Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin Espoo-lisä jutussa nainen, joka on vienyt 2-vuotiaan virikehoitoon

Vierailija
24.09.2009 |

Luulin, että nämä jutut ovat urbaanilegendaa, mutta niinhän siellä vaan oli nainen, joka oli laittanut 2-vuotiaan päiväkotiin "kavereita saamaan" kun perheeseen syntyi vauva. Olin ollut siinä uskossa ettei noin pieniä kukaan laita jos on vauvan kanssa kotona, sellaisia 4-5 vuotiaita vasta. Ihan hyvä päätös taitaa olla tuo Espoo-lisä, jos 2-vuotias otetaan päiväkodista takaisin äidin luo.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuon ulkosuomalaisen kimppuun on hyökätty tässä keskutelussa. Hänhän vain kasvattaa lapsensa niinkuin Ranskassa on tapana. Myös muualla Keski-Euroopassa oppivelvollisuus alkaa noin nuorena.

Joo Englannissa koulu alkaa myös näin pienenä, luulen että Saksassa samoin, kuten Espanjassa ja Belgiassa?

Ajattelin tosiaan tuoda vähän suhteellisuudentajua keskusteluun, tuntuu että asiat ovat menneet päälaelleen siellä ja saaneet hurjat mittasuhteet. Kurja huomata että suomalaiset kotiäidit ovat toisilleen täysiä susia ja vieläpä ilman syytä; eiköhän virikehoitoon laittaminen ole jokaisen perheen oma asia ja voi sitäpaiitsi tehdä äidille sekä koko perheelle hyvää että äiti ajattelee viikoittan muutaman tunnin itseäänKIN eikä vain lapsia. Ei ehkä olisi näin paljon agnstia täälläkään palstalla ;) ainakaan täälläpäin ei ole, kun laitetaan energiat muualle eikä turhauduta pelkän kodin ja lasten pyöritykseen.

Vierailija
102/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi oli täyspäivähoidossa ja pienempi oli mummolla hoidossa niin, että mummo vei lapsen 2,5 tunniksi puistotädille ja hoiti loppupäivän.

Ja tämä äiti oli koulutukseltaan lastenhoitaja ja virallisesti "kotiäiti"!

Eli kyllä niitä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kerro minkä kokoisia lapsiryhmät keski euroopassa ovat?

Vierailija
104/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi toinen lapsi 1 v 4 kk esikoisen jälkeen. Ja neuvolassa etukäteen neuvottiin hakemaan pienelle esikoiselle hoitopaikka, vaikka meillä ei moinen ollut käynyt edes mielessä. Sitä paitsi ei ollut terveysongelmia, on erittäin hyvin "osallistuva" mies jne. Suoraan sanoen loukkaannuin tuosta, sillä ei meille toista lasta noin pian olisi tullut, jos olisi ollut tarkoitus lykätä esikoinen "alta pois" hoitoon :(

4, minä en usko, että ovat marginaalisia, koska yleensä minä jouduin selittämään kaikille, miksi meidän esikoinen ei ollut virikehoidossa. Neuvolan uusi nuori terkkakin oli ihan ihmeissään. Eli kyllä yleiskäsitys on ilmeisen selkeästi se, että isompi kuuluukin laittaa virikehoitoon. Äiti joka hoiti kaksi lasta kotona oli suurenmoinen supersankari... Tuo 1 v 8 kk oli täyspäivähoidossa. Muut tietämäni ovat yleensä sellaista päivää, että äiti hakee kotiin iltapäivän välipalan jälkeen. 3

Vierailija
105/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää hänellä on se 3,5. Lisäksi tuohon ryhmään on koottu lapsia ikävälillä 3-5, kaikki 3 luokkaa koulussa on tehty näin, niin samalla isommat (5v) saavat vähän vastuuta pienimpiä ohjatessaan ja kuri säilyy helpommin kun isommat näyttävät pienimmille esimerkkiä. Luokassa on yksi opettaja ja usein 2 avustajaa.

Kuopuksen virikepäiväkodissa ovat usein 15 (max 20 kait), avustajia usein 4-5.

Vierailija
106/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut erityisen hankalaa hoitaa kahta lasta itse. Ymmärrän ns. virikehoidon jos kyseessä isommat lapset (4 v.->) tai on jotain erityistä tuen tarvetta.

Meille syntyi toinen lapsi 1 v 4 kk esikoisen jälkeen. Ja neuvolassa etukäteen neuvottiin hakemaan pienelle esikoiselle hoitopaikka, vaikka meillä ei moinen ollut käynyt edes mielessä. Sitä paitsi ei ollut terveysongelmia, on erittäin hyvin "osallistuva" mies jne. Suoraan sanoen loukkaannuin tuosta, sillä ei meille toista lasta noin pian olisi tullut, jos olisi ollut tarkoitus lykätä esikoinen "alta pois" hoitoon :(

4, minä en usko, että ovat marginaalisia, koska yleensä minä jouduin selittämään kaikille, miksi meidän esikoinen ei ollut virikehoidossa. Neuvolan uusi nuori terkkakin oli ihan ihmeissään. Eli kyllä yleiskäsitys on ilmeisen selkeästi se, että isompi kuuluukin laittaa virikehoitoon. Äiti joka hoiti kaksi lasta kotona oli suurenmoinen supersankari... Tuo 1 v 8 kk oli täyspäivähoidossa. Muut tietämäni ovat yleensä sellaista päivää, että äiti hakee kotiin iltapäivän välipalan jälkeen. 3

Vierailija
107/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuon ulkosuomalaisen kimppuun on hyökätty tässä keskutelussa. Hänhän vain kasvattaa lapsensa niinkuin Ranskassa on tapana. Myös muualla Keski-Euroopassa oppivelvollisuus alkaa noin nuorena.

Joo Englannissa koulu alkaa myös näin pienenä, luulen että Saksassa samoin, kuten Espanjassa ja Belgiassa? Ajattelin tosiaan tuoda vähän suhteellisuudentajua keskusteluun, tuntuu että asiat ovat menneet päälaelleen siellä ja saaneet hurjat mittasuhteet. Kurja huomata että suomalaiset kotiäidit ovat toisilleen täysiä susia ja vieläpä ilman syytä; eiköhän virikehoitoon laittaminen ole jokaisen perheen oma asia ja voi sitäpaiitsi tehdä äidille sekä koko perheelle hyvää että äiti ajattelee viikoittan muutaman tunnin itseäänKIN eikä vain lapsia. Ei ehkä olisi näin paljon agnstia täälläkään palstalla ;) ainakaan täälläpäin ei ole, kun laitetaan energiat muualle eikä turhauduta pelkän kodin ja lasten pyöritykseen.

Mutta jos ei loppupeleissä tiedä asiasta muuta kuin jutun sieltä tai täältä niin on aika turhaa tulla tuomaan suhteellisuudentajua keskusteluihin ja haukkumaan äitejä.

Vierailija
108/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei loppupeleissä tiedä asiasta muuta kuin jutun sieltä tai täältä niin on aika turhaa tulla tuomaan suhteellisuudentajua keskusteluihin ja haukkumaan äitejä.

kiukkuisuutta kyllä tällä palstalla on, sitä ei voi varmaan kukaan kieltää. Olen asunut 25 vuotiaaksi suomessa, joten kyllä minä jotain sieltäkin tiedän, toiset asiat vaan on unohtuneet ajan myötä. Ja sehän kävi selväksi, että virikepaikkalapsi saa käydä hoidossa vain muutamana päivänä viikossa, sekin tässä keskustellessa varmistui.

Sekin on selvää, että toiset äidit turhautuvat (ainakin minä turhautuisin), jos minulla ei olisi tämän kotiäitiyden lisäksi harrastusta ja hetkeä aikaa hengittää ihan yksin joka viikko. Sitä tässä hain takaa, että kurjaa kun toiset äidit siellä mollaavat toisia valinnoistaan ainakin sen perusteella mitä tällä palstalla kirjoitetaan, vaikkei mitää tarvetta ole.

Vierailija
109/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiukkuisuutta kyllä tällä palstalla on, sitä ei voi varmaan kukaan kieltää. Olen asunut 25 vuotiaaksi suomessa, joten kyllä minä jotain sieltäkin tiedän, toiset asiat vaan on unohtuneet ajan myötä. Ja sehän kävi selväksi, että virikepaikkalapsi saa käydä hoidossa vain muutamana päivänä viikossa, sekin tässä keskustellessa varmistui. Sekin on selvää, että toiset äidit turhautuvat (ainakin minä turhautuisin), jos minulla ei olisi tämän kotiäitiyden lisäksi harrastusta ja hetkeä aikaa hengittää ihan yksin joka viikko. Sitä tässä hain takaa, että kurjaa kun toiset äidit siellä mollaavat toisia valinnoistaan ainakin sen perusteella mitä tällä palstalla kirjoitetaan, vaikkei mitää tarvetta ole.

Oikeasti nuo virikepaikat on tarkoitettu lapsille jotka tarvitsevat kehittyäkseen päivähoitoa, ei heidän äideilleen muutaman tunnin vapaaksi saamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan