Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni (16v) raskaana, miksi tunnen

Vierailija
22.09.2009 |

epäonnistuneeni äitinä? Tiesimme tyttäremme seurustelevan ja ehkäisystä ja muustakin on puhuttu. Miksi minusta silti tuntuu, että olen epäonnistunut jotenkin. Olen itse saanut esikoiseni samassa iässä enkä todellakaan halua tehdä samaa virhettä kun vanhempani eli katkaista välejä. Tämä tytär on toiseksi vanhin, vanhin poikamme on pian 18v.

Meillä on kaikkiaan lapsia kahdeksan, iltatähdet on nyt 2v.

Tyttö ei vielä tiennyt mitä aikoo tehdä raskauden suhteen, mutta olipa hänen/heidän päätös mikä tahansa niin yritän ainakin olla tukena.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jollakin tavalla pelkäät, että olet näyttänyt "väärää" esimerkkiä, kun itsekin sait lapsen nuorena? Tai olit toivonut kovasti, että tyttäresi nuoruus menisi erilailla, kuin omasi. Tai ehkä asia vaan tuli sulle shokkina, ja käyt vaan itse läpi kaikki maailman ajatukset siihen liittyen, niinkuin varmaan kuka tahansa äiti.

No mutta onneksi osaat varmaan eläytyä hyvin tyttäresi tilanteeseen, ja neuvoa ja rohkasta ja tukea. Lämpimiä ajatuksia teille kummallekin :)

Vierailija
22/73 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat vielä pienempiä, mutta toivon kovasti, että saisivat lapsia vasta, kun on koulutusta ja vakiintunut parisuhde. Tosin tähän voi vaikuttaa sekin, että itse olen saanut lapsia vasta lähelle 30v:na.

Toivoisin lapsilleni, että saisivat elää nuoruutensa rauhassa ilman vastuuta lapsesta.

Mutta mähän en tee ratkaisuja heidän puolestaan eli joudun varmasti monta kertaa sopeutumaan lasteni päätöksiin, vaikka ne olisivatkin mun mielestä vääriä.

Toivon, että pääset epäonnistumisen tunteesta vaikka ajattelemalla, että kyse on tyttäresi elämästä, ei sun ratkaisuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tytöllesi sellainen äiti kuin hän tarvitsee. Lapsihan tyttäresi vielä on itsekin.

Vierailija
24/73 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut jo 14 vuotiaana. MUTTA, se kasvatus ja huolenpito on sitä, että lasta kasvatetaan ja annetaan lapsen olla lapsi. Ei niin, että lapsen annetaan nussia lapsena ja tehdä lapsena vauvoja. Ei nosteta käsiä pystyyn ja ajatella, ettei sille lapselle voi mitään. Minullakin olisi ollut mahdollisuutta nussia vaikka 10 vuotiaana. Mutta minut oli kasvatettu siihen, että seksi on vastuullisten aikuisten hommaa, siitä saattaa tulla raskaaksi ja vauva ei ole mikään nukke. Ja minun ei tarvitse antaa siksi, että tulisin hyväksytyksi. Vaan seksiä harrastetaan sittem vasta kun haluan itsekin ja olen sen ikäinen, että tajuan mistä on kyse. 15-16 vuotias tyttö ei harrasta seksiä siksi, että on vastuullinen ja haluaa sitä itse ja ymmärtää, mitä tehdään. Se antaa siksi kun sillä on huono itsetunto ja haluaa miellyttää aikuista miestä, ettei mies jätä häntä. Kasvattakaa niille tytöille hyvä itsetunto.

millaista on olla teini-iässä? :) Itse kun olin niin ei siinä kuulkaat olisi vanhempien vahtimiset auttanut :) Ei kyllä tullut harrastettua seksiä kuin "vasta" 17v iässä nykyisen mieheni kanssa, mutta olisi takuu varmasti tullut tilaisuuksia aiemminkin jos vain olisin halunnut. Ja ei sitä vanhemmat olisi pystyneet estämään. Kunhan ap muistat olla tyttäresi tukena, niin kaikki on hyvin :) Tuossa tilanteessa tuskin kaipaa äidin hylkäämistä, päinvastoin. Et sinä ole epäonnistunut äitinä, tekstisi perusteella olet ihana äiti lapsillesi. :)

Et sinä voi sanoa miksi joku toinen harrastaa seksiä. Et vaikka kyseessä olisikin teini.

Olin 15v kun ekan kerran harrastin seksiä puolta vuotta vanhemman poikaystäväni kanssa. Kyseessä ei ollut miellyttämisenhalua, menetyksen pelko tai mitään muutakaan. Me vaan haluttiin toisiamme :)

Vierailija
25/73 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanko kysyä, että millä siitä pidetään huoli, ettei 16v harrasta seksiä??

Mitä arvoja on kotona annettu kun lapsen täytyy miellyttää vanhempia miehiä ja harrastaa seksiä heidän kanssaan. Eikö jotain ole mennyt jo pieleen?

Vierailija
26/73 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinustako 17v on 16v tyttöä vuosia vanhempi? Missähän olet matikkaa lukenut...

Niin ja ei kaikki alaikäiset todellakaan miellytä miehiä seksin suhteen, sitä voi molemmat myös haluta.

Mitä arvoja on kotona annettu kun lapsen täytyy miellyttää vanhempia miehiä ja harrastaa seksiä heidän kanssaan.

Eikö jotain ole mennyt jo pieleen?

Vierailija
27/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on tulossa ja sen mukaan pitää elää.

16 vuotias on niin herkkä arvosteluille, pääasia on että pysyt hänen rinnallaan, teki hän minkä päätöksen tahansa.

Anni Sinnemäki sai myös lapsen alaikäisenä, eli hänestähän voi tulla vaikka mitä.

Ja kun sinulla on vielä nuori lapsi siinä joukossa, on apu tuoreessa muistissa.

Vierailija
28/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi sulle yhdeksättä lasta (sinähän sitä kuitenkin loppupelissä hoidat) ja pystyisit keskittymään niiden muiden kasvattamiseen, ettei tule lisää vahinkoraskauksia.

Mutta sinänsä en ottaisi itseeni lapsen raskautta. Jos tiesit että harrastaa seksileikkejä niin raskaushan on luonnollinen seuraus jos ehkäisy pettää tai unohtuu.

Vierailija
29/73 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAIRASTA!!!

Vierailija
30/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

abortti tehdään

Vierailija
31/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minäkin tuntisin olevani äitinä epäonnistunut, jos tyttöni pamahtaisi paksuksi 16-vuotiaana. Yritän kasvattaa omat lapseni niinkuin itsenikin on kasvatettu eikä mulle olis 16-vuotiaana tullut mieleenkään ottaa sellaista riskiä, että oisin tullut raskaaksi (=ehkäisy). Mielestäni vanhemmuus on ihan täysin hukassa, annetaan 16-vuotiaiden olla yökylässä samassa sängyssä jne.

Ja jos olisi tyttäresi edes niin fiksu, että tajuaisi hankkia abortin, olisi asiat varmasti paremmin. Hän ehtii saada lapsia myöhemmin mutta ei elämää.

Vierailija
32/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastamiset sallitaan ja abortit jos vahinko käy. Siinä abortissa lopetetaan ainutkertaisen ihmisen alun elämä, sellaisen jota ei enää koskaan tule uudestaan.

Vierailija
33/73 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkipa vähän asioita. Abortteja on aina, oli ne sitten laillisia tai laittomia. Laittomissa seuraukset ovat aina hirveämmät!

miettisivät vähän . Nyt voi aina ajatella että vauvan voi abortoida.

Vierailija
34/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vanhempien lupaa muutenkaan?

Vierailija
35/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kiihkoilijat ovat löytäneet tiensä tähänkin ketjuun. Aiva turha syyllistää tätä ap:n perhettä enää yhtään lisää. Päättävät mitä päättävät ja sitten elävät päätöksensä kanssa. Toovon sinulle ap jaksamista. Asia on hyvin vaikea, kaikin puolin.

Vierailija
36/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teineinä.

Näin olen seurannut. Eli jos esikoinen on tyttö niin tämä tyttökin hommaa itsensä raskaaksi teininä.

Kai se on joku malliesimerkki ja halutaan olla samanlainen kuin äiti. Se on niin ihkuu saada vauva lapsena.

Kyllä minäkin kokisin itseni epäonnstuneeksi jos olisin antanut tytölleni kuvan, että on oikein lapsien tehdä lapsia.

Vierailija
37/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistämistä en ihan tajua, miten ihmeessä voisin valvoa tyttäreni tekemisiä 24h? Eivät ole yökyläilleet puolin tai toisin, mutta kuten joku muukin totesi niin seksin harrastaminen ei tarvitse vanhempien lupaa ym.

Luulen tosiaan, että epäonnistumisen tunne johtuu juurikin siitä, sillä toivoin, että kaikki lapseni saisivat opiskeltua ammatin ennen lapsia. Omasta kokemuksesta tiedän, että lasten kanssa on todella raskasta opiskella.

Sinulle, joka totesit, että minun/meidän hoidettavaksi vauva kuitenkin jää, niin en tuohon ihan usko. Tyttäreni on todella vastuuntuntoinen ja varmasti hoitaa itse vauvansa. Mutta mikäli hän haluaa jatkaa opintoja nopeammin, niin hoidan kyllä vauvaa hänen koulussa olonsa ajan.

Ihan vaan tiedoksi, että yksikään meidän lapsista ei ole ollut vahinko (joku tähän viittasi) vaan kaikki on olleet toivottuja ja haluttuja. Meille ei enempää lapsia tule, sillä minulta on kohtu ja munasarjat poistettu.

ap

Vierailija
38/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tekee lapsia liikaa ja nostaa kädet pystyyn 10 vuotiaiden kohdalla jo, että "en voi valvoa niitä".

Kyllä jotain on mennyt pieleen jos 16 vuotias tulee raskaaksi. Mikä tarve 16 vuotiaalla on jaella itseään ilman ehkäisyä. Mistä se tarve kumpuaa?

Vierailija
39/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on hyvä että olet tukena, päätti tyttö mitä tahansa. Ainakin sinulla on se etu, että voit itse kertoa millaista oli aikanaan olla teiniäiti ja voitte pohtia mitä kaikkea se nykyään merkitsee. Ei raskaus tuossa iässä ole välttämättä nykyään niin suuri juttu kuin 20-30 v sitten.

Vierailija
40/73 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos satuit tietämään niin mikään niistä ei ole sataprosenttisen varma.

Enkä todellakaan ole nostanut käsiä pystyyn 10v kohdalla ja sanonut, etten voi valvoa. 16v on kuitenkin hieman eri asia kun 10v. 16v alkaa olla jo oma elämä ja omat mielipiteet. Rajat on meidän kaikilla lapsilla, samoin kotiintuloajat jne. Mutta tarkoitin, etten voi vuorokauden ympäri vahtia missä 16v kulkee.

Meidän lapsiluvusta voidaan olla montaa mieltä, tärkeintä lienee kuitenkin se, että itse olemme lasten kanssa jaksaneet hyvin. Toki vauva-ajat olleet parin lapsen kanssa todella raskaita, mutta se on ihan normaalia.

ap