Hesarin Espoo-lisä jutussa nainen, joka on vienyt 2-vuotiaan virikehoitoon
Luulin, että nämä jutut ovat urbaanilegendaa, mutta niinhän siellä vaan oli nainen, joka oli laittanut 2-vuotiaan päiväkotiin "kavereita saamaan" kun perheeseen syntyi vauva. Olin ollut siinä uskossa ettei noin pieniä kukaan laita jos on vauvan kanssa kotona, sellaisia 4-5 vuotiaita vasta. Ihan hyvä päätös taitaa olla tuo Espoo-lisä, jos 2-vuotias otetaan päiväkodista takaisin äidin luo.
Kommentit (109)
moni tosiaan _uskoo_ toimivansa oikein. Sehän se ongelma onkin!
Se virikehoito on niin yleinen trendi, että ihmiset oikeasti uskovat, että niin suorastaan kuuluu tehdä. Se ei siis ole mikään häpeän aihe, vaan pikemminkin osoitus valveutuneisuudesta. En käsitä milloin hommat on noin päässeet vääristymään.
Äidin/isän ammatti on ihan sivuseikka, eikä hänen tarvitse hallita kehityspsykologiaa. Pitäisi osata arvostaa omaa vanhemmuuttaan, että tajuaa sen ainutkertaisuuden lapsen silmissä.
3
asiaa jankkaamaan. Ja mikäänhän ei estä edelleenkään ajattelemaan lapsensa parasta. Maksaa vain itse sen sitten, kuten muutkin.
Oliko Heasri bongannu hänet tuolta puistosta vai oliko hän tälläytynyt ja hakeutunut hesariin? Ilmeisesti tiedät vastauksen? (olen samaa mieltä, maksakoon itse, hyvin tienaava ihminen....)
kaikille sen suuruiseksi, ettei missään kunnassa tarvitsisi maksaa kuntalisää kellekään??!!
Vantaan ja Espoon linjaus on aivan oikea.
Pitäisikö kuitenkin kotihoidontukea nostaa Kelan toimesta kaikille sen suuruiseksi, ettei missään kunnassa tarvitsisi maksaa kuntalisää kellekään??!!
kun koko maassa on asumiskustannukset yhtä "edulliset" kun pääkaupunkiseudulla.
(ts. minusta pk-seutu viittaa Mäntsälään ja Klaukkalaan yms., siksi sanon näin).
Mäntsälä ja Klaukkala eivät ole pk-seutua nähneetkään!
Vantaan ja Espoon linjaus on aivan oikea.
kuin kotona lapsiaan hoitavalle?
Jos ajatuksena on, että yhteiskunta pitää huolen omistaan, niin miksi lapsiperheitä rokotetaan niin paljon?
Minä kuulen usein, että "muutimme pk-seudulle. Siis Keravalle". Minusta pk-seutu on niin epämääräinen nimitys.
(ts. minusta pk-seutu viittaa Mäntsälään ja Klaukkalaan yms., siksi sanon näin).
Mäntsälä ja Klaukkala eivät ole pk-seutua nähneetkään!
no työttömän olisi tarkoitus hakea töitä.
Kotihoidontuki voisi olla isompi, se on ihan totta, mutta kuntalisä on ihan hyvä porkkana.
Ja eläminen täällä Helsingissä on ihan erihintaista kuin Utsjoella, joten Helsingissä voisi maksaa isompaakin kuntalisää, samaten Espoossa.
Mutta päiväkotilasten vanhemmille ei kotihoidontuki kuulu.
Mä taas taidan kuulua erikoiseen kaveripiiriin kun mun tuttavani pitävät täysin luonnollisena, että esikoinen jatkaa tarhassa... ja painotan nyt sanaa JATKAA -eli ovat aina lapsia, joiden oma äiti on mennyt töihin ja lapsi tarhaan 10kk-1,5 vuotiaana.
Nämä äidit kaveripiirissäni ovat amk- tai yliopistokoulutettuja ja "korkeissa" tehtävissä eli joko asiantuntijatehtävissä tai esimiestehtävissä eri aloilla. Tunnen myös niitä, jotka ovat jääneet kotiin lasten kanssa 4-6 vuodeksi -he työskentelevät marketin kassana, asiakaspalvelussa puhelimessa ja yksi jätti opinnot kesken kun vauva syntyi eli ei ole edes töihin päässyt (hän onkin 10v nuorempi kuin minä)
Itse sanoisin, että kotiin pitkäksi aikaa jäävät ne, jotka tienaavat alle 2000e/kk ja töihin rivakasti palaavat ne, jotka tienaavat 4000e/kk -elintaso vaikuttaa... samaten nämä, jotka ovat sen lapsen tarhaan vieneet ja huomanneet, että lapsi siellä viihtyy (uskomatonta, ne ihan oikeesti monesti viihtyy siellä), jättävät lapset tarhaan myös vauvan syntyessä.
Tässä on monesti taustalla se, että äiti tietää palaavansa pian taas töihin, jolloin haluaa hyödyntää "sisarus"etua eli saada nuoremman samaan tarhaan -se ei ole pk-seudulla itsestäänselvää, että kun haet 2-3 lapselle tarhapaikkaa, niin saat ne samaan paikkaan!
tarkoittaa Helsinkiä, Espoota, Vantaata ja Kauniaista.
ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
Tosi moni tuttavani liattaa isomman päiväkotiin, kun jää vauvan kanssa töistä pois. Ei kaikki, mutta moni tekee näin. Itse olen aina sitä ihmetellyt ja vaikka lapsi meillä viihtyy päiväkodissa, niin hän ei edes suostuisi menemään sinne silloin, kun toinen vanhemmista on kotona. On tottunut siihen, että jos toinen syystä tai toisesta on kotona, hänelläkin on ilman muuta vapaapäivä. Ja näin kuuluu minusta ollakin. En osaisi ajatella laittavani lastani toisten hoidettavaksi jos itsekin olen kotona lapsia hoitamassa.
Aina vedotaan siihen, että perheillä on erilaisia tilanteita, synnytysmasennusta yms. Osalla onkin ja näitä perheitä tulee toki yhteiskunnan tukea. Mutta suurimmalla osalla ei näitä vaikeuksia ole. Hyvien ystävieni lapsia on virikehoidossa ja tiedän aivan varmasti, että mitään äidin masenusta tai muuta ongelmaa ei perheessä ole. Kahden tai kolmen lapsen kanssa pitäisi vielä pystyä toimimaan kotonakin.
Minusta tämä on hyvä veto kunnilta, että kuntalisää saa vain, jos hoitaa lapsensa kotona. Niinhän se tulee ollakin. Jos haluaa hoitopalvelua, voi siitä hieman maksaakin.
Mun ajatusmaailmassa pk-seutu on helsinki, espoo, vantaa ja kauniainen. Niissä pääsee seutulipulla ja siten "kuuluvat" yhteen.
Muut on kehyskuntia.
Minä kuulen usein, että "muutimme pk-seudulle. Siis Keravalle". Minusta pk-seutu on niin epämääräinen nimitys.
Pk-seutu todellakin on vain ja ainoastaan Hki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.
että meidän alueella pienimpinä lapsensa panivat hoitoon huonoimmin koulutetut ja pienituloisimmat naiset.
Minä olin kotona pitkään, tienaan hyvin ja olen akateeminen. Ja muut kotiäitiaikaiset äitikollegani olivat kaikki myös ylemmän yliopistotutkinnon suorittaneita.
Riippuu täysin alueesta. Täällä on yleensä ihmisillä jo asunnot maksettu/peritty, eikä tarvitse rientää töihin muutaman satasen tähden.
jos asia on noin yksinkertainen, niin sittenhän voi sanoa "Espoossa teemme näin/Vantaalla teemme näin". Olen itse aina ajatelut, että pk-seutu on vain lyhenne, ettei tarvitse luetella koko litaniaa "Klaukkalassa, Tuusulassa, Mäntsälässä, Keravalla, Espoossa ja...teemme näin".
Eikö kukaan muu ole koskaan ymmärtänyt tätä näin..? Olenko näin omaperäinen ihminen...
Pk-seutu todellakin on vain ja ainoastaan Hki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.
Miksei voi puhua pääkaupunkiseudusta, jos tarkoittaa pääkaupunkiseutua?
nostan tämän omaksi aloitukseksi joku päivä. Nyt olen liian sairas ja menenpä nukkumaan...
Miksei voi puhua pääkaupunkiseudusta, jos tarkoittaa pääkaupunkiseutua?
tätä juttua. Maailmaa nähneenä voin kertoa, että Suomi on varmaankin Euroopan ainoa maa (Ruotsin lisäksi), jossa vielä 2-vuotiaatkin ovat ainoastaan kotihoidossa.
Meillä täällä keskellä Eurooppaa lapset laitetaan edelleen virikehoitoon, kotiäitienkin lapset ja yleensä 1v alkaen. Eikä sitä kukaan katso pahalla, päin vastoin. Lapsi ei siihen kuole että on joitakin aamuja viikossa toisten lasten kanssa leikkimässä. Meidän lapset nauttivat siitä kovasti (kupus vajaa 1.5v) ja tarha on heille mieluisa paikka jonne on kiva mennä.
Multa menee yli hilseen kommentit, että on surullista että lapsi on tarhassa. Tietenkin asia erikseen jos ma-pe 8-17 siellä on, mutta noin yleensä jos on jokusen aamun viikossa, niin positiivisena pidän asiaa. Lapsi oppii paljon sellaista mitä kotona äidin kanssa ei muuten oppisi.
Juu, ei ole marginaalitapauksia - valitettavasti :(. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja työskentelen myös itse noin 80 lapsen pkssa opettajana. Ja tosiasiahan on se, että päiväkodissamme on ainakin yli 10 perhettä ellei jo lähelle 20, joiden isompi sisarrus on hoidossa, kun pienempi (yleensä) vauva on kotona äidin kanssa. Moni haluaa virikkeitä lapsilleen ja usein kuulen, että esim. halutaan säilyttää hoitopaikka (vaikka meidän alueella/kunnassa aika usein saakin samasta hoitopaikasta, jos aloitus tapahtuu syksyllä). Ja pieni puolustus on se, että luultavasti kukaan lapsi ei ole joka päivä kokopäiväisenä, vaan muutaman päivän viikossa.
Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että alle 4v ei tarvitse minkään muun takia virikehoitoa kuin sosiaalitapauksin. 4v eteenpäin katsoisin lapsikohtaisesti kuka tarvitsee ja kuka ei - aina se ei ole niin mustavalkoista (joku voi tarvita kielellisen kehityksen tai sosiaalisten taitojen vuoksi enemmän virikkeitä ja kypsymistä kuin toinen, jolloin päiväkoti voi olla hyvä paikka seurata ja tukea lasta).
Toivoisin, että tuo Espoon tapaus lisien poistoista tulisi maanlaajuisesti, jotta turvattaisiin työssäolevien vanhempien lapsille hoitopaikka, mutta annettaisiin jotenkin mahdollisuus näille tukea tarvitseville mahdollisuus hoitoon, niin, että ei menetettäisi lisiä sen vuoksi.