Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin Espoo-lisä jutussa nainen, joka on vienyt 2-vuotiaan virikehoitoon

Vierailija
24.09.2009 |

Luulin, että nämä jutut ovat urbaanilegendaa, mutta niinhän siellä vaan oli nainen, joka oli laittanut 2-vuotiaan päiväkotiin "kavereita saamaan" kun perheeseen syntyi vauva. Olin ollut siinä uskossa ettei noin pieniä kukaan laita jos on vauvan kanssa kotona, sellaisia 4-5 vuotiaita vasta. Ihan hyvä päätös taitaa olla tuo Espoo-lisä, jos 2-vuotias otetaan päiväkodista takaisin äidin luo.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläpäin kukaan noin kehtaisi tehdä, taitaa olla espoolaisilla äideillä joillain hieman hukassa normaali perhe-elämä.

5-vuotiaat ovat ihan eri juttu, mutta heillekin riittää esim 4 h päivässä.

Vierailija
2/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syntyi. Tämä siis helsigissä, joten on näitä surullisia tapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 - 2 -vuotiaita.

Paras tapaus on äiti, joka piti 1v 8 kk vanhanssa perhepäivähoitajalle (jolle oli mennyt heti äitiysloman loputtua) ja joka sitten ulkoilutti sitä uutta vauvaansa samassa leikkipuistossa, jonne se 1 v 8 kk vanha tuli leikkimään perhepäivähoitajan kanssa. Jotenkin kornin oloista, kun kaksi saman äidin lasta siellä leikki eri porukoissa.

Vierailija
4/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että nämä virikehoidon vastustajakiihkoilijat keksivät näitä juttuja, mutta näköjään ei ole ihan tuulesta temmattua... Ei ihme että kunnat yrittävät ohjata lapsia takaisin kotona olevan äidin hoteisiin, jos noin pienistä on kyse. Se 4-5 vuotias osa-aikaisessa virikehoidossa on minusta ihan ok.

Vierailija
5/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veikkaanpa, ettei teidänkään tarinoiden lapset ole olleet kokopäivähoidossa, ainakaan suurin osa.

Itse en tunne yhtään vastaavaa tapausta, vaikka hyvin paljon lapsiperheiden kanssa Espoossa ja Helsingissä olenkin ollut tekemisissä.

Vierailija
6/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat marginaalisia, koska yleensä minä jouduin selittämään kaikille, miksi meidän esikoinen ei ollut virikehoidossa. Neuvolan uusi nuori terkkakin oli ihan ihmeissään. Eli kyllä yleiskäsitys on ilmeisen selkeästi se, että isompi kuuluukin laittaa virikehoitoon. Äiti joka hoiti kaksi lasta kotona oli suurenmoinen supersankari...

Tuo 1 v 8 kk oli täyspäivähoidossa.

Muut tietämäni ovat yleensä sellaista päivää, että äiti hakee kotiin iltapäivän välipalan jälkeen.

3

Vierailija
7/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi on täysipäiväisessä hoidossa ja toinen oli osa-aikaisena. Tuo osa-aikainen oli samassa hoidossa kun mun lapsi. Kieltämättä vähän hassun näköistä kun äiti vaunujen kanssa hakee lapsen pois hoidosta :)

Vierailija
8/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se Hesarin haastattelema äitikin piti käytäntöä ihan normaalina - ja oli vallan närkästynyt, kun joku kyseenalaisti systeemin. Hän oli selkeästi siinä käsityksessä, että hän toimii aivan yleisesti hyväksytyllä tavalla.

Ja täällähän joku espoolainen kirjoitti eilen, että hänen lapsensa ryhmän 26 lapsesta 9 lasta on virikelasta, joilla on pikkusisarus kotona.

Vierailija
9/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä laittanut esikoista virikehoitoon. Erityisesti palstalla olen todellinen marttyyri+superäiti.

että ovat marginaalisia, koska yleensä minä jouduin selittämään kaikille, miksi meidän esikoinen ei ollut virikehoidossa. Neuvolan uusi nuori terkkakin oli ihan ihmeissään. Eli kyllä yleiskäsitys on ilmeisen selkeästi se, että isompi kuuluukin laittaa virikehoitoon. Äiti joka hoiti kaksi lasta kotona oli suurenmoinen supersankari...

Muut tietämäni ovat yleensä sellaista päivää, että äiti hakee kotiin iltapäivän välipalan jälkeen.

3

Vierailija
10/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tällaiset tapaukset ole erittäin marginaalisia kuitenkin Ja veikkaanpa, ettei teidänkään tarinoiden lapset ole olleet kokopäivähoidossa, ainakaan suurin osa. Itse en tunne yhtään vastaavaa tapausta, vaikka hyvin paljon lapsiperheiden kanssa Espoossa ja Helsingissä olenkin ollut tekemisissä.

niin miksi Vantaa ja Espoo kiristivät kuntalisän ehtoja? Ja miksi asiasta nostettiin metakka Vantaalla ja Espoossa?

Vierailija
11/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sinne muuttaneet tuttuni ovat joutuneet jonkinlaisen sosiaalisuusharhan valtaan. Että koko ajan PITÄÄ olla valtavan sosiaalinen ja PITÄÄ olla kiireinen ja FB:ssa kolmesataa kaveria ja kaikkea mahdollista, muuten maailma kaatuu päälle. Lapsille asetetaan sitten samat normit kuin itselle ja kuvitellaan, että jos kaksivuotiaalla ei ole itsenäistä sosiaalista elämää, se on jotenkin epäonnistunut ihmisenä. :(

Vierailija
12/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin Meidän perhe -lehdessä oli juttu, jossa isä selitti, että hän oli ensin epäillyt, että 1 v 3 kk vanha poika ei ehkä kuulu päiväkotiin, mutta juttu loppui siihen, kuinka isä totesi, että "kyllä päiväkoti on Kaukolle tms. ihan oikea paikka". Vanhemman kuulemma kuuluu osata irrottaa lapsesta, jotta tämä saa aloittaa oman elämän omine kavereineen. Tai jotain tällaista kornia...

Ja viime viikollahan täällä se yksi lääkäri selitti todella tosissaan, kuinka hänen 1 v 1 kk vanha lapsensa kuuluu päiväkotiin kaverien takia. Sen lisäksi hän sitten vielä laukkasi muskarissa yms. että lapsi varmasti sosiaalistuu tarpeeksi.

Meille huomauteltiin jatkuvasti, kuinka lapseni eivät tule pärjäämään koulussa, kun eivät saa tarpeeksi harjoitella muiden lasten kanssa olemista.

Vierailija
13/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän useita (kehyskunnassa asutaan). Mutta ovat 3 päivää viikossa hoidossa ja ma pe kotona.

Vierailija
14/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä laittanut esikoista virikehoitoon. Erityisesti palstalla olen todellinen marttyyri+superäiti.

3

Vierailija
15/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Jyväskylässä ja hoidin lapseni kotona siihen asti, kun kuopus oli 3 v. Kukaan ei ihmetellyt sitä!

Nyt odotan kolmatta ja aion tehdä hoitovapaan aikana keikkatyötä. Sitä pikemminkin on moni ihmetellyt. Itse olen vain tyytyväinen, että se onnistuu alallani, ettei töihinmenon tarvitse olla joko-tai. :)

Vierailija
16/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin juttu on tässä edessäni...

En itse laita lapsiani hoitoon ennenkuin on pakko, koska uskon sen olevan heille parhaaksi.

Tämän lehtijutun äitikin taitaa ajatella lapsensa parasta, on halunnut esikoiselle muutakin seuraa kuin äidin ja vauvan. On täysin eri mieltä kuin minä, mutta pidän ihan mahdollisena, jopa todennäköisenä, että me molemmat teemme niinkuin uskomme lapselle olevan parasta.

Tämä henkilö on fyysikko eli hän ei välttämättä ole kovin kiinnostunut kehityspsykologiasta... satun tietämään kaksi fyysikkoa, eivätkä he ole kovin lapsikeskeisiä ihmisiä. Kyse on varmaankin erilaisista ajattelutavoista.

Vierailija
17/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa jankkaamaan.

Ja mikäänhän ei estä edelleenkään ajattelemaan lapsensa parasta. Maksaa vain itse sen sitten, kuten muutkin.

Vierailija
18/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sinne muuttaneet tuttuni ovat joutuneet jonkinlaisen sosiaalisuusharhan valtaan. Että koko ajan PITÄÄ olla valtavan sosiaalinen ja PITÄÄ olla kiireinen ja FB:ssa kolmesataa kaveria ja kaikkea mahdollista, muuten maailma kaatuu päälle. Lapsille asetetaan sitten samat normit kuin itselle ja kuvitellaan, että jos kaksivuotiaalla ei ole itsenäistä sosiaalista elämää, se on jotenkin epäonnistunut ihmisenä. :(

Itse hoidan lapseni kotona, esikoinen 4 v on 2 päivänä viikossa aamupäivällä seurakunnan kerhossa. Silti otan paineita siitä, että päivittäin pitää suoriutua leikkipuistoon, koska lapsi kaipaa jatkuvasti kavereita. Ja siis otin näitä paineita jo vähän ennenkuin esikoinen täytti 3, koska lasten seura oli hänelle tärkeää. Milloinkaan en silti ole ajatellut, että vien päivähoitoon niin kauan kuin olen kotona, mutta tiedostan tämän "sosiaalistamispaineen".

Vierailija
19/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi Vantaa ja Espoo kiristivät kuntalisän ehtoja? Ja miksi asiasta nostettiin metakka Vantaalla ja Espoossa?

kun vauva syntyy. Saati kokopäivähoitoon.

Useimmat ovat varmasti täyttäneet sen kolme, ja ovat osapäivähoidossa.

Vierailija
20/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ts. minusta pk-seutu viittaa Mäntsälään ja Klaukkalaan yms., siksi sanon näin).

Olen siis Helsingistä, eikä minun tuttavapiiriini kuulu yltiösosiaalisuus. Minä itsekin karsin elämästäni kaiken ylimääräisen, prioriteetti nro 1 on rauhoittaa elämä. Jos jotain ei ole pakko tehdä, minä en tee.

Minä olin kotona kahden lapsen kanssa siihen asti, kunnes kuopus täytti 2,5v.

Paras kaverini olisi kotona kahden lapsen kanssa siihen saakka, kunnes lapsi täytti 3 v.

Yksi hyvä ystäväni oli kotona yhden lapsen kanssa, kunnes lapsi täytti 3 v.

Leikkipuisto oli täynnä äitejä, jotka olivat siellä muutaman lapsen kanssa. Muistan, että erään äidin poika todettiin erityislapseksi ja hänet kehoitettiin laittamaan päiväkotiin - ja tämä äiti valitti, että ei tämän elämän näin pitänyt mennä, että toinen lapsi on pk:ssa.

Taidan tällä hetkellä tuntea yhden perheen, jossa esikoinen, 2,5 -vuotias on hoidossa päivittäin, kun äiti on vauvan kanssa kotona.

Eli ainakaan minun kokemukseni mukaan täällä Itä-Helsingissä ei toimita niin. Espoosta en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan