Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateistit ovat suvaitsemattomia

Vierailija
23.09.2009 |

he eivät suvaitse uskovaisia. eivät ainakaan palstalla.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa kunnissa kehäkolmosen ulkopuolella. Onneksi pääkaupunkiseudulla on ollut aktiivisia vanhempia.

Täällä pääkaupunkiseudulla tarhat ja koulut ottavat hyvin huomioon ateistit mielestäni. Aina kysytään, jos on jotain kirkkoon liittyvää.

Vierailija
42/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä päin ei ulkoapäin voi kuin arvailla perheen uskonnollista suuntausta. Eikä kukaan tuntemistani lestadiolaisista ole puhunut minulle koskaan Jumalasta tai uskomisesta, ei seuroissa käymisestä tai muustakaan uskontoonsa liittyvästä asiasta.

En tunne yhtään suvaitsematonta uskovaista. Ainoastaan uskovaisia joilla on korkeat arvot ja periaatteet ja joita he itse pyrkivät noudattamaan. Ja toki ne arvot heijastuvat puheisiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko tuo lisää sisältöä elämään. Ei se ole ateisteilta pois. En voi ymmärtää miksi uskova ei saa iloita ja kertoa muillekin uskostaan.

Itsekin uskon Jumalaan ja Hän on ilmestynyt minulle mutta koska maailma on niin suvaitsematon paikka en halua puhua siitä naapureiden yms. kanssa.

Vierailija
44/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin uskon Jumalaan ja Hän on ilmestynyt minulle mutta koska maailma on niin suvaitsematon paikka en halua puhua siitä naapureiden yms. kanssa.

[/quote]

t. toinen uskovainen joka ihmettelee samaa

Vierailija
45/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole numero 41 mutta kommentoin silti.

Lapseni ovat vielä pieniä, mutta toivon, että osaan hyväksyä heidän vakaumuksensa tulevaisuudessa. Varmasti olisin yllättynyt, jos lapsistani tulisi uskovia.

Keskustelemme lasten kanssa Raamatun kertomuksista ja luemmekin niitä. Raamatun tunteminen kuuluu yleissivistykseen, ja lasten mielestä monet tarinat ovat jänniä.

Olen samaa mieltä siitä, että asioista on hyvä puhua. Myös asioiden kyseenalaistaminen tekee hyvää!

Jos lapset kysyvät kuka on jeesus ja mikä on jumala tai mikä on enkeli, niin kerron, että ne ovat tarinoita, ja jotkut uskovat että ne ovat olemassa. En tuomiste mielenkiinnosta tai käske olemaan puhumatta asioista.

Olisitko itse suuttunut lapsellesi jos hän joku päivä päättäisi kääntyä uskoon? Sekö on suvaitsevuutta?

Vierailija
46/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole uskovilta pois. En voi ymmärtää miksi lsd:tä käyttävä ei saa iloita ja kertoa muillekin käytöstään.

Itsekin käytän lsd:tä ja keltainen sukellusvene on ilmestynyt minulle mutta koska uskovien maailma on niin suvaitsematon paikka en halua puhua siitä naapureiden yms. kanssa.

Huomaatko eron? En minäkään.

usko tuo lisää sisältöä elämään. Ei se ole ateisteilta pois. En voi ymmärtää miksi uskova ei saa iloita ja kertoa muillekin uskostaan.

Vierailija
47/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla uskon kokemuksistasi, jos haluaisit avautua uskonnottomalle. En kuitenkaan halua, että esimerkiksi päiväkodin tai koulun työntekijät kertovat uskostaan pienille lapsille. Seurakunnan työntekijät voivat tehdä niin seurakunnan tilaisuuksissa (esim. pyhäkoulussa).

Uskova saa iloita ja puhua uskostaan! Mutta esimerkiksi opettajan ei saa tuoda esille vakaumustaan ainakaan siten, että lapsi kokisi toisella tapaa ajattelevan olevan jotenkin huonompi. Opettajan pitää pystyä suhtautumaan lapsiin tasavertaisesti. Itse toivoisin, että päiväkodissa ja koulussa opettajien ja vanhempien vakaumukset eivät tulisi esille.

Vierailija
48/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laista pitää poistaa kirkkoa koskevat säädökset, verkonkanto-oikeus tulee poistaa, ja kaikista hallinnon ja koulutuksen yhteydestä tulee poistaa tunnustullinen uskonnollisuus.

Vasta SILLOIN meillä alkaa olla uskonnonvapautta.

Vierailija
49/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole uskovilta pois. En voi ymmärtää miksi lsd:tä käyttävä ei saa iloita ja kertoa muillekin käytöstään. Itsekin käytän lsd:tä ja keltainen sukellusvene on ilmestynyt minulle mutta koska uskovien maailma on niin suvaitsematon paikka en halua puhua siitä naapureiden yms. kanssa. Huomaatko eron? En minäkään.

usko tuo lisää sisältöä elämään. Ei se ole ateisteilta pois. En voi ymmärtää miksi uskova ei saa iloita ja kertoa muillekin uskostaan. Itsekin uskon Jumalaan ja Hän on ilmestynyt minulle mutta koska maailma on niin suvaitsematon paikka en halua puhua siitä naapureiden yms. kanssa.

Yksi naurettavimmista vertauksista mitä mä olen ikinä lukenut.

Vierailija
50/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: seiska, joka mielenkiinnolla seuraa keskustelua luterilaisuuden ja yhteiskunnan (koulu, päivähoito, kirkollisvero yrityksiltä, joiden omistajat eivät kuulu kirkkoon) suhteesta ja on edelleenkin agnostikkona vahvasti sillä kannalla, että on todennäköisempää ettei Jumalaa ole, kuin että on.

Vierailija
51/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskova saa iloita ja puhua uskostaan! Mutta esimerkiksi opettajan ei saa tuoda esille vakaumustaan ainakaan siten, että lapsi kokisi toisella tapaa ajattelevan olevan jotenkin huonompi. Opettajan pitää pystyä suhtautumaan lapsiin tasavertaisesti. Itse toivoisin, että päiväkodissa ja koulussa opettajien ja vanhempien vakaumukset eivät tulisi esille.

että pk:n tätien ja opettajien pitäisi olla koneita.

Vierailija
52/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ateistit emme ainakaan tapa ketään joka vaihtaa uskontoa.

Menkääpäs johonkin kiihkoislamilaiseen maahan ja kääntykää muslimista kristityksi -jää loppuelämä aika lyhyeksi.

Vierailija
53/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin muiltakin työntekijöiltä. Ei lääkärinkään tule julistaa uskoaan potilaille.

Vierailija
54/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä todellakaan kerro oppilaille, että (minun käsitykseni mukaan) jumalia ei ole olemassa.

Vierailija
55/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonasiat (tai uskonnottomuus) ovat jokaiselle siinä määrin henkilökohtaisia, että ammattitaitoinen ihminen osaa pitää uskonsa työssä omana tietonaan. Ei ole kone-elämistä, ettei kerro ilosanomaansa työssä. Uskonnonvapauden kunnioittamista on, ettei uskontoaan nosta esiin silloin, kun on lasten kasvatustyössä ja tietää (tai on tietämättä) vanhempien/ perheiden vakaumuksia.

Toki voi kertoa esim. uskonnon tunnilla miten itse ajattelee asioista mutta samaan hengenvetoon on tuotava esiin, etteivät kaikki ajattele samalla tavoin ja jokaisella on oikeus ajatuksiinsa, kun ne eivät loukkaa/ vahingoita muita.

T: seiska

Vierailija
56/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvaitsemattomalta mutta pitää ymmärtää että toisista se vaan on niin totaalisen hoopoa uskoa sellaisiin mielikuvitusystäviin jotka eivät kestä minkäänlaista älyllistä tai kriittistä tarkastelua.

Toisaalta Raamatun ja muiden pyhien kirjojen pohjalta on aina syrjitty esim. homoja ja juutalaisia ja jopa ihan tavallisia naisia.

Vierailija
57/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavoin ateistit ovat suvaitsemattomia!

- rasismi

- sukupuolisyrjintä

- ikäsyrjintä

- vammaisten syrjintä

- homofobia

- jne...

Ihan samoja suvaitsemattomuuden piirteitä löytyy ateisteista.

tosiateisti

Vierailija
58/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta Raamatun ja muiden pyhien kirjojen pohjalta on aina syrjitty esim. homoja ja juutalaisia ja jopa ihan tavallisia naisia."

Ihmekös se, miesten kirjoittamia nuo tuppaavat olevan.

Vierailija
59/59 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ristiriitaa. Ateistien "evankeliumi" vaan on, että eroa kirkosta, jumalaa ei ole olemassa. Lähetystyö ei todellakaan tarkoita tuota mitä luulet, vaan paljon muuta. Ei tarvitse edes mennä toiselle puolelle maailmaa, on niitä ihmisiä lähempänäkin, jotka eivät Jeesusta tunne. Eikä nykyinen lähetystyö pyri muuttamaan kulttuureja vaan päinvastoin ottamaan huomioon paikalliset tavat, kulttuurin, kielen jne. Tottakai se sanoma kulkee siinä sivussa siellä, missä sitä ylipäänsä saa julistaa. Siellä missä ei (esim. Nepal) tehdään vaan sitä kehitysaputyötä. Tärkeämpää on tehdä edes jotakin kuin jättää ne ihmiset oman onnensa nojaan. Ja SIKSI tuen lähetystyötä!

Lainaus:

varsinkin kun he tuomitsevat uskontojen lähetyskäskyt ja siinä sivussa itse laittavat linkkiä "eroa kirkosta" -sivulle :D

Miten ihmeessä nuo saa rinnastettua? Linkin laittaminen on hieman eri asia kun toiseen maahan matkustaminen ja siellä paikallisen kulttuurin muuttaminen. Sitähän lähetystyö nimittäin on: sen avun (koulutus ja terveyshuolto) nimissä käännytetään ihmisiä ja rikotaan heidän jo vuosisatoja voimassa ollut järjestys - ja vain sillä perusteella, että lähetystyöntekijät + kirkko katsovat, ettei alkuperäisuskonnot ole tarpeeksi hyviä ja nämä ihmiset pitää saada sen "oikean jumualan" piiriin.

Tästä syystä en koskaan anna lähetystyöhön senttiäkään vaan tuen kehitysmaita muiden, riippumattomien järjestöjen kautta.