulia en tälle kesää laittanu. Kesällä syötiin lisäksi oman maan salaattia, pinaattia, retiisiä ja muuta pientä, jonkin verran pistin myös hernettä pakkaseen. Hevoset asuu omassa pihassa, heinät ja kaurat ostan läheiseltä maatilalta.
Mitä tuohon vähäisen vihreän ostoon tulee niin turha kai sitä on kaupasta kalliilla ostaa kun pienellä viitseliäisyydellä on saanu pakkasen täyteen marjoja ja sieniä, meillä nuo hedelmät on osastoa välipalaksi ja kurkkua&tomaattia meillä on aina, kaupan salaatti on sen verran pahaa ettei sitä viitsi ostaa. Hilloja ei juuri mene kun laitetaan marjoja niiden tilalta puuroihin.
Ja kun joku laski että olin ostanu jauhelihaa, broileria ja kalaa et siinä on kolme ruokaa.. No, meille niissä on kuus ruokaa. Pakkauskokoja kun en määritelly.
Mutta kukin tyylillään, me elellään näin.
37
Missä vihannekset?
Itse kävin vkl kaupassa ja pelkkiä kasviksia ja vihanneksia tuli mukaan
- 2 jäävuorisalaattia
- rucolasalaattia
- porkkanaa 1 kg
- perunaa
- lanttua
- kesäkurpitsaa
- punajuuria (raakoja)
- kukkakaalia
- tomaatteja
- kurkkua (menee ainakin 1/ pvä)
- kaalia
- sipulia ja punasipuliaMeillä ei juurikaan syödä muroja, jugurttia tai muitakaan sokerilla kyllästettyjä moskia.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, lihaa, kanaa ja kalaa, maitoa, rahkaa, raejuustoa, juustoa, munia jne. Ihan tavallista perusruokaa ja rahaa menee melkein pari sataa viikossa. Perheessä on 2 aikuista ja 3 lasta.
Tähän kuuluu koko perheen kaikki ruuat lukuun ottamatta eskarilaisen päivittäistä lounasta.ja ostin maitoa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa, broilerin filesuikaletta, naudan jauhelihaa, lohta, omenia ja applesiineja, muroja, puuroa ja kurkkua. Näillä pärjätään vähintään perjantaihin, voi olla että maitoa pitää hakea vielä ennen viikonloppua. Rahaa meni 45€. Seuraavan kerran käyn 'oikeesti' kaupassa viikon päästä, maitoa saatan hakea vielä tällä viikolla, mutta niihin menee sit se vitosen verran korkeintaan. Leivät leivon yleensä itse, aamupalaksi lapset syö muroja ja iltapalaksi puuroa.
t. 37
noin paljoa kasviksia, salaatteja syödään, mutta en koskaan tee ruokia lantuista, punajuurista, kesäkurpitsasta jne. Kurkkua, tomaattia, sipulia, rucolaa, porkkanoita; näitä kyllä menee, mutta ei ne kauppalaskua kauheasti nosta.
että osa vihanneksista kasvatetaan itse. Muuten eivät nuo hinnat ole yhtään vertailukelpoiset niiden kanssa, jotka joutuvat ostamaan kaiken kaupasta.
tulot jo laskettuna, niin elarit kuin lapsilisätkin. Siis tuohon 1500€. Mä kun olen opiskeleva yh, niin ei näillä tuloilla hurrata. Talon maksoin valtaosin ennen alanvaihtoa kun olin töissä ja tulot huiteli siellä ~4000€ paikkeilla.
Meillä on iso kasvimaa ja kellari, eli itse viljellään peruna, lanttu, nauris ja porkkana. Sipulia en tälle kesää laittanu. Kesällä syötiin lisäksi oman maan salaattia, pinaattia, retiisiä ja muuta pientä, jonkin verran pistin myös hernettä pakkaseen. Hevoset asuu omassa pihassa, heinät ja kaurat ostan läheiseltä maatilalta.
Mitä tuohon vähäisen vihreän ostoon tulee niin turha kai sitä on kaupasta kalliilla ostaa kun pienellä viitseliäisyydellä on saanu pakkasen täyteen marjoja ja sieniä, meillä nuo hedelmät on osastoa välipalaksi ja kurkkua&tomaattia meillä on aina, kaupan salaatti on sen verran pahaa ettei sitä viitsi ostaa. Hilloja ei juuri mene kun laitetaan marjoja niiden tilalta puuroihin.
Ja kun joku laski että olin ostanu jauhelihaa, broileria ja kalaa et siinä on kolme ruokaa.. No, meille niissä on kuus ruokaa. Pakkauskokoja kun en määritelly.
Mutta kukin tyylillään, me elellään näin.
37
selvästi, koska mitään ns. ruokaa ei ole edes ostettu! Eli:
Valio omenamehu, greippitäysmehu, ananastäysmehu 1,69/purkki
Latz 12*100gr kissanruokaa 4,59
Pirkka lakkahillo 400gr 4,29
Hartwall novelle friss vadelma 2 ploa 1,30/plo
Sheba exclusive select 4*100gr 3,40
Valio polar 5% viipaleet 2,60
Valio salaneuvos 17% viipaleet 2,60
Fazer täysjyväpaahto 1,25
Elovena hetki kaurahiutaleet 2,30
Fazer täysjyväpuikulat 1,89
Adidas intensive roll on 2,99
Valio juustoleipä 7,20
Rexona suihkusaippua 1,75
muovikassi 0,18
= 42,81 e
annospussipuuroja ja valmiita juustoviipaleita?? ei ihme että rahaa palaa...
mutta siltikin käydään Lidlissä ruokaostoksilla kun se vaan on niin halpaa. Meillä menee kerran viikossa 75 euroa 4 hengen ruoka, eli kuussa ruokaan menee max 300e. Ostetaan sieltä wc-paperit, tiskiaineet ym. Emme tosin osta eineksiä juuri ollenkaan, vaan tehdään perus kotiruokaa, eli ostetaan paljon perunaa, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, sipulia, keäkurpitsaa. Lisäksi kanaa/kalaa/lihaa, jugurtteja, pastoja, leipää jne. Kokeilkaa Lidlissä käyntiä tai ainakin einesten poisjättämistä ostoslistalta.
Joo, meidän perheessä kaksi aikuista ja kolme teiniä, 310 egee riittää just ehkä yhden viikon ruokalaskuun. Joskus yhden viikonlopun ruokalaskuun, jos sattuu tulemaan esim vieraita.
ja hyvin riittää, syömme terveellisesti, harrastamme, säänmukaiset ja hienot vaatteet yms.. (meitä kylläkin vain kaksi). Miten teillä EI VOI riittää?
HAHA LOL!!!! LOL!310 e riittää meillä pariksi PÄIVÄKSI!!
Vaikka siis ostaisi vain yhden aterian ainekset!!!
Tänä viikonloppuna meillä oli kuusihenkinen perhe kylässä (meitä myös kuusi), ostin 2 kg lohta (19,90 kg), perunoita, salaattiaineet, sienikastikeainekset, vichyä 6 litraa, siideriä, olutta, jäätelöitä, karkkia, ciapattaa, lisäksi vessapaperia, loppulasku oli 105 e.
Meillä käy vähintään joka toinen viikonloppu joku perhe kylässä, joten pelkkiin kestityksiin menee noin 200 e joka kuukausi!
Mutta mielelläni kestitsen ja maksankin, pääsemme vastaavasti sitten välillä valmiiseen pöytään itsekin.
Ruoka ON kallista ja ruoassa pihtaaminen mielestäni tosi typerää.
Joskus voi mennä 500€, jos osuu juhlat tmv. ja ostettava enemmän. Perheeseen kuuluu 2aikuista ja neljä lasta ja kaks isoa koiraa. Syömme terveellisesti, etuna se, että kaikkia vihannneksia ym. ei tarvitse ostaa kaupasta, koska niitä löytyy itseltä. Niissä kauppa vetää välistä todella paljon...