HELMIKUUN HELMET vk 40
Kommentit (50)
Jos haluat kokeilla, mitkä ovat todennäköisyydet lapsenne silmien väriksi, menkää seuraavaan osoitteeseen:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Sivusto on englanniksi, mutta kunhan osaat valita sieltä omien silmiesi värin, kumppanisi silmien värin ja teidän vanhempienne silmien värit, niin toimii :)
Meillä suurin todennäköisyys (50%) on saada täysin ruskeasilmäinen lapsi, 36,2% todennäköisyys vihreäsilmäiselle lapselle ja 13,7% tn sinisilmäiselle lapselle. No - se lapsihan ei todennäköisyyksiä kysele, vaan hänen silmänsä ovat sitten sen väriset kuin ovat :)
Hauskoja testailuhetkiä!
Pitihän se tehdä ja sain samat tulokset kuin sinäkin MataHari- ruskeasilmäinen on kaikkein todennäköisin. Saas nähdä sitten? Sinisilmänen oli todella pieni mahdollisuus ja esikoinen on oikein marmorikuulasilmäinen kun ovat niin siniset!
Koko päivä meni sitten netissä...Esikoinen rupesi iltapäivällä nuutuneelta ja kuumettahan hällä oli. En saanut häntä nukkumaan päikkäreitä kuin makaamalla vieressä,siinä sitten surffailin netissä! Joskus pitänee olla rokulipäiviäkin?
rinta ei oireile enää mitenkään.. joku ohimenevä juttu oli.
Mutta lauantai yö oli taas yksi eriskummallisimmista! Itselle varmaan kertyy noita eri vaivoja joka päivä joku uusi..
Kaverit oli käymässä ja rintojen alta tuosta kylkiluiden alta pallean kohdasta alko kuplimaan ja tuntu ihan niinku ois nälkä tulossa ja söin sit ihan kauheasti, mut ei auttanu.. rennietä otin kun sit ajattelin jos se olisi jotain närästystä niin ei.
Menin sänkyyn ja vettä join niin tuli aaltoina se kipu, tuntui ihan nipistyksiltä/polttelulta ja sitten hävisi ja viiden sekunnin päästä uudestaan nousi ja laski.. oli ihan tuskaa.. söin panadolin ja netissä etsin tuosta tietoa niin luki, että raskaana voi tulla palleakipua mut siihen ei vissiin sit selitystä löytyny että miksi.
Kaksi tuntia mie koukistelin ja tuo asukki potki samalla ihan hillitöntä vauhtia ja sit yhden jälkeen loppu kipu ja sain unen, mut oli kyllä niin kamala etten toista kertaa tuota halua.
Tuli vähän mieleen ku mulla vuosi ja puolitoista vuotta sitten ollu sellasta mahakipua mihin ei löydetty selitystä, mut ihan sairaalaan asti jouduin ku kouristeli eikä silloin voinu istua ei maata ei olla mitenkään ja itketti vaan.
Se kipu oli sillon niin paha, että ihan tärisin ja kädet hikoili..
Torstaina onneksi neuvola niin voi siellä tuostaki mainita, mut voihan tuo johtua ihan tuosta ku maha kasvaa..vai :o
ja tänä aamulla tuo sama kipu taas!
kuudesta puoli kasiin istuin sängyllä ku alko aaltoileva kipu keskeltä ylävatsasta ja levisi sivuille ja alas ja loppu... kaksi minuuttia ei mitään ja taas alkoi samallalailla..
onko tällaisia kasvukipuja muuten edes olemassa?
mie en tuota silmä hommaa voi varmaan tehä.. miehen isällä on toinen silmä ruskea ja toinen vihreä ihan niin ei voi oikein tuossa muuttaa :D
Niillä periytyy se jännästi et hyppää yhen sukupolven yli eli joko meidän poijalla tai ukon sisko kaksosille tulee eripari silmät :)
Hallitus, voi miten kurjaa tuo kipuilu! Toivottavasti voit jo paremmin. En kylla tieda mika voisi olla syyna. Minulla koskee joskus tuonne keuhkojen kohdalle vasemmalle kylkeen, mutta mulla saattaa olla siella vahan "pleurasya", en muista mita se oli Suomeksi. Mutta esim. flunssien yhteydessa koskee kuin puukkoa siella kylkiluiden valissa vaannettaisiin.
Viime raskaudessa taas jouduin piipaa kyydilla sairaalaan keskella yota (laskettuna paivana) koska koski niin kauheasti lapaluun kohdalle selkaan ja en voinut edes hengittaa kuin pinnallisesti, epailivat keuhkoveritulppaa ja jouduin MRI-kuvaukseen ja sain vertaohentavaa yms ja sektio jouduttiin siirtamaan sen vuoksi. Mitaan ei kuitenkaan loytynyt!
Itse epailen etta soin itseni ahkyyn silloin illalla, kun koko paiva oltiin kierrelty autokauppoja ja olin kuolemannalkainen illalla ja sitten soin valtavasti... ;o)
Tosi kiva toi silmienvarien periytyvyys linkki! Ihmettelin vain koska mun isalla ja aidilla on siniset silmat, ja mulla vihreat, ja linkkikone sanoo ettei se ole mahdollista, joten laitoin sitten mullekin siniset silmat (tai isallani on sellaiset sini-harmaa-vahan vihreaa sekoitukset).
Meidan lapselle tulisi ruskeat silmat 72.7%, vihreat 13,6% ja siniset 13.6% todennakoisyydella.
Mina odotan tosi innolla millainen pienokainen sielta oikein tulee, koska vaikka noin nopeasti katsottuna meidan tytot nauttavat samannakoisilta, ehka se heidan hiusten vari hamaa, heilla on kuitenkin tosi erilaiset piirteet ja ominaisuudet, luonteista puhumattakaan!!!
Isompi oli iso vauva, aina tyytyvainen ja helppo. Soi hyvin, ja kasvoi/ja kasvaa ylimmilla kayrilla.
Hanella on kiharat, ALYTTOMAN paksut ja hieman karheat hiukset. Aamulla kun laitan hanen hiukensa, ovat pinnit ym ihan samassa asennossa illallakin. Han nayttaa kasvoiltaan ihan isaltaan, sama nena, suuret silmat, saman variset silmatkin.
Nuorempi tytto taas oli 3,3kg syntyessaan, alku takkusi kun sairastui ja pudotti painoa ja muutenkin ei juonut/eika syonyt pienena kovin hyvin, kasvoi kayrien alla. Todella temperamenttinen ollut aina, ja nyttenkin meidan perheessa se pippurinen Pikku Myy! Hanella on tikkusuorat hiukset (valitettavasti samanlaista suomalaista hentoa laatua kuten minullakin) ja niin liukkaat etta pinnit loytyvat aina niskasta kun eivat kesta hetkeakaan paikallaan! Tytto hieman tummempi kuin siskonsa ja hanella on tummemman ruskeat silmat kuin isallaan! Kasvoinpiirteet aika hyva sekoitus meita vanhempia; minun silmien muoto ja nena, isansa suu.
Saas nahda minkalainen perima talla kolmannella on? ...Minun kokemukseni mukaan isompi vauva on ollut helpompi... No, esikoinen on vesimies ja kuopus harka. etta sillakin voi olla osuutta asiaan, jos joku horoskooppihomppaan uskoo ;o)
Kolmaskerta rv 19+2
joo soittelin tuossa neuvolaan ja pitää nyt kolmeksi päiväksi jättää pois nuo multitabs ja omega-3 mitä syöny..
sano meän neuvolatäti että kuulostaa, joltaki suolisto vaivalta tai jotain..
ei oikein osannu sen tarkemmin sanoa, mut jos tulee nyt kolmen päivän aikana niin piti vissiin sinne sairaalalle soitella.
Anto omalääkärin numeronki.
Toisella palstalla kirjottelin niin eräs toinen odottava oli kysellyt neuvolasta ja siellä oli sanonu et aaltomaisesti etenevät vatsakivut ylhäältä alas voivat olla merkki supistuksista.
Hui kauhia kunhan ei vaan mitään sellasta :(
Minäkin tein silmienväritestin. Siniset silmät tulisi n. 36%:lla, ruskeat 50%:lla ja loput ssitten vihreät.
Meidän lapsilla on molemmilla siniset silmät, vaikka siis isä on tumma ja ruskeasilmäinen:) Innolla odotankin nyt tätä kolmatta, josko tämä olisi sitten se ruskeasilmäinen. Poika on tosin muuten isänsä kopio ruumiinrakenteeltaan, luonteeltaan ja ilmeiltään. Tyttö taas ihan mun kopio kasvoiltaan ja väreiltään, tosin en minä mikään siro ole ja meidän neiti taas on pieniluinen ja pikkunen..on nää periytysmisjutut ihmeellisiä...mistä lie saattavat tulla nuo värit, koot ja eleet. Testi oli siinä mielessä puutteellinen, ettei siinä otettu isoisovanhempia huomioon- sinisilmägeenihän voi perityä kahdenkin sukupolven yli. Eikö?
Eipä täällä kummempia, paino nousee kauheeta vauhtia, 6kg plakkarissa. Mikä lie norsu musta vielä kasvaakaan:(
ihmetys rv 19+5
Rupee kaikilla olemaan puoliväli poikki jo! Niin se aika vaan menee kuiteskin...
Itselläni on ke:na rakenne ultra ja kyllä jo jännittää. Tämä meidän vauvveli on niiiiiin vilkas ja voimaksa tapaus, että välillä ihan huolettaa onko kaikki ok, kun riehuu ja tamppaa niin kovasti. Kohtu niin tosi kipee eilen..
Sukupuolikin olisi kiva tietää, vaikkei sillä mtn merkitystä olekaan!
Hauska toi silmän väri testi! Meidän lapsille kaikille tulee siniset silmät, ei siis mtn prossia muualle vaikka äidilläni on ruskeat. Muilla onkin sitten siniset.
Hallitus: onko kipu pallean kohalla? ettei olisi sappi kivet?! onko ultrattu? itseni just leikattiin maaliskuussa ja vuoden ne antoi mun kitua ja ravata sairaalassa kun kuolettavia kohtauksia tuli, eikä uskonut että ovat sappikiviä vaikka sanoin niin joka kerta, kun kaikilla meidän suvussa ne on poistettu nuorella iällä, painot yms normaalit.
Mutta kappas kovan taistelun jlk rupes tutkimaan ja ei kun leikkuriin ja olikin niin ärtynyt että puhkesi kesken leikkauksen!!
mulle tulee sellasia "ahdistus oloja" lähes päivittäin...sellasia mitä esikoisesta oli päälle 30 vkolla!! et ihan kun painais jotain suonia niin paljon, et tulee kumma olo selkään ja ei saa kunnolla happee yms..kummallista!! nyt jo...hui
hyvää ja ihanaa odotusta kaikille!
Stinna rv 20+3
se kipu ku tulee niin on kylkiluiden alla eli eikös se pallea sinne sijoitu? alkaa siitä kylkiluiden keskeltä alalaidasta ja siirtyy sivuille ja vähän ennen alavatsaa loppuu ja on pari minuuttia pois ja sit alkaa uudelleen.
Launantaina siis oli ja tänäaamuna.
Mullahan oli jotaki ihme kouristuksia puolitoista vuotta sitten ja ravasin niiden takia sairaalassa, kun ei voinu maata ei istua ei olla mitenkään päin ja se kipu oli niin sietämätöntä, että tärisin ja hikoilin käsistä ja itkinkin.
Epäilivät täällä vaan jotaki närästystä ku eivät löytäneet vaivaan syytä ja sappikiviä, toisen kerran olin vanhempien luona kun tämä yllätti ja sain reseptilääkkeet ja lähetteen ihan röntgeniin, kun sielläkin epäilivät sappikiviä, mutta kotiin ku saavuin ja soitin omalääkärille niin hän sanoi että sappikivistä ei johdu, koska se kipu kuulema on vaan vasemmalla puolella eikä molemmilla niinkuin tuolloin oli.
Sano sit vielä, että osaan mahakivuista ei löydy kuulema selitystä ja näin ollen multa ei edes otettu röntgen kuvia vaan sen takia ku tää tyhmä ukkolääkäri väitti ettei johdu sappikivistä..
Asia jäi siihen eikä tuota vaivaa ole tullut sen koommin, mut nyt on sit nämä.
Varmaan voisi huomenna tosin soitella ihan lekurille ja sanoa tämän jos ne siellä sit osaisivat auttaa.. tuo on niin inhottavaa ku aamullaki heräsin siihen kipuun eikä voinu nukkua
Täytyy sanoa, että hermot eivät pidä enään samalla lailla kuin normaalisti. Kyllä on itku herkässä. Noin normaalisti olen järki-ihminen (olen diplomi-insinööri ja miesten maailmassa monessa sopassa keitetty), mutta nyt voi ei...
Pesukone hajosi sunnuntaina (on ostettu toukokuussa), joka on tosi kivaa näin kura-aikana ja poikien 3v ja 5v äitinä. Ekana meuhkasin miehelle aikana ja sitten soitin äidille, joka valaisi minua, että ilman pesukonettakin pärjää vähän aikaa!!! HEHEHEH
Maanantaina menin koneen myyneeseen liikkeeseen ja selvitin, että ei tässä muuta, mutta kun olen raskaana, en voi nostaa esim. kuivausrumpua koneen päältä pois. Yksi asiakas valaisi, että sehän vain edesauttaa raskautta. Lähdin kaupasta itkien pois. Että silleen.
Kiva tuo silmienväritesti. Meillä vain taitaa olla varmat siniset tiedossa, kun meillä kaikilla on siniset silmät.
Matami ja rv19+4
Meillä minä olen tumma, silmät ruskeat ja tummanruskeat hiukset, ihonikin on normaalia suomalaista tummempi. Mieheni on vihreäsilmäinen ja ruskeahiuksinen, vaaleaihoinen (palaa helposti eikä oikein rusketu). Esikoistyttömme on aivan blondi ja sinisilmäinen ja iho on todella vaalea, eikä hän rusketu juuri ollenkaan.Lisäksi hän on ikäisekseen pitkä ja hoikka, jollainen minä en ole koskaan ollut.... Toinen tyttömme on ruskeasilmäinen ja ihon väri on tummempi ja hän ruskettuu. Hiusten väri on vielä vaalea, mutta tummempi vaalea kuin esikoinen. Hän on ruumiinrakenteeltaan vantterampi ja lyhyempi, äitini mukaan kuin minä pienenä.
Itse olen ollut 5-vuotiaaksi asti vaaleahiuksinen(mutten noin vaalea kuin esikoiseni) ja sitten tukka on tummunut. Äidilläni ja mieheni isällä on siniset silmät, joten sinisilmägeeni löytyy. Täällä ulkomailla kun asustamme, niin minulta on kolme toisistaan tietämätöntä henkilöä kysynyt että olenko esikoiseni hoitaja, kuopus on tunnistettu heti minun lapseksi, mutta esikoinen kun ei muistuta minua ulkonäöltään juuri ollenkaan (huulet,hymy ja hiusten luonnonkiharuus on sentään minua...)! Kiva selitellä että kyllä mä oon nää molemmat ihan itte tehnyt ja näillä tytöillä on sama isäkin... Kolmas on kyllä sitten jännä nähdä millainen väritys, ruumiinrakenne ja ennenkaikkea luonne sieltä ilmaantuu! Suuria persoonia nämä edellisetkin on! Ja varsinkin jos tulisikin poika(tosin olen jotenkin jo ihan tyttöfiiliksellä), niin minkähänkokoinen kaveri sieltä tulisi. Mun mieheni on iso: pitkä ja raamikas mies, 190 cm ja yli 100 kg..
Mutta joo, mulla on tuossa kankaat odottamassa. Jos viimein saisin ommeltua lastenhuoneen uudet verhot ja koristetyynyt valmiiksi. Ollaan sairastettu flunssaa eikä olla muutamaan päivään ulkoiltu, josko tänään mentäisiin hetkeksi kun näyttää olevan hieno aurinkoinen syyspäivä.
Leppoisaa sunnuntaita!
Pippuri rv19+4