Virikehoito vastaa tukiverkkoja!
Meillä täällä Espoossa ei kaikilla ole mummoja ja kummeja ym. hoitamassa ja paapomassa lapsiamme, jotta vanhemmat saisivat hetken hengähtää tai muuten omaa aikaa. Moni on apua arkeen saanut tällä virikehoidolla, jota kovasti on viime päivinä parjattu. Mutta nyt se mahdollisuus viedään osalta perheitä, jos toimeentulo on kovin tarkasti laskettu espoolisän varaan. Varmaan on jatkossa perhetyöntekijät kysyttyjä!
Kommentit (61)
no mun tuttavapiirissä pahimmat vastustajat ovat juuri niitä, joilla on tuhottomasti tukiverkkoja. Esim. eräs ystäväni jonka sekä äiti että anoppi hoitavat lapsia useamman kerran viikossa. Siis niin että tarvitsevat lapsille vain hoitopaikkaa 2 krt/viikossa, lopun aikaa hoitavat mummit! Siinä tilanteessa on helppo olla vihainen päivähoidon käyttäjille kun ei itse koskaan tarvitse käyttää päivähoitoa muuten kuin töissä käymisen ajaksi. Lisäksi mummit tarjoutuvat itse, ei tarvitse edes pyytää tai tehdä vastapalvelusta. 6
tukiverkkosi? Ihan voisit vinkkejä antaa kyvyttömille? Oikeasti kiinnostaa.
Isovanhemmat 9 tunnin ajomatkan päässä. Kummit osin pk-seudulla, mutta heillä sama tilanne: samanikäiset lapset ja isovanhemmat ja suku kaukana. Kummien kanssa "vaihdoimme" vuoroviikoin yhdeksi päiväksi lapsia kun olin ensimmäisen kanssa kotona, nyt kun olen toisen kanssa kotona, kummitäti on valitettavasti palannut töihin. Kaikki lapsiperheiden äidit, joihin sain hataraa verkkoa rakennettua lähialueella, ovat palanneet työelämään enkä kehtaa heitä nyt vaivata. Eli alusta sitten taas uudestaan uuden vauvan kanssa. Ei todellakaan helppoa ja sitten kun saa homman toimimaan onkin aika palata töihin jos ei ole uupunut sitä ennen. Ihan lähinaapureissa ei ole saman ikäisiä lapsia. 5-vuotias esikoisemme jäi virikehoitoon ja jää kyllä sinne edelleenkin Espoo-lisän poistamisesta huolimatta.
Kerropas seiska Espoosta miten olet rakentanut tukiverkkosi? Ihan voisit vinkkejä antaa kyvyttömille? Oikeasti kiinnostaa.
...meillä on ollut tilapäistä lastenhoitoapua esim. työkavereiden lukioikäisistä lapsista. Joskus olemme myös käyttäneet MLL:n palveluja. Ja välillä se mummukin on ehtinyt apuun sieltä kaukaa maalta.
Ystävistä, lasten kummeista ja naapureista
Kerropas seiska Espoosta miten olet rakentanut tukiverkkosi? Ihan voisit vinkkejä antaa kyvyttömille? Oikeasti kiinnostaa.
olet kotona ja sinulla on vain yksi tai kaksi lasta? Ystävilläsi sama tilanne?
jos ajattelen vaikka itseäni ja ystäviäni, ja tilannetta että tarvitsen illalla muutamaksi tunniksi lapsenvahdin. Roudaanko minä metrolla ja parilla bussilla kaikki lapseni heille, vai tuleeko hän toiselta puolelta kaupunkia lapsineen vastaavasti meille? Miten sitä pääsee kotiin jos jollakin lapsella on jo nukkumaaika, eikä jaksa kävellä? Kuka sillä välin kuskaa hänen lapsensa harrastuksiin vai jätetäänkö jokin kallis sellainen väliin siksi, että hoitaa toisen lapsia?
tällaiset asiat ja jotkut taas eivät mitenkään?
jos ajattelen vaikka itseäni ja ystäviäni, ja tilannetta että tarvitsen illalla muutamaksi tunniksi lapsenvahdin. Roudaanko minä metrolla ja parilla bussilla kaikki lapseni heille, vai tuleeko hän toiselta puolelta kaupunkia lapsineen vastaavasti meille? Miten sitä pääsee kotiin jos jollakin lapsella on jo nukkumaaika, eikä jaksa kävellä? Kuka sillä välin kuskaa hänen lapsensa harrastuksiin vai jätetäänkö jokin kallis sellainen väliin siksi, että hoitaa toisen lapsia?
Tämä sama kuntalisämalli on käytössä todella monessa kunnassa, eikä täällä valituksia muilta tule. Monissa kunnissa ei edes ole mitään kuntalisiä!
Ja tukiverkko ei todellakaan vastaa virikehoitoa. Esim. rakkaan mummin antama hoito ja hoiva on valovuosien päästä jostain ylikansoitetusta tarhasta.
- toki aikanaan vauvalomilla ollut minäkin
olet kotona ja sinulla on vain yksi tai kaksi lasta? Ystävilläsi sama tilanne?
jos haluat että rupean enemmän konsultoimaan.
no anna 21 vinkki, miten sinä toimisit tässä tilanteessa?lapsia perheissä yhteensä 8.
jos illalla tarvii pariksi tunniksi lastenhoitoapua?
Miten hitossa sellainen luodaan, jos KAIKKI läheiset ja ystävät, myös isovanhemmat ovat töissä päivisin. Olen ainoa tuntemani kotiäiti. Puistossa olen jutellut parin tyypin kanssa, mutta molemmat ovat piakkoin palaamassa töihin. Muut siellä pyörineet ovat vain satunnaisia kävijöitä, eivät käy säännöllisesti. Panenko mainoksen pylvääseen? Vois muuten toimia, oikeasti... Hmm... siihen asti luotan virikehoitoon.
Ois kyllä ihana, jos joku ottais lapsia joskus aamupäivisin kylään, kun vauva valvottaa edelleen tosi pahasti.
tuohon venyy???
Ja meillä naapurit on ystäviä, jotka auttaa tuollaisissa tilanteissa.
mutta keskusteluhan jo laajeni koskemaan tukiverkoston hankkimista yleisemminkin.
että saa suunsa auki. Tietysti helpottaa, että asuu sellaisessa paikassa, jossa on muita ihmisiä.
Sitten tietysti pitäisi olla jotain kykyä vastavuoroisuuteen. Jos mä teen teille tämän palveluksen, niin teetko meille tämän? jos olettaa vain saavansa, niin sitten tietysti on vähän vaikeampaa.
Ja jos ei halua vastavuoroisuuteen, niin rahalla saa ja hevosella pääsee. Vaikka paikallisen oppilaitoksen seinälle ilmoitus, että haetaan tilapäistä lastenhoitajaa.
muiden harrastajien vanhempiin ja sopia yhteiskyydeistä.
no mun tuttavapiirissä pahimmat vastustajat ovat juuri niitä, joilla on tuhottomasti tukiverkkoja. Esim. eräs ystäväni jonka sekä äiti että anoppi hoitavat lapsia useamman kerran viikossa. Siis niin että tarvitsevat lapsille vain hoitopaikkaa 2 krt/viikossa, lopun aikaa hoitavat mummit! Siinä tilanteessa on helppo olla vihainen päivähoidon käyttäjille kun ei itse koskaan tarvitse käyttää päivähoitoa muuten kuin töissä käymisen ajaksi.
Lisäksi mummit tarjoutuvat itse, ei tarvitse edes pyytää tai tehdä vastapalvelusta.
6