Virikehoito vastaa tukiverkkoja!
Meillä täällä Espoossa ei kaikilla ole mummoja ja kummeja ym. hoitamassa ja paapomassa lapsiamme, jotta vanhemmat saisivat hetken hengähtää tai muuten omaa aikaa. Moni on apua arkeen saanut tällä virikehoidolla, jota kovasti on viime päivinä parjattu. Mutta nyt se mahdollisuus viedään osalta perheitä, jos toimeentulo on kovin tarkasti laskettu espoolisän varaan. Varmaan on jatkossa perhetyöntekijät kysyttyjä!
Kommentit (61)
lasten seurana jokusen tunnin, tai vie heitä vaikka Lintsille, tai mummu pari kertaa vuodessa tuuraa työmatkalla olevia vanhempia, alkaa kauhea kiljunta, että NONIIN SILLÄ ON MUMMUT JA KUMMIT KOKO AJAN HOITAMASSA. Oletteko te ihan daijuja? S
e normaalin arjen apu tulee just niistä jotka ovat lähellä, eli naapureilta ja ystäviltä. Jamppa ja Jirco on meillä sillä aikaa kun niiden äiti jumppaa, ja Jessica ja Janica on Elba-Yvetellä sillä aikaa kun niiden äiti on koulun vanhempainillassa.
oman lapseni kanssa treeneihin tällä viikolla, seuraavalla vie Allin isi, sitten Lillin jne. Vuorotellaan!
Jos yksi kummi yhdeksästä on kerran vuodessa lasten seurana jokusen tunnin, tai vie heitä vaikka Lintsille, tai mummu pari kertaa vuodessa tuuraa työmatkalla olevia vanhempia, alkaa kauhea kiljunta, että NONIIN SILLÄ ON MUMMUT JA KUMMIT KOKO AJAN HOITAMASSA. Oletteko te ihan daijuja? S
e normaalin arjen apu tulee just niistä jotka ovat lähellä, eli naapureilta ja ystäviltä. Jamppa ja Jirco on meillä sillä aikaa kun niiden äiti jumppaa, ja Jessica ja Janica on Elba-Yvetellä sillä aikaa kun niiden äiti on koulun vanhempainillassa.
EI ole mitään kuntalisiä. Ja tähän joukkoon kuuluu pk-seudun ulkopuoliset suuret kaupungit, joissa asuminen on myös kallista.
Tampereella maksetaan ainakin.
Vertaa vaikka Turun ja Espoon asuntojen hintoja, kyllä niissä on vissi ero.
Vertaa vaikka Turun ja Espoon asuntojen hintoja, kyllä niissä on vissi ero.
maksaa reilun 100000 € vähemmän!
Miksi joku yleensäkin ajattelee, että yhteiskunnan kuuluu järjestää vanhemmille mahdollisuus olla ilman lapsiaan? Kyllä tärkeämpää on se, että työssäkäyvien lapsilla on kohtuullisen kokoiset päiväkotiryhmät ja että terveydenhuolto-ja sosiaalipalvelut toimii! Ennemmin voisi antaa lisää tukea kotihoitoon, että vanhemmat vois halutessaan itse maksaa lapsen hoidosta niinä päivinä kun tarvitsee omaa aikaa. Omien asioiden hoitaminen on todella huono veruke viedä lapsi hoitoon esim 3 pv viikossa. Kyllä oikeasti on kysymys siitä että halutaan päästä helpommalla. Ja sitä ei kyllä pitäis yhteiskunnan puolesta rahoittaa!! Ja kyllä sitä omaa aikaa saa ihan vaan oman miehen kanssa sopimalla. Yh:t taas voi käyttää esim mll hoitajia. Päivähoito on tarkoitettu työssäkäyvien lapsille, ei helpottamaan kotona olevien arkea. Ja kun vedotaan esim masentuneiden äitien elämän helpottamiseen, niin kyllä valtaosa lapsensa virikehoitoon vievien lasten vanhemmista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka vaan haluavat päästä helpommalla!
Miksi joku yleensäkin ajattelee, että yhteiskunnan kuuluu järjestää vanhemmille mahdollisuus olla ilman lapsiaan? Kyllä tärkeämpää on se, että työssäkäyvien lapsilla on kohtuullisen kokoiset päiväkotiryhmät ja että terveydenhuolto-ja sosiaalipalvelut toimii! Ennemmin voisi antaa lisää tukea kotihoitoon, että vanhemmat vois halutessaan itse maksaa lapsen hoidosta niinä päivinä kun tarvitsee omaa aikaa. Omien asioiden hoitaminen on todella huono veruke viedä lapsi hoitoon esim 3 pv viikossa. Kyllä oikeasti on kysymys siitä että halutaan päästä helpommalla. Ja sitä ei kyllä pitäis yhteiskunnan puolesta rahoittaa!! Ja kyllä sitä omaa aikaa saa ihan vaan oman miehen kanssa sopimalla. Yh:t taas voi käyttää esim mll hoitajia. Päivähoito on tarkoitettu työssäkäyvien lapsille, ei helpottamaan kotona olevien arkea. Ja kun vedotaan esim masentuneiden äitien elämän helpottamiseen, niin kyllä valtaosa lapsensa virikehoitoon vievien lasten vanhemmista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka vaan haluavat päästä helpommalla!
että lähes kaikki työssäkäyvätkin kyllä käyttävät päivähoitoa ihan yhtä lailla hyväkseen? Vai käytkö sä ruokatunnilla hakemassa pois lapsen pk:sta? Mitäs turhaan lusmuilet syömässä! Moni käy työajalla kampaajalla tai hoitaa jotain pankkiasioita tai käy kaupassa ennen kuin hakee lapsen.
Minusta tässä ei ole mitään tuomittavaa!!!! Minäkin vastasin tähän ketjuun. Olen itse työssäkäyvä mutta teen epäsäännöllistä työaikaa. Todellakin vien joskus lapsen tuntia aikaisemmin (kuin mitä hänen pitäisi) hoitoon, jos minulla sattuu olemana hammaslääkäriaika juuri silloin.
Vai pitäisikö kutsua mummi 500 km päästä olemaan lapsen kanssa sen tunnin ajaksi?
Ei meidän kunnassa ole mitään hammaslääkärivastaanottoa iltaisin!
Mutta tässä ei ollutkaan kyse subjektiivisesta oikeudesta, onneksi. SE on hyvä järjestelmä joka toimii hyvin. Siihen ei kannata koskea.
muka pidä iltavastaanottoa? Ja kai ne lapsetkin pitää kampaajalla käyttää. Käy itse samalla.
Että tosiaan eräässä perhelehdessä ihan neuvottiin ottamaan parisuhdeaikaa niin, että vanhemmat pitävät yhteisen vapaapäivän, kun lapsi hoidoossa tai omaa aikaa niin, että hakee lapsen myöhemmin / vie aikaisemmin, jotta voi harrastaa.
että lähes kaikki työssäkäyvätkin kyllä käyttävät päivähoitoa ihan yhtä lailla hyväkseen? Vai käytkö sä ruokatunnilla hakemassa pois lapsen pk:sta? Mitäs turhaan lusmuilet syömässä! Moni käy työajalla kampaajalla tai hoitaa jotain pankkiasioita tai käy kaupassa ennen kuin hakee lapsen. Minusta tässä ei ole mitään tuomittavaa!!!! Minäkin vastasin tähän ketjuun. Olen itse työssäkäyvä mutta teen epäsäännöllistä työaikaa. Todellakin vien joskus lapsen tuntia aikaisemmin (kuin mitä hänen pitäisi) hoitoon, jos minulla sattuu olemana hammaslääkäriaika juuri silloin. Vai pitäisikö kutsua mummi 500 km päästä olemaan lapsen kanssa sen tunnin ajaksi? Ei meidän kunnassa ole mitään hammaslääkärivastaanottoa iltaisin! Mutta tässä ei ollutkaan kyse subjektiivisesta oikeudesta, onneksi. SE on hyvä järjestelmä joka toimii hyvin. Siihen ei kannata koskea.
[ii] että lähes kaikki työssäkäyvätkin kyllä käyttävät päivähoitoa ihan yhtä lailla hyväkseen? Vai käytkö sä ruokatunnilla hakemassa pois lapsen pk:sta? Mitäs turhaan lusmuilet syömässä! Moni käy työajalla kampaajalla tai hoitaa jotain pankkiasioita tai käy kaupassa ennen kuin hakee lapsen. Minusta tässä ei ole mitään tuomittavaa!!!! Minäkin vastasin tähän ketjuun. Olen itse työssäkäyvä mutta teen epäsäännöllistä työaikaa. Todellakin vien joskus lapsen tuntia aikaisemmin (kuin mitä hänen pitäisi) hoitoon, jos minulla sattuu olemana hammaslääkäriaika juuri silloin. Vai pitäisikö kutsua mummi 500 km päästä olemaan lapsen kanssa sen tunnin ajaksi? Ei meidän kunnassa ole mitään hammaslääkärivastaanottoa iltaisin! Mutta tässä ei ollutkaan kyse subjektiivisesta oikeudesta, onneksi. SE on hyvä järjestelmä joka toimii hyvin. Siihen ei kannata koskea.
Siinä on kuitenkin malkoinen ero että käykö joskus kampaajalla työpäivän päätteeksi vai viekö lapsensa joka päivä kokopäivähoitoon vaikka on itse vauvan kanssa kotona.
Meinasin juuri kirjoittaa ihan samaa, että aika omituista tieten tahtoen tehdä lapsia, useampiakin, sitten jäädä vielä tarkoituksella kotiin ja päälle olettaa, että yhteiskunta tai kummit/kaverit/naapurit/isovanhemmat ovat valmiudessa järjestämään äidille lepohetkiä ja aikaa ilman lapsiaan.
Ymmärrän toki, että varmasti pää hajoaa jos on todella 24/7 lasten seurassa, mutta kuinka monella näin edes on? Itselleni ei ole ollut mikään vaikeus hyväksyä, että tiettyinä aikoina elämässä joutuu vähän tinkimään omista menoista ja tekemään järjestelyjä/lykkäyksiä, ja tulee taas aika kun saan mennä. Jos on vaikka ajanjakso, että mies on paljon töissä, omaksi ajaksi riittää iltajumppa olohuoneen lattialla kun lapset nukkuu, tai lehden luku ja leffa. Miksi hitossa yhteiskunnan pitäisi järjestää minulle kampaamoreissuaikaa tai päiväunet? Minulla on mies ja hänen kanssaan sovittelen menot, en yhteiskunnan.
Minä saan lapset hoitoon ehkä pari kertaa vuodessa ja siitäkin olen kiitollinen. Käsittämätöntä, että hakisin näin kotiäitinä vielä päivähoitopaikkaa sen takia että pääsisin rauhassa parturiin tai pankkiin (joo, näitä on esitetty virikehoidon syynä!). Kuinka usein te näin nettiaikana siellä pankissa joudutte käymään? Tai Kelassa?
Mitäs jos loisit sitten ne turvaverkkosi ihan itse? Sopisit naapurin äidin kanssa (tai vaikka jonkun pk-kaverin äidin, tai naapurin tai kenen vaan) että aina välillä hoidatte toinen toisetenne lapsia.
Näin muutkin tekee. Ai niin, mutku siinä joutus itsekin jotain tekeen, ja eihän se nyt sentään onnistu...
mutta ei meillä muualla asuvillakaan kuule välttämättä ole niitä mummoja ja kummeja paapomassa.
Meidän lapset esimerkiksi näkevät isovanhempiaan kerran kuussa. Ja toisia isovanhempia kerran vuodessa. Meillä omaa aikaa saa vuorotellen toinen vanhemmista, kun toinen hoitaa lapset niin toinen on vapaalla. Ja toisin päin. Sitten voi palkata ulkopuolisen hoitajan jos haluaa yhteistä aikaa.
Ja ihan mielenkiinnosta.. Paljonkos se Espoo-lisä sitten on?
ovat olleet 8-10h/vrk hoidossa. Onko jollain tukiverkosto jossa hoidetaan lasta 5pv/vk ja 8-10h/vrk.
Yleensä vastustajat ovat näitä, joilla on yllin kyllin kummeja ja kaimoja ja mummeja hoitajina.
Meillä ei ole juuri ketään ja siksi esim. pidänkin joskus poikaa vähän pidempään hoidossa ja käyn vaikkapa kaupassa tai kampaajalla.
Mutta poika ei olekaan virikehoidossa vaan ihan hoidossa koska teemme välillä töitäkin, vaikkakin epäsäännöllisesti...
pystytty kyllä kummasti niitä tukiverkkoja rakentelemaan, vaikka mummut ja kummit ovat matkan päässä. Tuo on vain tekosyy.
Virikehoito vastaa tukiverkkoja!
Meillä täällä Espoossa ei kaikilla ole mummoja ja kummeja ym. hoitamassa ja paapomassa lapsiamme, jotta vanhemmat saisivat hetken hengähtää tai muuten omaa aikaa. Moni on apua arkeen saanut tällä virikehoidolla, jota kovasti on viime päivinä parjattu. Mutta nyt se mahdollisuus viedään osalta perheitä, jos toimeentulo on kovin tarkasti laskettu espoolisän varaan. Varmaan on jatkossa perhetyöntekijät kysyttyjä!
kun hoidatte naapurin lapsia, niin hän hoitaa sitten teidän, ovat juuri niitä ihmisiä joiden ei itse tarvitse koskaan ponnistella lastenhoidon kanssa tai tehdä vastapalveluksia. Mummot hoitavat joka kampaamoreissun ja siivouksen ajan ihan ilman vastavuoroisuutta.
Millainen mörökölli pitää olla, ettei tule kenenkään kanssa tuon vertaa toimeen?
ja samat, jotka ovat ekaksi huutamassa, että hankkikaa itse se tukiverkko kun hoidatte naapurin lapsia, niin hän hoitaa sitten teidän, ovat juuri niitä ihmisiä joiden ei itse tarvitse koskaan ponnistella lastenhoidon kanssa tai tehdä vastapalveluksia. Mummot hoitavat joka kampaamoreissun ja siivouksen ajan ihan ilman vastavuoroisuutta.
kuka tässä ei tullut ja kenen kanssa toimeen?
Kaikilla ei ole naapureina lapsiperheitä ja jos on kotiäidiksi kaupunkiin muuttanut, ei niitä verkostoja niin vaan ykskaks synny. Kaupungeissa naapurit usein haluavat olla rauhassa, enkä voisi kuvitella, että naapurin sinkkutyttö tai lapseton viisikymppinen olisivat kauhean kiinnostuneita tulemaan hoitamaan lapsiamme..Täällä on tapana nyökätä rapuissa, ei hyökätä vaatimaan lapsenhoitoapua...
Edelleenkään missään ei olla koskevassa subjektiiviseen oikeuteen päivähoitoon! Joissakin kunnissa sen sijaan ollaan poistamassa ylimääräinen kuntalisä sellaisilta perheiltä, jotka myös käyttävät subjektiivista oikeuttaan päivähoitoon. Jatkossa siis näiden perheiden on valittava kumpi heille parhaiten sopii, se että hoitavat lapset itse kotona, saavat siitä nuorimpien osalta ehkä jopa entistä suuremman "korvauksen" ja säästävät päivähoitomaksun (ja siinä samalla myös päivähoitopaikan) TAI jatkavat lasten päivähoitoa kuten tähänkin mennessä, mutta eivät enää saa nuorimman lapsen kotihoidosta ylimääräistä lisää. Lakisääteiset lisät ja oikeudet ei poistu mihinkään, keneltäkään!